Mutyiberuházások helyett balatoni körvasút?

2011.10.02. 09:24 - vancat

Mikor lesz már kész az újabb balatoni komp? Visszatérő, föl-fölbukkanó kérdés ez a médiában. Egyszerűen megírható kamusztori, ahol elegendő egy balatoni fejlesztési tanácsos illetékes elvtársat megkérdezni, aki bármikor elmondja: dolgoznak az ügyön. Addig szinte soha, egyetlen cikk sem jut el, hogy kiderítse: a balatoniak döntő részének reményei szerint az újabb balatoni komp soha az életben nem fog elkészülni. Az ugyanis semmi másra nem lenne jó, mint, hogy mérhetetlen mennyiségű autót hordozzon a déli partról az északira, meg vissza. Dugót, légszennyezést, zajt generálva. Miközben a cél éppen az lenne, hogy a turisták autó helyett kiránduljanak, biciklivel, hajóval, vonattal a tó körül - amit egyébként tavasztól őszig egyre többen örömmel tesznek is...

Sajnos azt a kérdést viszont nagyon ritkán, nagyon kevés illetékes elvtársnak teszik fel a nyilvánosság előtt, hogy - a fentiek szellemében - miért vannak katasztrofálisan szar állapotban a tó körüli bringautak? Miért nem készül el a balatoni körvasút? Miért nem alakítanak ki egy olyan Balaton körüli biciklikölcsönző rendszert, amely lehetővé teszi, hogy bérelt bringával, hajóval, vonattal túrázzuk körbe a Balatont?

A válasz persze sejthető. Ezek ugyanis egy kicsivel összetettebb, nagyobb kreativitást, koordinációt igénylő feladatok, mint meghirdetni egy nagyberuházást, eltenni a kenőpénzt, aztán szarni mindenre. Márpedig a politikusok - tisztelet a kivételnek - inkább ez utóbbiban utaznak. Emlékeznek még? Nemcsók János hidat akart építtetni Tihany és Szántód között, Újhelyi István és kétes haverjai motorversenypályát akartak a tó mellé közpénzből gründölni. Most pedig ki tudja, a háttérből ki mindenki erőlteti a második kompot, amelynek megvalósulása végérvényesen véget vetne az északi part nyugati medencéje - elsősorban is Révfülöp és térsége - még megmaradt relatív nyugalmának, tisztaságának, jó levegőjének.

A vicces az, hogy dicséretet szinte kizárólag a Somogy megyei fideszes képviselők érdemelnének, akik - mily meglepő - a választási kampány idején csuda dolgokat ígértek például vasútügyben. Mindenekelőtt a tó körüli körvasutat, a Balaton-környéki szárnyvonalak fejlesztését. Amiből egyelőre nagyjából nem látszik semmi. Igaz, például a balatoni körvasút nem is olyan egyszerű terv. Legfontosabb elemei:

1. Vasúti kapcsolat létesítése a Balaton (Alsóörs) és Veszprém között,

2. A Kaposvár-Fonyód, valamint a Kaposvár-Siófok vonalak villamosítása, de minimum alapos rendbetétele, felgyorsítása,

3. A Hévíz-Keszthely kötöttpályás közlekedés (lehetne akár villamos is, ahogy azt a nemrégiben kurtán-furcsán kirúgott Czoma László, a Helikon Kastély igazgatója megálmodta) megteremtése,

4. Zalaegerszeg és a tó közötti vasúti kapcsolat létrehozása.

Meg persze egy alapjában véve jó menetrend, amivel - nyári főszezonban legalábbis - szinte éjjel-nappal körbe lehet vonatozni a tavat, és bármelyik környékbeli nagyvárosból gyorsan el lehet érni azt. Meg persze az említett kerékpárbérlési lehetőség biztosítása, akár úgy, hogy a vasútállomásokon lehetne leadni a bérbringákat, és teherautók helyett vonattal szállíthatná vissza a szolgáltató rendeltetési (kikölcsönzési) helyére.

Dicséretet tehát igazából a Fidesz sokat ígérő képviselői sem érdemelnek. Sőt, lassan a választási ciklus feléhez érve inkább afelé hajlanék, hogy jól átverték a választóikat, hiszen érdemi lépések balatoni vasútfejlesztési ügyekben mindmáig nem történtek. Ráadásul hosszabb távon az a lassan világossá váló, kissé cinikus fideszes stratégia, miszerint megvédjük ugyan a vasúti szányvonalakat, mert ezt kívánja a nemzet, de valójában szarunk rájuk, hiszen a menők, akik ugyebár számítanak, úgyis autóval járnak - nagyon veszedelmes. Egy rosszul működő, versenyképtelen szárnyvonalrendszert ugyanis bármikor képes lesz egy tollvonással eltörölni a föld színéről egy éppen aktuális megszorítás, egy válság vagy éppen csak a nyers közgazdasági racionalitás.

Még a Balaton körül is, ahol ezeknek a kedves kis vonatoknak nemcsak tömegközlekedési szerepük, de komoly turisztikai vonzerejük is lehetne. Tessenek betartani a választási ígéreteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr493271388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.10.02. 17:04:07

Hát, már elnézést, de sok közöd nem lehet a közlekedéshez. :) A mellékvonalak villamosítása szinte biztos, hogy nem éri meg. Az északi parti fővonalé mondjuk lehet, de ezeknél sokkal fontosabb lenne a két fővonal sebességének emelése. A mellékvonalakon pályafelújítás tényleg nem ártana, de sokadik helyen állnak a fontossági sorrendben. Zalaegerszeg és Keszthely között van 4 hegy, köztük 3 észak-dél irányú völgy. Ezen kéne átvinni kelet-nyugat irányban a vasutat. Igen, tudom, volt a Zala völgyében vasút, azzal csak annyi a gond, hogy kb háromszor olyan hosszú utat jár be mint a busz. A veszprémi összekötés is hasonló cipőben jár, a vonat helye Veszprémen belül beépült, a várost elkerülve lehetne valamit, de a parton megint gond van. Lehetne Hajmáskér felé is vinni, és akkor megint kihoztunk egy "ismerd meg hazádat mozgalom" jellegű vasútvonalat. Nem kéne a vasutat erőltetni ahol nem megy, vagy csak sok pénzből menne. Adott mennyiségű (nálunk: kevés) pénzből kell kihozni a lehető legjobb rendszert. A főbb vonalakon vasúttal, de ahol a busz a jobb, ott azzal, mégpedig menetrendileg a vonathoz hangolva.

Nagyzee 2011.10.02. 18:10:28

A 4 pontból egyik sem kapcsolódik igazán a Balaton körüli vonalak "körvasúttá" tételéhez. Ez utóbbi leginkább menetrendszerkesztési kérdés. Plusz a Lepsény - Csajág vasútvonal esetleges újbóli használatbavétele kapcsolódhatna még ide.

nagyfeszültség 2011.10.02. 18:14:35

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Én azért azt nem jelenteném ki, hogy nem éri meg. Ha komolyan vennék a kötöttpályás közlekedést és a környezetvédelmet, bevezetnének egy - mai viszonyok között valóban illuzórikus - ütemes menetrendet, igenis megérné a villamosítás.
Többen utaznának vonattal, kevesebb lenne a baleset, a tb költség, a légszennyezés, a betegség...stb.stb
Egyébként a Gyesev például belevágott mellékvonalak villamosításába. Ha nem lenne benne perspektíva, bizonyosan nem tennék.

Nagyzee 2011.10.02. 18:22:01

@nagyfeszültség: Melyik GYSEV mellékvonalra gondolsz? A szombathelyire, ami a fő É-D-i teherszállítási korridorjuk (lesz)?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.10.02. 18:27:43

és mi értelme van körbe menni a Balatonon?
vagy sojan akarnak Révfülöpről Balatonszentgyörgyre menni vonattal?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.10.02. 18:28:16

inkább alagút kéne a tihanyi komp helyett:-))

gatto nero 2011.10.02. 18:59:18

Ahhoz képest, hogy idén a siófoki polgármester kapta az év vasútbarát polgármestere díjat, kicsit jobban is odafigyelhetne a vasúti közlekedés fejlesztésére....

óðinn 2011.10.02. 20:03:15

A veszprémi vonal eredetileg Alsóörsnél érte el a Balatont, ezért is van ott akkora állomás.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Alsóörs–Veszprém-vasútvonal

the cat 2011.10.02. 21:00:48

Sajnos a poszt kulcsmondata:

"Ráadásul hosszabb távon az a lassan világossá váló, kissé cinikus fideszes stratégia, miszerint megvédjük ugyan a vasúti szányvonalakat, mert ezt kívánja a nemzet, de valójában szarunk rájuk, hiszen a menők, akik ugyebár számítanak, úgyis autóval járnak - nagyon veszedelmes."

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.10.02. 22:17:35

"miért vannak katasztrofálisan szar állapotban a tó körüli bringautak? Miért nem készül el a balatoni körvasút? Miért nem alakítanak ki egy olyan Balaton körüli biciklikölcsönző rendszert, amely lehetővé teszi, hogy bérelt bringával, hajóval, vonattal túrázzuk körbe a Balatont?"

Pedig ezeken is rengeteget lehetne lenyúlni. Akkor már lehetne belőle haszna másnak is. Sosem értettem ezt. Nem mindegy, miből lopnak?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.10.02. 22:18:34

@the cat: Sosem értettem, minek a MÁV és a BKV vezéreknek szolgálati autó. Hiszen pont profilba vágna, ha néha ellenőrizné a vezér, hogy hogy működik a cég.

Mitya Ivanov 2011.10.03. 08:33:57

a szerző elmagyarázná, hogy miért kell balatoni körvasúthoz vasúti kapcsolat Veszprém és Alsóörs között? A többi "elemről" nem is beszélve.
Amúgy a MÁV tervezi a Várpalota-Balatonfűzfő vonal megépítését, tervek mindenesetre már vannak.

A Balatoni körvasútra pedig megvalósíthatósági tanulmány készítésére írtak ki pályázatot.

ingatlanhirek.hu/hir/Balatoni-korvasut-korbeer-vagy-sem/23150/

aztán hogy mi lesz belőle, az más kérdés

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.10.03. 08:34:49

@nagyfeszültség:
OFF:
A GySEV nem villamosított még mellékvonalat. A (Bécs-)Sopron-Szombathely-Szentgotthárd(-Graz) vonal magyarországi szakaszát villamosította, valamint újította fel. 225kN tengelyterhelés, 750m hasznos állomási vágányhossz, 120 km/h sebesség, és osztrák PZB vonatbefolyásoló. Ja és nyolcvan sok % EU támogatást szereztek rá, az önrészt pedig jórészt az osztrák állam fizette. Bécs és Graz között van még egy lehetőség, a Semmeringnbahn, ami egy picit gázos útvonal, meglehetősen hegyivasút, a tehervonatok 2 mozdonnyal mennek rajta, és ráadásul Ausztrián belül nincs is alternatívája. Nemrég az ÖBB még egy railjet szerelvénnyel is átjött a Sopron-Szentgotthárd szakaszra tesztelni, jövőre ugyanis már Grazba is olyanok fognak járni, és érdekelte őket az elkerülő útvonal is. Egy órával hosszabb, de ha a Semmeringen valami gond van, így legalább eljutnak az utasok a céljukhoz. Az osztrák előrelátás. :) Gondolom nem kell tovább ragoznom, hogy ez azért nem egy Kaposvár-Siófok vonal. :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.10.03. 08:47:17

@Mitya Ivanov:
Nem a körvasúthoz kell. Első felindulásomban jól kiosztottam, de azért a védelmébe is kelnék. Ha a Balaton mondjuk Szentes és Békéscsaba között húzódna, ahol a legnagyobb domb az árvízvédelmi töltés, akkor igaza lenne. Az utasforgalom alapján igenis lenne értelme egy (Győr-)Veszprém-Balatonfüred, meg egy Zalaegerszeg-Héviz-Keszthely vonalnak. Gond ezekkel csak annyi van, hogy útban vannak a hegyek, illetve Veszprémben ma a vasútvonal helyén utcák, meg úgy egy komplett lakótelep van. Persze valami várost elkerülő nyomvonalon meg lehetne csinálni. A mai veszprémi pályaudvar kint van a fenében, ráadásul északra, tehát a Veszprém-Balaton forgalmat ide terelni, majd elvinni az utasokat egy körre a város körül egy kisebb polgárháborút okozna. Ezt a forgalmat a 73-ason célszerű busszal kiszolgálni. Amire jó lenen a vonat, az a Veszprém vasútállomásra messzebbről érkező utasok továbbszállítása. Aki Szombathely-Ajka irányból, vagy északról a győri vonalról jön annak pont jó lenne, ha a vasútállomásról mehetne tovább a Balatonhoz.
Több értelme lenne ezeknek mint egy körvasútnak. Ki a fene akar körbe-körbe utazni? :) Viszont a partra annál többen.

Mitya Ivanov 2011.10.03. 09:05:41

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

azért nem értek egyet, mert a balatoni körvasút nem csupán közlekedési beruházás, hanem bizonyos értelemben turisztikai is. Tehát elsősorban nem azért kell, hogy a veszprémi vagy a balatonfüredi lakosok eljussanak Keszthelyre, vagy Siófokra, hanem azért, hogy a siófoki turista el tudjon menni balatonfüredre például. Kérdés, hogy ez így megtérülővé teszi e a beruházást. Én kételkedem.

Mint írtam, tervben van a várpalota balatonfűzfő vonal megépítése, és mivel a vonattal az északi partra érkezők legtöbbje Budapest felől (és nem nyugatról, vagy Veszprémből) érkezne, ezért nem szükséges más csatlakozás megépítése ehhez a vonalhoz.
Egyébként én nem vagyok oda annyira az ötletért.

A veszprémiek (veszprémi vagyok) egy része ma is nosztalgiával gondol vissza a balatoni vonatra, de ha most lenne ilyen vonal, akkor meggyőződésem, hogy nem használnák ki.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.10.03. 09:46:31

@Mitya Ivanov: Az, hogy most nincs utas, az nem jelenti azt, hogy nem is lehetne. Például van egy "fürdős vonat" Győr és Siófok között nyaranta. Régebben Veszprém-Hajmáskér-Csajág-Lepsény felé ment, mióta ezt a vonalat bezárták, Komárom-Fehérvár felé. Nyilván, mert arra tud. :) Az említett mellékvonalak is eléggé lassúak, vacakok. Én Budapesten lakom, de van egy nyaralónk Szigligeten. Badacsonytördemic-Szigliget vasútállomástól kb 4 km, van is busz. Egy bibi van, hogy a két menetrendnek köze nincs egymáshoz, általában a busz a vonat előtt 20 perccel megy el. Ezek után csodálkozunk, ha nyaranta akkora dugó van, hogy mozdulni se lehet? Tehát a kereslet az nem magától fog megjelenni, előbb kell megcsinálni a kínálatot, aztán ha az jó, akkor lesz rá kereslet is. Én biztos vagyok benne, hogy az említett fejlesztések jók lennének, meg lehetne tölteni utassal, csak pénz nem lenne rá. Illetve ha lenne akkor is inkább arra szavaznék, hogy a 2 parti fővonal legyen pöpec, legyen kapacitása a nyári időszakra is, a többire meg busz. Aztán ha a két fővonal után még marad pénz akkor jöhetnek a környező mellékvonalak.

nagyfeszültség 2011.10.03. 10:37:49

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Ok, realista leszek. Oldják meg, hogy megszünjelenk a 10km/h-s, 15 meg 20 km/h-s lassújelek a Siófok-Kaposvár vonalon, tehát érje ez az 50-60km/h-s átlagsebességet és részt tudjunk venni a Siófok-Tab, valamint a kaposvário elővárosi közlekedésben.
Velem lehet alkudni, csak basszameg, történjen már valami abból, amit ígértek...

Kopi3.14 2011.10.16. 13:03:38

Szeretném megkérdezni a nagyon okos posztolót, hogy mennyit élt a Balaton környékén? Mennyire ismeri az ottani közlekedési irányokat, igényeket? Mert szerintem egy híd lenne a leginkább hasznos a tó felett, ha a környező lakók utazási igényeit vennénk figyelembe.


süti beállítások módosítása