Franciák szállják meg az olasz vidéket

2011.11.05. 08:25 - vancat

Közel háromszáz évvel Napóleon hódító hadjárata után újra francia erők szállják meg Észak-Olaszországot. Ráadásul abban is kisérteties a hasonlóság, hogy ezúttal is, mint Bonaparte tábornok idején, sokan kifejezetten örülnek az idegenek érkezésének, mert felszabadulásként, modernizációként, szabadságként élik meg jövetelüket. A hódító ezúttal nem egy hadvezér, hanem egy cég és nem szuronyos katonák, hanem korszerű technikai vívmányok kísérik jövetelét. A Renault ugyanis valamilyen okból úgy döntött: Észak-Olaszország nagyvárosaiban - és persze az azokat összekötő utakon - építi ki elsőként villanyautós infrastruktúráját. Igazi fricska ez az olaszországi villanyautófejlesztésben igencsak lemaradt Fiatnak - de ez valószínűleg önmagában nem indokolná, hogy a franciák egy kisebbfajta vagyont költsenek villanyautóik "idegenbeli" elterjesztésére.

A motorizáció (túl)fejlettsége és a gazdag lombard-venetói városok vásárlóereje volt a döntő szempont abban, hogy kísérleti terepként erre a régióra essen a Renault (pontosabban nyilván a Renault-Nissan csoport) villanyautós projektjének választása. A Renault elsősorban kisáruszállítóját, a Kangoo ZE-t (amelyből természetesen a villanyváltozatban is lesz ötüléses személyszállító), valamint a bájos és kedves különc minijét, a Twizyt küldi csatasorba az olasz hadszíntéren. Több nagyváros (pl. Mantova, Verona, Ferrara, Brescia, Milánó) környékein és közöttük létesítenek elektromos kutakat, villanyautó-szervizeket, vagyis körülbelül egy harmad-Magyarországnyi területen olyan fejlett villanyautó-infrastrukturális állapotokat fognak - természetesen a városok és a tartományok anyagi-erkölcsi támogatásával - létrehozni néhány éven belül, amelyről vélhetően másutt még sokáig csak álmodhatnak/álmodhatunk.

Annyi bizonyos: az olasz autós szaksajtó kifejezett jóindulattal és örömmel fogadta a Renault olaszországi villanyautós terveit. (Amelyek egyébként fellendíthetik a nem elektromos, de viszonylag környezetbarát francia modellek eladásait is Itáliában.) Természetesen - ahogy háromszáz évvel ezelőtt Napóleon és csapatai - a Renault és mérnökei, marketingesei sem akarnak majd üres kézzel távozni olasz hódításukból. Míg Bonaparte hadai iszonyú mennyiségű műkincset hordtak át Franciaországba (a párizsi múzeumok mai látogatóinak örömére), a Renault vélhetően a műszaki, társadalmi tapasztalatait fogja majd hazavinni Olaszországból. Remélhetőleg (előbb-utóbb) mindannyiunk örömére.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr793355133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vata222 2011.11.05. 14:56:45

Csak szólok, 300 éve még pont 58 évet kellett várni, hogy Napoleon megszülessen.
Ettôl még a villanyautó projekt bejöhet.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.05. 15:19:22

Alapjában véve minden országban ez következik, ahol elkezdődik az elektromos autók forgalmazása.

Bélabácsi 2011.11.05. 15:27:00

@chipanddale74: ....vagy nem.

Amíg az akkuk témaköre meg nincs oldva (a mostani hatótáv miatt csak elővárosi ill. városi közlekedésre alkalmasak a tisztán villamos hajtáslánccal ellátott járművek), csak olyan országokban lesz hálózati lefedettség, ahol a piac ezt ki tudja fizetni.

Ahol nem, ott az ilyen gépek a kivétel kategóriáját fogják sokáig képezni, mert töltőhálózat se lesz.

Szerinted pl. kis Hazánkban miért nincs még ma sem normálisan kiépített CNG-hálózat ? Pedig a legolcsóbb fajlagos üzemanyag, meglévő technológiára épülve.

Hát ezért.

Reggie 2011.11.05. 15:42:04

@Bélabácsi: Hat igen, bar a vanadium redox akkukban lehet nemi jovo. Az energiasurusege nem tul nagy, alulrol surolja a savas akkuket, viszont ugy lehet tankolni mint az uzemanyagot. Meg erosen fejlesztes alatt levo technologia.

Grafithuszar 2011.11.05. 17:56:08

Viszont a Renault rendszere nemcsak töltésen alapul. A kisárúszállítót csak tölteni lehet, de a Fluence-t cserélni is. Úgy képzeld el, hogy csak bérled az aksit, és amikor beállasz a "kútra" akkor egy automata alulról kicseréli az autó aksiját, egy feltöltöttre, és már mehetsz is tovább az egész nem tart tovább 30 másodpercnél.

RealMan 2011.11.05. 18:19:16

Hadd csinálják, minél több pénzt ölnek bele ebbe a szarba, annál nagyobbat buknak - 2012-ben ilyen gagyikból fog állni a világ? No nem kérünk belőle! Ez elavult már most...

hackbard.celine 2011.11.05. 18:21:16

@Bélabácsi: na igen.
Vegyük csak a "bájos és kedves különc minijét, a Twizyt"
A Renault 6900 EUR-t kér érte, DE az akku havidíjas, évente megtett max. 7500 km-ig 45 EUR/hó. Éves szinten 162500 Ft úgy hogy még egy csepp villanyt sem tankolt az ember. A hazai legkedvezőbb 40 Ft/kWh környéki árral még erre rádobódik a 7kWh/100 km.
100 km elméleti hatótáv (gyakorlatban fele, kétharmada), 3 és fél óra újratöltési idő.
Szóval még legalább 20-40 eFt lenne a tankolás.
A Renault a robogókhoz képest kínálna ezzel alternatívát. Nézzük csak meg a BMW C1-et, az volt hasonló árú elrendezésű (bár csak kétkerekű), bukósisak nélkül használható jármű: fogyasztása 3-3,5 l/100 km. Éves 7500 km alatt 400 Ft-os benzinnel 90-105e Ft. Fele a villanyrönyónak.
De vegyünk egy teljes értékű 4 személyes autót: Kia Rio, Hyundai i10: 4-5,5 l/100 km. 165000 Ft/év a 7500 km futásteljesítménnyel.
Minden villanyautós posztnál érdemes megemlékezni arról, hogy a sötétzöldek szerint az atomenergia az fujjfujj, a villanyató az hurráhurrá. Csak ugye Franciaországban 85% az atomenergia aránya, Olaszország pedig a legnagyobb importőre a francia atomenergiának. A többi fosszilis.
Csak így tovább nóemisszió, ma is zöldebb lett a világ az atomenergia és a rendkívül környezetszennyező akkumulátorok lelkes támogatásával.

Reggie 2011.11.05. 18:23:31

@Grafithuszar: Az akkucserevel mindenkinek fenntartasai vannak, mert semmi garancia sincs arra, hogy olyan allapotban levo akkut kapsz, mint amit leadtal.

Reggie 2011.11.05. 18:33:40

@hackbard.celine: Az a 4.5-5l/100km is csak annyira igaz, mint a 100km hatotav. Ha felmesz mondjuk egy i10 forumram mindenki 5.5-7l/km fogyasztast emleget.

Az akkumulatorok kornyezettszennyezeserol meg kicsit el vagy tajolva...

hackbard.celine 2011.11.05. 18:42:42

@Reggie: ugyanezen a blogon jelent meg a Fiat 500 twinair, mint űber favorit (és szuper villanyatutó), szóval a Rio és az i10 még mindig vállalható alternatíva. Olvasd vissza.
Mesélj kérlek a környezetbarát és méretgazdaságos akkumulátor gyártástechnológiáról. A fejlett világ csak erre vár évtizedek óta.

Reggie 2011.11.05. 18:53:08

@hackbard.celine: En nem azt allitottam, hogy hude megeri villanyautozni, mert a jelenlegi akkuarak mellet meg eppen nem, viszont azert a katalogus adatot elhinni egy kocsirol, majd utana egy masik katalogusadatait elutasitani kicsit kettos merce.

Az akkuk: az olmos akksik eseteben pl. usa-ban 97%-os az ujrahasznositasi arany(marmint a leadott/eladott). Az ujrahasznositas soran kb maradektalanul fel lehet hasznalni mindent, a legtobb hulladek a muanyag csomagolas, de a femek es elektrolit teljesen ujrahasznosithato. A lithium akksikrol kar is szot ejteni, teljesen ujrahasznosithato es meg is eri, mert a lithium kb. 7x dragabb kiloja mint a reznek, es hat banyaszni sem leanyalom...

hackbard.celine 2011.11.05. 19:08:02

@Reggie: egy korábbi blogposzthoz kommentelve megjegyeztem, hogy a Fiat 500 twinair a katalógus adat (4,9 l) közel kétszeresét (8-9 l) fogyasztotta a hazai tesztek szerint városban. Ekkor előjöttek az okosok, hogy mert a frusztrált újságírók széttapossák biztos. A Kia Rio és a Hyundai i10 esetében 5,5 liter helyett 5,8, illetve 6,2 litert mértek ugyanazok a frusztrált újságírók.
A villanyautókban sem a savas ólomakkuk, sem a lítium alapúak nem terjedtek el. Előbbiek a tömeg, utóbbiak a hőmérsékletfüggés miatt. Hosszabb távon NiMH bizonyult a leginkább használhatónak, a Toyota is erre építette a hibrid programját.
A kobalt, titán, stb Li alapú akkuk még nem érettek a sorozatgyártásra, ahogy a szuper és ultrakapacitások sem.
De még ha az akkumulátor technológia ott tartana, hogy fillérekért megvan a tárolókapacitás, akkor is hol van az előállítás? Atomból okés a villanyautó? Fosszilisből okés a villanyautó? A környezetszennyezésen túl a konnektorig számolt veszteségekkel mi lesz?
A konnektoros villanyautó a mai formájában irreális, ha minden magyar autót (3 millió db) átállítanánk villanyüzemre, Pakshoz még 10x ennyi blokk kellene.

Reggie 2011.11.06. 01:52:18

@hackbard.celine: Ne haragudj, de nem szokasom elokeresni mindenkinek a regi hozzaszolasait egy adott postnal...
Lithium akksikat buszokon hasznalnak, ugyhogy jo az auton is, egyszeruen az NiMH olcsobb igy azt adjak a nepnek, hogy versenykepes maradjon az ara a benzines kocsikkal. Savas olomakkut inkabb a hazi atalakitasoknal lehet latni, vegulis mukodnek.
Mar reg sorozaterett az Li akku, csak draga, sot a supercap is, hasznaljak is oket.
Az, hogy honnan jon az aram pillanatnyilag reszletkerdes, hiszen a jelenlegi helyzetben nem valoszinu, hogy mindenki lecsereli az autojat villanyautora, es a toltesi lehetoseg csekely volta miatt nem fog robbanasszeruen elterjedni, csak szep fokozatosan ahogy a technologia fejlodik egyre tobb embernek lesz megfelelo, ugyhogy ha lesz az autora igeny majd az eromuvek is kovetni fogjak.
De pillanatnyilag az a problema, hogy az akku arat belekalkulalva az utikoltsegbe, dragabb mint egy jo diesel, ugyhogy nem kell izgulnod az eromuvek miatt:)

Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2011.11.06. 06:25:16

Amíg a kőolaj lesz az Úr a világban, illetve kitermelői, addig nem várható lényeges változás. Az olajtársaságoknak nem tetszik a villanyautó.. :))

Reggie 2011.11.06. 16:09:04

@Lakásfelújító Feri: Vagy amig olyan keves nem lesz a koolaj, amitol felmegy az ara, hogy vegul jobban megeri akksit venni. De azert en bizok az akksik fejlodesben.

Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2011.11.07. 04:52:46

Az akksi fejlődésében lehet bízni. De az áram előállítása is sok esetben még ma is kőolajból, vagy származékából történik.
Vagy mondjuk atomenergiából. Azért ezen lehetne gondolkodni.

A legmegfelelőbb az lenne, ha a szelet fognák munkára, és azzal töltenék a kocsik akksiját. De ez csak mese, és egy szép álom marad egyelőre. A gazdasági szereplők nem engedik az alternatív energiákat kibontakozni.


süti beállítások módosítása