Nemrégiben bemutatták Magyarországon - és ki is lehetett próbálni - a Nissan villanyautóját, a Leafet. Ráadásként megtudhattuk, hogy 2013-tól itthon is forgalmazzák majd. Mindebből két igen fontos dolog kiderült számomra: 1. A Leaf tényleg fantasztikus autó, ami tökéletesen alkalmas lehet akár a mindennapos közlekedésre is. 2. Magyarországon sajnos annyira szar a környezetbarát technológiákkal kapcsolatos gazdasági környezet, hogy lényegében az utolsók egyike leszünk, ahová úgy érzik, érdemes lesz elhozni ezt az autót.
Miközben várhatóan jövő évtől már európai államok miniszterei közül is sokan ilyet villanyautót fognak használni, nálunk még élőben sem lesz megtekinthető. (Igaz, a mi politikusainkat valószínűleg ez nem is nagyon érdekelné. Lézerblokkolóik mellett állítólag mostanában sokkal inkább azzal vannak elfoglalva, miként lehet új szolgálati autóikba motorrevízió címén ABT chiptuningot tetetni, amivel még többet szennyez és fogyaszt, mint gyárilag...)
Szóval számunkra a Leaf jelen a jövőben, itt van egy karnyújtásnyira, de mégsem hozzáférhető. Ami azonban még a kocsinál is jobban tetszett a bemutatón ismertetett Nissan Leaf villanyautó projektben, az az általam régóta várt és hiányolt megújuló hozzáállás az autózás-környezetvédelem kapcsolatához. A Nissan hazai és európai főnökei az autóbemutatón beszéltek például az elektromos autókkal kapcsolatos fejlesztési irányaikról, és számomra úgy tűnt, kezdik kapisgálni: itt a lehetőség, hogy az elektromos autók új korszaka ne csak a belsőégésű motorok cseréje legyen tekercseltekre, de kitűnő alkalom arra, hogy a mentalitásunkon is változtassunk.
Elmondták például, hogy - bár kifejezetten hosszú életűek lesznek az áramtároló akkumulátorok - nyilván eljöhet az az idő, amikor, ha nem is tönkremennek, de hatásfokuk elkezd romlani. Ezért az az elképzelésük, hogy ezeket a még hosszú évekig jól használható, de már nem elég gyors aksikat fel lehetne használni szélerőművek által termelt áram tárolására. Milyen egyszerű és jó elképzelés, különösen akkor, ha esetleg éppen maga a Leaf-tulajdonos otthoni szélkerekéhez lehetne majd használni - ahhoz, amivel egyébként az autójához szükséges áramot is termeli.
Arról is őszintén beszéltek a Nissan vezetői, hogy igenis jelentős különbség van aközött, ha megújuló (szél, nap, víz) energiával állítjuk elő a Leafhez szükséges áramot, és amikor a jelenlegi energiaforrásokból (atom, kőolaj, szén stb) működtetjük a villanyautókat. Míg az előbbi esetben az emisszió valódi nulla lehet, az utóbbiban mintegy fele, jó esetben harmada a jelenlegi, átlagos belsőégésű motoroknak. Egy szó mint száz: igazán sajnálatos, hogy a Nissan-Renault csoporthoz, és a mögöttük álló, velük együttműködő,a villanyautózás egy-egy szakterületére specializálódott high-tech cégeknek kevésbé vonzó piac vagyunk a letelepedéshez és az értékesítéshez, mint mondjuk a természetvédelmi területek beépítésével még mindig a belsőégésű motorok jövőjét egyengető (és politikusokat környezetpusztító luxusautókkal kiszolgáló) Audinak. Mert talán, ha A8, Q7 helyett Leafekre vágynának a minisztereink, mentalitásban is jobb és tisztább ország lehetnénk.