Miért szívatja magát a magyar állam?

2012.02.01. 12:20 - vancat

Ha lenne itthon is a németországihoz hasonló erős és tekintélyes civil érdekvédelmi szervezete az adófizetőknek (Adófizetők Szövetsége), egészen bizonyosan nem működhetne az a fajta irracionális, ostoba pazarlás, ami a távolsági tömegközlekedés rendszerében mind a mai napig fellelhető Magyarországon.

Ha lenne hazánkban egységes irányítású, józan és világos közlekedéspolitika, bizonyosan nem lehetne azt megtenni, hogy - mint gyerekek a machboxokat - még mindig egymással "versenyeztetik" a távolsági buszokat és a vonatokat. Ha lenne Magyarországon súlya annak, amit egy politikus mond és ígér, akkor szintén már réges-régen nem lehetne olyan helyzet, ahol párhuzamosan két - gyakran külön-külön is rossz - tömegközlekedési szolgáltatás közül választhatunk.

A korszerű távolsági tömegközlekedés ugyanis nem ilyen. Hanem olyan, mint a Való Világ nyertese: "egy, aki mindet visz." Rendesebb helyen olyan helyzet elképzelhetetlen, hogy van egy szar busz, meg egy ritkán járó vonat, és tessék választani. Vagy busz van, vagy vonat, de az rendes, utasbarát menetrenddel.

Tényleg csak a helyzet abszorditásának érzékeltetésére, mindenfajta célzatosság és reprezentativitás nélkül, néhány példa: Komáromból Kisbérre, Nagyigmándra, Bakonysárkányra rendszeres buszjárat közlekedik. Miközben éppen a jelenlegi kormány indította újra (helyesen) a Bajnaiék által leállított Komárom-Székesfehérvár vasútvonalat, amelynek Nagyigmándon, Kisbéren és Bakonysárkányon is van megállója. Ráadásul - hogy el ne kiabáljam - kezd alakulni a menetrendje is, hiszen csúcsidőben nagyjából kétóránként indulnak járatok, ami majdhogynem egy kétórás ütemes menetrendként értelmezhető.

Viszont ezzel párhuzamosan éppen a komáromi vasútállomás mellől indulnak Volán buszok is. Az igazság kedvéért jegyezzük meg: sokszor egyáltalán nem üresen. Magyarán ezen a vonalon (is) igenis jelentős igény van a távolsági tömegközlekedésre, tehát minden bizonnyal érdemes lenne akár egy óránkénti ütemes vasúti menetrenddel kedveskedni az állampolgároknak. Így gyorsabb, kiszámíthatóbb, kényelmesebb lehetne a közlekedés és garantáltan rentábilis az adósságban úszó MÁV egyik fontos regionális vonala.

Egyébként meg a Volán-vállalatok sem maradnának munka nélkül: csak kicsit ki kellene zökkenni az ötven éve megszokott öreg rutinból, és igazodni az új feltételekhez. Nagyobb települések vasútállomásain egy jó és utasbarát menetrend mellett kifejezetten megnőne az igény a településen belüli és a környező - vasút nélküli - kistelepülések irányába. Na ez lenne a Volán - vagy ne adj isten más, esetleg magánbusztársaságok - piaca.

Szerintem tök egy egyszerű és logikus. Ráadásul az ötlet nem az enyém. Évtizedek óra minden komoly közlekedés szakember így gondolja ezt. És nemcsak ők. Völner Pál infrastruktúrafejlesztésért felelős államtitkár, Fónagy János közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid, a BKK vezetője, de még a nagyhatalmú debreceni polgármester, Kósa Lajos is több alkalommal kifejtette, hogy ez így helyes. A buszok hordják rá az utasokat a vasútra, és szolgálják ki az állomásokról továbbutazókat.

Mindezek fényében teljességgel érthetetlen, miért szívatja a magyar állam továbbra is ilyen konzekvensen magát és adófizetőit ezekkel a párhuzamos pazarlásokkal?

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr964043288

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szellemvonat ész nélkül 2012.02.01. 22:17:18

A Szépszabadság érdekes írást közölt a Kondoros-Kisszénás közötti vasútvonal helyzetéről. Arról, hogy egy vonatonkénti 0.8 fő átlagos utasszámú vonalra miért is költünk el 28 millió forintot évente. Arról, hogy naponta három pár személyvonat közlekedik...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tájfájter 2012.02.01. 15:55:12

Igen, egy olyan rendszer jó lenne, ahol a buszok ráhordják a vasútra a forgalmat és nem kéne a vonatnak megállnia minden bokorban. Ez nem tudom mennyire érinti a blogíró példáját, de erős a gyanúm, hogy nem hiába zárták be adott vasútvonalat.

Amiket szerintem szem előtt kellene tartani:

1. a személyszállítás veszteséges, a MÁV-nak egy szükségesen elvégzendő rossz, és csak az állami támogatással együtt éri meg egyáltalán

2. a vonalbezárások újranyitása politikai húzás-ígérgetés végeredménye, nem biztos, hogy ténylegesen megtérül

3. egy párhuzamos MÁV-Volán kiszolgálás munkahelyeket ad, még ha nem is gazdaságos, de újabb szavazók, újabb vízfejű főnökségeket és kádereket tesz lehetővé adott térségben.

4. Magyarország nagyságú helyre én nem erőltetném a vasutat a fővonalakon kívül, egyszerűen gyorsabb, hatákonyabb lehetne busszal vinni az embereket. Akár 9-10 személyes kisbuszokat vásárolhatnának falusi önkorményzatok, felesleges minden bokorba vasútállomás-megálló, és akkor talán a menetidő is csökkenne, ergo többen ülnének vasútra...

Lord of Earth 2012.02.01. 17:57:37

A cikk jó, a magyar gazdaságpolitika vagy közlekedéspolitika - szar..és ezzel mindent elmondtunk. Nincs jövője ennek az országnak ilyen gondolkodás mellett.

Az Adófizetők Szövetsége helyett én inkább a Magyar Radikális Zöld Párt nevű csoportosulás mellett tenném le a voksomat....azonnal belépnék.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2012.02.01. 18:19:31

A párhuzamosságokat kb 20 éve "próbálják" felszámolni. Annyira nem lehetnek a helyzet magaslatán ugyanis kb. egy hónapnyi tervezéssel megoldható volna.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.02.01. 18:23:12

@Tájfájter: A vasút azért veszteséges, mert a pályahasználati díjat minden egyes vonatra kivetik. Ezt értsd úgy, hogy tízezer forintos nagyságrend egy kör egy szutykos 30 éve karban nem tartott mellékvonalon egy szál Bz motorvonatnak. Mellesleg fővonalon egy sok kocsis IC-nek sem sokkal több, tehát még aránytalan is a rendszer. Ez sokkal több, mint amit a buszos cégek az összes, járműre kivetett adónemmel, vagy esetleg autópálya matricával együtt fizetnek. Ezért néz ki úgy, hogy a busz milyen fasza, nyereséges, a vonat pedig viszi a pénzt. Mindkettő viszi az adóforintokat, csak az egyikkel kifizettetjük, így a cég veszteséges lesz, a másikkal meg nem. Innentől nem igaz az se amit mondasz, igenis van létjogosultsága a mellékvonalaknak is, de csak ott ahol tényleg jó vonalvezetése van, és ott sem kell mindenhol megállni. Ahol a falu 5 km-re van az állomástól, ott nem állunk meg, megoldjuk busszal. És persze nem abból kell kiindulni, hogy 20-as lassújelekkel van tele a pálya, egy 80-as vonal nem ördögtől való, ahol ezt nem csinálják meg, ott tényleg semmi értelme a vonatnak.

Egyébként nem szoktam ezt a blogot dicsérni, de ami tetszik az tetszik, ez a cikk jó lett, több ilyet. :)
Üdv: egy "ha minden jól megy a tavaszi félév végére"- közlekedésmérnök. :P

the cat 2012.02.01. 18:38:25

Ebből is látszik, hogy magyar politikus nem használ tömegközlekedési eszközt. Így aztán fogalmuk sincsen arról mi a helyzet. Még azt sem tudják, hol lehetne sprórolni.

Spajzi 2012.02.01. 18:38:35

Lehet, hogy nem teljesen értelek, de ha helyesled a párhuzamos vonal újranyitását, akkor azzal azt helyesled ami ellen a cikket írtad - hiszen annak bezárásával épp az egyik felesleges (és drágább) vonalat szüntették meg.

Egyébként én egy ideig a vonattal szívtam, pont úgy ahogy leírtad: Budapestről vidékre, majd onnan a helyközi busszal haza. Amikor helyből ment a busz Bpestre napi 1 plusz órát nyertem, megváltás volt. Azóta csak hobbiból vonatozok.

kadibela 2012.02.01. 19:02:01

Minek ráhordani a 40 km/h-ra korlátozott pályán, széteső-rohadó szerelvényekkel közlekedő, drágán üzemelő, pontatlan, (méret)gazdaságtalan vasútra?

Ahol elegendő az utasszám és kedvező a pálya nyomvonala (nem két falu között áll meg egyformán 2-3 Km-re mindkettőtől) ott a vasutat kell fejleszteni, elsősorban a fővonalakon, a többi helyen meg az autóbuszt. Racionális gazdasági-kényelmi szempontok mentén meg lehet mondani, hogy hosszútávon hol melyiket érdemes fejleszteni.

Kormányunk nagy vívmánya, hogy megnyitotta a bezárt vasútvonalak egy részét, mert nyilván a MÁV tele van pénzzel, mindemellet fenntartotta a párhuzamos buszokat, mert rájött hogy a vasút sok helyen nem képes biztosítani a megfelelő elérést, járatsűrűséget, kényelmet. Szerintem még az hiányzik, hogy visszaállítsuk a megyeszékhelyekre közlekedő repülőjáratokat, természetesen a MALÉV kezelésében, az adófizetők pénzéből.

nagyfeszültség 2012.02.01. 19:13:07

@kadibela:

Azért a Komárom-Székesfehérvár vonal
nem széteső-rohadó.
Egy kifeejezetten jó állapotban lévő ígéretes vonal....

gatto nero 2012.02.01. 19:22:53

@d.z.:

Ráadásul már nincs mit tervezni, mert minden ilyen párhuzamosságfelszámolásra kész tervek vannak.

dr. Bubó 2012.02.01. 20:17:28

@Tájfájter: "buszok ráhordják a vasútra a forgalmat és nem kéne a vonatnak megállnia minden bokorban"

nem hót mindegy? amikor a vasút átlagsebessége a nyílt pálán is kb 20 km/h... anynira mindegy hogy Budapest - Siófok 3 vagy 4 óra vonattal...

@the cat: nem cél a spórolás... nagyobb "álami" pénzforgalomnak nagyobb a korrupciós/ellopható hányada... sőt minél nagyobb pénzszórásban érdekeltek...

@kadibela: +1 gyakorlatilag mindenben egyetértek...

miért is nincs doktorid... ? !

fh_laca 2012.02.01. 20:25:25

Ezekkel az államilag dotált állami vállaltokkal alapvetően az a baj, hogy mindenki a saját kifizető helyének tartja. Lásd BKV. A piacgazdaság egyéb - nem állami- résztvevői sorban állnak azért, hogy átvegyék pl. a buszközlekedést Budapesten. Ha annyira veszteséges lenne, vajon ki az a vállalkozó, aki ilyet akarna?
Evvel csak azt akartam körül írni, hogy az állam által támogatott vállalatoknak kurvára nincs eszük ágában se ésszerűsíteni, mert ha kevesebb a járat, kevesebb a foglalkoztatott ember és akkor kevesebb helyen lehet hozzáférni a zsíros bödönhöz.

dr. Bubó 2012.02.01. 20:41:41

@fh_laca: így is lehet fogalmazni... de én pontosítok: az álami intézményeknek,

- nem felelős vezetőik vannak
- hanem BŰNSZERVEZETEK irányítják...

ez így pontos...

svega 2012.02.01. 21:37:27

Szerintem meg kiadni maszekba. Egyből eltűnnének az 1000 irodás székházak, meg a semmittevő, milliókat kereső vasutas meg buszus vízfejek. Ettől veszteséges és büdös a dolog.
Most sajnos minden nagy állami vállalat a pártfunkcik depója és pénzfejője. Amíg ez így marad, addig semmi remény. Lásd Malév Torgyán dinasztia.

2012.02.01. 21:41:37

"Vitézy Dávid, a BKK vezetője, de még a nagyhatalmú debreceni polgármester, Kósa Lajos is több alkalommal kifejtette, hogy ez így helyes"

Micsoda komoly súlyú szakemberek. Főleg Vitézy.

gatto nero 2012.02.01. 21:43:15

@Jankove:

Mégiscsak nagyon befolyásos emberek -
szégyen szemre...

bertrollnok 2012.02.01. 21:58:13

A GySEV egész jól elvegetál... Meg a pl. Zala Volán is.
Nem szívesen mondom ezt a jelenlegi politikai helyzetben, de ahol a vezetők nem a cég kilopásán dolgoznak, hanem a rentábilis működtetésén, ott nincsenek gondok.

Vajon miért?

(Pl. utazási iroda, szálloda, járműjavító, márkaszerviz profitja megy a személyközlekedési üzletágba... És nem a nyavalygás megy, hogy veszteséges stb stb.)

the cat 2012.02.01. 22:04:34

@bertrollnok:

Egyébként a GySEV nyugodtan átvehetné a Komárom-Székesfehérvár vonalat is. Mindenki jobban járna...

ZBR 2012.02.01. 22:30:09

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: +1. A te kiegészítésedet mellécsapjuk, és a poszttal együtt szerintem eléggé átfogó képet ad a helyzetről.

@svega:
"Ettől veszteséges és büdös a dolog."
Apróságnak számíthat, de elméletedben ott a probléma, hogy a magáncég profitra fog törekedni. És fejleszteni és beruházni is csak akkor fog, ha világos és látható érdeke van emögött. Ti.: megfelelő támogatás, hosszabb időre kötött szerződés, stb.. Amúgy pedig ma Magyarországon, a jelenlegi helyzetben rengeteg esetben a magáncéggel való működtetés a mutyi, vagy szimplán jogszerűtlenségek melegágya. Példák: Debrecen - INTER-Tanker, Pécs - Mecsekbusz, Baja - Orangeways...

Illetve egy magáncéggel nem lehet megcsinálni, hogy megrendelsz tőle valamit és nem fizeted ki. Mert akkor másnap már nem fog menni, amit megrendeltél. Na, a MÁV-val, Volánokkal ezt most el lehet játszani. És állambácsi serényen meg is teszi.

@bertrollnok:
Kicsiben, félig-meddig ez működik. De MÁV szinten? Áhh... Ráadásul a GySEV-nek azért ott vannak az osztrák vonalszakaszok, jelentős teherszállítási teljesítmény (hálózat arányaiban) és nem kicsi fejlesztési lehetőségek ebben az irányban.

@Spajzi:
"Egyébként én egy ideig a vonattal szívtam, pont úgy ahogy leírtad: Budapestről vidékre, majd onnan a helyközi busszal haza. Amikor helyből ment a busz Bpestre napi 1 plusz órát nyertem, megváltás volt. "

Nem olvastad el azt a részt, ahol azt fejtegeti a poszt, hogy MOST a busz is szar meg a vonat is szar. Többek között nem csatlakoznak megfelelően egymáshoz... Így nyilván nem lesz jó.

kela-bá 2012.02.01. 23:32:15

@the cat: @ZBR: @bertrollnok: @gatto nero: @Jankove: @svega: @dr. Bubó: @nagyfeszültség: @kadibela: @Luxusmoszkvicsslusszkulcs: @d.z.: @Spajzi: @Lord of Earth: @Tájfájter:
Kedves Hozzászólók ! A hasznos és értelmes megoldási javaslatok "párhuzamosság" nélkül az illetékesekhez küldhetők

ide: www.joallam.kormany.hu
Jó éjt !

PonDrow 2012.02.02. 08:04:01

Nagyon leegyszerűsítve:
amíg a vonat nem jár sűrűbben, ésszerűbben, addig a párhuzamos Volán-járatoknak van létjogosultsága.

Amíg a vasút megrendelője - a Magyar Állam - ("aki" soha nem utazik, tehát fogalma sincs a viszonyokról), azért fizet a MÁVnak, hogy egy adott napon, az adott vonalon mondjuk 10 vonat közlekedjen, és nem azért, hogy a vonalon utazni vágyó 1000 ember kiszámíthatóan, kényelmesen, pontosan tudjon aznap közlekedni (mert ez a gazdaság érdeke), addig nem fog történni érdemi változás.

Mert most például a MÁV nem töröl járatot, még akkor se, ha a vonat már fél napja el sem indult. Ha törik, ha szakad, leközlekedteti aznap, mert azért kap pénzt. Ezzel még több problémát szabadítva az adott viszonylatra. Ahelyett, hogy ilyenkor például rugalmasan reagálna, amikor LEHET. De soha meg sem próbálja. Nem érdeke.

Vanvélemény! 2012.02.02. 08:56:32

Csak azért nem ésszerűsítik évek óta a közlekedést, mert mind a MOL és MVM vevői! Szándékosan, érdekszerűen futtatják a régi járműveket és avult rendszereket. A MOL-k MVM-k vannak részvényei míg a volánnak Mávnak nincs. Az előbbieknél fontos, hogy nyereséges legyen hiszen a tőzsdén jegyzik és jó marketing, hogy az állam is vevő a szolgáltatásra! Viszont a külföldiektől nem vásárol az állam. Így azt is megteheti, hogy időnként nem fizet vagy úgy fizet, hogy többet is mint kellene és a többit zsebre teszik!

Cpt. Flint 2012.02.02. 09:16:09

A vasút maradjon meg a teherszállításnak, és csak a fővonalakon, kevés megállóhelyes (30-40 km-en belül ne álljon meg; leginkább csak városokban, vasúti csomópontokban), gyors, kényelmes, magas színvonalú távolsági személyszállításnak. A többi meg busz (jól kialakított menetrenddel, utasszámfigyeléssel, rugalmassággal, több járműmérettel).

SvenH. (törölt) 2012.02.02. 09:29:44

@kadibela: en is csodalkoztam amikor leirta a poszt tolo hogy ra kellene hordani....
jo a Debreceni vonalra hordjak ra, de egy mellekvonalra? ami max megy 60al mig a busz dongethet 90el is???

igényes 2012.02.02. 10:06:14

Szerintem nagyon sok a felesleges vonalak száma. Sajnos túlzásba estünk a vonalak kiépítésekor. Minden tanyához nem szükséges vonat. Máshol a vasút mellé alakultak ki a települések, nálunk fordítva. A folyami szállítást is átszervezhetnénk nem? Kis csatornákat nyitnánk és csónakokkal rászállítanánk a népet.

midnight coder 2012.02.02. 10:16:07

Igen, a vonat csak teherszállításra, vagy távolsági tömegközlekedésre való. A postolónak kivételesen igaza van.

kennyking 2012.02.02. 10:17:30

Jó a poszt és a kommentekkel is többé-kevésbé egyetértek.Két- három éve a VEKE letett az akkori kormány asztalára egy olyan országos vasúti menetrendet, amely az egész országban megvalósította volna az ütemes menetrendet, ami, azon kívül, hogy ésszerübb , kevesebb vonat közlekedését is igényelte volna.Ehhez lehetet volna egy jó Volán menetrendet készíteni.Természetesen lesöpörték az asztalról.Itt nem cél a normálisés kiszámítható közlekedés.A menetrendet pedig szándékosan torzítják, hogy a mellékvonalakról ne lehessen elérni a távolsági vonatokat, így természetesen kevesebb az utas.És ha kevés az utas, akkor racionizálni kell...tehát bezárni, visszafejleszteni, stb. Egyébként a vasúti személyszállítás az egész világon veszteséges, még a svájci magánvasutaknál is.Ott is az állami támogatás tartja fenn.A közösségi közlekedés az ilyen.


süti beállítások módosítása