Ha lenne itthon is a németországihoz hasonló erős és tekintélyes civil érdekvédelmi szervezete az adófizetőknek (Adófizetők Szövetsége), egészen bizonyosan nem működhetne az a fajta irracionális, ostoba pazarlás, ami a távolsági tömegközlekedés rendszerében mind a mai napig fellelhető Magyarországon.
Ha lenne hazánkban egységes irányítású, józan és világos közlekedéspolitika, bizonyosan nem lehetne azt megtenni, hogy - mint gyerekek a machboxokat - még mindig egymással "versenyeztetik" a távolsági buszokat és a vonatokat. Ha lenne Magyarországon súlya annak, amit egy politikus mond és ígér, akkor szintén már réges-régen nem lehetne olyan helyzet, ahol párhuzamosan két - gyakran külön-külön is rossz - tömegközlekedési szolgáltatás közül választhatunk.
A korszerű távolsági tömegközlekedés ugyanis nem ilyen. Hanem olyan, mint a Való Világ nyertese: "egy, aki mindet visz." Rendesebb helyen olyan helyzet elképzelhetetlen, hogy van egy szar busz, meg egy ritkán járó vonat, és tessék választani. Vagy busz van, vagy vonat, de az rendes, utasbarát menetrenddel.
Tényleg csak a helyzet abszorditásának érzékeltetésére, mindenfajta célzatosság és reprezentativitás nélkül, néhány példa: Komáromból Kisbérre, Nagyigmándra, Bakonysárkányra rendszeres buszjárat közlekedik. Miközben éppen a jelenlegi kormány indította újra (helyesen) a Bajnaiék által leállított Komárom-Székesfehérvár vasútvonalat, amelynek Nagyigmándon, Kisbéren és Bakonysárkányon is van megállója. Ráadásul - hogy el ne kiabáljam - kezd alakulni a menetrendje is, hiszen csúcsidőben nagyjából kétóránként indulnak járatok, ami majdhogynem egy kétórás ütemes menetrendként értelmezhető.
Viszont ezzel párhuzamosan éppen a komáromi vasútállomás mellől indulnak Volán buszok is. Az igazság kedvéért jegyezzük meg: sokszor egyáltalán nem üresen. Magyarán ezen a vonalon (is) igenis jelentős igény van a távolsági tömegközlekedésre, tehát minden bizonnyal érdemes lenne akár egy óránkénti ütemes vasúti menetrenddel kedveskedni az állampolgároknak. Így gyorsabb, kiszámíthatóbb, kényelmesebb lehetne a közlekedés és garantáltan rentábilis az adósságban úszó MÁV egyik fontos regionális vonala.
Egyébként meg a Volán-vállalatok sem maradnának munka nélkül: csak kicsit ki kellene zökkenni az ötven éve megszokott öreg rutinból, és igazodni az új feltételekhez. Nagyobb települések vasútállomásain egy jó és utasbarát menetrend mellett kifejezetten megnőne az igény a településen belüli és a környező - vasút nélküli - kistelepülések irányába. Na ez lenne a Volán - vagy ne adj isten más, esetleg magánbusztársaságok - piaca.
Szerintem tök egy egyszerű és logikus. Ráadásul az ötlet nem az enyém. Évtizedek óra minden komoly közlekedés szakember így gondolja ezt. És nemcsak ők. Völner Pál infrastruktúrafejlesztésért felelős államtitkár, Fónagy János közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid, a BKK vezetője, de még a nagyhatalmú debreceni polgármester, Kósa Lajos is több alkalommal kifejtette, hogy ez így helyes. A buszok hordják rá az utasokat a vasútra, és szolgálják ki az állomásokról továbbutazókat.
Mindezek fényében teljességgel érthetetlen, miért szívatja a magyar állam továbbra is ilyen konzekvensen magát és adófizetőit ezekkel a párhuzamos pazarlásokkal?