Autósként, gyalogosként, kerékpárosként, robogósként, motorosként éreztek már halálfélelmet sportkocsikat megszégyenítő sebességgel, eszetlenül száguldozó, erőszakoskodó, előzgető, villogó kisteherautók miatt? Én gyakran. Gondoltak már arra, hogy ezek a sokszor rendkívüli igényességgel felmatricázott vagy megfestett, egy-egy cég, vállalkozás vagy komoly nemzetközi vállalatcsoport színeiben tündöklő teherautók idő előtti széthajtásának, magas fogyasztásának költségeit az adott termék/szolgáltatás fogyasztóival/igénybevevőivel fizettetik meg?
Éreztek már komoly disszonanciát mondjuk egy relaxációs termékeket hirdető, valamilyen árufajtát "szeretettel" ajánló vagy a környezet védelmét segítő szolgáltatások szlogenjeivel kifestett teherautó üzenete és közlekedési morálja között? Nem tűnt furcsának, hogy a szimpatikus, kedves reklámüzenetet hordozó teherautó éppen letol, levillog, leszorít az útról?
Nos, velem sokszor előfordult ilyesmi és gyakran elgondolkodtam azon, létezik-e, legalább a magukra adó, komolyabb, vagy magukat, imázsukat komolyan vevő vállalkozásoknál, a felmatricázott cégautóval közlekedő sofőröktől előzékeny, környezezettudatos, takarékos vezetést előíró cégpolicy. Olyan történeteket több vállalatvezetőtől hallottam, hogy egy-egy cégautóval közlekedő tahó lebukott, amikor éppen a civilben, motoron, a bukósisak felismerhetetlenségében arra haladó főnökét szorította le, anyázta és fenyegette.
De olyan komoly vállalkozásról, amely kifejezetten és normatívan megkövetelné a takarékos, előzékeny, környezettudatos vezetési stílust a felmatricázott céges kisteherautóval, nos ilyenről sajnos nem tudok. Holott manapság, amikor meredeken emelkedik a benzin ára, amikor egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a vállalkozások arra, hogy céges furgonjaik egyfajta mozgó reklámként hozzák-vigyék a vállalakozás jó hírét is... ebben a helyzetben teljesen kézenfekvő lenne egy ilyen elvárás.
Ráadásul szimpátiát is kelthetne a fogyasztóban, hiszen aki környezettudatosan, takarékosan (így előzékenyen is) közlekedik, az benzint, amortizációt és töréskárt spórol, így áttételesen olcsóbbá teszi, teheti a termék szolgáltatás árát a végfelhasználónak.
Amelyik cég tehát ezt szem előtt tartja, vásárlóinak, ügyfeleinek is takarékoskodik. Ráadásul ma már az efajta cégimázs megteremtésének megvannak a műszaki feltételei is. Nyomon lehet követni a fogyasztást, a sebességet, az útirányt. De például a Ford nemrégiben piacra dobta a Tranzit Econetic változatát, amelyet lehet végsebeesség maximált, kifejezetten spórolós, környezetbarát üzemmódban használni/használtatni az alkalmazottakkal.