Temetik a Fiatot

2013.09.23. 06:46 - vancat

Panda polar.jpgEgyre nagyobb divatnak, sőt, szinte trendinek számít a gazdasági és az autós szaksajtóban Európa-szerte fikázni és temetni a Fiatot. A komoly átalakulásokon, nem kicsi zűrökön átesett, és Sergio Marchionne személyében egy igen kompetens, hatékony, de meglehetősen hisztis, autoriter első számú vezetővel megáldott olasz márka ráadásul időről időre okot is ad a találgatásokra.

Legutóbb - és nem először - Marchionne maga adott muníciót a fanyalgóknak, ugyanis egyszerűen nem ment el a nemrégiben lezajlott Frankfurti Autószalonra, ahol komoly autógyár vezetőjeként megjelenni nemcsak protokolláris kötelezettség, de praktikusan is hasznos elfoglaltság, hiszen azon kevés alkalmak egyike, amikor a nagy márkák nagyfőnökei formálisan is személyesen egyeztetnek, konferenciáznak egymással.

Rögtön készen is volt a koncepció: Marchionne azért nem jelent meg Frankfurtban, mert nem volt érdemleges újdonságuk és nem akart szégyenkezni. Előbbi egyébként igaz is: inkább csak új motorokkal, felszereltségekkel, különleges kiadásokkal jelentkeztek a Fiat, az Alfa és a Lancia standjainál. De hát ez azért még nem a világ vége. (Kedvencem egyébként a képen látható Panda Polar edition volt.

Most a prémiumiránnyá pozicionált Alfa és az egyre durvábban Chrysleresedő Lancia jövőjével nem foglalkoznék részletesen, inkább csak a Noemisszió-kompatibilis, környezetbarát kisautókat nagy számban gyártó Fiat sorsáról osztanám meg a kedves olvasókkal magánvéleményemet. Ez pedig három pontban össze is foglalható:

1. A Fiat egy kicsivel sincsen nagyobb gondban, mint amekkorában az autóipar számos, egyébként minőségi szereplője: az új modellek híján a Volkswagen infúzióján döglődő Seat, a kínai Donfeng könnyen végzetessé váló ölelésébe tartó Peugeot-Citroen, vagy a műszakilag, környezetvédelmileg lassan vállalhatatlan és egyre inkább csak Chevrolet- és Buick-modellek variánsait árusító Opel. Sőt, a felsoroltaknál a Fiat sokkal kisebb bajban van.

2. Való igaz, hogy több modell (például a Punto és a Bravo) utódjának a fejlesztése csúszik vagy megtorpant a Fiatnál.  Viszont van két olyan brandjük, amelynek értéke és népszerűsége lassan magának a Fiat névnek az értékével is vetekszik: ezek a Panda és az 500, amelyeknek a következő években több, jópofa továbbfejlesztése is várható: az 500 L emelt hasmagasságú szabadidős változata, az 500 négyajtós változata vagy a Panda vélhetően 500 X néven érkező kompakt SUV verziója. Ha ezek sikeresek lesznek, azt a kérdést legfeljebb az autótörténészek teszik majd fel, hogy miért nem született új Bravo. 

A Panda és az 500 egyébként mindenkit ver: kategóriájukban népszerűbbek, mint a többiek együttvéve - pedig várakozáson felül jól teljesítenek a VW UP - SEAT Mii - Skoda Citigo és a Citroen C1 - Toyota Aygo - Peugeot 107 triók is a piacon. Ráadásul ez csak Európa: Dél-Amerikában még népszerűbbek a gyakran UNO alapokra épülő elnyűhetetlen helyi sztárok.

3. Talán az egész átalakítás egyszerűen arról szól, hogy a Fiat a jövőben újra "csak" azon a pályán versenyez majd, ahol a legjobb: a praktikus, trendi, divatos, strapabíró és szerethető kisautók piacán. És akkor még nem beszéltünk a Doblóról és a Fiorinóról, amelyek évek óta permanens etalonjai a kisáruszállítók világpiacának.

Szóval én dicsérni jöttem a Fiatot, nem temetni. Mert az az autógyártó, amelyik vonzó, takarékos és környezetbarát kisautókat gyárt, annak én drukkolok. Hiszen esélyt ad arra, hogy sokan átüljenek ilyenekbe, az esetleg szintén vonzó, vagy csak megszokott, de semmiképpen sem környezetbarát nagyautóikból.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr55529269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2013.09.23. 14:03:54

A Panda fantasztikus autó, az 500 inkább jópofa és trendi. De abban egyetértek, hogy sok autógyár örülne, ha lenne egy pandához, 500hoz, doblohoz és fiorinohoz hasonló sikeress autója.

Globetrotter2014 2013.09.23. 14:36:37

Hát igen, ez a blog még mindig felejthetetlen élményekkel gazdagítja az embert humor fronton.

"komoly átalakulások"? Hát igen. A holding mindenképpen átalakult, plusz a Fiat kapott egy kupac nem túl naprakész amerikai modellt, amit elkezdtek félszívvel lanciaként és Fiatként árulni.

De csak kiváncsiságból, ezen a velorexen kívül kifejlesztett bármit is Marchione alatt? Valamit amit nem még a GMes idők lendülete hozott magával?

Gyakorlatilag a Bravo óta megállt az idő az olaszoknál. Ami azóta kijött az vagy trágyadomb ami még az elődjénél is lényegesn rosszabb, nemhogy a konkurenciánál, vagy Chrysle hozomány (ami per definitionem elavult).

Az alfátz nem tudom hova akarják pozicionálni, korábban igazi prémiummodellekkel bírt, elismert és komolya tudással, azóta kijött egy Bravóból rebadgelt Guilietta, és folyamatosan nyírják ki az utolsó igazi alfát, a 159est.

Megértem hogy van akinek a Panda szimpi, csakhogy az nem autó. Mint ahogy a velorex sem az. A Smart sem.

Az igaz autó az alsóközépnél kezdődik, és gyakorlatilag ott a Fiat nem létezik.

J.László 2013.09.23. 15:12:30

A Panda az autó és az 500-as, meg az Aygo. A többi "autó"-ba (Mercedes, BMW, háromtonnás terepjárók) egyszer még bele fog dögleni a világ.

mrZ (törölt) 2013.09.23. 15:42:16

Az egyes országok mindig is hatalmas segélyekkel támogatták a nemzeti gyártókat. Olaszországban most túl sokan állnak sorban a pénzért, és a bankok az elsők.
Igen régóta szenved a fiat, mindig is államfüggő volt. A holdingnak mára már nem maradt nyereséges tagja. Nemcsak a fiat autógyártásról beszélek hanem a teljes cégcsoportról: en.wikipedia.org/wiki/Fiat
Kicsi az esély hogy a 4. birodalom pont olasz céget akarna kimenteni, inkább csak kijelölnek vevőt az egyes vállalatokra.
Panda és 500-as mindig is lesz, legfeljebb vw jelzéssel a hátulján.

Gera 2013.09.23. 15:53:03

@J.László: Ezeket Európában második-harmadik autónak veszik 3 kmes városi utakra, úgyhogy környezetbarátságról nehéz beszélni velük kapcsolatban.

Globetrotter2014 2013.09.23. 16:07:23

@mrZ: te egyáltalán halottál valamit a Fiat közelmúlt történetéről? GM affér, Chrysler felvásárlás.
Marchione ügyes menedzser, tehtségtelen autógyárvezető. És alóla a tehetséges emberek sorra mennek el a konkurenciához, VW gruppe várja őket szeretettel, Da Silva, de Meo, Guiggiaro, és ez látszik a termékeken. Mi ez a 4. birodalom?
@Gera: +1

mrZ (törölt) 2013.09.23. 16:58:06

@ZF2:
1., Az 500-as nem másod autó, a célközönség a szingli, és a modern városlakó, annak meg ez az egyetlen autója.
2., Akkor már a bmw is másodautó sokan veszik az audi mellé.
3., Gm affér?Chrysler felvásárlás? miben mond ellent amit írtam?
4., A 4. birodalom? Itt élsz benne.

Globetrotter2014 2013.09.23. 17:14:09

@mrZ:
1. szal ideális autó azoknak akinek nem kell autó. A szingli modern városlakók is ritkán vesznek ilyet. Legfeljebb bennük reménykednek,
2. Igen előfordul hogy egy 1es BWM becsúszik a családi autók mellé. De ha kell akkor már el tud látni egy kisebb családot it. A Panda viszont nem. Ha van hátul gyerekülés akkor nincs csomagtartó. Ezért második autónak alkalmas csak. A BMW-k inkább első autók, családi felhasználásra.
3. Úgya dod elő mntha a Fiat valami tetszhalott lenne, pedig Marchione ügyes guberáló, és a GM rengeteg tudást és pénzt öt a Fiatba, előtte olasz bankok és az állam tette ugynezt, utána meg Merkel a roncsprémiummal.
4. Na mesélj... Érdeklődéssel halgatom az eheti összeesküvési elméletet...

gatto nero 2013.09.23. 17:27:18

@ZF2: hát igen...nem te vagy a fiat célcsoportja.

gatto nero 2013.09.23. 17:31:29

@J.László: csak környezetbarát adórendszer kérdése lenne kipisztítani a bál a amerciket és az ml jeppeket. Szebb világ lenne Pandákkal.

mrZ (törölt) 2013.09.23. 17:35:04

@ZF2:
Már miért ne kellene a szinglinek és a városlakónak autó? Európa tele van velük, a reggeli csúcsban sokszor 2-3 van egymás után belőlük, fiatalok, lányok elsősorban.
Pont annyira másodautó mint a bmw, elenyésző mértékben
.
Igen a fiat mesterségesen életben tartott vállalat. Nincs a fiatnak tőkéje, egyetlen része sem nyereséges, a gm nem adott semmit csak termelési kooperációt, a chrysler vásárlás hitelből ment. A fiat nem csak az autógyárat jelenti, a cégcsoport kompletten van szarban. Még az is lehet hogy az autógyártás a legjobb része, de ez sem lesz elég a túléléshez.
Milyen összeesküvés te ökörpalánta? Minden úgy történik ahogy a németek akarják, ők fizetik a számlát.
"Where Hitler failed by military means to conquer Europe, modern Germans are succeeding through trade and financial discipline. Welcome to the Fourth Reich.

MACSKANŐ 2013.09.23. 17:39:14

A képen látható autó lenne a Panda Polar? Nagyon kis szép!

Globetrotter2014 2013.09.23. 17:45:19

@mrZ: egy fiatal nem fog új autót venni. Szingli városlaó is szokott bevásárolni, egy hatos ásványvízet sem fogsz hazacpileni a közértből. Hazsnálható autó a Grande puntónál kezdődik, kis jóindulattal.

A GM valami 4 mrd dollárt fizetett váláskor, illetve előtta amikor bevásárolta magát. Meg piacot a fiat akkor elég jó fejlesztéseibe (zseniális motorok, komolya fejlesztések).
Marchione alatt ezeket a fejlesztéseket leálíltották, és részben a GM válási pénzéből vették meg a Chryslert (részben ugyanabból mint amivel finanszírozta magát a Fiat GM előtt: olasz nagybankok befektetéseiből).

Az autógyárak ritkán nyereségesek. Nem érdekük.

Globetrotter2014 2013.09.23. 17:48:12

@mrZ: gáz ha valaki a hülyesége mellett mások jó példáját próbélja lehúzni. A németek jó példával állnak az élen. Ha nem úgy tennének pillanat alatt ki is állnának mögülük.

Ezért nagyon félrevezető a párhuzamod...

mrZ (törölt) 2013.09.23. 18:40:53

@ZF2:
>>....egy fiatal nem fog új autót venni.
A legjobb célközönség. Pénze nincs tehát kell neki finanszírozás, akar mert a reklámok nyomják, és tapasztalatlan így azt hiszi autót vesz.
Nem is drága példa itt:
www.fiat.co.uk/fiat-500/offers

>>Szingli városlaó is szokott bevásárolni,
Általános a napi bevásárlás, a kis háztartás. 1-2kilo naponta
>>Hazsnálható autó a Grande puntónál kezdődik, kis jóindulattal.
Oszt még helyesled a másodautó megjegyzést, mikor neked is nyilvánvaló hogy nem alkalmas semmiféle családi elfoglaltságra.

>>Ezért nagyon félrevezető a párhuzamod...
milyen párhuzam? A németek-angolok-hollandok röhögve tárgyalják a mindennapokban. Csak mi vagyunk kussban nehogy megsértsük őket és magunkat. Mint ahogy te is az összeesküvés elméletet fóbiával zárod ki a valóságot.

Globetrotter2014 2013.09.23. 19:11:05

@mrZ: a célközönségről: a szülőnek ilyenkor kell közbeavatkozni. És ha nem vagy hitelképes akkor nem is adják oda neked az autót. A fiatal majd csöpögtetheti a nyálát. A fiatalok autója ritkán új autó. Nyugaton is.

Bevásárlás: kivéve a heti bevásárlást, amikor a tej, kenyér stb beüt. Voltam ilyen helyzetben inkább szereztem egy bevásrló autót. Ami nem egy fiat 500 volt hanem egy 10 éves kupé (igen jutányos áron).

A G punto az amiben egy család szűkösen elfér. Magyarországon ezt feladatot a Swiftek látják el, nyugatabbra a swift megfelelője a Golf/Astra, ami pedig nálunk a lépcsős Astra/Jetta az kint kb a Passat - Mondeo.

Én egyedül az olaszoknál láttam hogy rákényszerültek a Panda féle autókra és ez a városi zúzós kisautó. De ehhez kell egy közlekedési kultúra ami rákényszerít.

Mégis szerinted mi konkrétan a párhuzam? A németek nettó befizetők de az szemenszedett hazugság hogy "ők állják a cehhet". Ellenben ők is kapnak nem kevés pénzt és ráadásul ők a közös piac legnagyobb haszonélvezői.

Lehet hogy a német átlagemberek is is szoktak hülyeséget beszélni és gondolni, de általában van egy felelős vezetés akik tisztában vannak a tényleges érdekekkel. Ezt mondta ki többször is Merkel és tanulságos hogy otthon senki sem szúrta hátba, pl az SPDből.

nagyfeszültség 2013.09.23. 19:12:04

@mrZ:

Ha Franciaország nem dotálná minden legális és illegális módon a Peugeot-ot és a Citroent, már legalább tíz éve megszüntek volna.
A Panda vagy az 500 viszon megél a piacon is.

gatto nero 2013.09.23. 19:13:22

@MACSKANŐ:

Igen, de ez a Panda4X4 változatából készült, ami azért egy kicsit drágább a normál változatnál. A Polar meg - ha jól tudom - csak mutatóba készült.

Globetrotter2014 2013.09.23. 19:30:51

@nagyfeszültség: Volkswagen törvény mond valamit? Peter Harz poltikai kapcsolatai? Minden nagyvállalat kötődik az államhoz a saját országában.
Aztán ott volt a Roncsprémium. (Ami amúúgy akkoriban egy nagyon jó intézkedés volt). És meleltte elg sok állam támogatta az autógyártást, a belgáktól az olaszokon át a franciákig.

Én úgy tudtam hogy a Renault volt az állami kedvenc.

A PSA a,úgy meglehetősen jól boldogult a közelmúltig, a GM bevárlás elég rossz hőzés volt, ilyet pl a Német állam nem engedett volna meg.

gatto nero 2013.09.23. 19:42:18

A noemisszionak egyébként tényleg jók az infói.
Ez most került fel a netre:

www.alvolante.it/news/fiat-piano-modelli-fino-a-2016-329427

olcso 2013.09.24. 12:16:56

@ZF2: azért egy karton víz meg pár tej és néhány kenyér lazán vihető bicajon is, nehogy már egy autóba ne férjen bele...

Globetrotter2014 2013.09.24. 14:34:31

@olcso: ha olyan a domborzat akkor kartonok nélkül is értelmeten a kerékpár.

olcso 2013.09.24. 18:00:39

@ZF2: Most az autó méretére gondoltam, nem arra, hogy járj biciklivel. Persze az "olyan a domborzat", gondolom nem azt jeleni, hogy van 1 emelkedősebb utca 3 kilométeren...


süti beállítások módosítása