Listát listára halmoznak a világban a legkörnyezetbarátabb, legkörnyezettudatosabb, legkisebb egy járműre jutó széndioxid-kibocsátású márkákról. Egyre több a lista, mégis egyre nehezebb eligazodni abban, ki a legzöldebb, vagy ha úgy tetszik, ki a legkevésbé nem zöld, hiszen figyelembe kellene venni az egy autóra jutó átlagos kibocsátás mellett a gyártás során felhasznált energiát és annak csökkentési hajlandóságát, az elektromos autózásra és ennek megújuló energiahátterére fordított műszaki innovációt és még egy sor más szempontot.
A teljes termékpalettát, a kibocsátást, az imidzset, a villanyautós fejlesztéseket, az összes kontinens termékpalettáit figyelembe véve a világon a legzöldebb autós multicég, úgy vélem, a Renault-Nissan-Dacia csoport, őket a Fiat, valamint a Ford követi. Ennél azonban sokkal egyértelműbbnek tűnik a környezetvédelmi szempontból legcinikusabb, legmocskosabb márkákat, autóipari cégcsoportokat meghatározni.
Ebben az utóbbi, igazán nemtelen versenyben egyértelműen és utcahosszal az Opelt is tartalmazó csoport, a General Motors diadalmaskodik. A Buik, a GMC, a Chevrolet, a Cadillac, valamint - ahogy ők fogalmaznak saját magukról - almárkáik, az Opel, a Vauxhall, a Holden és a többiek külön-külön is arról híresek, hogy cinikusan leszarják a zöld értékeket.
Ha mellőzzük a szaktudományosság szakzsargonját, úgy fogalmazhatnánk, célcsoportjuk a természet védelmét nyíltan telibe szaró tahóknak még mindig igen széles, népes tábora.
A magyar piacon közülük jelenleg komolyan csak az Opel van jelen, amelynek egyébként nemcsak termékei, de egész itthoni cégimidzse is tökéletesen megfelel e szégyenteljes filozófiának. Igazán tanuságos néhány szempont szerint összehasonlítani például a hozzájuk képest tényleg sötétzöldnek számító Renault-val. Miközben a General Motors az elmúlt években végighazudta, végighaknizta a világot és Magyarországot is, az elektromosnak füllentett, de még a hibridek között is gyenge Ampera-Volt párossal (a kettő tökugyanaz), addig a Renault kész villanyautó-flottát dobott piacra: Kangoo, Twizy, Fluance, Zoe, hogy a Nissan Leafet ne is említsük.
Míg az Opel cinikusan szarik a károsanyag-kibocsátásra, és még a kis kategóriákban, mínt az Adam vagy a Mokka sem található igazán zöldnek tekinthető újdonság, addig a Renault a Captur, a Clio és a Megane TCe motorjaival igazi takarékossági forradalmat hirdetett. Az Opelnek sikerült még a Fiad Doblóból készült Combo károsanyag-kibocsátását is jelentősen megnövelni, azzal, hogy az olaszok dobozosába a körbe zárt villám mellett beletették saját dízelmotorjukat is.
Egyébként maga az opeles cégkommunikáció is tökéletesen visszatükrözi a környezetvédelem iránti tökéletes érzéketlenséget. Korábban a HVG-ben nyilatkozva a szentgotthárdi Opel gyár akkori igazgatója azzal kérkedett, hogy őt bizony hiába büntetgetik, akkor is folyamatosan száguldozik a közutakon. Ha jól tudom, a tahóját már leváltották - persze nem ezért - de van helyette másik. Magyarországon az Opel arca Európa egyik legvisszataszítóbb, leggyűlöltebb környezetpusztítója: olyan ember, aki ellen szinte mindenhol tüntettek már, ahol csak járt, viszont a szponzorai által fizetett bulvármédia nagy kedvence: ő Szalai Balázs, tereprali-versenyző.
Aki persze nem tehetségtelen, hiszen ha nem is az autóversenyzésben, de a politikai és közpénzügyi mutyikban igen jól szlalomozott az elmúlt évtizedben a pártok pénztárnokai és pénzcsapjai között.
Összehasonlíthatnánk hasonlóképpen a Daciát a Chevrolettel, imidzsben, károsanyag-kibocsátásban vagy éppen az autógyártás energiaflehasználásában, de ezesetben is kiderülne: a napelemekkel, szélkerekekkel felszerelt marokkói (Tanger) Dacia üzem ellenfele nem egy GM autógyár, inkább mondjuk a Toyota valamelyik zeroemisszió-közeli, felvilágosult hibridüzeme lenne.
Régebben készültek fehér és fekete könyvek a legaljadékabb, legagresszívebb, legkörnyezetpusztítóbb multikról;
sajnos mostanában legfeljebb a superbrandek, a legértékesebb márkák listáiról hallhatunk. Mintha a kritikus hangok globális szinten is elcsendesültek volna. Én is csak csendben jegyzem meg, hogy akinek valamit is számít a környezet védelme és a tömeggyártók termékei közül választ, tudatosan kerülje el a Szalai Balázs ajánlásával készülő Opelt. Vegyen Renault-t, Fordot, Fiatot, Daciát vagy bármi más olyan terméket, amelynek profitjából legalább néhány eurócent jut a természetet jobban tisztelő világ kialakítására.