A szabályzók mindenhol villanyautó-ellenesek

2014.02.17. 08:17 - vancat

Antonio Massacessi prezentációt tart.jpgExkluzív interjút készíthettünk a Torino melletti Baloccóban, a Fiat szigorúan őrzött tesztközpontjában azzal az emberrel, akire a cég tulajdonosai lényegében a márka jövőjét bízták: Antonio Massacessi az 500-as családért felel, amely lényegében az olasz márka jövőjét adja. Megkérdeztük tőle, hogy miért nem gyártanak elektromos autót, tényleg el akarták-e taposni a konkurensek a Fiat márkát, lehet-e két modellel sikerre vinni a céget, lesz-e a jövőben Multipla és Giardineria? Ja és azt is, hogy autógyártó létükre mi közük a vonatokhoz?

- Az Egyesült Államokban, Kalifornia államban, kisebb technikai problémák kíséretében, de alapvetően sikeresen mutatkozott be az első gyári, elektromos hajtású Fiat, az 500 electric. Létezik egy kiforrott, városi áruszállításra kiváló, elektromos Fiorinójuk is. Mégsem tervezik belátható időn belül elektromos autók árusítását, miközben a Fiat szívesen hirdeti magát a környezetvédelem élharcosaként az autóiparban. Mi ennek az oka?

- A Fiat nem hirdeti magát a környezetvédelem élharcosaként, hanem inkább rengeteget tesz annak érdekében, hogy az autók valóban egyre kevésbé terheljék a környezetet. Twin-air motorcsaládunk például nagyszerű alternatíva azoknak, akik szeretnének környezettudatosan autózni. Egy család számára is megfelelő méretű autóban - mint például az 500L - ilyen alacsony károsanyag-kibocsátást rajtunk kívül talán senki nem kínál a piacon. Viszont meggyőződésem, hogy csak olyan autókat szabad gyártani, amelyek találkoznak a vásárlók igényeivel és lehetőségeivel. Hiába készít valaki bármilyen környezettudatos autót, ha azt a vásárlók nem veszik meg. Akkor valójában nem tett semmit.

Jelenleg a piaci, gazdasági szabályozók egyszerűen nem teszik lehetővé, hogy elektromos autókat gazdaságosan lehessen gyártani és értékesíteni. Ez a helyzet. Van, aki ezt nem akarja tudomásul venni, de ettől még tény: a jelenleg nagyobb szériában készülő elektromos modellek piaci értelemben egyelőre mind megbuktak. Az egy más kérdés, hogy egyes országok és gyártók óriási támogatásokkal, mesterségesen mégis életben tartanak egy mesterséges villanyautós piacot, de ez egyelőre nem valódi piac. A A Fiat természetesen készen áll megfelelő technológiákkal egy jövőbeli elektromos autós korszakra is, de meggyőződésünk, hogy erre a piacra csak akkor érdemes és szabad belépni, ha ez valódi piac lesz. Az amerikai elektromos 500-asunk egy speciális eset. Valóban, abban a kaliforniai közegben, ahol megfelelővé tették a gazdasági környezetet a villanyautózásra, megmutattuk, hogy jelen tudunk lenni egy igazán meggyőző és szimpatikus autóval.

- Panda és Fiat 500. Az olasz márka kapcsán az utóbbi években szinte csak e két típusnevet lehetett hallani. Az embernek lassan az az érzése, hogy kezdenek erősebb branddé válni, mint maga a Fiat. Lehet, hogy egy idő után el is hagyják e típusnevek elöl a cég nevét?

- Megnyugtathatok mindenkit, hogy a Fiat nem fog eltűnni, sőt, éppen ellenkezőleg: a Panda és az 500 az a két erős pillér, amire modellstratégiánkat építjük: számos változat és modell jelenik meg már ma és a jövőben is e két név alatt. Tökéletesen le fogjuk fedni velük a vásárlói igényeket. Természetesen a Fiat kínálatát jól és harmonikusan fogják kiegészíteni a Chryslerek és Jeepek is, amelyekkel együtt talán nem lesz olyan szegmens és vásárlói igény, amelyre ne tudna kitűnő modelleket kínálni cégcsoportunk. Nem látok problémát abban, ha egy gyártónak van két nagyon erős és sikeres modellbrandje. A baj az lenne, ha egy se lenne.

- Azért sokak szerint érdemes lett volna a sármos és trendi 500-ast névben is megkülönböztetni az inkább bájos és praktikus 500L-től. Sokan arra számítottak, hogy ehhez feltámasztják majd a Fiat múltjából jól ismert Multipla vagy Giardineria elnevezéseket.

- A Fiat csoport elmúlt években zajló nagy átalakítása és modellfrissítése során számos jó és kevésbé jó ötlet felvetődött. Mi elindultunk egy úton, amely komoly sikereket hozott. Azt, hogy bizonyosan helyesen döntöttünk-e, természetesen csak a jövő fogja eldönteni. De - legalábbis egyelőre - még a nehéz piac ellenére is jók a visszajelzések. Lesz-e a jövőben a Fiat-nél Multipla vagy Giardineria? Erre csak azt tudom mondani: az autógyártásban sem szabad semmire azt mondani, hogy soha.

De újra szeretném hangsúlyozni: környezetvédelmi elkötelezettségünk mellett mi alapvetően a vásárlóink igényeiből indulunk ki. Márpedig a vásárlóink kedves, bájos, dizájnos, takarékos és praktikus autókat szeretnének - sőt, gyakran mindezt egyszerre. Erre az igényre reagál a Fiat 500-as család - rendkívül sikeresen. Mind az 500-as, mind pedig az 500L az elmúlt időszakban számos hónapban piacvezető volt a kategóriájában egész Európában. Ugyanúgy, ahogy a Panda is. Otthon Olaszországban pedig folyamatosan ezek a legnépszerűbb modellek az egész autópiacon.

- Ha már a nagy átalakításokat említette: a médiában is sokan, folyamatosan temették a Fiatot, megelőlegezve Önöknek a biztos kudarcot. Igaz, vannak, akik ezt azzal magyarázzák: Európában a széndioxid-kibocsátás csökkentésének törvénybe iktatását minden erővel megakadályozni akaró gyártók állnak a Fiat folyamatos fikázása mögött. A széndioxid-csökkentés ellenzését akaróknak ugyanis elemi érdekük lenne, ha eltűnne a föld színéről egy olyan márka, amely a jövőbeli alacsonyabb kibocsátási értékeket már most teljesíti, így bizonyítva: hazugság, hogy ne lehetne sokkal környezetbarátabb autókat gyártani.

- Hát igen, erre szokták mondani, hogy ezt nem én mondtam. Természetesen nem kívánok senkit semmivel megvádolni, de egyvalami azért közgazdasági tény: a jelenlegi, túltermelési válsággal küzdő európai piacon vélhetően sok gyártó szívesen látna egy másikat végleg eltűnni, hiszen ez elemi piaci érdeke lenne. Valószínűleg az is sokakat frusztrál, hogy a Fiat valóban hosszú évek óta toronymagasan nyeri a legkörnyezetbarátabb gyártó megtisztelő elsőségét. És az is tény, hogy amit mi technológiailag már régen megoldottunk - például, hogy egy kis, vagy kompakt méretű autó károsanyag-kibocsátása ne nagyon legyen száz gramm/kilométernél magasabb, ezzel sokan mások még jócskán hadilábon állnak.

- Akkor konkrétabban is felteszem a kérdést: tapasztaltak olyasmit, hogy a tisztább autók gyártását ambicionáló Fiatot a legkoszosabb autógyártók nagyok szervezetten megpróbálták eltaposni?

- Én viszont továbbra is csak diplomatikus választ adhatok: talán volt ilyen szándék és kísérlet, de a modelljeink nem várt európai sikere vélhetően ezt az elképzelést felülírta.

- Marketingeseik egyre többet használják azt a képet, ahol egy nagysebességű vonat mellett áll egy piros Fiat 500. Csak kampámyolnak a vonattal, vagy komolyan hajlandóak autógyártó létükre propagálni a környezetbarát vasúti közlekedést?

- Tisztában vagyunk azzal, hogy a vasút környezetbarát közlekedési eszköz, de mi nem a vasúti közlekedést népszerűsítjük, hanem a kényelmes, takarékos és ésszerű kombinált közlekedést, amelynek lényege, hogy a különböző közlekedési eszközök, a vasút, az autó vagy éppen a kerékpár megfelelőképpen és jól szervezetten kiegészítsék egymást. Milánóban az Olasz Államvasutakkal (Trenitalia) együtt, Enjoy néven elindítottunk egy interaktív autókölcsönző rendszert, amellyel első körben azt szeretnénk elérni, hogy az olasz nagysebességű vasutakkal érkezők egyszerűen, olcsón és kényelmesen, kis fogyasztású, környezetbarát autókkal utazhassanak tovább. Az Enjoy rendszer 2013 decemberében, egyelőre Milánóban kezdte meg működését, és már az első hónapban 300 ezer megtett kilométer bizonyította a népszerűségét. Az Enjoyban jelenleg 640 darab piros színű Fiat 500 és 500L típus vesz részt, és idáig 36 ezer ember vette igénybe a szolgáltatást. De Milánó csak egy tesztterület: célunk, hogy ezt a típusú rugalmas, környezetkímélő autókölcsönzési rendszert egész Olaszországban, majd Európa más államaiban is elterjesszük.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr675817914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.17. 18:35:22

Amíg fosszilis hordozókból jön az áram nagy része, és környezetszennyező akksikat használnak, addig legyen is nehezítve.

nagyfeszültség 2014.02.17. 19:23:32

@enpera:

sot, inkabb tegyek kotelezove, hogy megujulo aromot kelljen hasznalni a villanyautokhoz....

gigabursch 2014.02.25. 12:39:20

@nagyfeszültség: @enpera:
Így van.

Az egész különben beleesik a humbug kategóriába.


süti beállítások módosítása