A világ környezetvédelem iránt elkötelezett, egyre nagyobbik fele mostanában kétségtelenül Japánra figyel. Két évvel a fukushimai atomkatasztrófa után a legvegytisztábban ott feszül most egymásnak az atomlobbi és az energiaigényeket egyre nagyobb arányban, szelíd és megújuló forrásból előállítani szándékozó, eddig csendes, de egyre hangosabb többség.
Most esély van arra, hogy Németország után egy újabb ipari, technológiai és GDP-óriás, Japán mondjon végre végleges nemet az atomenergia - ahogy a békeharcos szakzsargon fogalmaz - békés célú felhasználására. Na így lesz, újabb, a világ innovációs élvonalát képviselő ipari hatalom ismeri el: túl nagy a kockázata, túl értelmetlen a pusztítása az atomenergia alkalmazásának, és nagyfokú kishitűség azt hinni: ne tudna az emberiség a nap, a szél, a hullámzás és más készen kapott forrásaiból megoldani indokolható energiaigényét.
A nukleáris energia ellen tiltakozókat övező, növekvő globális szimpátia most jól be is ijesztette a hasadásbiznisz hatalmasságait. Itthon is televásárolták fizetett és bújtatott hirdetésekkel a médiát, amely a paksi atomerőmű hallatlan társadalmifelelősség-vállalásáról, fantasztikus biztonságáról sugalmaz fél- és negyedigazságokat. Reméljük, hogy a nemrégiben alakult Hungarikum-bizottságnál azért nem kezdeményezik a Mi atomerőművünk regionális hungarikummá minősítését.
A legfájóbb eközben az, hogy a szoros német-magyar gazdasági szövetségről és a keleti nyitásról beszélő kormányunk nem akar és nem tud e két világhatalom várható megújuló energiaipari boomjára reagálni, rácsatlakozni. Talán véletlen időbeli egybeesés, mégis szimbolikus értékű, hogy éppen most, éppen Japánból érkezik egy, a környezetvédelem szempontjából mérföldkőnek számító modell az autóiparból. Hamarosan bemutatkozik a CRV-sorozatban a Honda új 1,6-os dízele, amellyel a világon elsőként lesz képes egy kényelmes és tágas luxus SUV 100g/km alatti széndioxid-kibocsátásra, a súlyt és az előállításához szükséges energiát megsokszorozó hibrid rendszer nélkül is.
Apropó Honda.
Volt a Fidesz kormánynak egy szimpatikus, hiteles és rendkívül felkészült tagja, aki képviselőjelöltként és később még államtitkárként is egy kis, takarékos Hondával közlekedett, egyfajta kontrasztként a rendőrségi sebességmérők elleni fegyverzettel felszerelt, nyolchengeres kormányzati luxuslimuzinok és utasaik pazarló pöffeszkedésével. Őt Illés Zoltánnak hívják. Azóta a kis Hondából kiparancsolták, választási igéretének - miszerint népszavazást kell rendezni a paksi atomerőmű bővítéséről - betartásától pedig állítólag eltiltották.