Tudják, mi a közös egy Las Vegas-i tuningőrültben, egy New York-i kajakiszállítóban, egy középosztálybeli német családban, egy hongkongi taxisofőrben és egy magyar kisvállalkozóban?
Az új Transit Connect/ Tourneo Connect, vagyis a Ford most bemutatott - egyébként abszolút nem kicsi - kisáruszállítója. Egy olyan műszaki-esztétikai kvintesszencia, amely - szerintem - tökéletesen megfelel az európai ízlésnek, de emellett egy amerikainak, ázsiainak, vagy akár afrikainak és ausztrálnak is.
A most leváltott Transit Connect - amely itthon Magyarországon is meglehetősen népszerűvé vált - a Ford első olyan áruszállítója, amelyet Európában terveztek, és mégis meghódította az Egyesült Államokat - a Ford eredeti hazáját.
Utódjával, a most bemutatkozott Transit Connect (áruszállító) - Tourneo Connect (személyszállító) modellekkel azonban még ennél is ambiciózusabb tervei vannak a Fordnak. Olyan világautót vizionálnak, amelyet nem a különböző kultúrák, eltérő ízlések, differenciált műszaki elvárások kompromisszuma, hanem mindezek kvintesszenciája jellemez.
A feladat nem volt kicsi: a nálunk csak horrofilmekből ismert legendás böszme Econoline-hoz szokott amerikait kell átültetni egy lényegesen kisebb, takarékosabb autóba. A hongkongi taxist rá kell venni, hogy felejtse el végre a Datsun nevet, és ne próbáljon a Yakuzák egykori autóihoz idomulni. Az őrült amerikai tuningművészeknek meg azt kellett javasolni, hogy F 150-esek helyett Transit Connecteket tuningoljanak.
(Érdekes: az előző Transit Connectet abszolúte nem tuningolták, ez az új viszont bemutatkozása pillanatában megihlette jónéhányukat.)
De mi köze mindennek a Noemisszióhoz? Mert - valljuk be őszintén - a korábbi, különösen az amerikai, Ford áruszállítóknak inkább az emisszióhoz volt több kötődésük...
Az új Transit Connect/Tourneo noemisszió-faktora éppen amiatt magas, hogy elképesztő huszárvágásra készül: egyliteres, (Amerikában 1,6-os) benzines Ecoboost, valamint 1,5-ös és 1,6-os részecskeszűrős dízelekkel képes megoldani annyi áru/személy kényelmes elszállítását, amit köbcentiben eddig nem ritkán a duplájával (Amerikában a három-négyszeresével) oldottak meg.
5-7 liter közötti fogyasztással akarja megtetetni a 100 kilométert azokkal, akik eddig 9-12, (Amerikában akár 20) literrel tették.
Ráadásul meggyőződésem, hogy ez az autó alapvetően az európai ízlés alapjaira készült világjármű, ami visszaad valamicskét az egyre inkább perifériára szoruló öreg kontinensünk, meg az európai patriotizmus büszkeségéhez.
Szóval én sikert kívánok a jelenleg legkisebb és legtakarékosabb motorral a legtöbb áru elszállítására képes új Connectnek. Amely, ha ökológiai forradalmat nem is, egy környezettudatossági, takarékossági, ésszerűségi fordulatot azért világszerte hozhat az egyre pusztítóbb globális motorizációban.