Megújulás a Leaffel: nálunk elhalasztva

2011.10.24. 07:33 - vancat

Nemrégiben bemutatták Magyarországon - és ki is lehetett próbálni - a Nissan villanyautóját, a Leafet. Ráadásként megtudhattuk, hogy 2013-tól itthon is forgalmazzák majd. Mindebből két igen fontos dolog kiderült számomra: 1. A Leaf tényleg fantasztikus autó, ami tökéletesen alkalmas lehet akár a mindennapos közlekedésre is. 2. Magyarországon sajnos annyira szar a környezetbarát technológiákkal kapcsolatos gazdasági környezet, hogy lényegében az utolsók egyike leszünk, ahová úgy érzik, érdemes lesz elhozni ezt az autót.

Miközben várhatóan jövő évtől már európai államok miniszterei közül is sokan ilyet villanyautót fognak használni, nálunk még élőben sem lesz megtekinthető. (Igaz, a mi politikusainkat valószínűleg ez nem is nagyon érdekelné. Lézerblokkolóik mellett állítólag mostanában sokkal inkább azzal vannak elfoglalva, miként lehet új szolgálati autóikba motorrevízió címén ABT chiptuningot tetetni, amivel még többet szennyez és fogyaszt, mint gyárilag...)

Szóval számunkra a Leaf jelen a jövőben, itt van egy karnyújtásnyira, de mégsem hozzáférhető. Ami azonban még a kocsinál is jobban tetszett a bemutatón ismertetett Nissan Leaf villanyautó projektben, az az általam régóta várt és hiányolt megújuló hozzáállás az autózás-környezetvédelem kapcsolatához. A Nissan hazai és európai főnökei az autóbemutatón beszéltek például az elektromos autókkal kapcsolatos fejlesztési irányaikról, és számomra úgy tűnt, kezdik kapisgálni: itt a lehetőség, hogy az elektromos autók új korszaka ne csak a belsőégésű motorok cseréje legyen tekercseltekre, de kitűnő alkalom arra, hogy a mentalitásunkon is változtassunk.

Elmondták például, hogy - bár kifejezetten hosszú életűek lesznek az áramtároló akkumulátorok - nyilván eljöhet az az idő, amikor, ha nem is tönkremennek, de hatásfokuk elkezd romlani. Ezért az az elképzelésük, hogy ezeket a még hosszú évekig jól használható, de már nem elég gyors aksikat fel lehetne használni szélerőművek által termelt áram tárolására. Milyen egyszerű és jó elképzelés, különösen akkor, ha esetleg éppen maga a Leaf-tulajdonos otthoni szélkerekéhez lehetne majd használni - ahhoz, amivel egyébként az autójához szükséges áramot is termeli.

Arról is őszintén beszéltek a Nissan vezetői, hogy igenis jelentős különbség van aközött, ha megújuló (szél, nap, víz) energiával állítjuk elő a Leafhez szükséges áramot, és amikor a jelenlegi energiaforrásokból (atom, kőolaj, szén stb) működtetjük a villanyautókat. Míg az előbbi esetben az emisszió valódi nulla lehet, az utóbbiban mintegy fele, jó esetben harmada a jelenlegi, átlagos belsőégésű motoroknak. Egy szó mint száz: igazán sajnálatos, hogy a Nissan-Renault csoporthoz, és a mögöttük álló, velük együttműködő,a villanyautózás egy-egy szakterületére specializálódott high-tech cégeknek kevésbé vonzó piac vagyunk a letelepedéshez és az értékesítéshez, mint mondjuk a természetvédelmi területek beépítésével még mindig a belsőégésű motorok jövőjét egyengető (és politikusokat környezetpusztító luxusautókkal kiszolgáló) Audinak. Mert talán, ha A8, Q7 helyett Leafekre vágynának a minisztereink, mentalitásban is jobb és tisztább ország lehetnénk.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr433325517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.10.24. 09:30:17

Amíg itthon elbontatnak egy, a kertben álló szélerőművet, merthogy nincs rá építési meg különböző áramfejlesztési engedély, amíg minden politikusi autó v6-v8-as motorral van szerelve, amíg egy elektromos autó hatásfoka 50-150 km között ingadozik, addig ez a nissan béka nem jut szóhoz.

mizie 2011.10.24. 10:14:27

Ugye nem gondolod komolyan, hogy a Leaf a már külföldön is 8-10 milliós árával itthon "népautó" lehetne?

ügyfélszolgálatos 2011.10.24. 10:17:58

@mizie: De szerintem a hülyéje komolyan gondolja. Ebben az országban még a bevált hibridek sem kapnak komoly támogatást.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.10.24. 10:26:33

Alapvetően két dolog miatt nem kerül egyenlőre forgalmazásra a Leaf. Egyrészt itthon semmiféle nyilvános töltő infrastruktura sem áll rendelkezésre, másrészt mivel állami szinten sem jár mellé támogatás, így a vételára még a legsötétebb zöldet is elriasztja a vásárlástól. Az előbbire lehet megoldás az EON kezdeményezése, miszerint országosan kiépítenek töltőállomásokat: www.autosvilag.com/index.php/Elektromos-toltoallomas-Halozatot-epit-ki-az-E.ON.html. Szükséges lesz egyébként az otthoni áramtermelés liberális szabályozására is. Egyébként aki nagyon vásárolni akar egyLeaf-et, annak elég lesz Bécsig elmenni. Ott még támogatást is kap rá, csak valamelyik sógor nevére kell iratni az autót. Itthon elvileg a mechanikai részeit tudják majd javítani, de az elektromos rendszer esetleges hibáit csak kint tudják majd szervizelni.

nagyfeszültség 2011.10.24. 10:34:28

Ebbél látszik, hogy a villanyautózáshoz nem csak villanymotor, de ökológiai rendszerváltás is kell.

the cat 2011.10.24. 10:55:28

A Leaf legnagyobb erénye, hogy talán az első igazán használható villanyautó, a magyar politikai elit legnagyobb szégyene pedig az, hogy szarik az ilyesmire.

Globetrotter2014 2011.10.24. 11:10:18

A blogtól megszokott színvonal(talanság), ostoba, hatáésvadász és minden tudásalapot nélkülöző. Ninsc valami áértelmes ember a zöldek között? Persze poltikusuatózni azt lehet, megnézném mennyit brína ki egyűltalán mennyi idő után dobnák sarokba miután sokadszor maradnának valahol vidék és Budapest körül az útszálén, és jöhente értük egy "véhatos"...

Nem hiszem el hogy nincs egy épkézláb ember a zöldek között, vagy itt az okos enged elv érvényesül?

Valaki linkeljen már be egy értelmes zöld oldalt, hátha helyre áll a zöldekbe vetett reményem.

mement 2011.10.24. 11:23:26

@ZF2: Gondolom neked az az ertelems zold, aki elnezoen es megeroten tekint rad, mikor irott es iratlan kornyezetvedelmi eloirasokba buszke arcal beleszarsz.

gatto nero 2011.10.24. 11:36:49

@ZF2:

A hozzászólásod jól tükrözi a korrupt és szinvonaltalan magyar politikai osztály véleményét.
Ilyen mentalitással bizonyosan nem
találsz neked megfelelő zöld oldalt és nem is hiszem, hogy cél lenne helyreállítani a zöldekbe vetett reményedet.
Veled szerintem inkább szigorúan be kell majd tartatni
a még meg nem született zöld törvényeket.

Globetrotter2014 2011.10.24. 11:37:12

@mement:: nem minden írott (és általam ismert) előírást igyekszem betartani. És ezért fontos hogy pl az előírások olyanok legynek hogy az emberek érdekeltek legyenek abban, hogy betartsák, és ezzel védjék a környezetet, ha már maguktól esetleg nem fogják.

De ezen a blogon hülyébbnél hülyébb posztok születnek, ostoba hatásvadászan érzelgős és értelmetlen cikkek. Ha most bemutatnábnak egy alkalmas kormáynzati autót, vagy utalnának arra hogy a Leaf mileyn jó lenne a kormányzati flottának (tényleg az lenne?), és ezt értehtően elmagyaráéznák azt szívesen vennám. De hőzöngeni hogy a kormányautók helyett miért nem ezt a városi törpét veszik? Miért nem inkább biciklit? Ugyanúgy alkalmataln lenne rá hogy döntéshozókat gyosan az orszuág egyik végéből a másikba dobjon, reprezentáljon eseményeketn vagy azokat megvédje egy esetleges témadás esetén.

Akkor lássuk az észérveket: MIÉRT alkalmas ez egy kormányauónak? (Tehát az A8asok kiváltására, és nem a dízel oktáviák/focusok)

mement 2011.10.24. 11:44:38

@ZF2: ` Akkor lássuk az észérveket: MIÉRT alkalmas ez egy kormányauónak? (Tehát az A8asok kiváltására, és nem a dízel oktáviák/focusok) `

Van negy kereke, van benne hely hogy beuljon a paraszt es a soforje, es elviszi Abol B pontba. (igrn az infrastulturalis hatter erosen hianyos meg)

Masreszt a figyelemfelhivas hogy talan mozdulhatna a politikai elit ilyen iranyba, nem egyenlo a hozongessel megha olyan konnyeden ossze is tudod mosni.

(szemely szerint egy darab szolgalati autot nem adnek egyik politiksunak sem, hanem tartanek egy szuk flotat, amit hasznalhat egyedi alkalmakkor akinek megfelelo indoka van ra, ha a paraszt nagyon autokazni akar, akkor van mibol megvennie es finansziroznia.)

Globetrotter2014 2011.10.24. 13:22:36

@mement: na erről beszéltem. Haver, járájl Star Trek klubba, kevesebb kárt okozol majd.

Jelenleg a "paraszt" dönt arról hogy milyen kocsit vesz a kormányzat és hogy te "szuperértelmiségi" milyen auttót tudsz venni úgy hogy kevésbé nyomjon szét az adó. Ehhez még pár olyan alapvető dolgora is figyelnie kell, mint az emberek boldogulása, gazdaaság, és persze a körbnyezetvédelem is. Magyarország nem egy nemzeti park vagy egy rezervátum, soksok szmpontot kell figyelembe venni.

A nem kicsit debil posztjaitok és kommentjeitek kb olyan szinvonalon vannak, mint ha én azért hőbörgnék, hogy miért vezsenk dízlet amikor lehetne V8ast is.

Ha azt mondnátok, hogy mivel fontos a co2 (tényleg az?), legyen co2 alapú adó (egyetlen értelmes ciket sem láttam tőletek ami ennek a hátterét bemutatná), vagy hogy miként lehetne a gazdaságnak is előnyös módon ráépíteni az alternatív hajtásokra. Amit pedig az audi kontra Renault párosításról írtok az egyenesen vérlázító.

És nem nem dolgozom a kormánynak nem, vagyok poltikus nincs Audim. Nissanom se... Csak nem dugom a fejem a se**embe mint ti, hanem kicsit ellgondolkozom a cikk értelmén ahelyett hopgy szektaszerűen visszaböfögném egy piaci szempontból irreleváns (egyelőre akár villamosként is árulhatnák, annyira releváns) autó brossúráját.

mement 2011.10.24. 13:25:39

@ZF2: Tehat a valaszod igen, neked az az ertelmes zold aki elnezo, megerto arcal sajnalkozva biztosit empatiajarol mikozben te vidam arcal beleszarsz a kornyezetvedelmi problemaba:)

`Ha azt mondnátok, hogy mivel fontos a co2 (tényleg az?), legyen co2 alapú adó (egyetlen értelmes ciket sem láttam tőletek ami ennek a hátterét bemutatná), vagy hogy miként lehetne a gazdaságnak is előnyös módon ráépíteni az alternatív hajtásokra.`

Nem olvasol a temaban, igy viszont pofatlansag velemenyt formalni.

Globetrotter2014 2011.10.24. 13:35:54

@mement: a múltkori faxság a volvo téműban pont ezt a hozzá nem értést tükrözi. Jelenleg a ketagóriájában a volvo modellek legjobbak között vannak. Meglehetősen sportos Mercedesek hpzzák egy Renault clio co2-jét. Persze ha a Fiat meg a toyota városi törpéivel mráéed össze akkor nem fognak jól szerepelni. Csak a kettő egyszerűen nem játszik egy ligában.

És ittz jön elő a féktelen ostobaság. "négy kereke van". Igen bxki, a babakocsinak is náégy kereke van. Motorja van. A Quadnak is.

Igen, valóban nem a környeetvédelmi sazkirodalommal töltöm kevés szabadidőmet, ezért lenne értelmesebb eheylett az osotbba populista hőzöngés helyett értelmes cikkeket leközölni.

Miért jó a Leaf, miért érdemes megvenni, mert infrastuktúra nélkül egy egyszerű levélnehezék.

Mekkora ipart lehetne pl építeni arra, hogy némi állami táőmogatással akár hőszivattyúval akár napelemmel saját töltési kapacitást fejelszteni. Persze ehhoz komoly értelmes lobbitevékenység kell (találkoztam már ilyennel, komolya és értelmes fiatalaok akiket a legfelsőbb technokraták tisztelettel fogadnak mert értelmes dolgokkal jönnek és/vagy megfelelő szinten todnak poltikai döntéshozókra hatni, esetleg komoly véleméynformálók).

De tim, ilyen önmagának ellentmodnó, vagy a valóságtól nyilvánvalóan elrugaszkodó cikkekkel csak lajáratjátok magatokat. Egymásnak majd elismerően bólogattok, de kifelé egy nagy nullát értek. Remélem a zöldeknek van szalonképes válfaja is,mert különben a jövőnknek annyi...

barna86 2011.10.24. 18:46:59

Az autó adatai: 107 LE, max 280 Nm, max 140 km/h, 160 km-es elméleti hatótávolság. 8 óra töltés kell neki, 30 perc alatt 80%-os töltöttségi szintet ér el.

"1. A Leaf tényleg fantasztikus autó, ami tökéletesen alkalmas lehet akár a mindennapos közlekedésre is."

Igen, alkalmas lehet a mindennapos VÁROSI közlekedésre. Ugyan pl. autópályára is elég lehet a 140 km/h-s végsebessége, de akkor a hatótávolsága erősen lecsökken, tehát hosszabb távra alkalmatlan, mivel 30 perc töltés kell neki. A kutatások is azt mérték, hogy városi környezetben elegendő a 160 km-es hatótávolság, nem országúton. A ti sötétzöld elképzelésetek szerint nagyon jó lenne a politikusoknak szolgálati autóként, vegyük le ezt a köntöst róla, s akkor azt állítjuk, hogy használható országúton, városközi forgalomban is korlátozások nélkül. Vegyünk egy Budapest - Szeged távot, autópályán 170 km, talán egy feltöltéssel kibírná végig, de az legalább egy félórás megszakítást jelent Kecskeméten. Továbbmegyek: tudjuk, hogy az ilyen megadott paramétereket (160 km-es hatótávolság), többnyire laborkörülmények között mérik, vagyis ha már ülnek a kocsiban többen, csomagtartóban is van tömeg, ilyen-olyan fizikai ellenállások adódnak, akkor lehet, hogy inkább kettő feltöltés kell, ami már egy óra. Tegye mindenki a szívére a kezét, s gondolja végig: bevállalná ezt? (Természetesen arra ideális, hogy az ember a szomszéd városba átugorjon.)
Ha nem a "sokat markol, keveset fog" elvet képviselnétek, akkor egészen ütős érvelést lehetne kialakítani, hogy miért lenne érdemes esetleg fenntartani egy-két kocsit arra, hogy a városban szállítsák a politikusokat, sőt, továbbmegyek: akár a rendőrség is pl. járőrözhetne ilyenekkel, a hatalmas Fordok helyett/mellett, amiben szinte mindig max. két ember ül, vagy legyen állami ösztönzés arra, hogy pl. a futárcégek ilyenre (is) cseréljék a járműparkot, hiszen az esetek nagy többségében városon belül cirkálnak a kocsikkal. Ha nem lenne persze az ára annyi, amennyi......

"2. Magyarországon sajnos annyira szar a környezetbarát technológiákkal kapcsolatos gazdasági környezet, hogy lényegében az utolsók egyike leszünk, ahová úgy érzik, érdemes lesz elhozni ezt az autót."

Nem a környezetbarát technológiákkal kapcsolatos környezet szar! Azzal van a gond, hogy nincs arra lehetőség, amire nyugaton van: ott (sokszor) van egy kisautó városi használatra, munkába járásra stb, s van egy nagy, családi autó, amivel el lehet menni hétvégén nagyihoz, tengerpartra stb. Az irány az, amire érdemes lenne hatni (próbálnak hatni a gyártók), hogy ez a kisautó ne belsőégésű, hanem elektromos legyen. Csak sajnos nálunk a pénzügyi helyzet miatt még második autó sincs a családoknál, nem hogy egy elektromos. Svájcban most vezetik be 49 950 frankos áron (mondjuk ez 2010-es ár, ami biztos lejjebb ment a frank szárnyalása miatt), ami kb. 12 mFt a mai árfolyamon, ha levesszünk ezt-azt, akkor talán azt lehet mondani, hogy mondjuk 8-10 mFt között lehetne esetleg Magyarországon árulni. Ki az, aki megfizeti a közel háromszoros többletárat egy ilyen autóért (ha azt nézzük, hogy városi autóról van szó)? Elmondom, hogy ennyi pénzért még külföldön is ("az fejlett nyugaton") eleinte erősen a gazdagok játékszere lesz a dolog, mivel más országokban is forintra számolva kb. 8-10 millió között van az ára.

"maga a Leaf-tulajdonos otthoni szélkerekéhez lehetne majd használni" - Ugye ezt csak viccként írtad? Napelem még oké otthon, mivel nap "mindenhol" süt, de a szelet nem mindenhol lehet, érdemes befogni, plusz minden kert végben állna egy torony?

"Arról is őszintén beszéltek a Nissan vezetői, hogy igenis jelentős különbség van aközött, ha megújuló (szél, nap, víz) energiával állítjuk elő a Leafhez szükséges áramot, és amikor a jelenlegi energiaforrásokból (atom, kőolaj, szén stb) működtetjük a villanyautókat. Míg az előbbi esetben az emisszió valódi nulla lehet, az utóbbiban mintegy fele, jó esetben harmada a jelenlegi, átlagos belsőégésű motoroknak."

Egyszer szeretném, hogy részletesen leírnátok, hogy mi a baj az atomerőművekkel, hogy egy kalap alá kerül a kőolaj, szén stb. erőművekkel? Igen, a fűtőanyag-tárolás problémás, de azt levéve mit tudtok még felhozni? Korrekt fizikai levezetésekkel, számokkal igazolhatnátok, hogy miért ördögtől való az atomerőmű megfelelő körülmények, üzemeltetés esetén; továbbá hogyan lehetne pl. kiváltani a Paks által leadott 1,5-2 GW-os termelést (ami stabil, konstans a nap 24 órájában). Erre őszintén kíváncsi vagyok, mivel múltkor is csak tüntetni tudtatok, de egy épkézláb alternatívát se olvastam sehol. Ugyanezt a leírást lehetne megtenni a napelemek illetve akkumulátorok előállításáról, hogy az mennyire környezetbarát (kezdve a bányászattól a különböző lúgos/savas közegeken keresztül való előállításon át a mindenféle Si-sütésekig).

Megfelelő műszaki leírással meggyőzhető vagyok, ahogy önmagában a Leaf meggyőző tud(na) lenni a kategóriájában (az írásotok hatására elolvastam róla egy-két cikket), csak a kimerült akkumulátorokkal mi lesz (oké, betesszük erőműbe, ezt írtátok, de egyszer ott is elhasználódik).

Az említett cikkek, mint források:
www.origo.hu/auto/20101129-ev-autoja.html
www.autosforum.hu/automarka/103-nissan/647-nissan-leaf-ara-a-svajci-piacon-bejelentesre-kerult-.html

SvenH. (törölt) 2011.10.25. 00:27:34

minek eroltetni ezeket a suletlensegeket?

1550 kg...

SvenH. (törölt) 2011.10.25. 00:35:11

"Milyen egyszerű és jó elképzelés, különösen akkor, ha esetleg éppen maga a Leaf-tulajdonos otthoni szélkerekéhez lehetne majd használni - ahhoz, amivel egyébként az autójához szükséges áramot is termeli."

csalatkoznek ZF2 kommenttarshoz...

aki ilyet elhisz...

amugy zöldikém:
web.mit.edu/newsoffice/2009/liquid-battery.html


süti beállítások módosítása