Carlos Ghosn és a márkák

2013.08.04. 10:32 - vancat

ghosn nissan.jpgHa van ember, a földgolyón, aki megőrizte bennem azt a reményt, hogy egy globális menedzser nem feltétlenül improduktív,valódi teljesítmény nélkül eurómilliókat bezsebelő, pazarló-kurvázó-kokainozó, csaló-tolvaj gazember, az a példa Carlos Ghosné.

Ha van példa, ami megmutatja, hogy egy multinacionális mamutbirodalom fejének óriási juttatásokkal, hatalommal és előjogokkal járó pozíciója, párosulhat kreativitással, értékteremtéssel és jövő iránti felelősségtudattal is, nos, az a példa is Carlos Ghosné.

Ha van élettörténet, amely valódi értelmet és pozitív tartalmat adhat a mostanában oly sokat emlegetett és leginkább csak a nemzeti hagyományok gyalázására, provokálására használt multikulturalizmus kifejezésnek, akkor az Carlos Ghosn élete és munkája.

Nevezik cost killernek, "Mr. Fix It"-nek, ami bizonyosan mind igaz, de valójában nem érinti ennek az embernek a lényegét. Brutálisan költséget csökkenteni, embereket kirugdosni, gyárakat bezárni, értékpapírokat és részvénypaketteket tologatni, adni-venni sokat tudnak - évi dollármilliókért. És sokan tudnak még brandépítésről, marketingkommunkációról tudományos hangulatú marhaságokat meggyőzően előadni. Konferenciákon villogni, gyáravatásokon kamumosolyogni, likviditásmenedzsmentről elmélkedni, köz- és részvényespénzen dőzsölni, igazgatótanácsi üléseken színészkedni és drága különc szokásokkal figyelmet felkelteni.

Ilyen emberekből világszerte sok tízezer van - valószínűleg éppen ők azok, akik a világ nyomorának nagy részéért felelősek.

ghosn renault.jpgCarlos Ghosn köztük él, de abszolút nem közülük való. Amióta ez az egyébként tök átlagos külsejű libanoni-brazil-francia származású üzletember átvette a Nissan-Renault csoport irányítását, valami egészen különös dolog történt. A Nissan nissanos karaktert kapott, a Renault renault-sat, a Dacia pedig a világ egyik legnagyobb autóipari sikertörténeteként főnixmadárként feltámadt.

Ghosn nem akart franciákat faragni a japánokból, románokat a marokkóiakból, és megértette azt is, mitől volt vonzó és szerethető annak idején egész Európában a Renault. Meghirdette a zeró emisszió koncepcióját, amelynek nyomán ma a Nissan Leaf a világ legnépszerűbb villanyautója, a Renault Kangoo electric pedig ugyanez kisáruszállítóban. Meg merte terveztetni és piacra merte dobni a Renault Twizyt, ezt a kétszemélyes, négykerekű, fedett kis villanymopedet. Amelyen először megdöbbentek, aztán kinevették, mára viszont 50-60 darabos flottákat rendelnek belőle autókölcsönzők, városi közterület-felügyeletek és rendőrségek. Most meg elkészítették kisáruszállító-változatát is, amely vélhetően a városi futárszolgálatok és ételkiszállítók zöld kedvencévé válhat.

Apropó zöld. Ghosn megértette, hogy a zéro emisszió akkor teljes, ha nemcsak az autó mögött, de a villanytöltő vezetékének másik végén is a lehető legminimálisabb szennyezőanyag kerül a földbe-vízbe-levegőbe. Ezért aztán szélkerék- és napelemüzemeket, fejlesztő központokat vásárolt, és kitalált egy szisztémát arra, hogy a Leafek elhasználódott és gyorstöltéshez már nem alkalmas aksijait úgynevezett második hasznosításként miként lehetne megújuló forrásból származó áram tárolására használni.

Egyébként meg rengeteg népszerű és takarékos autóval segített abban, hogy legalább a szükségeshez közeli mértékre csökkenjen a belső égésű motorok levegőszennyezése. A Nissan QashQai és a Dacia Duster, Európa két kedvenc terepjárója beéri az 1,5-ös DCI motorral, bebizonyítva, hogy a vásárlók számára szerencsére ma már nem kétezer felett kezdődik az élet. 

A Twinrun koncepcióautóval képet kaphattunk a 2014-es Twingóról, amelyet a Smarttal együtt, immáron elektromos változatban is fejlesztenek. De Ghosn arra is képes volt, hogy egy igazán egyszerű kisáruszállító, a Nissan NV200 nyerje el a New York-i taxitendert, és világszerte olyan kultuszautóvá váljon, hogy ma már a trópusokon egyedi kialakítású és festésű kabrió kisbuszok készülnek belőle.

Kérdezhetnénk persze, hogy mindezekhez a fejlesztésekhez mennyi köze van személyesen Carlos Ghosnnak? 

Nem tudom. Lehet, hogy nagyon kevés. Ha így van, még nagyobb zseni. Akkor ugyanis képes volt kreatív, a környezet védelmét szempontként szem előtt tartó globális, soknyelvű, különböző kultúrájú emberekből csapatot építeni - és óriási hatalma ellenére nem beleszólni a munkájukba. Politikusok közül is sokan tanulhatnának tőle.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr585444389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boka1 2013.08.04. 12:56:54

"F" betűs autót nem veszünk. Fordot, Fiatot, franciát. A Nissan Leaf-ért viszont Lovagrend jár.

2013.08.04. 14:03:36

A Leaf tényleg nagyon jó, mult héten vezettem és meggyőzött! De! Pofátlanul drága azért amit tud, bár megvehetném tetszik is, a pont nem éri meg kategória lett.. Nekem a zéró emisszió meg a kis fácskák a múszerfalon nulla értéket képviselnek, nem pedig négy milliót, amivel drágább a reális értékénél...

nyelv-ész 2013.08.04. 14:48:07

Az, hogy ez a derék jómunkásember a Nissan minőségét lehúzta a francia gagyi szintjére, már önmagában mutatja, hogy mit is jelent a mai modern autóiparban a globalizáció és a költségcsökkentés. Innováció helyett a beszállítókkal való cigánykodás megy.

A Leafot meg a többi villanyautójukat pedig ne tekintsük valami világmegváltó csodának. Egyszerűen arról van szó, hogy amíg más cégek nem mernek a kiforratlan elektromos technikájukkal piacra lépni, addig a Renault-Nissan szemrebbenés nélkül eladja azt. Ez ugyanolyan menedzserszemléletű döntés, mint amikor anno a T-Rex pofátlanul tolta az IP-tévét olyan sávszélességű hálózaton, ami nem hogy a tévéadást, de egy három perces Youtube videoklipet sem tudottt akadásmentesen streamelni.

gatto nero 2013.08.04. 17:02:16

Szimpatikus ember. Nem is tudtam, hogy ezek a márkák az ő nevéhez fűződnek.

MACSKANŐ 2013.08.04. 17:15:06

@nyelv-ész: nem tudom mi bajod a renaultokkal: a Clio például most a legjobb és a legsármosabb a kategóriájàban.

nagyfeszültség 2013.08.04. 18:15:49

@Boka1:

Az műszaki képtelenség, hogy a Nissan Leaf ennyire jó, az összes többi Nissan-Renault termék meg annyira rossz....

gatto nero 2013.08.04. 20:19:47

@nagyfeszültség:

Ugyanilyen jók az elektromos Renault-ok is: Twizy, Zoe, Fluance.

MACSKANŐ 2013.08.04. 21:18:15

@gatto nero: nem csak ezek: a datsun, az alpin és a Lada is...

teddybear01 2013.08.05. 05:20:37

Értem én, hogy belebolondultál az elektromos autóba. Csakhogy mostanában kizárólag csak második autónak lehet tartani elektromos autót.
Több olyan probléma van vele, amit sokáig nem fognak megoldani, és kilátás sincs rá.

A hibridautó, fából vaskarika, amíg az akku bírja, addig olcsó a használat, de mind az elektromos, mind pedig a hagyományos belsőégésű motorral szerelt autók bajai felróhatóak neki. Ráadásul a kis fogyasztással is baj van egy hosszabb úton, mert a saját tömege nagyobb, mint a hagyományos társaié, és egyszerűen alulmotorozták.

gatto nero 2013.08.05. 07:15:35

@teddybear01:

Alapvetően nagyvárosokba, közszolgáltatásokhoz valók. (Taxi, posta stb)

nagyfeszültség 2013.08.05. 07:53:45

@Én a blogger:

Nagyjából mindegyik új autó kb 30-35 százalékkal drágább a kelleténél. Szóval ez nem csak a leaf-ra áll.

nyelv-ész 2013.08.05. 09:33:40

@MACSKANŐ: A sármosságnak semmi köze a minőséghez, tartóssághoz, megbízhatósághoz. Ráadásul a francia autóknak a szervizköltsége is magas, mert egyszerűbb javításokhoz is szét kell szedni a fél autót. "Kedvencem" a kocka Megane első fényszóróizzó cseréje.

MACSKANŐ 2013.08.05. 19:10:03

@nyelv-ész: nekem jó tapasztalataim vannak a renaultal - és egyébként a daciával is.

gigabursch 2013.08.07. 07:37:20

@nyelv-ész:
Mert a Honda Jazz az nem kétórás műveletet igényel ugyanehhez?

olcso 2013.08.08. 01:05:14

@nagyfeszültség: Ezt honnét lehet ilyen biztosan tudni??


süti beállítások módosítása