A Ford európai szentélyében, a kölni gyárban, a patináns márka megmentőjének és újbóli felvirágoztatójának, Alan Mulally elnök-vezérigazgató jelenlétében megkezdődött a márka új, ezres benzines ökomotorjának a gyártása. Az esemény azért igen jelentős, mert - mint tudjuk - nem elég ökomotort gyártani, de azt merni kell beletenni az autókba és azokat az autókat merni kell piacra dobni - és hát... el is kell adni őket.
Márpedig a Ford bejelentette: 125 és 100 lóerős ezres motorjait nemcsak a Fiestában, de a hamarosan bemutatkozó kis egyterűjükben, a B-Maxban, sőt a kompakt kategóriái jolly-jokerének számító Focusban és a családi autónak számító C-Max-ban is dolgoztatjánk majd 2012-től. Most tehát lehet fikázni, jajveszékelni, szarozni, hülyézni. Lehet példákat hozni arra, hogy majd miért nem lesz elég dinamikus ezekhez a nagy kasznikhoz ez a kis motor, miért nem lesz elég ereje, amikor veszélyes kanyar előtt kamiont kell előzni, mennyire kell pörgetni ahhoz, hogy menjen is, és lehet - előre - sopánkodni azon: milyen gyorsan tönkre fog menni a túl nagy terhelés miatt az új benzines ezres ecoboost ezekben a nehéz autókban.
2010 második felében ugyanez történt az USÁ-ban, amikor bejelentették azt a "képtelen" ötletet, hogy a legendás és piacvezető F 150-es pick-upba az évtizedek óta megszokott V8-asok helyett egy olyan kis "pöcs" motort tesznek, mint a 3.7-es V6-os. (Azóta az "öko F 150" eladásai egyébként exponenciálisan emelkednek...)
Szóval bátrat lépett az öreg kontinensen is a Ford új, ezres motorjainak "szétterítésével". Különösen azért, mert a fikázóknak részben akár igazuk is lehet(ne). Az ezres motorral szerelt Focus, C-Max nem fog úgy menni, gyorsulni, mint mondjuk akár egy kétezres TDCI. Ha ezt várjuk majd tőle, folyamatosan kinyomjuk a szemét, pörgetjük, mint az őrült, garantáltan be is fog következni mindaz, amivel a kis motorok ellenzői riogatnak. Sokat fog fogyasztani, hamarabb tönkregy a turbója - és az egész autó is.
Mellesleg ugyanez történik a nagyobb motorral szerelt Focusok, C-Max-ok esetében is. Aki széthajtja, annak nem tart majd sokáig. Szóval, lehet, hogy a Fordnak, az ezres ökomotorját bevezető kampányában - ha lesz ilyen - érdemes lenne egy kis tájékoztató anyagot összeállítani arról, kiknek való és persze: kiknek nem egy az autó nagyságához képest kisméretű, környezetbarátabb motor. Nyilván a Ford kifinomult modorú és stílusú marketingesei sokkal diszkrétebben tudnák/akarnák megfogalmazni, de a lényeg talán az: idegbeteg gyorshajtóknak és gyorsulgatóknak, kisebbségi komplexusos előzgetőknek, szexuális képességeik hiányát csikorgós kigyorsítgatással kompenzáló idiótáknak, valamilyen férfias küzdősport gyakorlása helyett az autópályák belső sávjában villogva keménykedőknek mindenképpen érdemes lesz elkerülniük az 1.0 Ecoboost motorjelzésű Ford modelleket.
Rajtuk kívül viszont lényegében mindenki másnak, várhatóan olcsóbb autózást, jobb zöld lelkiismeretet és - a környezetbarát vezetési stílus hasznos mellékhatásaként - több biztonságot, kevesebb balesetveszélyt hozhat a Ford kölni gyárában a mai nappal gyártani kezdett ökomotor használata. Ami - talán szimbolikusan - pont egy időbe esik az eddig ugyanezen üzemben készült négyliteres benzinpusztító erőforrások gyártásának leállításával.