Még egy liberális piacgazdaságban is vannak jogai és kötelezettségei egy tisztességes államnak. A tisztességes államnak például abszolút joga van ahhoz, hogy éveken keresztül tétlenül szemlélje - mondjuk úgy: szarjon rá -, hogy döglődik a robogópiac; még az idei év első két hónapjában is sikerült alulmúlni a múlt évi, alulmúlhatatlannak tűnt eladási mínuszokat.
Annak ellenére is joga van mindehhez, hogy szerintem azért fűződne némi környezetvédelmi közérdek ahhoz, hogy a kétes színvonalú és megbízhatóságú tömegközlekedés mellett legyen azért az egyéni közlekedésnek valamiféle elérhető árú, olcsó és kis környezetterhelésű alternatívája - olyan, mint például a robogózás.
De természetesen attól még tisztességes maradhat egy állam, hogy úgy dönt: nem hajlandó kedvezményekkel, roncsprémiumokkal, áfakedvezménnyel vagy bármi más, máshol bevált ösztönzővel segíteni azt, hogy polgárai normális áron juthassanak megbízható, jó minőségű és környezetbarát robogókhoz. Normális államnak szíve joga tétlenül szemlélni azt, hogy tisztességesen, legálisan működő motorkereskedések százai menjenek csődbe, mert drasztikusan visszaesik az új, legális, négyütemű, környezetbarát robogók iránti kereslet.
Viszont normális és tisztességes állam azt már nem nézhetné tétlenül, hogy mindez ne a természetes keresletcsökkenés, hanem az illegális, adózatlan, regisztrálatlan, biztonsági és környezetvédelmi szempontból ellenőrizetlen zugkereskedelem, zugimport miatt következhessen be. Tisztességes állam nem nézheti tétlenül, hogy - akár a robogópiacon - tartós és végletes versenyhátrányba kerüljön az, aki telephelyen, cégesen, zöldkártyával, korszerű, takarékos motorokkal, garanciával, szakszervizzel kínál kétkerekűeket.
Márpedig ma Magyarországon legalább felerészben nem azért zuhan soha nem látott mélységekbe a robogópiac, mert az emberek nem vesznek robogót. (Ha így lenne, ennek környezetvédőként akár még örülhetnék is, hiszen aki sokáig használja a régit és nem vásárolgat állandóan újat, az már önmagában védi a környezetet.)
De nincs így. Magyarországon jelenleg is virágzik a robogópiac: konténerekben, teherautókon érkező, leharcolt, környezetpusztító, papírok nélküli, kamu ötvenesként tartott 125-ös, 150-es vagy akár 180-as kétüteműek uralják ezt az illegális zugpiacot, amelyen adót, járulékokat nem fizető, garanciát és felelősséget nem vállaló szereplők a főhősök. Miközben ma már tényleg fantasztikus a kínálat kis fogyasztású, négyütemű, dizájnos, praktikus, sokoldalú robogókból. Elég, ha csak a legnagyobb kínálatot felvonultató Honda, Yamaha vagy Piaggio termékeire gondolunk.
Ráadásul ezek az új robogók - egyik kedvencem, a Honda Vision például ötszázezer körül van - korántsem tűnnének olyan drágának, ha az alternatívájukként kínált papír nélküli használt kétüteműekkel kereskedőknek legalizálni kellene magukat, és be kellene szállniuk a közteherviselésbe. Ahhoz pedig, hogy egy állam ennek a helyzetnek a tarthatatlanságát felfogja, átlássa és nem tűrje... nos, ahhoz még tisztességesnek sem kell lennie, csak ismernie saját, jól felfogott érdekeit.