Hétfőtől gyártják az új Pandát

2011.11.20. 17:41 - vancat

Hétfő reggel hatkor hazatér a Panda: a dél-olaszországi Fabbrica Italia Pomiglianóban legördül a futószalagról a harmadik generáció első példánya. Mint ismeretes, a jelenleg futó második sorozat Lengyelországban készül, így nyilván az olasz nemzeti büszkeség erősítésének fontos pillanata az új olasz gyárból kigördülő új olasz autó. A bájos és nagyszerű jármű sokmilliónyi Itálián kívüli kedvelője viszont inkább azt várja türelmetlenül, hogy kiderüljön: sikerül-e folytatni a Panda legendát, megújítani és újra világsikerre vinni a Panda márkát, azt a brandet, amelynek eszmei értékére mi sem jellemzőbb, mint, hogy a Fiat legválságosabb éveiben - megkockáztatom - nagyobb értékkel és pozitívabb tartalommal bírt, mint maga a legendás Fabbrica Italia Automobile Torino mozaikszó.

Első generációja még valószínűleg zseniális ösztönből készült - ugyanúgy, mint az 500-as -, és túlságosan mélyreható marketingvizsgálatok helyett egyszerűen úgy döntöttek: kell egy aranyos, praktikus, takarékos, egyszerű és időtálló formájú kisautó. Nem volt még szó akkoriban környezetvédelemről, mégis a kis, elsőgenerációs, 750-es Panda a mértéktartó, mégis trendi autózás egyik szimbóluma lett. A bájos kis igavonó húsz év feletti példányai még ma is közlekednek - ennél környezetbarátabb autózást pedig nemigen lehet elképzelni...

A világsiker tudatában a második - jelenleg futó - generáció tervezésekor azért már több volt a varia. Voltak olyan elmebetegek a cégnél is, akik határozottan azt javasolták: ne Panda, hanem valami más néven kerüljön piacra az új kisautó. Mivel ekkoriban már fontos volt a környezetvédelemről beszélni, volt olyan javaslat is, hogy a tanulmányautó nevét, az Ecobasicet vegye át az új Panda. Szerencsére a józan ész - vagy a helyes ösztön - végül diadalmaskodott és - ha lehet - még bájosabb, még sokoldalúbb kisautó készült a Panda második generációjából, amely jelenleg az egyik legrégebben piacon lévő modell Európában.

Igazából annyira jól és egyértelműen esztétikusan lett megtervezve, hogy faceliftekkel se nagyon lehetett/kellett variálni rajta. Sajnos ez utóbbi tulajdonsága, a posztmodern autógyártásban egyáltalán nem érdem, hiszen aki megkedveli és tíz, tizenöt, vagy akár húsz évig megtartja az autóját, az egyéb aljasságra is képes: például arra, hogy ne cserélgesse háromévente a "régit" az "újra". Az ilyen ember pedig a modern autógyártás legnagyobb ellensége...

A Pomiglianóban a futószalagról ma reggel legördült harmadik generáció természetesen és nyilvánvalóan már egy tudatos és jól kiszámított marketingstratégia része. Ettől függetlenül szerencsére úgy tűnik: a gyorsan eldobható és esztétikailag hamar elavuló autók korában sem engedte meg magának a Fiat, hogy ne alapvetően a pandás hagyományokra építse új kisautóját. A praktikus külső és belső, a magas üléspozíció, a legömbölyítettségével együtt is megmaradt egyszerű kockaforma azt jelzi: Pandát, és nem valami Panda névre keresztelt marketingszart hoztak létre.

Ráadásul úgy hírlik: rögtön az első évben megkapja a kéthengeres, kilencszázas, benzines twin-air motort, ami igazán azt jelezné: a példa és a minta továbbra is a halhatatlan első generációs Panda 750 kicsiségében is rejlő felülmúlhatatlan nagyszerűsége volt. Egyelőre az egyetlen aggasztó hír az új Panda körül az ára. Úgy hírlik, azt a jelenleg futó második generációnál - amely 2012-ben, Van változatával akár még tovább is gyártásban marad - jóval magasabbra kívánják pozicionálni. Azzal nem is lenne (lesz) semmi baj, ha készülnek a Panda III-ból jól felszerelt, különleges, elegáns, kisszériás stb. változatok, amelyeknek akár borsosan megkérik az árát. Viszont, ha a Fiat vezetők szeme előtt immáron nem lebeg az egyszerű, olcsó "alap-Panda" egy versenyképes, elérhető alapárral... nos, akkor minden pandás hagyomány felélesztése mellett sem értették meg az olaszok saját 1980-ban, a Genfi Autószalonon kezdődött sikertörténetüket.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr833398564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.20. 20:29:50

"nagyobb értékkel és pozitívabb tartalommal bírt, mint maga a legendás Fabbrica Italia Automobile Torino mozaikszó. " Ha már azt tudod, hogy ez egy mozaik szó, akkor a magyar szabályok szerint próbáld meg helyesen leírni a gyártó nevét végig nagy betűvel: FIAT. A gyár egyébként nem új, csak újra nyitották a korábbi bezárás után.

nagyfeszültség 2011.11.20. 20:37:10

Én is úgy értesültem, hofgy - sajnos -
alapos a félelem.
Az új Panda egy jó és drága autó lesz.

gatto nero 2011.11.20. 21:17:29

@nagyfeszültség:

Az mit jelent, hogy drága?
Szóval mennyi ma a drága (ebben a kategóriában)?

Nzoltan 2011.11.21. 07:33:50

A túlárazás, sokakat elbizonytalanít. Ugyanis az olcsósága nagyon mellette szólt. Pont úgy mint a szerethetőség és praktikusság. De egyáltalán nem divatautó. Arra ott van az 500-as.

Szőnyegtáska 2011.11.21. 08:08:31

1., Fabbrica Italiana Automobili Torino.
2., És azért vitték haza a gyártást, mert ez volt a feltétele a kormánytól kapott hiteleknek.
3., A 2003-ban bemutatott Panda, eredeti neve Gingo lett volna, csak a Renault megtámadta az elnevezést, mert úgy vélték, hogy túlságosan emlékezetet az ő Twingo elnevezésükre.

aaabbbccc 2011.11.21. 10:16:25

túlárazott autónak ott az új 500-as
ha a vw up/skoda citigo fölé megy akkor ki fogja megvenni ?

gatto nero 2011.11.21. 10:58:16

@aaabbbccc:

Az Up viszont bizonyosan a citigo fölé megy majd - legalább egy kicsit...

the cat 2011.11.21. 11:15:01

@aaabbbccc:

Más a célcsoportja a Pandának és más az Up-nak.
Egyébként ha a Panda III egy kicsit drágább lesz, mint az elődje, de sokkal jobb, még versenyképes lehet.
Bár valóban illene csinálni egy igazi, puritán, olcsó alapváltozatot....

aaabbbccc 2011.11.21. 11:22:18

@the cat: nem tudom miert lenne mas a celcsoport
nekem pl kellene egy auto, ami:
- olcso
- keveset fogyaszt
- olcson fenntarthato (biztositas, ado, szerviz)
- megbizhato
- relative biztonsagos
- relative kenyelmes
es a varosban 2 felnott + 2 gyerek el tud vele jarkalni
nem hatrany, ha nem tul nagy, de azert egy kisebb bevasarlas ferjen el benne
szerintem ezek a szempontok nem kirivoan egyediek
nekem pl tok mindegy hogy citigo/up/panda/mas
ha a fenti felteteleknek megfelelnek
ha a fapad up 2.6 lesz (bar inkabb tobb lesz szerintem)
akkor a fapad citigo lesz 2.5-2.6 korul
ha a panda pl 3 mFt lesz akkor sokkal tobbet kell tudjon hogy labdaba rugjon

gatto nero 2011.11.21. 12:23:51

@aaabbbccc:

A Panda kicsit szabadidőautósabb-:)

Globetrotter2014 2011.11.21. 13:58:10

Megint a szokásos probléma tűnik ki a cikkből. A szerző valami megfoghataan felhőként kezeli az "autót", nem érti a különbséget a piaci trendek és a fogyasztói igények között. Ezért nem látja át, hogy ez a Panda nem a családi autók downsizingját lovagolja meg (mivel olyan nincs, egyelőre még szinte minden modell hízik), hanem a fogyasztói társadalomba kódolt, vegyél még egy terméket elvet követi. Ez az autó nem családi autó, ahnem második-harmadik autó. Mivel az olaszoknál készül laigha lesz olcsóbb mint egy teljes értékű családi autó (legyen az Dacia MCV vagy Ford Focus). Viszont egy fordhoz képest nem hoz akkora javulást kibocsátásban, mint amivel több hátrányt funkcinalitásban. Tehát nem a józan gazdaságos választűás lesz, hanem a jómódúak/középosztály második autója. Köze nemk lesz a Panda I hez (amivel Európában a legutóbb a Polo fox próbálkozott és bele is bukott). A Panda II és III már más piaci szerepet tölt be...

gatto nero 2011.11.21. 14:06:14

@ZF2:

A Panda egyet egy lapon említeni a Polo Fox-al azért a hírnév durva és tudatos megsértése...
A Polo Fox még Volkswagen
viszonylatban is szégyenteljes tévedés -
legalábbis Európában....

Globetrotter2014 2011.11.21. 14:12:32

@gatto nero: a polo foxnak volt egy vevőkoncepciója: tanulóautó diákoknak. A gond az, hogy ilyet kevesen vesznek újonnan, még aki meghetei sem stivesen vesz újautót törni. Ezen kívül hiányzott a praktikum. Aki a valóság talaján áll az ötajtóst vesz (itt jöhet a panda), aki meg három háromsban gondiolkodik az inkább egy használt kupét.

A pandval családi autóként az a gond, hogy nem elég praktikus, tágas és különösbben nem is környezetkímélőbb, mint egy rendes alsóközép családi autó.

A Panda I olyan szegényeket mobilizáló autó volt mint a Bogár, a Topolino vagy az öreg stift nálunk.
Az új swift elment a régi veveőköre mellett de az új meg ejtette, a Fiatnak arra kell vigyáznia hogy ez ne követklezzen be a Pandával, mert nerm áll úgy hogy megendeghessen magának sok tévedést (hazavágott Alfa, alibi modelleket kínáló Lancia, a központi márkűánál pedig a Bravo, G punto örgszik el).

gatto nero 2011.11.21. 14:25:59

Ezzel a részével maximálisan egyetértek.
"A Panda I olyan szegényeket mobilizáló autó volt mint a Bogár, a Topolino vagy az öreg stift nálunk.
Az új swift elment a régi veveőköre mellett de az új meg ejtette, a Fiatnak arra kell vigyáznia hogy ez ne követklezzen be a Pandával, mert nerm áll úgy hogy megendeghessen magának sok tévedést (hazavágott Alfa, alibi modelleket kínáló Lancia, a központi márkűánál pedig a Bravo, G punto örgszik el). "
Környzetbarátnak meg azért tartom a Pandát, mert - különösen olasz létére - megbízható, tartós, strapabíró, szóval, aki neem kórosan konzumidióta, annk kitart akár 15-20 (vagy még több) évig. Márpedig szerintem nincs ökobb autó - vagy bármilyeen más tárgy, használati eszköz - annál, ami tartós.

Globetrotter2014 2011.11.21. 15:14:25

@gatto nero: ööö, ha nem indul be az is környezetbarát :) Sőt az a legbarátabb....

: P

Medgar 2011.11.21. 16:19:32

@ZF2: Igazad van.
Akárhányszor Olaszországban járok több szakadt öreg pandát látok mint újat. A régi panda használati cikk, az új pedig divat.

Kopi3.14 2011.11.27. 02:13:16

@gatto nero: a Twinair nem fog kitartani, ide a bökőt. Ahogy az újabb turbós motorok sem fognak oly sokat elmenni, mint a régi elpusztíthatatlan szívódízelek. Egyszerűen a komplexitásuk, precizitásuk okán.

Cikkírónak említeném, ha már mondjuk a wikit mint forrást használta, gondolkodni gondolkodhatott volna. Az első generációt minimum ketté kellene venni, hogy az első faceliftnél bizony a levegős motorról vizesre váltott. Ez pedig hatalmas koncepcionális változás, fejlődés.
Amúgy autóipari szemmel nézve ez is új bullshit-o-meter után kiáltó cikk, mert a régit tönkreteszi.


süti beállítások módosítása