Megemelem a képzeletbeli kalapom a Fiat csoport bátor döntése előtt, amellyel 2012-től lehetővé tették, hogy a Pandához, az 500-ashoz, a Puntóhoz, a Lancia Y-hoz és az Alfa Romeo Mitóhoz egyaránt választhassunk ezer köbcenti alatti, kéthengeres benzinmotort. Annak ellenére meggyőződésem, hogy jár a zöld pont a Fiatéknak, hogy jól ismerem a mostanában oly divatos "downsizinggal", vagyis környezetvédelmi célú motorméret-csökkentéssel szembeni - gyakran jogos - ellenérveket. (Ha máshonnan nem, a kedves kommentíróim esetenként brutális hagvételű, viszont nem ritkán rendkívül alapos szaktudásról tanuskodó műszaki témájú hozzászólásaiból.)
Igen, tudom, hogy könnyen a visszájára fordulhat a kis ökomotor, hiszen gyorsabban széthajtják, vagy ahogy a szakzsargon fogalmaz, kinyomják a szemét. Tönkremegy gyakran a turbófeltöltőjük is, és dinamikus vezetésnél meg akár nagyobb is lehet a fogyasztásuk, mint nagyobb, papíron nem öko társaiknak. (Csak a precizitás kedvéért: az új Panda lesz az első, amelyben turbó nélkül is lesz Twin-Air.)
Most és itt mégis megünneplem a Twin-Airek invázióját. Ugyanis meggyőződésem, hogy nem az ökomotorokkal van a baj, hanem a hozzájuk szükséges ökosofőrök hiányával. Olyan zöld motor ugyanis nincsen, amivel "komolyabb előzés", "dinamikusabb közlekedés" esetén is lehet tartani a gyártók által ígért alacsony fogyasztási és kibocsátási értékeket. Ráadásul olyan ökomotor se hiszem, hogy létezik, amivel tartósan sportosan, esetleg erőszakosan lehet anélkül közlekedni, hogy a fogyasztási, kibocsátási és tartóssági értékei a vásárló megelégedésére szolgáljanak.
Mi következik mindebből? Kettő dolog mindenképpen. Az egyik, hogy ökomotorral szerelt autót csak olyan vegyen, aki hajlandó/akar/tud/szeret ökomódon, előzgetéseket, dinamizmust, kigyorsítgatásokat mellőző módon vezetni. A másik, hogy az ökomotorokkal szerelt autók gyártóinak is kötelessége lenne felhívni a figyelmet arra, hogy a reklámozott kedvező környezetvédelmi tulajdonságok csak bizonyos - vagy inkább számos - feltétel teljesülése esetén jelentkeznek. A Twin-Air motorral szerelt 500-as, Panda, Punto, Y és Mito tehát nem mindenkinek való. Bár, remélem, egyre többeknek.