Twin-Air minden modellbe

2011.09.05. 13:48 - vancat

Megemelem a képzeletbeli kalapom a Fiat csoport bátor döntése előtt, amellyel 2012-től lehetővé tették, hogy a Pandához, az 500-ashoz, a Puntóhoz, a Lancia Y-hoz és az Alfa Romeo Mitóhoz egyaránt választhassunk ezer köbcenti alatti, kéthengeres benzinmotort. Annak ellenére meggyőződésem, hogy jár a zöld pont a Fiatéknak, hogy jól ismerem a mostanában oly divatos "downsizinggal", vagyis környezetvédelmi célú motorméret-csökkentéssel szembeni - gyakran jogos - ellenérveket. (Ha máshonnan nem, a kedves kommentíróim esetenként brutális hagvételű, viszont nem ritkán rendkívül alapos szaktudásról tanuskodó műszaki témájú hozzászólásaiból.)

Igen, tudom, hogy könnyen a visszájára fordulhat a kis ökomotor, hiszen gyorsabban széthajtják, vagy ahogy a szakzsargon fogalmaz, kinyomják a szemét. Tönkremegy gyakran a turbófeltöltőjük is, és dinamikus vezetésnél meg akár nagyobb is lehet a fogyasztásuk, mint nagyobb, papíron nem öko társaiknak. (Csak a precizitás kedvéért: az új Panda lesz az első, amelyben turbó nélkül is lesz Twin-Air.)

Most és itt mégis megünneplem a Twin-Airek invázióját. Ugyanis meggyőződésem, hogy nem az ökomotorokkal van a baj, hanem a hozzájuk szükséges ökosofőrök hiányával. Olyan zöld motor ugyanis nincsen, amivel "komolyabb előzés", "dinamikusabb közlekedés" esetén is lehet tartani a gyártók által ígért alacsony fogyasztási és kibocsátási értékeket. Ráadásul olyan ökomotor se hiszem, hogy létezik, amivel tartósan sportosan, esetleg erőszakosan lehet anélkül közlekedni, hogy a fogyasztási, kibocsátási és tartóssági értékei a vásárló megelégedésére szolgáljanak.

Mi következik mindebből? Kettő dolog mindenképpen. Az egyik, hogy ökomotorral szerelt autót csak olyan vegyen, aki hajlandó/akar/tud/szeret ökomódon, előzgetéseket, dinamizmust, kigyorsítgatásokat mellőző módon vezetni. A másik, hogy az ökomotorokkal szerelt autók gyártóinak is kötelessége lenne felhívni a figyelmet arra, hogy a reklámozott kedvező környezetvédelmi tulajdonságok csak bizonyos - vagy inkább számos - feltétel teljesülése esetén jelentkeznek. A Twin-Air motorral szerelt 500-as, Panda, Punto, Y és Mito tehát nem mindenkinek való. Bár, remélem, egyre többeknek.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr733204103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hairmann 2011.09.05. 21:22:11

Hát nem tudom... Nekem egy 1,4-es, 16 szelepes Thaliám van, normálisan közlekedve nyáron 6-6,5, télen 6,5- 7 l fogyasztással. Számomra a normális közlekedés lehetőleg - nyilván az útviszonyoknak megfelelő - egyenletes sebességet jelent, országúton 80-100, autópályán 120, városban 50-55. Na most ha ilyenkor csösszög előttem valaki a városban 40-nel, és van előtte 500 m tiszta út, én bizony megelőzöm. Nem anyázok, nem kapok dührohamot, biztosan van oka, hogy miért ilyen lassú, csak kiteszem az indexet, rálépek a gázra, és dinamikusan - tehát gyorsan - otthagyom. Azért gyorsan, mert úgy tanultuk, és sokszor tapasztaltuk is, hogy az előzés veszélyes művelet, célszerű minél hamarabb befejezni. Amikor repeszt előttem a kék IFA az országúton, ugyanezt teszem, mert ő 65-tel megy, én meg 85-tel szeretnék. Tehát az esetek többségében nem közúti ámokfutók vagyunk, hanem megyünk A-ból B-be. Én is "zsebre" vezetek, tehát igyekszem normális szinten tartani a kocsim fogyasztását, de nem tudom, hogy egy ilyen - szerintem alulmotorizált - autó nem jelent-e több veszélyt a benne ülőkre, mint amennyi hasznot jelent a környezetnek

teddybear01 2011.09.06. 04:16:08

Ami azt illeti, a kisköbcentis motor csak a könnyű kocsiszekrénynél fog bejönni. Ugyanis a kis teljesítményű motor csak kis tömeget képes a mostanában elvárt gyorsulással mozgatni.

Értem ez alatt a körülbelül 6-700 kilós járműveket, mint amilyen pl. a kétütemű Trabant. Ennél a típusnál volt szokás átszerelni az eredeti kétütemű benzinfalót a kb. 1000 köbcentis Fiat-motorra. Így a fogyasztása lecsökkent 4 liter körülire, a végsebessége meg felment a mostanában is elfogadható 140-150 kilométerre, normális gyorsulás mellett.

D4D 2011.09.06. 08:23:15

Nekem az Avensis elmegy 5,3 és 6,2 között, attól függően, mennyi a város.

Szélsőérték, mikor a városban minden lámpa között megyek 90-el, akkor is csak 8.

Télen egy 3-4 decit még felmegy, ha sokat megyek rövidben (20 km alatt) hidegen indulva.

Ez egy 11 éves gép, ami majd két tonna.

A 600 kg-os Öko Panda mennyit is eszik?

gatto nero 2011.09.06. 17:39:43

Bár valóban eredeti ötlet, hogy a Fiat csoport egyre több autójába tesznek twin air motort, az igazi újdonság a Panda lesz, amiben turbó nélkül is elérhető lesz a kis öko-jellegű motor.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.09.06. 18:31:33

"Tönkremegy gyakran a turbófeltöltőjük is, és dinamikus vezetésnél meg akár nagyobb is lehet a fogyasztásuk, mint nagyobb, papíron nem öko társaiknak. (Csak a precizitás kedvéért: az új Panda lesz az első, amelyben turbó nélkül is lesz Twin-Air.)"
Ugye a FIAT-nál van némi tapasztalat a turbó gyártásának terén. A Punto esete azonban bebizonyította, hogy lehet legalábbis alapfokon hülyebiztos turbót építeni. A technikai megoldásokat hagyjuk, de az elmúlt években alig tucatnyi turbós Puntoval volt gond az egész országban.

ezekallatok 2011.09.07. 18:34:22

hülyebiztos turbómotorok kellenek és akkor nincs gond!
Az utóbbi években igen sok kisköbcentis benzinturbót adtak el és nem nagyon hallani milliós javítási számlákról!
Tehát az irány jó! Persze ez csak a városi közlekedésre igaz.
Autópályázni meg nagy dízellel kell. (nagy 1.9-től fölfele)


süti beállítások módosítása