Csak a vasút

2013.03.21. 06:49 - vancat

Tökéletesen ;egyetértek Mesterházy Attilával abban, hogy nem lenne szabad csak úgy napirendre térni a március 15-i hosszú hétvégén ránk zúdult hóvihar felett. Hiába jött meg közben a jó idő, igenis át kellene beszélni az elkövetett hibákat, levonni a szükséges tanulságokat.

De spórolásképpen most kivételesen nem plusz javadalmazással járó parlamenti bizottságban, fizetett tagokkal, elnökkel, alelnökkel, ez alkalomra vásárolt szakértői anyagokkal, napirenddel. Inkább csak úgy egyszerűen, póriasan például itt és most, a nyilvánosság egyik kis virtuális agóráján.

Arisztotelész szerint a kérdések legalább annyira fontosak, ha nem fontosabbak, mint a válaszok, ezért most én is inkább csak kérdéseket fogalmazok, megpróbálva ráirányítani a figyelmet a hóügy néhány első hallásra talán távolinak tűnő tanúságára.

- Amikor a tomboló hóvihar kellős közepén, más lehetőség nem lévén Zahola Csaba mozdonyvezető Bodajkról egy BZ-n eljuttatta Székesfehérvárra a vajúdó kismamát, eszébe jutott-e valakinek, hogy mindez azon a Komárom-Fehérvár vasútvonalon történt, amit Mesterházyék annak idején - sok másik, azóta szintén újraindított szárnyvonallal együtt - csapot-papot bezárattak? Megfordult-e valakinek a fejében az, hogy vasúton még a legnehezebb időjárási körülmények között is jobb hatékonysággal, biztonságosabban biztosítható a tömegközlekedés és az áruszállítás, mint közúton?

- Feltűnt-e valakinek, hogy a mindig szigorú rendet, fegyelmet követelő Pintér Sándor belügyminiszter meglepő megértésessel beszélt arról, hogy a kiadott piros riasztás ellenére - ahogy ő fogalmazott - "sajnálatos módon sok kamionos nem tartotta be az elrendelt kamionstopot"?  Talán csak nincs valami láthatatlan háttérérdek, ami ilyen toleráns hangnemre kötelezi még Pintért is a balesetek, a légszennyezés és az utak idő előtti lepusztulásáért felelős közúti szállítmányozási lobbival szemben?

- Tényleg senkit nem zavar, hogy a közútkezelő szóvivője fapofával és pofátlanul, több mint egy hete nem hajlandó válaszolni arra a kérdésre: kinek az utasítására, felhatalmazásával és mikor vágatták ki azokat a közutakat védő erdősávokat, amelyek jelentős védelmet nyújtanak - évszázadok óta - a közúton közlekedőknek a hó, a szél és a por viszontagságai ellen?

Néhány kérdés a sok közül, melyeket érdemes lenne megvitatni sokszor, sok helyen, akár még Mesterházy munkaidőben előszeretettel látogatott tabáni luxuswellnessében, a jacuzzi alulról és hátulról jövő bizsergető bugyborékaitól ellazulva is. Higgyék el, egy eseti parlamenti bizottsági ülést ott, a budai Oxigén Wellnessben is össze lehetne hívni, a fél politikai elit oda jár. (Schmitt Pált VIP öltözőjéből még a kamillás gőz félhomályába is testőrei kísérték, hogy a végére kiegyensúlyozzuk cikkünket.)

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr755157542

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Beintett a belügyminiszternek a Telenor 2013.03.21. 11:08:19

A Telenor nem továbbította a Belügyminisztérium katasztrófás (katasztrofális?) SMS-ét az ügyfeleinek. Pintér Sándor őrjöngött. Telenor ügyfél vagyok, és ezzel a cég szerzett nálam egy piros pontot. Arról lehet szó ugyanis - mármint az én értelmezésemb...

Trackback: Mennyire idegenszívű Ön? Tesztelje! 2013.03.21. 11:05:05

Nemzeti érzelmű igaz magyar ember Ön, vagy idegenszívű hazaáruló? Ötperces gyorstesztünk kitöltésével megtudhatja! Olvassa el figyelmesen az alábbi 12 kérdést, és karikázza be a monitoron a helyes választ! Az egyes válaszokért járó pontszám és az érték...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csipyke 2013.03.21. 09:01:38

Azon a vasúton, ahol órákat késtek a vonatok egy kis hó miatt?

gatto nero 2013.03.21. 09:07:19

@Csipyke:

Azért mégiscsak egy lepusztult szárnyvonal öreg motorkocsija volt egyedül alkalmas arra, hogy azt
a vajudó nőt eljuttassa Fehérvárra....

nagyfeszültség 2013.03.21. 09:13:11

Kezdődik újra?

"Mára ismét több megyére adott ki figyelmeztetéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat a várható jelentős mennyiségű csapadék, az erős szél, illetve a hófúvás miatt. Holnapra az erős hófúvás miatt az ország északkeleti csücskére már másodfokú figyelmeztetések is érvényben vannak."

KevinMulder 2013.03.21. 09:14:24

"Megfordult-e valakinek a fejében az, hogy vasúton még a legnehezebb időjárási körülmények között is jobb hatékonysággal, biztonságosabban biztosítható a tömegközlekedés és az áruszállítás, mint közúton?"

Feltéve, hogy a váltók nem fagynak be, van dízel vontató minden állomáson ....

Azért ezt a kijelentést gondold át még egyszer ...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.03.21. 09:33:43

Arra a szuper vasútra gondolsz, amelyik szinte sehol sem közlekedett március 15-én?
Miközben az autópályák nyugaton voltak teli hóval, a vasút keleten sem járt, például a legjelentősebb vonalon az óránkénti ütemes menetrend helyett egész nap mindössze 2 vagy 3 vonat tudott végigmenni (BP Keleti-Füzesabony-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-Hajdúszoboszló-Szolnok-BP Nyugati).

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.21. 09:35:25

vasúton?!

1ik barátom Bécsből jött haza 14én 1 órát késett. Egy másik Miskolcról 4+órás késéssel indultak a vonatok.
Miről beszélünk?!

nick066 2013.03.21. 09:38:58

Budapest - Debrecen Intercity 17 óra alatt oda is ért.
Itt nem a között kell már választani, hogy közút vagy vasút, hanem hogy hány határral költözzünk minél messzebb Orbániából.

dr Smittpálelnökúr 2013.03.21. 09:43:55

@gatto nero: Olcsóbb, ha lánctalpasokat tartanánk minden megyében, mint az, hogy milliárdokért tartunk fent teljesen értelmetlen szárnyvonalakat.

Cseppet sem mellékesen: vasúti fővonalon képesek 8-10 órákat késni vonatok, tehát az, hogy most véletlenül egyszer jó volt, nem jelent semmit.

Magyarnaba 2013.03.21. 09:49:47

És voltak még sztorik... Például hogy az elzárt, de vasútállomással rendelkező településekre úgy juttatták el az élelmiszert, hogy felpakolták a vonatra. (A kalauz pedig kerékpárjegyet állított ki a kenyeresládákra.)

Valóban voltak késések. Nem is kicsik, hanem órásak. Viszont a vasút nem krepált be ellentétben a közúttal. Nem a vonatokon rohadt több ezer ember és nem a tehervonatokon vesztegelt az áru napokat. Hanem a sokat istenített, milliárdokért fenntartott autópályákon, amelyek fenntartására a jóisten pénze sem elég. (Hová tűntek például a hófogó rácsok, csak nem hanyagolták őket költségtakarékosság miatt?)

A közutas lobbi erejét mutatja, hogy a kamionos cégeknek (Warbere's & co.) nem kell fizetniük a kamionstop megszegése miatt.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.03.21. 09:54:09

A kis ballibsi politika kellett az elejére :D

Rémbódess 2013.03.21. 10:08:24

Az erdősávok kivágása, illetve "nem-telepítése" engem is érdekelne...

záporeső 2013.03.21. 10:22:58

Azért ne istenítsük annyira a vasutat. Lehet, hogy egy-két helyen jól jött, de a főbb útvonalakon egyáltalán nem mentek a vonatok.
15.-én a reggel 7 órás vonat időben megérkezett siófokra, viszont 5 óra alatt csak Szabadbattyánig sikerült eljutnia. Szerencsére pont akkor volt ott előző nap délután óta az első vonat Budapest felől, így sikerült visszamenni.
De ott van a Budapest-Nyíregyháza-Miskolc stb... vonal, ahol szintén nem lehetett legalább 2 napig tudni, hogy hogyan, mikor mennek a vonatok és mennyi ideig tart az út.

Ja, és a vonatokon lehet hogy nem vesztegelt olyan sok ember, de csak azért mert el sem indultak a vonatok. Ha a vasútállomásokon várakozókat is belevesszük máris nem olyan rózsás a helyzet.

2013.03.21. 10:24:07

Vasúton sajnos még jó időben is lassabban lehet árut szállítani mint közúton. Nagy tételben ömlesztett áruk jellemzően ma is vasúton mennek, sajnos azonban a fogyasztási cikkek olyanok, hogy egy kamion elviszi egy vagy két nagy áruház áruját. Az elakadt kamionok nem vasbugát vagy búzát szállítottak.

Gera 2013.03.21. 10:26:20

A lepusztult, senkin által nem használt szárnyvonalak csillagászati összegekbe kerülő fenntartása mellett igen komoly érv, ha tízévente egyszer az országban éppen vonattal sikerül eljuttatni valakit a kórházba a hóviharban.

Nem mellesleg egyszerűen nem is létezik környezetszennyezőbb közlekedési eszköz egy alacsony kihasználtságú vonatnál. Óriási tömegek mozgatása korszerűtlen motorokkal, iszonyú fajlagos költségekkel (és energiával) fenntartott pálya és állomások.

Balt 2013.03.21. 10:34:27

A MÁV Cargo eladását még írjuk hozzá (Mesterházyék számlájához).

A közútkezelő egyébként megszólalt hófogó és fasor-ügyben, bár eléggé mentegetőzésnek tűnik.

omlósz 2013.03.21. 10:46:43

Jó dolog lenne a vasút, ha nem tartana kétszer annyi ideig eljutni a-ból b-be, mint volánnal.

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2013.03.21. 10:49:46

@gatto nero: Hát, egy nem használt vonal fenntartásánál még az is olcsóbb ha helikopterrel vagy tankkal viszik abban az ötévi egy napban az összes szülő nőt...

károly szántana 2013.03.21. 10:53:40

A MÁv Cargot akkor adták el, amikor még pénzt lehetett érte kapni. Ma már az van, hogy egy emberke létrehoz egy társaságot, bérel a szlovákoknál egy mozdonyt, alkalmaz pár mozdonyvezetöt, összeválogat pár jól fizetö fuvart, aztán hajrá. A nagy vasúti cégek meg csak a morzsát csipegethetik.
Ha annyira szuper a vasút a közúthoz képest, akkor miért van az, hogy pl. Szombathelyen rendszeresen befagynak az amúgy füthetö váltók, a legkisebb hóesésben is? A Sárvár és Porpác közti felsövezeték-szakadásról nem is beszélve...
Ja, meg amikor lerobbant a Szili a március 15-re érkezett lengyelek visszaútjának kb 5. km-énél...

nagyfeszültség 2013.03.21. 10:55:29

@Magyarnaba:

Így igaz.

A szerencsétlen furgonost azonnal megbüntetik a "nem útviszonyoknak megfelelő vezetésért",
Váberereréknek meg mindent lehet.

gatto nero 2013.03.21. 10:58:30

@Balt:

És számodra kiderült, valójában mivel is mentegetőznek? Mert én egy szót sem értettem a szóvivő gyenge félrebeszéléséből...-

Gera 2013.03.21. 10:59:58

Én nem tudom, hány kamionos szegte meg a kamionstopot, de azt legjobb tudomásom szerint csütörtökön 22:00-tól rendelték el, amikor már beállt minden.

Pamuk 2013.03.21. 11:04:33

Azért vannak további kérdések is?

Vajon érdemes-e olyan szárnyvonalakat fönntartani, amin nem utaznak az emberek?
Vajon miért nem utaznak vonattal?
Vajon miért csak vágják a fákat az utak mellett? Miért nem ültetjük őket? Régen miért volt természetes a nyárfasor minden út mellett, ma miért ez a sivárság?
És egyáltalán, hülyének néznek minket a köz választott képviselői, vagy nem?

RaveAcE 2013.03.21. 11:16:55

A kamionstaoppot későn rendelték el. Eredetileg a hétvégére lett volna, ezért nyomták sokan még csütörtökön, hogy átérjenek az országon. Pintér azért "engedékeny", mert ő kúrta el.
A másik megosztó csúsztatás a blogban a vasútbezárás. Orbán is azzal kezdte hogy bezárt sok vonalat. Most ebből próbálsz okoskodni? Előbb olvass már utána!

A vasút-közút kérdés nem politikai. Sok szállítmányra a vasút egyszerűen alkalmatlan. A házam előtti bolta pl. tuti nem tudja kihozni a MÁV a kenyeret minden reggel.

gatto nero 2013.03.21. 11:33:02

@RaveAcE:

Nem akarom Orbánt védeni, de melyik
vasútvonalat zárta be?

ajm 2013.03.21. 11:42:17

@gatto nero: A menetrend teszi szárnyvonallá, a lepusztultságát több fővonal is irigyelhetné!
Bz-vel kimenni öngyilkosság lett volna (ld. az előző kommentem), a képen szereplő mozdonnyal hozták be a kismamát.
neodd.hu/line29_fotok/v/418313_akarattya0629.jpg

gatto nero 2013.03.21. 11:47:26

@ajm:

Meg tudnád mondani, hogy a tervezett,
Budapestet elkerülő VO-vasútvonal
a Komárom-Fehérvár vonalon haladna?

Gera 2013.03.21. 11:48:06

@gatto nero: Amelyiket nem nyitották újra (a megszüntetettek többségét), pedig körbehaknizták az országot azzal, hogy ez mekkora nemzetrontás és ők azonnal vissza fogják csinálni. Szerencsére akkor még volt közük a gazdasági racionalitásokhoz, ezért nem tették.

Meg rémlik valami olyan is, hogy egy csomó vonalon csökkentették a vonatok számát.

Csipyke 2013.03.21. 11:48:33

@ajm: bammeg, Svajcban vagyok. Azon bosszankodok, ha esik 20 centi, reggel 8-kor tiszta a jarda is, a gyereket nem birtam rajta elhuzni a szankodombig, terhesen meg nem tudtam cipelni a szankot... Szoval igy is lehet(ne) ezt.

ajm 2013.03.21. 11:51:33

@Csipyke: Ugye Svájcban sem fúj mindig 100 km/h-s szél?

dr Smittpálelnökúr 2013.03.21. 12:01:47

@Magyarnaba: Ha-ha-ha, el sem indultak a vonatok! A vasútállomáson álldogáltak és ehhez még hóvihar sem kellett!

Amit a milliárdokró írsz, az tiszta röhej, tudod a vasút az, ami falja a milliárdokat! Az adófizetők milliárdjait, ellenben az autópályákat azok használói tartják fenn.

ajm 2013.03.21. 12:04:48

@gatto nero: Nem, azt hiszem a Szárliget-Baracska.Ercsi-Kiskunlacháza-Dabas-Cegléd nyomvonal mellett döntöttek!

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2013.03.21. 12:28:43

'vasúton még a legnehezebb időjárási körülmények között is jobb hatékonysággal, biztonságosabban biztosítható a tömegközlekedés és az áruszállítás, mint közúton?'

Na igen, Japánban. De gondolom azért írtál ilyet, mert nem vonattal ingázol nap mint nap..
A vonatközlekedés a létező legmegbízhatatlanabb közlekedési mód, ha az elővárosi közlekedést nézzük manapság. A vasútnak hó sem kell, hogy órákat késsen, úgyhogy nem csodálom, ha valakinek csak végszükségben jutott eszébe.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.21. 12:30:09

@Pamuk: "Régen miért volt természetes a nyárfasor minden út mellett, ma miért ez a sivárság?"

azert hogy a nyari forrosagban az urasagnak ne fojon szet a feje
illetve azert van most sivarsag, mert uj utakat epitettek a regi melle, nezd meg pl az 1es es az M1, tudod szantofoldek koze is kepesek es betoljak az autopalyat...

- Rendi - 2013.03.21. 12:40:23

@Magyarnaba:
"Viszont a vasút nem krepált be ellentétben a közúttal."
De.

"Nem a vonatokon rohadt több ezer ember"
De.

"Hová tűntek például a hófogó rácsok, csak nem hanyagolták őket költségtakarékosság miatt?"
Ezt a szelet/hófúvást nem fogta meg.

"A közutas lobbi erejét mutatja, hogy a kamionos cégeknek (Warbere's & co.) nem kell fizetniük a kamionstop megszegése miatt."
Csütörtökön nem volt kamionstop.

átlátó 2013.03.21. 12:51:43

Az említett potentátok barmok... ja, és egy brancs...jut eszembe... ha nincs fa akkor hófogónak jó lenne, ha van fa akkor meg neki lehet csapódni. :)

Nick Leeson 2013.03.21. 13:03:00

Vasút? Mármint a MÁV? Ugyan már, télen hóban? Nyáron is késnek vonatok!!! Sőt nincs is olyan, hogy ne késnének! A személyzet bunkó az emberekkel, koszosak a vonatok, drága a jegy, és végül rohadt lassú az egész! Ezt helyezzük szembe az autópályával?
Ne röhögtessük már ki magunkat! Azért, mert 10 évente van egy nagy vihar, amikor kb. 2 db vonat tudott közlekedni?!
Hagyjuk már ezt a bohóckodást!!!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.21. 13:05:05

@omlósz:

"Jó dolog lenne a vasút, ha nem tartana kétszer annyi ideig eljutni a-ból b-be, mint volánnal. "

vagy akár gyalog 1es esetekben.
true story.
sajnos.

Nap Pali 2013.03.21. 13:21:43

a helikoptert még meg se említettük... :)

lényeg hogyha
a b-közgépes fidesmaflaálam nem lopna el minden közpénzt
akkor mi lenenénk Svájc...

addig meg náci komcsi setét feudalizmus parasztokkal

mrZ (törölt) 2013.03.21. 13:22:22

Jó dolog a vasút.
Én nagyon szeretem.
Csak ülsz, nem kell vezetni, télen meleg, nyáron hűvös, szép tájak, kellemes emberek, a panorámás vagonok, a frissen készült étel, a rövig városba érkezés, a mindig szabad út, a pontosság, a korrekt ár, a tisztaság, az utolsó momentumig kicsiszolt profizmus, .....

Ezért jó a vasút.

Fertőtlenítés a faluban 2013.03.21. 13:39:44

@ajm: Szívemből beszélsz, szomorú vagyok, amikor a Székesfehérvár-Komáromról mint lepusztult mellékvonalról beszélnek páran, akik sok esetben azt sem tudják, hogy merre van ez a vonal. Pár éve még fővonalként tüntették fel a menetrendben.
A vasutasoknak, akik segítettek a vajúdó kismamának, maximális tisztelet!

Mad Mind 2013.03.21. 13:42:08

@gatto nero:
Véletlen. Ha lerohad a trágya vonalon, az ócska öreg teknő, akkor miről lenne szó? Ez egyszerűen mázli.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2013.03.21. 13:43:35

@doggfather: autóval se menjél szerintem akkor, mert látod, 14/15-én kocsival 24 óra volt eljutni tatabányáról hegyeshalomba, vonattal pedig 5 óra alatt sikerült.

Azért kíváncsi lennék, hogy amikor mindkét vágányon leszakad a felsővezeték, az összetört áramszedőjű vonat elállja az egyik vágányt, közben 100 km/h-s szél és szakadó hó van, a mozdonyvezetőknek rég lejárt a hatóságilag engedélyezett vezetési idejük, az újak pedig ugyanúgy nem bírnak bemenni dolgozni a hóhelyzet miatt, akkor mégis mi a nagy büdös francot csinálnának az alföld közepén...

Mad Mind 2013.03.21. 13:50:04

@mrZ:
Ja én is találkoztam vele. Ausztriában, Németországban, Japánban, de itthon nem igen.

Magyarnaba 2013.03.21. 13:50:08

@Nick Leeson:
Lehet, hogy nem tűnt fel az elmúlt 10 év alatt, de nem csak MÁV van.

@Fertőtlenítés a faluban:
Hovatovább, hiába is beszélnének lepusztult mellékvonalról. A magyar vasúti törvényben, az Országos Területrendezési Tervben és Magyarország Szerkezeti Tervében is vasúti fővonalról van szó.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.21. 13:51:13

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: szerencsém volt, itthon voltam a hétvégén.

Nap Pali 2013.03.21. 14:06:31

@Fertőtlenítés a faluban: "A vasutasoknak, akik segítettek a vajúdó kismamának, maximális tisztelet! "

ja az én adó közpénz rovására bizonyára ez volt a megoldás hogy

100 liter gázolaj/100 km... áron elvinni egy nőt...

mozdonyvezetőnek semmi se drága... ugyis én fizetem...

pedig már egyszer ideje lenne hogy az fizesse aki okozta a hejzetet a qva álami vezetők

ajm 2013.03.21. 14:17:17

@Nap Pali: Remélem senki nem gondolkodik a közpénzeken, ha te szorulsz segítségre!

Nap Pali 2013.03.21. 14:19:28

@ajm: :))))

a kataszrtrófát ők okozták a balf@sz álam... el kell kerülni nekünk mind polgároknak az álamot... nem mint a birka hagyni hiogy tönkretegyenek

ja mer számítok arra hogy jön az álam segíteni:))))

ennek a mozdonyvezetőnek mákja volt, hogy azt a gázolajat még senki nem lopta el ami a mozdonyban volt...
szerintem legközelebb nem lesz már ijjen...

a dakoták mindent szétlopnak

fda 2013.03.21. 15:11:05

1. Vonat: a vonalbezárásoknak ahhoz mi köze van, hogy valahol egy mozdonyvezető épp tudott segíteni?

2. Nem volt kamionstop csütörtök délután-este, amikor bedugult az M1. Ezen kívül 100 más út is elakadt, ahol szintén nem volt.

3. Van nálunk egy erdősáv, mellette egy földút. Na azon az úton volt kb. 80 centi hó végig, mintha szándékosan odahordták volna. Mellette a szántőföld mindkét oldalon szinte száraz volt, a hó alól kilátszott a hó. Azaz egy erdősáv a hóvédelmet nem tudja megoldani.

mrZ (törölt) 2013.03.21. 16:25:53

@fda:
>>Azaz egy erdősáv a hóvédelmet nem tudja megoldani.
Ezért szoktak mindkét oldalra telepíteni.

Nick Leeson 2013.03.21. 16:30:45

@Magyarnaba: Azért arányaiban még mindig a MÁV a dominás.


süti beállítások módosítása