Lehet cégpolicy a környezettudatos vezetés?

2012.01.13. 08:01 - vancat

Autósként, gyalogosként, kerékpárosként, robogósként, motorosként éreztek már halálfélelmet sportkocsikat megszégyenítő sebességgel, eszetlenül száguldozó, erőszakoskodó, előzgető, villogó kisteherautók miatt? Én gyakran. Gondoltak már arra, hogy ezek a sokszor rendkívüli igényességgel felmatricázott vagy megfestett, egy-egy cég, vállalkozás vagy komoly nemzetközi vállalatcsoport színeiben tündöklő teherautók idő előtti széthajtásának, magas fogyasztásának költségeit az adott termék/szolgáltatás fogyasztóival/igénybevevőivel fizettetik meg?

Éreztek már komoly disszonanciát mondjuk egy relaxációs termékeket hirdető, valamilyen árufajtát "szeretettel" ajánló vagy a környezet védelmét segítő szolgáltatások szlogenjeivel kifestett teherautó üzenete és közlekedési morálja között? Nem tűnt furcsának, hogy a szimpatikus, kedves reklámüzenetet hordozó teherautó éppen letol, levillog, leszorít az útról?

Nos, velem sokszor előfordult ilyesmi és gyakran elgondolkodtam azon, létezik-e, legalább a magukra adó, komolyabb, vagy magukat, imázsukat komolyan vevő vállalkozásoknál, a felmatricázott cégautóval közlekedő sofőröktől előzékeny, környezezettudatos, takarékos vezetést előíró cégpolicy. Olyan történeteket több vállalatvezetőtől hallottam, hogy egy-egy cégautóval közlekedő tahó lebukott, amikor éppen a civilben, motoron, a bukósisak felismerhetetlenségében arra haladó főnökét szorította le, anyázta és fenyegette.

De olyan komoly vállalkozásról, amely kifejezetten és normatívan megkövetelné a takarékos, előzékeny, környezettudatos vezetési stílust a felmatricázott céges kisteherautóval, nos ilyenről sajnos nem tudok. Holott manapság, amikor meredeken emelkedik a benzin ára, amikor egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a vállalkozások arra, hogy céges furgonjaik egyfajta mozgó reklámként hozzák-vigyék a vállalakozás jó hírét is... ebben a helyzetben teljesen kézenfekvő lenne egy ilyen elvárás.

Ráadásul szimpátiát is kelthetne a fogyasztóban, hiszen aki környezettudatosan, takarékosan (így előzékenyen is) közlekedik, az benzint, amortizációt és töréskárt spórol, így áttételesen olcsóbbá teszi, teheti a termék szolgáltatás árát a végfelhasználónak.

Amelyik cég tehát ezt szem előtt tartja, vásárlóinak, ügyfeleinek is takarékoskodik. Ráadásul ma már az efajta cégimázs megteremtésének megvannak a műszaki feltételei is. Nyomon lehet követni a fogyasztást, a sebességet, az útirányt. De például a Ford nemrégiben piacra dobta a Tranzit Econetic változatát, amelyet lehet végsebeesség maximált, kifejezetten spórolós, környezetbarát üzemmódban használni/használtatni az alkalmazottakkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr693541922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fh_laca 2012.01.13. 11:47:16

Ez az Ecotenic érdekel! Hol van erről bővebb infó?
A cikkhez: az egyik legfelháborítóbb, amikor a körúton nem lehet normális haladni a ki- bepakoló, szabálytalanul parkoló teherautók miatt. Bécsben ezt úgy oldották meg, hogy 22-06-ig lehet bizonyos zónán belül behajtani a kisteherautókkal (áruszállítás céljából), a "csak ezt bedobom" jellegű megállókat is keményen megbüntetik. Azt gondolom, hogy sokban javulna a morál, ha 30.000-es büntetéseket csapnának oda ezeknek is már az első alkalommal.

nagyfeszültség 2012.01.13. 12:15:36

@fh_laca:

A tranzit econetic rövid lényege-:)

Új Econetic és AWD modellek a Ford Transit palettáján

Vegyes üzemű átlagfogyasztás csupán 7,2 l/100 km*, az átlagos CO2 emisszió 189 g/km
Az alacsony CO2 kibocsátású Ford ECOnetic technológia beépül a sokoldalú Transit sorozatba
A Ford alacsony CO2 kibocsátású technológiája, az ECOnetic elérhető lesz a Ford népszerű haszonjármű családjában, a Transitban is. Az új Transit ECOnetic verzió alapja az elsőkerékhajtású, rövid tengelytávú Transit FT280 Van, amelyben 2,2 literes, 115 lóerős Duratorq TDCi motor dolgozik. A megcélzott átlagos fogyasztás vegyes üzemben mindössze 7,2 l/100 km*, az átlagosan 189 g/km-es CO2 emisszió pedig a kategória legkedvezőbb értéke lesz. A Transit ECOnetic az első a Ford haszonjárművei közül, amely teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási norma előírásait.
Ezzel a látványos eredménnyel a Ford újfent bizonyítja, hogy mennyire elkötelezett a fenntartható mobilitás mellett. Miután a személyautók mezőnyében már több modellben is bemutatta megfizethető árú, alacsony CO2 kibocsátású technológiáját – a Ford Fiestában, a Focusban és a Mondeoban –, a vállalat most arra szánta el magát, hogy ezt a megoldást a haszonjárművek piacán is bevezeti. Az új Transit ECOnetic mellett a Ford még ebben az esztendőben bemutatja a kompakt testvért, a Fiesta Van ECOnetic változatát is.
A Transit ECOnetic alapja ugyanaz a hatékony és célratörő filozófia, amely eddig jellemezte a Ford ECOnetic modelleket: úgy érjük el a lehető legkedvezőbb teljesítményt a CO2 emissziós terén, hogy nem használunk szokatlan és drága technológiákat, valamint a széles körben elérhető üzemanyagra alapozunk. Az ECOnetic modell megalkotásához gondosan kiválasztottuk a sokoldalú Transit fontosabb részegységeit és egységeit, majd ezeket kedvező fogyasztási és emissziós szintekkel ötvöztük.
Ezért az elsőkerékhajtású, rövid tengelytávú Transit FT280 van-t választottuk, amelyben 115 lóerős (85 kW) 2,2 literes Duratorq TDCi motor dolgozik. A zárt rendszerű dízel koromrészecske szűrő (DPF) opciója révén a Transit ECOnetic képes megfelelni az Euro 5-ös emissziós norma előírásainak.

Az elsőkerékhajtású Transitok kínálatában 2008 őszén jelent meg ez a Duratorq TDCi erőforrás, amely szériában beszerelt hatfokozatú váltóval adta át a múltnak a korábbi ötfokozatú váltós és 110 (81 kW) lóerős gépet. A 115 lóerős motor legnagyobb teljesítményét percenkénti 3.500-as fordulatszámnál adja le, a legnagyobb nyomaték (a korábbinál 15-tel nagyobb, vagyis 300 Nm) pedig 1.800 és 2.000 között folyamatosan rendelkezésre áll.

A motort az ECOnetic filozófia alapján speciálisan hangoltuk, s bevezettünk egy új, szériában adott sebességhatárolót is. Ezzel az eszközzel a Transit ECOnetic csúcssebessége 110 km/óra. A sebességhatároló lehetséges manipulációt megelőzendő az egységet kódoltuk.

Barry Gale, a Ford of Europe haszonjárművekkel foglalkozó főmérnöke magyarázza: "Közismert tény, hogy a haladási sebesség nagyban befolyásolja a jármű légellenállását, s a valós körülmények között elért fogyasztását. Tudjuk, hogy vásárlóink jelentős része a kedvezőbb fogyasztás és a pihentetőbb autóvezetés érdekében hajlandó és képes is a sebességét elfogadható keretek között tartani. A Transit ECOnetic sebességhatárolója ebben segít a felhasználóknak."

További segítséget nyújt a vezetőknek az új Transit ECOnetic és valamennyi Transit TDCi modellben a fokozatvisszajelző, amely a fordulatszámmérőben kapott helyet, és mutatja a vezetőnek a fokozatok kapcsolásának optimális időpontját, hogy a fogyasztás a lehető legkedvezőbb legyen, csökkenjen a motor terhelése, és kifinomultabb legyen az autó vezetése. Ez a megoldás segít a valós fogyasztás és CO2 emisszió leszorításában.

A Transit ECOneticbe a Ford jól bevált, hatfokozatú Durashift manuális váltóját szereljük (VMT-6), amely nagyon kompakt, háromtengelyes szerkezet. Ez a váltómű széles fokozatkiosztással múlja felül a korábbi ötfokozatú Durashift (VXT75) egységet, s így sokkal könnyebben érhető el kedvezőbb fogyasztás, míg a nagyobb teljesítmény és nyomaték izgalmasabb teljesítményt jelent vezetés közben. A rövidebbre vett első fokozat azt szolgálja, hogy az új modell fürgébben lendülhessen neki álló helyzetből, a hosszabb hatodik pedig nagymértékben javítja a fogyasztást autópályán (mintegy 10 százalékkal kedvezőbbek az adatok vegyes üzemben), s kisebb fordulatszámon tartja a motort.

Az ECOnetic verzióban a hosszabb fokozatot 4,36-os végáttétellel értük el. A nagyobb átmérőjű, 16 collos acél keréktárcsákon alacsony gördülési ellenállású, 215/75 R 16-os abroncsokat használunk, s a kisebb légellenállást szolgálják a teljes dísztárcsák is. A nagyobb átmérőjű kerék szintén mérsékli a motor fordulatszámát. A Transit ECOnetic modellt érintő további megoldások közé tartozik az olyan opciók, mint például a második oldalsó tolóajtó rendelhetőségének csökkentése. Ám a széria és a rendelhető biztonsági és kényelmi jellemzők változatlanok maradtak.

A Transit ECOnetic modell szériafelszerelésként kap elektronikus stabilitás programot (EPS), amelynek része a Hegymeneti elindulássegítő (HLA) is. A szérialista nagyon gazdag, megtalálható rajta a Ford Audio 6000 egység, illetve a raktéri biztonsági csomag a teljes acél válaszfallal és a masszív rögzítő gyűrűkkel. További tételek, mint a klímaberendezés, a hátsó tolatóradar vagy az új tolatókamera a hozzá tartozó felső 17,8 cm átlójú színes kijelzővel opcióként rendelhetők.

A Transit ECOnetic ugyanolyan praktikus autó, mint minden Transit. Bruttó terhelhetősége egyezik a normál Transit FT280 Van-éval (1.172 kg), s a két modell rakterének térfogata is azonos – a SAE mérési módszerrel meghatározva 6,5 köbméter.

Igaz, hogy a teljes Transit sorozatnak nagyon kedvezők a fogyasztási értékei, ám a Transit ECOnetic modellen végrehajtott változtatások révén e modell még takarékosabb lett. A vegyes üzemben mért átlagfogyasztás mindössze 7,2 l/100 km)*, az átlagos CO2 emisszió mértéke 189 g/km – azaz a normál, 115 lóerős FT280 van-hez képest 0,9 l/100 km és 24 g/km a javulás mértéke.

"Nagyra értékeljük, hogy haszonjárműves vevőkörünk is egyértelműen érdekelt az üzemanyag-megtakarításban és a fenntartási költségek leszorításában. Ugyanakkor egyre fontosabb számukra a környezetbarát üzemmód is, s az új Transit ECOnetic modellel végre mindkét előnyt egyszerre élvezhetik," mondta Barry Gale.

Ford Transit ECOnetic műszaki adatok

Motor adatok

Motor fajtája
Duratorq TDCi 2,2 literes

Lökettérfogat – cm3
2198

Üzemanyag fajtája
gázolaj

Furat mm
86

Löket mm
94.6

Max. teljesítmény LE/kW
115/85

1/percnél
3,500

Nyomaték ISO Nm
300

1/percnél
1,800 – 2,000

Emissziós szint
Euro 5 **

Fogyasztás*

l/100 km (mpg)

Városban

Városon kívül

Vegyes

CO2 g/km
8.9 / 8.7 **

6.2 / 6.3 **

7.2 / 7.2 **

189 / 189**

D4D 2012.01.13. 22:01:09

@fh_laca: És kiürülne sok bolt, és mehetnél Budörsre cipőfűzőt venni.

Ez egyébként egy fordos blog?

cp_5 2012.01.14. 00:06:18

A MOL nál és az INA nál az Road Safety ben kiemelt szerepet kap az eco driving. Igaz ez nem kisteherautó, de mégis van ilyen cég itthon.

Környezettudatos 2012.01.14. 07:42:46

eco driving mi? De közben tudjon le 25 címet 8 óra alatt úgy, hogy azokon nem csak köszön, hanem ki is pakol, be is pakol, esetleg még valamit csinál is. Persze, eco driving.

fogash 2012.01.14. 09:02:44

@nagyfeszültség: Kultúrember ilyenkor csak egy linket lök be, aztán ha valakit érdekel, odamegy elolvasni... :(

Kedves blogger, rózsaszín pónikat is szoktál rajzolgatni? Mert a gondolkodásmódod igen kevéssé haladja meg egy 12éves kislányét. A nyilvánvaló hazugságokról nem beszélve: ugyanmár hány olyan valódi eset történt a TE KÖZVETLEN ismeretségi körödben, ahol a bunkó furgonos pont a saját főnökét gyalázta le a közúton?

Ugye? Akkor mit hadoválsz össze-vissza?

Amúgy meg közlöm, hogy a Renault Traffic-ban, a MB Sprinterben "száz éve" opció a sebességhatárolás, így csak a cégtulajon múlik, hogy 130-ra, vagy 200ra képes a Sprinterük.

rovidesz 2012.01.14. 11:27:13

@fogash: en meg olyanrol hallottam tobb cegvezetotol(237), hogy a ceges furgonnal pont a fonoke elott utott el egy iskolascsoportot a meggondolatlan vezeto. A szomoru, hogy minden esetben a zebran. Sot, 121 esetben cserbenhagyasos volt, es ha nincs ott veletlenul a fonok, akkor sosem derul ki, hogy ki vezette a ceges autot. Hala a joistenek, hogy feltalaltak az arcot elrejto bukosisakot, mert igy ezek az esetek napvilagra kerultek.

ugyhogy en a blogiroval vagyok ne haragudj

abban egyetertunk, hogy aki link helyett egy teljes bejegyzest ir a kommentekbe, az nem csak sikeres ember nem lehet, de egy budos paraszt, aki csak a blogot bssza szet

Gyulimali 2012.01.14. 11:55:05

@Környezettudatos:
...közben tudjon le 25 címet 8 óra alatt úgy, hogy azokon nem csak köszön, hanem ki is pakol, be is pakol, esetleg még valamit csinál is...
Ott a pont...
A szerző által leírtakat lehetséges teljesíteni, azonban akkor cserébe vagy 14 órát dolgozik a fuvaros, vagy vesznek még n db teherautót, illetve vesznek fel újabb sofőröket.
Én biztos vagyok benne, hogy a vállalkozások, akik ugye egyáltalán nem a profit miatt vállakoznak, sokkal többre értékelik az (esetleges) vevőik véleményét egy olyan témában, - ami elég kevés embert érdekel -, mint a saját profitjuk.
Azon kívül, abban is biztos vagyok, hogy minden belvárosi lakos, akit zavar a körülötte zajló forgalom nagysága, de legfőképpen a rohadék árúszállítók, szívesen fizetne mondjuk 350HUF-t egy zsemléért, meg 5000HUF-t egy kiló húsért, vagy járna az 5. kerületből a 10. kerületbe (a Hungárián kívül) bevásárolni!
Észre kellene már venni a rózsaszín buborékból, hogy a világ nem így működik! Olyan csak a liberális értelmiség gondolataiban létezik, hogy mindenkinek csak jogai vannak... Egész egyszerűen, amiről Vancat is álmodozik, az a jelen körülmények között teljességgel el van a valóságtól rugaszkodva.
Mondjuk, azt nem is tudom, miért írok ilyet, mert már eddig is észrevettem, hogy a blog írója, ugyan (khm) "érdekes" dolgokat ír, de kizárólag Write only üzemmódban.

gatto nero 2012.01.14. 11:59:13

@fogash:

Te igazán nagyon hülye vagy.
Azon görcsölsz, hogy előfordulhat- ilyen eset bárkinek az ismeretségi körében?
Százával, annyit a bunkó furgonos, hogy minden
nagyobb cégre jut több tucat.
Te egy ilyen posztból megállapítod, hogy kink az ismeretségi körébn mi nem történhetett meg?
Ki állította, hogy a Renault Traficban és a Sprinterben nincs sebeességhatároló?
Hála istennek, hogy azokban is van és kár,
hogy a kutya nem használja, használtatja.

the cat 2012.01.14. 12:11:42

@Gyulimali:

Kifogás rengeteg van...

Környezettudatos 2012.01.14. 13:15:07

@the cat: Ez nem kifogás, hanem realitás. Addig én is szívesen spórolok, amíg a te pénztárcád bánja, de ha a spórolás árát én fizetem, az előnyét más élvezi, akkor sajnos a "szarok a sötétzöldekre" menüpontot választom ki.

fda 2012.01.14. 14:46:48

@Környezettudatos: igen, eco driving.
Ha a 8 órára a 25 cím csak buta kapkodással, száguldozással teljesíthetó, akkor vállaljon csak 23-at és menjen ő is normálisan. Jó ötlet.

fda 2012.01.14. 14:48:47

Lassan még sajnálni kezdem a sok száguldózó céges autóvezetőt, mert mindnek létérdeke a száguldozás.

Lassan már ott tartunk, hogy aki magán autóval magánügyben autózik, annak csak a szélső sávban szabad mennie és le kell húzódni, ha jön a majom fehér furgonos. Hiszen őt SÜRGETIK!

fda 2012.01.14. 14:53:09

@Környezettudatos: "de ha a spórolás árát én fizetem, az előnyét más élvezi"
Na az látszik, hogy te sem vagy tulajdonosan egyetlen cégnek sem... Legfeljebb egy utolsó kis alkalmazottja, aki azzal "egészíti ki" a fizetését, hogy kedvére hajthatja a céges 1000 köbcentis alapmodell furgont.

Környezettudatos 2012.01.14. 16:06:59

@fda: Te sötét! Dolgoztál már valaha? Volt már főnököd valaha? Na, az mondja meg, mennyit kell csinálni és nem te vállalgatsz össze-vissza a gyomrod állapotától függően. Ez itt nem a kettőtől ötig kívánságműsor. Bemész reggel és megmondják, hogy estére mivel kell végezni. Ez a munka világa! Fedezd fel! Nem ártana...

Környezettudatos 2012.01.14. 16:08:06

@fda: Buta vagy mint a tök! :DDDDD Erre már csak ezt tudom mondani. De, saját cégem van. Nincs furgon benne 1 db sem. De ha lenne, akkor első a profit és az alkalmazottak fizetése és csak utána jön a te nylon zöld siránkozásod.

Reggie 2012.01.14. 17:36:04

@rovidesz: Hoax. Ha megsem az, akkor vmi bizonyitekot...

Reggie 2012.01.14. 17:39:08

@D4D: Miert urulne ki? Csak szabalyosan kell megallni. Mint ahogy a belvarosi lakashoz sem jar az utcan egy parkolo, ugy a bolthoz sem. Azaz de, a bolt kezdemenyezheti, hogy az onkormanyzat(vagy kozutkezelo, nem tudom pontosan melyik hataskore) jeloljon ki rakodasi teruletet. Es a problema meg van oldva.

rovidesz 2012.01.14. 20:01:58

@Reggie: mire? a szarkazmusra???? jezus atyauristen

gatto nero 2012.01.14. 20:05:42

@fda:

A száguldozást, a balesetokozást, a magas fogyasztást mindig rengeteg dologgal lehet indokolni, holott egyetrlen valódi érv sem szól mellette.

Reggie 2012.01.14. 20:39:40

@rovidesz: Ne haragudj, ritkan talakozok ilyen szarul kivitelezett szarkazmussal:)

rovidesz 2012.01.14. 21:14:20

nyugi nem veled van a gond. a masik a fasz. nincs ezzel baj.

fogash 2012.01.15. 11:26:51

@rovidesz: @gatto nero: kicsit törni magyar? az "olyan cégvezetőTŐL hallottam" az azt jelenti magyarul, hogy neked mesélte a cégvezető személyesen. Namost 237 cégvezető ismerős az szép kör, annyi nekem sincs. Sőt, mekkora merítésnek kell lennie, hogy legyen közötte 237 olyan, aki PONT LÁTTA, hogy a cége fehér furgonja a zebrán belehajt az óvodáscsoportba?!

Menjetek ti a picsába, vagy hazudoztok össze-vissza, vagy csak nem beszéltek magyarul. A statisztikából kiolvasni, hogy a világon az utóbbi 10 évben 112 furgon gázolt óvodást a zebrán, az nem egyenlő a személyes tapasztalattal.

Egy szinten vagytok a bloggazdával, ha ti sem érzitek a különbséget egy jelenség leírása (bunkók a furgonosok) meg a nagyotmondás (a cégvezető haverjaim mesélik, hogy fogták meg a hülye alkalmazottjakat).

A ford ekó-tranzit kapcsán meg rácsodálkozni a speedlimiterre olyan szintű tájékozatlanság, hogy ennyi erővel arra is csodálkozhatna: a furgonoknak 4 kereke van. Azért említettem meg példának a Sprintert meg a Mastert, mert azokról _konkrétan_tudom_ hogy évek óta kérhetőek határolóval.

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2012.01.17. 13:06:02

Az abszolút anti-ecodriving pedig:

promogroup.hu/content/promovan-reklam-teherauto
...és társai.
"környezetbarát járműpark" - csak azért terhel, kormol,
tartja fel a forgalmat, hogy hülyeségeket reklámozzon.
Hol van ilyenkor Tilcsák Bea?!


süti beállítások módosítása