Railjet-etikett

2013.10.29. 09:15 - vancat

railjet.jpgBudapestről immáron környezetbarát módon, ráadásul európai színvonalon, elfogadható árakon utazhatunk számos osztrák, német, svájci, sőt átszállással olasz, spanyol és francia nagyvárosba is vonattal az örvendetesen bővülő Railjet vonathálózatnak köszönhetően. A minőség kitűnő, az ár elfogadható. Pontos, tiszta, kényelmes. Majdnem tökéletes.

Amiért csak majdnem, az viszont sajnos nem műszaki, kényelmi vagy menetrendi probléma, hanem az a fránya emberi tényező. Érthetetlen módon a még fapados repülőjáratokon is bekussoló szófosásos, hosszan, eszelős ostobaságokat és intimitásokat beszélő, kütyüdebil, krónikusan hiperaktív, mániákusan zizegő honfitársaink a Railjet vonatokon egyelőre képtelenek disztingválni - és sajnos ezt nem is követeli meg tőlük senki. Igaz, a vagonok elején és végén ki van téve egy eléggé félre nem érthető tábla pszt! jellel, meg egy áthúzott mobiltelefon, ami nyilván csak annyit akar üzenni, hogy ne tessék órákig, hangosan a másik fülébe pofázni mobilon és lehetőleg szíveskedjenek halkabbra venni a csengőhangot.

railjet2.jpgMindezt azonban nincs, aki betartassa: vonaton nincs stewardess, és nem mondják be induláskor sem a rail-jet etikett alapvető illemszabályait - amelyek egyébként pont megegyeznek más, zárt közegben érvényes viselkedési szabályokkal. Így aztán a luxusutazás könnyen idegőrlő rémálommá változhat: egy vagonban elég egy-két hangosan telefonálgató tahó, dobókockával játszó faszkalap vagy legutóbbi baszásairól - vagy meg nem baszatásaikról - rébuszokban beszélő barátnő.

Ők magukban többszáz ember nyugalmát, mentális kényelmét képesek tönkretenni. Ráadásul igazából nincsen, aki leállítsa őket, hiszen az ember nem azért utazik Railjettel, hogy fegyelmezzen, kérleljen, utasítgasson: ráadásul milyen alapon is tenné? Hiszen nem tilos beszélgetni, telefonálni, társasjátékozni - arra viszont még egy Budapest-München út is rövid, hogy elmagyarázzuk egy agyhalottnak, hogyan kell(ene) mindezt csendesen, kulturáltan, mások auráját kímélve tenni.

A MÁV-ÖBB helyett tehát magam készítettem egy rövid rail-jet etikettet, de ezúttal kifejezetten arra kérném, sőt buzdítanám a tisztelt olvasóimat, kommentelőimet: egészítsék ki azt saját javaslataikkal. Hátha eljut mindez az illetékesekhez, és lehetővé teszik, hogy ezek az - elvben - nagyszerű és környezetbarát vonatos utazások kevesebb szellemi, mentális környezetszennyezés mellett is igénybe vehetőek legyenek.

Railjet etikett:

- Halkan, lehetőség szerint keveset beszélünk. Hosszabb beszélgetésekhez, vagy telefonbeszélgetésekhez kimegyünk a folyosóra.

- Telefonunk csengőhangját az utazás ideje alatt halkabbra vesszük.

- Nem röhögünk nyerítve.

- Nem zörgünk feleslegesen különböző tárgyakkal.

- Olvasunk, alszunk, fülhallgatóval zenét, rádiót hallgatunk, nyelvet tanulunk, gyönyörködünk a tájban, laptopon írunk, internetezünk, gondolkodunk, relaxálunk, meditálunk: választék a másokat nem zavaró rail-jeten végezhető tevékenységek közül.

- Csendesen eszünk, iszunk: nem szürcsölünk, csámcsogunk, morzsázunk. Nem tisztítjuk a fogunkat (ha igen, kimegyünk a vécébe).

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr495604284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sákif za morro? 2013.10.29. 23:26:03

Micsoda problémák?! Vegyél egy fülhallgatót és élvezd az utazást!

Daniel W. Mcload 2013.10.29. 23:40:42

Nem mellesleg a railjeten a monitoron már megvalósult amit kértél, hiszen kiteszik a viselkedési szabályokat.

Hawks 2013.10.29. 23:48:44

Utaztam már München-Budapest útvonalon többször Railjet-tel, a magyarok kifejezetten rendesek voltak egyes helyi erőkhöz képest. Sőt az egyik legrosszabb élményem egy csoport apácához kapcsolódik, akik St. Pöltenbe utaztak. Egyesek nyerítve röhögték végig az utat mellettem, de kit érdekel, ez van, túlélte mindenki. Te meg erről képes vagy posztot írni? Úristen...

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2013.10.29. 23:48:51

totális hülyeség.

akkor, azzal és annyit beszélgetek, amennyit csak szeretnék. telefonálás: ugyanez. mi az, hogy nem zörgünk feleslegesen?

ezt a sznob posztot...

zsoci 2013.10.30. 00:10:03

@gio: Teljesen igazad van. Ez nem egy templom basszus, nehogy már kitalálja valaki, hogy mikor és mennyit telefonálok, vagy eszek-
Engem azok a sznob majmok zavarnak akik ilyeneken problémáznak.

monddazigazatmar 2013.10.30. 00:27:32

A railjet az valami halottszállító, hogy néma kussban kell lenni rajta?
Zavar ha dobókockával játszanak? Dugd be a füled te balfasz. Vagy menj kocsival, ott az van amit te akarsz.

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2013.10.30. 00:33:40

Nem mondom, hogy kellemes, ha az ember fülébe csámcsognak, meg tirpákokkal van összezárva néhány órára. De az sem normális, ha valaki egy ilyen hétköznapi dolgon képes ennyire felbaszni az agyát (márpedig átsüt a sorokból ahogy vöröslő fejjel pötyögi be a mondatokat).
Ha valaki ennyire nem képes feldolgozni a hétköznapi stresszhelyzeteket, az baj. Méghozzá a saját egészsége szempontjából.

eroica · http://fideszfigyelo.blog.hu 2013.10.30. 03:12:24

Hollandiában úgy tudom a vasúton van olyan szétválasztás, hogy csendes kocsik meg olyanok, ahol lehet beszélgetni.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.10.30. 05:04:44

Amire vágysz az személyautó amiben egyedül ülsz. A termes kialakítás alapvetően a ~ 1 órás útra lett kitalálva, de klimatizálási okokból szinte minden vonat ilyen lett. A fülke sem jobb, sőt ha magyar kártyával játszanak káromkodva, ott is áthallatszik.

radix 2013.10.30. 05:40:17

kedves szerző, neked egy zárt intézetben volna a helyed, ott szakképzett emberek vigyáznának a mentális kényelmedre

gatto nero 2013.10.30. 06:12:21

@zsoci:

Úgy tűnik pont rólatok szól ez a poszt -:)

nagyfeszültség 2013.10.30. 06:14:23

@Daniel W. Mcload:

Csak valószinűleg az idegesítő hülyék egyúttal diszlexiások is.

lüke 2013.10.30. 06:23:04

van szétválasztásat egész EU-ban,
a mobil áthúzva- ez jelzi a csendes szakaszt-, csendben kell lenni,nem lehet még telefonálni se
@hüjehalyó: egyetértek

anyahajókabinajtóhajtogató 2013.10.30. 06:44:08

A posztoló egy sznob seggfej. Vegyen egy jó fülhallgatót ha ennyire zavarja a külvilág vagy maradjon otthon! Ezt a bunkó utas témát csak a magyarokra kivetíteni ostobaság.

nagyfeszültség 2013.10.30. 06:58:59

@anyahajókabinajtóhajtogató:

Szerintem senki nem állította, hogy csak a magyarok: de itt most a Budapestről induló vonatokról volt szó.
És sajnos én is meg tudom erősíteni: iszonyat kritikátlan tahók is utaznak railjeten és nagyon idegesítőek.

árnyékgyuri 2013.10.30. 07:00:19

Én kb. 5 éve kornyezetvédelmi okokból átszoktam a vonat bicikli vagy tömegközlekedés kombóre, az autóról. Az autó egyéni eszköz a vonat közösségi. Itt lehet, enni, inni, beszélgetni, telefonálni stb. És bizony hallod: ha egy kocsiban egyébként csend van, akkor mindenki hallja, akár milyen halkan beszélsz. Enni pedig kell, ha morzsás hát morzsás, ennyi még simán belefér. Nem beszélve arról, amikor családok gyermekek utaznak együtt, ott bizony a kisgyerek még szaladgál, meg odamegy hozzád, sőt megszólít.... a kulurálatlan állat.... ezek nem a vonat kínjai, hanem a szépségei.

gatto nero 2013.10.30. 07:05:27

Aki a posztban leírt néhány viselkedési szabályt nem képes betartani, szerintem igenis tahó.
Aki nem érti, mit jelent kultúráltan enni, telefonálni, beszélgetni, azt nem tanították meg viselkedni.

72-es 2013.10.30. 07:09:36

Ekkora balgaságot régen olvastam. Ha a legjobb étteremben is teljesen természetes a fogvájó használata, persze kultúrált módon, akkor miért is mennék egy vonaton a mosdóba? Szerintem egy kicsit már unalmas ez a "csak a magyarok nem tudnak viselkedni" szöveg. Nem sorolom az ezirányú tapasztalataimat, nyilván mindenkinek van épp elég. És tessék tudomásul venni, hogy sokan éppen a lazább szabályok miatt választják a vonatot. Ha nem tetszik, repülj!

nagyfeszültség 2013.10.30. 07:37:43

@72-es:

Próbálj meg egy igazán elegáns étteremben ilyen tahón viselkedni: hidd el nem fog tetszeni és akkor repülsz!

beengedő vilma (törölt) · www.liverpoolfc.com 2013.10.30. 07:38:21

szerintema cikkíró valamiféle kékvérű arisztokratának képzeli magát, aki beleszólhat mások életvitelébe.
emberek vagyunk, élünk, beszélhgetünk, kütyüket használunk, élvezzük hogy baromi drágán vonaton utazhatunk nyugatra.
ennyi.

a kedves cikkíró gondolkozzon el a saját személyiségén, hogy miben kellene javulnia, hogy jobb ember legyen!

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 07:39:09

Nem tahók a magyarok, á dehogy, csak hozzászoktak ahhoz, hogy a vonat az nagyon zakatol, úgyhogy ott ordítani köll...

Úgyhogy kérem vissza a jó régi, zakatoló vonatokat és akkor majd engem se fog zavarni, hogy tíz(!) méterre tőlem tuctucol egy fülhallgató.

Aki meg azt mondja, hogy én is használjak fülhallgatót, annak három dolgot tudok mondani:
- nehogy már be kelljen dugnom a fülemet a zaj miatt, és ne a zaj keltője legyen a hibás!
- szopd le a faszom és akkor majd nem fogok panaszkodni a zaj miatt
- milyen jogon szólunk le mi magyarok, egy cigánycsaládot, hogy nem tud viselkedni közösségben??????????????????????

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 07:42:28

Ja bocs, kihagytam a negyediket:

- ha ez a vágyad, hogy ne figyeljek rád, akkor nem fogok figyelni rád. Akkor se amikor a cigányok éppen kiveszik a zsebedből a bukszádat.
Vagy mást csinálnak veled.
Vagy a lányoddal.

Döntsd el hogy mit akarsz.

Shopping 2013.10.30. 07:46:44

A poszt szarul lett megírva, ezért a sok felháborodás.

De tényleg érdekes a dolog pszichológia szemszögből!

Ha 200 ember csendben tud lenni a repülőn, ( ott sincs kiírva az etikett ) akkor ugyanez a 200 ember miért viselkedik másképp a vonaton?

nagyfeszültség 2013.10.30. 07:50:17

Sajnos a hozzászólások azt bizonyítják, hogy itt két abszolút össze nem egyeztethető világnézet csap össze: az egyik szerint mindent szabad és mindenki le van szarva, a másik szerint vannak jogok, de kötelezettségek és normák is.
Sajnos itt nem lesz kompromisszum.

Baldrick68 2013.10.30. 08:08:24

@Hoppácska:

Én heti rendszerességgel utazok a Railjet-el, de ilyen problémáim még nem voltak.
Másrészt a Railjet vonaton rendszeresítve van a biztonsági őr, akinek az a dolga, hogy a tahókat rendreutasítsa vagy a jegy nélkül utazókat lezavarja a vonatról. Voltam már szemtanúja egy két ilyen akciónak :-)
Ami meg a cigányok és a Railjet viszonyát illeti... :-)
Kelenföldön felszállt a vonatra egy "cigány forma" fazon egyből a biztonsági őr ugrott oda, hogy ellenőrizze a jegyét mielőtt a vonat elindul... :-)

barázda_billegető 2013.10.30. 08:09:52

Amikor elolvastam a posztot, gondoltam, csak annyi kommentet irok, hogy azok a tahó parasztok, akik a felsorolt viselkedési mintákat megvalósítják, nem olvasnak ilyen posztot.
De úgy látom, elég sok olyan tahó paraszt olvassa, akinek fogalma nincs arról, mi az, hogy közösségi kultúra, vagy kultúra úgy általában. Ez ugyan az a réteg, amelyik hátizsákkal a hátán nyomakszik fel a tömött metróra, amelyik a földre köpi a rágógumit vagy csak úgy egyszerűen a földre csulázik, és amelyik nem húzze le a klozetten a szart maga után.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 08:14:34

@Baldrick68:
"Én heti rendszerességgel utazok a Railjet-el, de ilyen problémáim még nem voltak."

1. Én nem a Railjetről beszéltem, hanem általában a kedves utastársak viselkedéséről. Az ilyesmi nem raijetes, mégcsak nem is vonatos probléma.
2. Aláírom, hogy ha neked még nem voltak ilyen problémáid, akkor az a probléma bizonyára nem is létezik.
Tudod, hozzánk se törtek még be soha, úgyhogy igazán nem értem, miért mondják manapság, hogy olyan sok a betörés...

"a biztonsági őr, akinek az a dolga, hogy a tahókat rendreutasítsa"

De ki a tahó? A fenti hozzászólásokból éppen az jön le, hogy pl. a hangoskodók egyáltalán nem tahók.

koxi 2013.10.30. 08:15:30

Szerintem meg teljesen igaza van a poszt-tolónak. Mivel én is utálom az ilyen viselkedni nem tudó embereket, kocsival megyek ahová csak tudok. A tömegközlekedésen csak az ember képébe röfögnek, böfögnek, ásítanak. Bedobom magam az überwagenbe, csendben és nyugalomban suhanok a pályán, azt csinálok amit akarok. A spitze pedig, h mióta automatám van és radaros tempomatom, még a dugókat is röhögve átvészelem ;-) A kocsi magától teszi amit tennie kell. Sok sok éve az vitt rá az első autóm megvételére,hogy reggel álmosan munkába menet egy utastársam egy szép hagymás parasztkolbászosat böfögött a képembe. Akkor azt mondtam, nekem ebből elegem van.
Na jó, tudom a tömegközlekedés (lenne) a jövő. Csak az emberek túl sokan vannak, és nehezen viseljük el egymást, mert mindenkinek megvan a maga elképzelése, amibe a másik viselkedése éppen nem fér bele. Itt a példa: a posztoló és sokan idegesítőnek tartják a leírt szitukat. A másik oldal pedig rühelli az ilyen sznob posztolókat és az ő igazát tolja. Valahogy egyáltalán nem közelítenek az elképzelések, nem? Hát így nehéz railjetezni. Ja, eszembe jutott valami: a repcsin azért van mindenki "kussban" mert félnek és alig várják, h leszálljon a repülő :-DD

nagyfeszültség 2013.10.30. 08:18:39

@barázda_billegető:

Így van: a tahók olvasnak és meg vannak győződve arról, hogy a tahóságuk a természetes viselkedés. Rémes.

Faus to 2013.10.30. 08:34:25

Ez a viselkedési forma nem csak Railjetre vonatkozik, teljesen általános mindenhol, ismétlem: MINDENHOL.

Rwindx 2013.10.30. 09:44:13

@nagyfeszültség: igen, akár a blogon nickválasztóknál.

Baldrick68 2013.10.30. 09:49:13

@Hoppácska:
Akkor miért Railjet etikett a poszt címe?
Én hetente legalább egyszer ezzel a vonattal utazok van, hogy a hét több napján, ráadásul más és más időszakokban (pl. péntek délután Pestről Győr felé a vonat dugig hazafelé tartó diákokkal). Lehet, hogy nekem mindig isteni szerencsém volt és midig kifogtam a jó járatokat (lehet lottóznom kellene).
Azt nem állítom, hogy ilyen utasok nem léteznek, de korántsem hinném, hogy annyira gyakran és nagy mennyiségben előforduló jelenség, mit amiről a vita folyik.

♔batyu♔ 2013.10.30. 09:57:16

@Baldrick68: Ez a szokásos nyafogás. Utazik a csóka életében egyszer, mert olcsón akarja megúszni, persze zavarja a többi utas. Persze 2 légy egy csapásra, a bunkó magyarok., ez az üzenet ráadásul tuti Indexcímlap.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 10:12:09

@Baldrick68:
"Akkor miért Railjet etikett a poszt címe?"

A poszt írója erről beszélt, de - ahogy írtam - ez általános ügy.

"Lehet, hogy nekem mindig isteni szerencsém volt és midig kifogtam a jó járatokat "

Vagy téged nem zavar semmi, mert bedugod a füled (és kihallatszik a tuctuc), vagy alszol stb.

Ismered a viccet a skótról, aki szerint a szomszédjai kiállhatatlanok, mert éjfélkor átzörgetnek - még szerencse, hogy ő ezzel nem foglalkozik, fújja tovább a dudáját...

Bellagio 2013.10.30. 10:18:56

Parszor utaztam Frankfurt-Budapest vonalon, a bahn.de oldalon vettem a jegyet.

Amikor megveszed a jegyet van "Ruheraum" opcio. Na ott kuss van egesz ido alatt es a tobbi utas konkretan be is szol, ha valaki hangoskodik. Egyszer volt csak, hogy egy csavo hangosan kiabalva telefonalt par percig, ez volt az egyetlen rossz tapasztalatom.

Ezekben a kocsikban olyan csend van, hogy zavartalanul lehet aludni, ha valakinek ugy tartja kedve.

A tobbiben szerintem mindenki azt csinal, amit akar.

JohnHenry 2013.10.30. 10:23:37

marhaság. Railjet-en magyarokkal soha nem volt gondom, ellenben osztrákkal, némettel, törökkel mindig van valami.

+ bekaphatja az összes vasutas pénztáros münchen-től budapestig és vissza, kifejezetten gusztustalan, hogy igyekeznek mindg az összes helyjegyes utast egy kocsiba foglalni, ami gyakran eredményezi azt, hogy az induló szerelvény tele van töküres kocsikkal, 1-2 meg csurig van.

+ a railjet-nél szarabb járatot kitalálni se lehetne. az osztrákok is főleg ingázóvonatnak használják

+ a 2. osztály ülései kifejezetten kényelmetlenek 1-2 óránál hosszabb útra (basszuskulcs, dönteni se lehet a támlát!)

Swoop (törölt) 2013.10.30. 10:38:34

ember, azért kicsit túlzásba estél a poszttal. ez tömegközlekedés, és nem a Nemzeti Galéria, hogy mindenki csendben töprengjen. meg aztán mi van a gyermekesekkel? 3 gyermekkel utazni hosszú távon nem éppen leányálom, nyilván nem fognak csendben ücsörögni a kedvedért.

Swoop (törölt) 2013.10.30. 10:40:05

@Magyar seggbe NEMZETI lófaszt:

na, ja, a nickneved is idetartozik okostóni.

Swoop (törölt) 2013.10.30. 10:44:10

@Hoppácska:

olyan jogon, hogy egy átlag magyar meg egy átlag cigány viselkedése közt még így is baromi nagy a különbség. miért nem takarodsz magyarozni valahova, valami seggfej ballib oldalra? ott ugathatsz kedvedre. vagy akár elmehetsz a jó kurva anyádba is. és igen, ennyit érdemelsz, mert a belem kifordul már az effajta emberektől mint te is, és ilyen választ kaptok mostanság, mert hozzátok normálisan szólni teljességgel fölösleges.

BigPi 2013.10.30. 10:50:13

Nem lehet ilyen jelegű szabályokat számon kérni. Ezt tudomásul kel venni. Ha tudja valaki magáról, hogy érzékenyebb az átlagnál a hangokra, szagokra, látványra, akkor neki is használni kel egyéni védőeszközöket.
Sokan elfelejtik biológia szempontból annyira különbözőek vagyunk, hogy legfeljebb közelíteni tudunk egymás igényeihez.
A témát tovább színezi, hogy még az egyének is másképp élnek meg egy-egy élethelyzetet attól függően, milyen lelkiállapotban vannak.

Kinek mi a hangos, mi a suttogás? Saját példámon tudom, hogy az ember életében ez változhat. Volt olyan időszak, hogy kicsit zajosabb, zümögösebb helyen dolgozta, ezért ehhez alkalmazkodott a szervezetem. Ilyen álapotban meglátogattam egy rokont akiknél még a légy zömögése is hangos zajként hatott az én suttogásomról nem is beszélve. Nem győzött csitítani. Néhány évvel később megváltozott az ő életkörülménye, így mikor újra találkoztunk már arra panaszkodott, hogy miért beszélek olyan halkan.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.10.30. 10:54:22

utaztam railjeten 1 hónapja. a leghangosabb bunkó egy angol vagy amerikai csaj volt. bazi hangos csengőhang, amikor hívták, fel se vette, hagyta zenélni, amit külön nagyon szeretek!!! emellett kurva hangosan pofázott és laptopozott a faszijával. bónuszként a csaj ázsiai volt, tehát most mondd meg: befogadják, felnevelik, iskolába jár, és ugyanolyan tahó lesz, mint a többi angolszász barátja. az ilyet jól visszaküldeném kínába a rizsföldekre bazmeg!

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.10.30. 10:59:45

Ajánlom a poszt tolónak a Spanyol renfe AVE (helyi TGV), szolgáltatását, mondjuk Sevilla-Madrid viszonylatban! Über high-tech pompa, zupersexi stewardessek és helyi szokás szerint mindenki egyszerre, üvöltve beszélget és telefonál, véres hurkát eszik végig és a földre hajigáltját a szemetet. Amin átlépdelve az atombiztos mosolyú stewardessek, a szemben ülő asszony kolonoszkópiás vizsgálatának részleteit túlüvöltve, eldiskurál veled gyakorlatilag bármiről. Persze csak spanyolul. Szerencsére ha te nem tudsz az őket nem zavarja, az itthon is bevált lassabban-tagolva módszert alkalmazzák 1cm-ről az arcodba egy kis kar rángatással színesítve. Na ott kapna a poszt toló pusztuló aurája rendesen! Egyébként varázslatos népek :D

biododírium 2013.10.30. 11:02:13

Részemről is utálom a tahókat, de két dologgal egyáltalán nem értek egyet:
1. Luxusutazásként ezt említeni röhej.
2. A kultúrált hangerősség nálam is természetes, de a "lehetőleg keveset beszélgessünk élőszóban és hosszabb beszélgetésekhez kimegyünk a folyosóra" címú dumánánál nekem is egy sznob hülyegyerek képe ugrott be, mert nem, nem megyünk ki a folyosóra és egy sima vonatozás alatt senki ne mondja meg, hogy mennyit beszélgessek a párommal, batárommal, akárkivel.

Egyébként több, egyet nem értő hozzászóló sem a tahó kategória sztem, csak szimplán a szarul megírt posztra, ők is szarul válaszoltak, amire a csak fekete-fehéren gondolkodni képes pár másik letahózta őket :)

Silent Bob 2013.10.30. 11:33:32

Hogy lehet valaki ekkora antiszociális pénisz, mint a posztíró? :)

nagyfeszültség 2013.10.30. 11:34:52

@biododírium: én meg azt gondolom, hogy a kultúrált viselkedéssel szembeni hőzöngés maga az individualista proletárreneszánsz...

theveryguest 2013.10.30. 11:35:01

Ha tahók közé kerülsz, akkor szerintem egyetlen esély, hogy megzabolázd őket, ha még náluk is tahóbban viselkedsz. Tehát ha hangosan csámcsognak, akkor mondjuk odafordulsz és ráböfögsz egy jó gyomorszagút, esetleg eleresztessz egy csendes fingot. Végső esetben bejelentheted, hogy ki kell mennem a mosdóba kiverni, vagy esetleg előveszed a farkad és játszani kezdessz vele. Elvégre senki nem várhatja el, hogy egy 8 órás vonatúton az ember ne rántson rá.

encir 2013.10.30. 11:43:35

Nem pont a kulturált viselkedéshez kapcsolódik a hozzászólásom, de tegnap esett meg a következő történet:
A Keletiből 23.55-kor induló utolsó vonathoz mentem a fiammal. 10 perc múlva indult volna, mikor bemondják, hogy technikai okok miatt 20 percet késik. Aztán jött a kalauz és szépen elmesélte, hogy egy vonatot várunk, amellyel egy négygyerekes család közeledik és továbbmennének Szolnokra, de mert ez az utolsó vonat, így hát megvárjuk őket..Rettentően örülök, hogy a MÁV ilyen jó fej, hogy egy családot nem akarnak a váróteremben töltendő éjszakár a ítélni, de kérdem: mi van, ha a vonaton szintén ül egy gyerekes család és ez a késés azt eredményezi, hogy ők meg a vonathoz csatlakozó utolsó buszukat késik le, ami 10-20 kilométerre vinné még őket?

balage_81 reloaded (törölt) 2013.10.30. 11:51:53

@gatto nero: @72-es: @biododírium: @nagyfeszültség: én meg negyedszer veszem észre basszátok meg, hogy egyikőtök se tudja ezt a kibaszott "kulturált" szót helyesen leírni. mindegyik tendenciózusan hosszú ú-val írja, hogy száradna le a keze. hiába szólogattok be egymásnak, ha annyira nem vagytok képesek, hogy ezt az alapot megtanuljátok. ja, direkt írok kis betűkkel, az ilyen hiba nem számít, mielőtt szólnátok érte.

Bellagio 2013.10.30. 12:02:29

@balage_81 reloaded: Hat mert tanulatlan tuskok. Nekem szerencsere van mentsegem, ekezet nelkuli billentyuzeten problema nelkul leirhatom, hogy "kulturalt" , senki nem tudja, hogy helyesen irtam-e avagy sem :)

Akik meg ilyenkor azzal jonnek, hogy telepitsek magyar billentyuzetkiosztast, hat kirohogom oket.

___________________________ (törölt) 2013.10.30. 12:03:52

@OkoskaTo:rp: igen, minden országban romlik a viselkedéskultúra. Mesélte nekem egy osztrák menedékházas, hogy a hegyekben az osztrák turista vagy kerékpáros is már felbassza az izzadt, zoknitlan lábát a székre vagy izzadt pólóját a szomszéd asztal székére teríti, ahol ülnek mellette. Kivan ettől mert 30 éve nem ez volt.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 12:04:30

@Bellagio:
"Akik meg ilyenkor azzal jonnek, hogy telepitsek magyar billentyuzetkiosztast, hat kirohogom oket."

Igen, felhívja valaki a figyelmedet egy hiányosságodra, akkor ezt kell tenni.
A tahók ezt csinálják.

biododírium 2013.10.30. 12:33:50

@balage_81 reloaded: Te irgalmatlan hülyegyerek ez nem egy nyelvtani blog. Mindenki szarik a kisbetűdre, eszünkbe sem juta belekötni. Netes topikban nyelvtannácit játszani eleve szánalmas. Ennyire futja? Más fogást nem sikerült találni? Nagyon gyengus próbálkozás. Amúgy meg nem tendenciózus, mivel egyszer lett leírva (általam). Sima tévesztés: kultúra - kulturált, evidens.
Mindenesetre lejött az írásodból, hogy most úgy megmontad, hogy el is élveztél önmagadtól.

Feketecsuklya 2013.10.30. 12:53:46

Repülőn sincs csend, akkora a hajtómű alapzaja, hogy senkit nem zavar a többiek ténykedése.

Silent Bob 2013.10.30. 12:56:22

@biododírium: Pedig kurvára igaza van, aki nem tudja leírni, hogy kulturált, az ne tartson kiselőadást róla.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.10.30. 13:02:04

Tessék az utazókat utazni hagyni, rend legyen már!

Nem egészen értem a posztot. Egyrészről egyetértek azzal, hogy vannak alapvető viselkedésformák, amiket nem szerencsés túllépni, de ezt szabályozza be maga az adott mikro- ill. az általános közösség, normálisabb esetben amúgy is hozzáidomul az értelmesebbje.

De mondjuk mit csináljunk pl. a sokgyerekes családokkal? Zárjuk őket marhavagonba, vagy legyen főben (hangtompítós) fejbelövés a hangoskodásért?

Persze, normalizálja mindenki magát, de mi is tehetünk azért, hogy ne legyünk zavartatva.

Sziszifusz 2013.10.30. 13:11:07

A Railjethez többször volt már "szerencsém". Szerintem rémálom.
Öt esetből négyszer szét van hűtve az utastér, 17 fokban üldögélsz. Ez 10 órán át nem túl kellemes. Friss levegőre esélyed sincs.
A budi a többi vonathoz képest szűk, ráadásul túlterhelt is, takarítani nem takarítják elég gyakran. Végállomásra fele már nem működik.
Az üléstámlák böszmék, akár egy átlag magyar vagy német IC-hez képest is, úgy érzed magad mögéjük bezárva, mintha egy tyúkketrecben töltenél 10 órát.
szóval nem az a fő probléma ott szerintem, ha a gyerekek dobókockáznak. Emberek vagyunk. Bár a hangos telefonálóknak én is rá tudnék tiporni a mobiljukra néha :)
Kedvencem a büfékocsikat üzemeltető (magyar) cég (magyar) személyzete, akik Bécs után abban a hiszemben, hogy már senki se érti, hangosan szidják az utasokat.

***Büdösmackó*** 2013.10.30. 13:20:12

ááááááááááá de jó, itt megy a kurva anyázás!

kurva anyátokat!

***Büdösmackó*** 2013.10.30. 13:20:53

@Silent Bob: kultúra bazdmeg, kultúra. remélem agyvérzést kapsz bazdmeg, a kurva anyádba!

***Büdösmackó*** 2013.10.30. 13:21:47

mennyi szarosfaszú csóró! bezzeg én repülővel megyek! ki a fasz az, aki bécsbe vonatozik! hülye csóró, szaros banda!

***Büdösmackó*** 2013.10.30. 13:23:59

@Hoppácska: azon a jogon, te geciláda, hogy a cigók megkéselnek a vonaton, ha épp olyan kedvük van. mindenre azt hiszik hogy értük van és a magyar az csicska.

nem hiszed? kurva anyád, te libsi, biztos raszta vagy és a rózsadombon laksz!

***Büdösmackó*** 2013.10.30. 13:29:17

@Silent Bob: csak a buzeránsok szmájliznak, te buzeráns!

Silent Bob 2013.10.30. 13:31:52

@***Büdösmackó***: Mi van, beszöktél a gépterembe az oviban? :)

Baldrick68 2013.10.30. 13:45:21

@Hoppácska:
Ezt benézted.
Az én fülemben nem szól a tuctuc :-)
Jellemzően a következőket szoktam csinálni:
- dolgozok a laptopomon
- könyvet olvasok
- mobilon olvasom a híreket (már ahol éppen van net a szakaszon)

Magyarul én lennék az az utas, akit elvileg zavarni kellene a többi bunkónak. :-)

Bellagio 2013.10.30. 13:50:26

@Hoppácska: Hianyossag inkabb a te esetedben all fenn, a diszlexiad meggatol abban, hogy ekezet nelkuli magyar szoveget tudj ertelmezni. De nem rohoglek ki, betegeket csunya dolog.

nagyfeszültség 2013.10.30. 13:50:36

@Vajda Gábor (Gee Halen):

Amit leírtál az alapján szerintem pontosan érted a posztot...

NoOne 2013.10.30. 13:53:09

A posztot olvasva először a szerző kínjainak megértése volt az első reakció, aztán a javaslatok után ez a helyzet megváltozott, kissé túlzónak tartottam a leírtakat, de hát a vélemény az vélemény, nincs ezzel semmi baj. A kommenteket is olvasva: "tetszik", hogy majd' mindenki mondja a magáét, és kevesek kivételével a gondolkodás, a megértés, pláne a kompromisszumkészség meg semmi. Akiben van/lenne, azt meg simán leugatják. Saját hiba elismerése persze szintén konvergál a zéróhoz. Ami a legszomorúbb, hogy a poszt szerzője kiemelkedően agresszív "itthon" (értsd: a saját posztjában), ami az általa leírtak etikáját erősen erodálja, ezért írása inkább tűnik a kicsinyes egoizmus okán megszületettnek, mint jogos felháborodásnak. Tessék a fentieket jóindulatú véleményként kezelni, és elgondolkodni egy kicsit, mielőtt zsigerből nekemugrik bárki.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.10.30. 13:56:10

@biododírium: figyelj gyerek, neked ebben a topikban már kurvára nem lehet igazad, elmondom miért, két okból is. egyrészt én oltottalak le előbb, engem te már visszaoltani nem tudsz bazmeg. másrészt, mert egyébként mindig igazam van. akkor is, amikor lehet, hogy mégse. te itt nekem ne cidájjá gecó! a kulturált magatartáshoz hozzátartozik, hogy alapvető szavakat le tudunk írni úgy, ahogy a baszott nagy könyvben meg van írva, vágod-é? leszarom, ha nem teszel ki egy vesszőt, azt is, ha elfikkantassz egy betűt, de azt, hogy leoltasz mást, és kioktatod a kulturáltságról, vérciki akkor, amikor a szó se megy rendesen. most kellett neked ez a virtuális pofon?

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 14:02:55

@Baldrick68:
"Ezt benézted. Az én fülemben nem szól a tuctuc :-)"
Ebből következik, hogy nincs igazam, amikor zavar a mások tuctuca... éééééééééééééééééértem!!!!!!!!!
Lehengerlő érv.

"Magyarul én lennék az az utas, akit elvileg zavarni kellene a többi bunkónak. :-) "

Ha nem zavar, az a te dolgod, örülj neki.
De próbáld már elfogadni, hogy van, akit meg zavar.
Ennyi.

Majd lehet még neked is olyanod, hogy zavar valami - akkor majd nehogy te is visszakapd ezt a megnemértést...

Robinzon Kurzor 2013.10.30. 14:03:48

Egyrészt az árszint a vevőkör átlagos kultúra szintjét is determinálja.
Minden nációra vonatkozóan.

Másrészt egy vonaton nem kell kussban, hátra tett kézzel, vigyázban ülni.
Az más kérdés, hogy -- ahogyan a német ICE-ken is szokták -- lehetne egy-két "csendes" kocsi. Ezeken ott egy áthúzott mobil látható, hogy mindenki értse.

Mert pl. sokan (néha én is) dolgozni is szoktak a vonaton, ha üzleti úton vannak. Sőt, ismerek olyat is, aki naponta 1-1 órát ingázik oda-vissza IC-vel és közben a vonaton is még/már dolgoznak. Miért ne?
Az meg néha telefonálással is jár.

Harmadrészt nekem a RailJeten olyan problémám volt, hogy Kelenföldön felszállva azt tapasztaltuk,hogy a Keletiben felszállt kedves, antipatikus (magyar) utastársak elfoglalták a helyünket, pedig a kijelzőn egyértelműen látszott, hogy Kelenföld-Bécs között azok a helyek foglaltak, ők pedig tudták, hogy nincs helyjegyük.

Mivel némi létszámfölényben voltunk (3 család), ezért nem tartott sokáig a vita, de az is egyértelmű volt, hogy kizárólag a fizikai fölényünk győzte meg a három tahót, hogy odébb tolni a paraszt valagukat.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 14:03:48

@Bellagio:
"Hianyossag inkabb a te esetedben all fenn, a diszlexiad meggatol abban, hogy ekezet nelkuli magyar szoveget tudj ertelmezni. De nem rohoglek ki, betegeket csunya dolog."

Ez kedves tőled. Az én véleményem rólad ettől függetlenül nem változott.

hegyilany 2013.10.30. 14:13:28

1. Egyrészt maximálisan egyetértek a posztolóval. Ha ki van írva, hogy csendben kell lenni, akkor legyen mindenki csendben. Németországban, Hollandiában vagy Dániában úgy lepisszegnek, ha a csendes kocsiban zajongsz, mint a pinty. Tömegközlekedés, igen, de olyan tömegközlekedés, amit ha igénybe veszel, akkor joggal számítasz rá, hogy nyugodtan fogsz tudni dolgozni vagy olvasni út közben. Ha mondjuk egy 8-10 órás Frankfurt-Bp. utat, amit munkával szándékoztam tölteni, tudva, hogy az csendes kocsi, elcsesznek a zajongással, akkor asszem joggal vagyok felpaprikázva.

2. A magyarok semmivel sem rosszabbak ilyen szempontból, mint más nációk képviselői. Zajong ez is, az is.

3. Sokan nem tudják, hogy az csendes kocsi, és ha kedves hangon hívod fel erre a tényre a zajongó figyelmét, akkor általában hálás a figyelmeztetésért. Próbáltam. Működik.

J.László 2013.10.30. 14:19:45

@balage_81 reloaded:
Bazdmeg @balage, te meg a nagy kezdőbetűt nem ösmered?

Bellagio 2013.10.30. 14:24:04

@Hoppácska: A velemeny olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van.

Szamiz67 2013.10.30. 14:28:43

"Teljesen igazad van. Ez nem egy templom basszus, nehogy már kitalálja valaki, hogy mikor és mennyit telefonálok, vagy eszek- Engem azok a sznob majmok zavarnak akik ilyeneken problémáznak. "
@zsoci:
A jegy vásárlásával nem vásároltad meg Railjet-et, egy utas vagy a sok közül, annyi 'mozgástered' van a beszélgetésben, evésben, telefonálásban, ami a többi utas számára nem zavaró, tolerálható. Ha nem tetszik, menj autóval, akkor nem kell senkihez sem alkalmazkodni.
Nem hiszem el, hogy felnőtt embereknek ez nem magától értetődő...

Visionstar 2013.10.30. 14:40:34

Akkor is az a legjobb amikor társasutazáson a buszon, 12 óra után mindenki előveszi automatikusan a többnapos, fasírtos és kolbászos szendvicsét. Na az a nem semmi és nem a posztoló problémája.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.10.30. 14:57:03

@J.László: háhá, a barom, aki beszól érte:) várható vót!!

zsoci 2013.10.30. 15:03:45

@Szamiz67: Jól látod, hacsak a nagyobb társaság miatt ez nem kivitelezhetetlen autóval is megyek. Egyrészt olcsóbb, másrészt jóval kényelmesebb is.

Sajnos én pont azt látom, hogy az hiányzik sokakból, hogy elfogadják hogy nem mindnekinek van arra igénye, hogy ne csendben üljön végig egy amúgy dögunalmas utazást.

Az élet zajlik és ez mozgással zajjal nyüzgéssel jár. Akinek ez nem tetszik költözzön el valamai csendes vidéki helyre, ahhol magában lehet. Egy vonat nem ez a hely.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 15:09:55

@zsoci:
Aha, tehát te ugyan autóval jársz természetesen, de mire föl pampognak egyesek, hogy gond van a vonaton az utasokkal????

zsoci 2013.10.30. 15:35:50

@Hoppácska: Tanulj meg olvasni. Azt írtam, hogy ha csak mód van rá. Pont a RailJet a kevés vonat egyike amivel szoktam utazni.

Ambiorix 2013.10.30. 15:39:02

Szerintem a kedves posztoló költözzék egy lakatlan szigetre az aurájával. Vagy járjon taxin Münchenbe. De csak, ha sikerült beszabályozni a taxist, hogy ne csámcsogjon útközben. :)

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.10.30. 15:40:04

@zsoci:
"Tanulj meg olvasni. Azt írtam, hogy ha csak mód van rá. Pont a RailJet a kevés vonat egyike amivel szoktam utazni."

Te is megtanulhatsz olvasni, mert én is írtam fentebb, hogy én viszont NEM kizárólag a railjetről beszélek, hanem általában a vonatokról (sőt: buszokról stb.)
És te ezt írtad: "Akinek ez nem tetszik költözzön el valamai csendes vidéki helyre, ahhol magában lehet. Egy vonat nem ez a hely. "
Tehát te is általában a vonatról írtál.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.10.30. 16:05:36

@Ambiorix: Kívánok neked egy 10 órás vonatutat 3 üvöltő gyerekkel meg azok idegbeteg szüleivel.

G2 2013.10.30. 17:05:00

Tegnap utaztam a Railjeten. Körülöttem egy ötfős család (gyerekek kb 6 8 és 10 évesek). Az egyik gyerek cipőben felállt többször is az ülésre, ezt még nem tettem szóvá, de mikor egy másik a cipős lábát rakta a lehajtható asztalra, akkor már 10 perc után megkérdeztem apukától, hogy otthon is felrakja-e a gyerek a cipős lábát az étkezőasztalra meg a kanapéra. A válasz: igen. Mondtam, hogy itt viszont nem otthon van. Ő pedig kijelentette, hogy márpedig ő nem fog rászólni az ő gyerekére. Mondtam, hogy jól van, neveljen csak tahót. Erre letahózott engem, meg egyébként is, őt zavarja az én könyököm, és elkezdett lökdösni. Erre már nem is mondtam semmit. Visszadugtam a zenét a fülembe, a szemem sarkából azért láttam, hogy odaszólt a kölkének.
Szerintem evidens, hogy nem dobáljuk összevissza a koszos cipős lábunkat, de ezek szerint nem.
Az ilyen embereket vagy agresszívan le kell ugatni, vagy jó hangosan megszégyeníteni a többi utas előtt, hátha abból tanul.
Én azt gondolom, hogyha szóvá tesszük az ilyen bunkó viselkedést, akkor talán lesz pozitív változás. Ha rájuk hagyjuk, akkor egyre jobban el fog terjedni a tahóság.

Visionstar 2013.10.30. 17:31:13

@G2: Sajnos egyre több a paraszt. A gyerek nevelése manapság sokaknak kimerül abban, hogy odabasszák eléjük a pléjsztésönt meg az ikszbokszot oszt jáccál.

nagyfeszültség 2013.10.30. 17:34:22

@Visionstar:

Mégegyszer mondom: ez a tipukus piacgazdasági individualista proletárdiktatúra. Azt hiszi a proli, hogy ha ő megveszi a jegyét, belépőt vett mindenre, ami az ő szánalmas szórakozása: primitív hangoskodás, bunkó, kivagyi telefonálhatás. Ez így van railjeten, wellnes szállodában és sok más helyen.
Sajnos a kommentekből az derül ki, hogy nálunk Magyarországon különösen sok a menősködő proli. És ez gáz.

gatto nero 2013.10.30. 17:44:44

@Visionstar:

Amit itt írnak egyes kommentelők az ugyanolyan szégyenteljes, mint amit a railjeteken (is) művelnek.

gatto nero 2013.10.30. 17:46:17

@Bellagio:

Mit jelent az, hogy Ruheraum?
Mindenesetre kössz a tippet...

gatto nero 2013.10.30. 17:55:47

@Visionstar:

És ez szerintem kihat az egész átalános rossz magyar közérzetre. Egymás figyelmen kívül hagyása, túlzott, felesleges harsányság, rettenetes extrovertáltság. Sokakban a csend és a nyugalom szinte félelmet kelt. Képtelenek élvezni. Muszáj valami zaj, semmi értéke nincs a szemükben a szemlélődésnek, a gondolkodásnak, a nyugodt olvasásnak.
Peig ezeket mindet lehetne csinálni egy railjeten - ha hagynák.

nagyfeszültség 2013.10.30. 18:14:35

@hegyilany:

De a railjeten tudtommal - sajnos - nincsenek csendes kocsit.

José Luis Torrente 2013.10.30. 21:57:10

Néhány dologban nagyon el van tévedve a poszt-toló...

A Railjet minden csak nem kényelmes, üljön végig benne másodosztályon egy Bp-Zürich utat. Azt elismerem, hogy van dizájnja, de ha a szart díszpapírba csomagoljuk attól az még ugyanúgy szar marad.

Sajnos nem túl jó megfigyelő, ugyanis a másodosztályon egyetlen olyan kocsi van, amiben az ún. Ruhebereich van, magyarul "csendes szakasz" ahol tényleg illik kussban lenni, a vonat többi részében nincsenek a hangerőre vagy az egyéb zajjal (is) járó tevékenységekre utaló piktogrammok. Civilizált ember ettől még úgy gondolom a vonat többi részében is megoldja, hogy ne mindenki rá figyeljen, ami egyébként nem ország függő, a"bezzeg" nyugaton is ugyanúgy vannak mentálisan retardált egyének.

Szóval szerintem mielőtt valaki önszorgalomból feltalálja a Railshit-etikettet, jó lenne ha alapvető dolgokkal tisztában lenne.

Baldrick68 2013.12.12. 08:38:34

Baszod!
Itt utazok éppen a Railjet-el pest felé.
Itt van egy idősebb emberekből álló osztrák társaság (tehát nem bulizó fiatalok). Itt pezsgőznek és hangosan röhögnek, óbégatnak és beszélnek.
Most mi legyen lőjem le őket?

Valóraváltógép 2013.12.13. 14:15:49

@Hawks: Márpedig igaza van. Elég baj, hogy ezt a mucsafalvi viselkedést védi valaki. így állatiasodik el az ország.


süti beállítások módosítása