Közel háromszáz évvel Napóleon hódító hadjárata után újra francia erők szállják meg Észak-Olaszországot. Ráadásul abban is kisérteties a hasonlóság, hogy ezúttal is, mint Bonaparte tábornok idején, sokan kifejezetten örülnek az idegenek érkezésének, mert felszabadulásként, modernizációként, szabadságként élik meg jövetelüket. A hódító ezúttal nem egy hadvezér, hanem egy cég és nem szuronyos katonák, hanem korszerű technikai vívmányok kísérik jövetelét. A Renault ugyanis valamilyen okból úgy döntött: Észak-Olaszország nagyvárosaiban - és persze az azokat összekötő utakon - építi ki elsőként villanyautós infrastruktúráját. Igazi fricska ez az olaszországi villanyautófejlesztésben igencsak lemaradt Fiatnak - de ez valószínűleg önmagában nem indokolná, hogy a franciák egy kisebbfajta vagyont költsenek villanyautóik "idegenbeli" elterjesztésére.
A motorizáció (túl)fejlettsége és a gazdag lombard-venetói városok vásárlóereje volt a döntő szempont abban, hogy kísérleti terepként erre a régióra essen a Renault (pontosabban nyilván a Renault-Nissan csoport) villanyautós projektjének választása. A Renault elsősorban kisáruszállítóját, a Kangoo ZE-t (amelyből természetesen a villanyváltozatban is lesz ötüléses személyszállító), valamint a bájos és kedves különc minijét, a Twizyt küldi csatasorba az olasz hadszíntéren. Több nagyváros (pl. Mantova, Verona, Ferrara, Brescia, Milánó) környékein és közöttük létesítenek elektromos kutakat, villanyautó-szervizeket, vagyis körülbelül egy harmad-Magyarországnyi területen olyan fejlett villanyautó-infrastrukturális állapotokat fognak - természetesen a városok és a tartományok anyagi-erkölcsi támogatásával - létrehozni néhány éven belül, amelyről vélhetően másutt még sokáig csak álmodhatnak/álmodhatunk.
Annyi bizonyos: az olasz autós szaksajtó kifejezett jóindulattal és örömmel fogadta a Renault olaszországi villanyautós terveit. (Amelyek egyébként fellendíthetik a nem elektromos, de viszonylag környezetbarát francia modellek eladásait is Itáliában.) Természetesen - ahogy háromszáz évvel ezelőtt Napóleon és csapatai - a Renault és mérnökei, marketingesei sem akarnak majd üres kézzel távozni olasz hódításukból. Míg Bonaparte hadai iszonyú mennyiségű műkincset hordtak át Franciaországba (a párizsi múzeumok mai látogatóinak örömére), a Renault vélhetően a műszaki, társadalmi tapasztalatait fogja majd hazavinni Olaszországból. Remélhetőleg (előbb-utóbb) mindannyiunk örömére.