Hosszú évek óta szimpátiával figyelem a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) tevékenységét. Tetszik, hogy jól egyesítik a kompetens szakmaiságot, a jólinformáltságot a tömegközlekedés munkavállalóinak és használóinak (vagyis az utasoknak) az érdekvédelmével. Ráadásul mindezt rendszeresen magasfokú szakmai alapossággal teszik.
Tetszik az a csipetnyi arisztokratizmusuk és elitizmusuk is, ami segített nekik egy elég zárt civil közösség maradniuk - konkrétan megakadályozták, hogy idiótákkal és zavarkeltőkkel felhígulva tönkremenjen a VEKE patikamérlegen kidekázott pozitív imidzse. Ráadásul civilszervezet annyit nem szerepelt országos médiában, mint a VEKE a parlamenti választások előtti időszakban.
Nekem még ez is tetszett, mert úgy tűnt: a városi és elővárosi tömegközlekedés ügyének nyilvánosság előtti megvitatása végre nemcsak ravasz, rezsiző szakszervezeti vezetők, töketlen lúzerek és demagóg politikusok kiváltsága. Jó volt végre fiatal, értelmes civilek szakvéleményét hallgatni metróépítésről, villamosfejlesztésről, buszközlekedésről.
Annak ellenére volt ez így, hogy azért egy idő után már elég széles körben nyílt titokká vált: az igazi érdekesség itt maga Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője, akinek magas fideszes politikai családi kapcsolatai erősen sejtették, hogy vagy a VEKÉ-ből lesz előbb-utóbb valami komoly állami hivatal, vagy Dávidka (így nevezik őt mostanában a háta mögött beosztottjai, a BKV-sok) fogja kinőni ezt a civil szervezetet.
Nos, az önkormányzati választások után, amikor Dávidka a BKV helyett megalakult Budapesti Közlekedési Központ főnöke lett, majdnem bizonyos voltam abban, hogy a VEKE vagy megszűnik, vagy valamifajta udvari beszállítójává válik a budapesti fideszes tömegközlekedésnek. Becsületükre legyen mondva, egyik sem következett be. A VEKE megmaradt az, ami. Ha lehet, még harcosabban képviseli a városi és elővárosi tömegközlekedés érdekeit, mint valaha.
A megmagyarázhatatlan csak az, hogy Dávidka kiválása óta a VEKE nagyrészt elvesztette médiapozícióit, és nemcsak a fideszes, de a jelenlegi ellenzék sajtójában is. Pedig lenne miről írni... Ha valaki csak beleolvas a www.veke.hu közleményeibe, meglepődve tapasztalhatja, hogy a civil szervezet a budapesti tömegközlekedés előző kormány alatti vezetőihez hasonlóan alapvetően Dávidkáékat is dilettánsnak, tisztességtelennek és hazudósnak tartja.
Fel vannak háborodva, hogy luxusautót vásároltatott magának, és úgy vélik: tökéletesen hiteltelen a Budapesten és környékén lakók körében a tömegközlekedést propagálni, miközben ő pofátlanul autóval és sofőrrel pöffeszkedik a városban. Ráadásul a VEKE elnöke szerint Dávidka például egyszerűen hazudott, amikor azt állította: a Budapesti Közlekedési Központ érdeme volt a használt, de nagyszerű Van Hool buszok beszerzése, ugyanis azt konkrétan a VEKE szerezte. És így tovább...
Szóval érthetetlen, hogy miért lett kommunikációs szinten smafu a VEKE? Holott, amikor Demszkyék, Hagyóék bűnei voltak napirenden, kézről kézre, kameráról kamerára, mikrofonról mikrofonra adták őket. Lehet, hogy ideje lenne kinevezni a VEKÉ-nél Dávidka utódját, egy új, meggyőző szóvivőt, aki világosan el tudná mondani a nyílvánosság előtt, mi is az alapvető probléma a budapesti tömegközlekedés jelenlegi irányítóival.