Még mindig nagyon kicsi, de már normális és idén rendkívül izgalmas a magyar motorkerékpárpiac - legalábbis a múlt évi statisztikai adatokból ez, és még néhány más következtetés is levonható. Például az, hogy szinte teljesen eltűntek a magamutogató, idióta, a motorosok között csak szervdonornak titulált alkalmi száguldozók, akik tavasszal megvettek egy méregdrága sportmotort, aztán nyár közepére már oda is vágták magukat az aszfalthoz - addig viszont százak életét, testi épségét kockáztatták, nyugalmát zavarták.
A vásárlók között megjelent egy jómódú, igényes és egyre rendszeresebben motorozó réteg: ők abszolút minőségi márkákat választottak, például Hondákat (2012-ben 850 darabot), BMW-ket (146 darabot), Piaggiókat/Vespákat (130 darabot) vásároltak.
Európa legnépszerűbb robogója - ahogy azt egyik ősrégi posztunkban megjósoltuk - szintén hallatlanul népszerű ezen a miniatűr hazai piacon is. De 2011-el ellentétben 2012 már nem ez, hanem a Honda elérhető árú, sportos luxusmindenese, az NC 700XA vitte a prímet: 68-an fáradtak be valamelyik szalonba egy vadonatújat vásárolni belőle. Egyébként a szó klasszikus értelmében vett országos kereskedő- és szervizhálózata is csak a Hondának maradt Magyarországon. Hogy ez egyik oka vagy az egyik következménye elsöprő mértékű sikerüknek, nos, azt nehéz lenne megmondani. De annyi - szintén a 2012-es adatokból - szintén bizonyos, hogy egyre nagyobb igény van a mindennapos használatra, városba, országútra, kirándulásra, kiruccanásra, egy és kétszeméllyel, szóval abszolút mindig és mindenre használható igényes motorra Magyarországon.
Ezt bizonyítják a listavezetők: Honda NC700XA, BMW R 1200 GS, Yamaha XJ 600, Suzuki DL 650, Triump Tiger 800XC stb. Magyarán szólva, manapság már motorosok vesznek igényes, drága új motort, és nem magukat száguldó motorral mutogató marhák. Ez azért is jó hír, mert sokkal nagyobb számban fognak kulturáltan, igényesen közlekedni nagyobb motorokkal, és jó idő esetén vélhetően köztük rengetegen váltják majd ki kétkerekűjükkel a városi, de akár a hétvégi autóhasználatot.
Ami pedig az idei, elérhető árú izgalmakat illeti, abban megint a Honda viszi a prímet: a kor követelményeinek, de a legendás típus hagyományainak egyszerre megfelelve újjáélesztették a Monkey-t, ami MSX 125 néven májustól kapható. Praktikus és kultikus, környezetbarát és bájos. Ha mindenben követi majd elődje, a mára kultusztárggyá vált ős-Monkey nyomdokait, akkor évek múltán, a használt piacon talán ez is többet fog érni, mind amennyibe most, ú jkorában kerül.