Jóhiszeműen megkockáztatom: nemcsak a fogyasztóknak, de egy tisztességes szándékú autógyártónak és kereskedőnek is egyre kellemetlenebb és vállalhatatlanabb a gépkocsireklámokban kötelezően feltüntetendő úgynevezett kombinált átlagfogyasztás fogalma, és persze az ehhez tartozó kombinált átlag széndioxid-kibocsátás.
Mi is ennek a lényege? Egy nagy büdös, életszerűtlen hazudozás. Egy primitív, tisztességtelen játék a számokkal. Mert mit kezdjen az ember azzal, amikor egy autóreklámban azt látja, olvassa, hallja, hogy kombinált átlagfogyasztás: 3,9 - 11,6 - vagyis a két érték között háromszoros a különbség. És az ehhez társuló széndioxid-kibocsátás mondjuk: 108 g/km - 196 g/km....
Az egyik legnagyobb és legócskább átverés ebben a szisztémában, hogy miközben a legkisebb érték egy adott modell ezres alaptípusára vonatkozik, a másik meg a limitált szériás, kétezres turbós sportváltozatra, és közben a reklámban esetleg csak ez utóbbit hirdetik. Amelynek fogyasztása természetesen nem e két érték között mozog, hanem - általában - még az utóbbinak is másfélszerese...
A másik sunyi aljassága ennek az"európai szabvány szerinti" szemfényvesztésnek, hogy mint tudjuk (sokszor, sokan megírták), az autók katalógusokban jelzett fogyasztását laboratóriumi körülmények között, rádió, klíma, szervó stb nélkül, szinte légüres térben mérik ki. Így annak általában nem sok köze van a valósághoz. Mindezek okán javasolnám a tisztességes szándékú gyártóknak, kereskedőknek, hogy akár önkéntesen és nem várva egy majdani, új európai szabályozásra, vezessenek be egy olyan kategóriát, amely úgy szól: elérhető legkisebb fogyasztás.
Ez az őszinte mérőszám azt jelezné, hogy városban és városon kívül, átlagos fogalmi körülmények között, nyugodt, higgadt, szabályos és környezettudatos vezetési stílusban, körülbelül mi az a legkisebb fogyasztás, ami valójában elérhető.
Tudom, első hallásra súlyosan ellenérdekeltnek tűnnek a gyárók ebben a dologban, de valójában ez nem lenne feltétlenül így. Velem például többször előfordult, hogy beültem olyan autókba, amiket újságírók teszteltek, és a komputer 11 liter feletti átlagfogyasztást jelzett. Nem kellett húsz kilométernét többet mennem vele és könnyedén beállt 6,5 literre.
Tehát miközben a tesztekben elolvashatjuk a negatívumok között, hogy a fogyasztás jeletősen magasabb, mint amit a gyár jelzett, azt valószínűleg senki nem jelzi, hogy közben kinyomták az autó szemét, úgy jött ki ez az érték. Az igazi nagy, rohadék hazudozók - különös tekintettel a luxusautógyártókra - persze nem valószínű, hogy jól járnának az elérhető legkisebb fogyasztást igazoló értékkel. Ők ugyanis kifejezetten jól elvannak járműveik erkölcstelenül pazarló mivoltát hatékonyan elfedő, kombinált hazudozással.
Akik viszont kicsit komolyabban gondolják a környezetvédelmet, és mondjuk hisznek abban, hogy kisebb motorjaikkal igenis elérhető egy lényegesen kisebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, nos, azok ezzel a mérőszámmal igazolhatnák magukat. Szóval, Ford, Fiat, Peugeot, Citroen és társaik. Itt a lehetőség, hogy elérkezzen az igazság pillanata...