Downsizing és fogyasztáscsökkentés a környezetvédelem útján

2014.03.20. 14:08 - vancat

Fogyasztáscsökkentés, súlycsökkentés, downsizing és sok-sok más, kissé semmitmondó, de jól hangzó kifejezés, amit az autóipar az elmúlt években bevezetett a köztudatba annak érdekében, hogy elhitessék: igenis mindent megtesznek a környezet védelme érdekében. Paradox módon mindezeket az egyébként helyes és támogatandó célokat legkevésbé éppen a gépjárműipar volt képes valóban hatékonyan elérni az utóbbi években.

sea doo spark.jpgHa azt mondom: Spark, PCX, E-TEC, vélhetően a legtöbben nem vágják rá, hogy Sea-Doo, Honda, Evinrude. Az pedig talán még kevesebbekben tudatosul, hogy e három világmárka itt felsorolt termékei - saját műfajukban - arányaiban sokkal jelentősebben, meggyőzőbben voltak képesek csökkenteni a környezeti ártalmakat, mint az autóipar akár legzöldebb újdonságai.

Egy jet-ski óránként könnyedén elfogyaszt 20-30 liter benzint, de az igazán sportosak akár ennek kétszeresét is. A Sea-Doo Spark lényegében ugyanazt az élményt nyújtva, a fékrendszerig bezárólag felszerelve szinte minden jetes extrával, de beéri óránként 5-6 literrel. Ára viszont a jó minőségű jetek 4-6 milliós átlagához képest felszereltségtől függően mindössze 2-2,5 millió forint.

Honda.jpgEgy nagyrobogó simán elfogyaszt óránként 6-7 litert, de ha száguldozunk vele, akár még ennél is többet. A Honda PCX, amely kényelemben, városi dinamikában simán felveszi a versenyt bármely, akár nagyobb testű konkurensével, beéri 1,5, 1,8 liter benzinnel száz kilométeren. Van hozzá start-stop rendszer, telefontöltő, tágas raktér, sármos külső és komoly rakodótér.

Még a kisebb csónak-külmotorok is képesek iszonyú zaj, füst kíséretében meglepően bosszantó, óránként két számjegyű fogyasztási értékeket produkálni. Az Evinrude - dacolva a trendekkel, közhelyekkel és téves meggyőződésekkel - most E-TEC néven elkészítette minden korábbinál tisztább, halkabb, takarékosabb kétütemű motorját, amely a legszigorúbb kaliforniai emissziós normáknak is bőségesen megfelel - egyszámjegyű óránkénti fogyasztás mellett.

evinrude.png(Itt jegyezném meg, hogy idén tavasztól változtak a hajózás szabályai Magyarországon: immáron hét méteres hajótestig és tíz lóerős motorig nem kell jogsi. Így aki nem vágyik presztízsjachtra, annak kellemes és környezetbarát kirándulóeszköz lehet a Dunán vagy a Tiszán egy hét méter alatti csónak egy tíz lóerő alatti külmotorral.)

Ezen a nyárias tavaszi napon, a motoros, hajós és jetski szezon elején tehát csak arra szerettem volna felhívni a figyelmet a felsorolt példákkal, hogy sajnos a messze legnagyobb költségvetésű zöld marketinggel dolgozó autóipar példát vehetne az említett robogó, jetski és csónakmotor gyártójától arra, hogy a gépjárművek esetében jócskán vannak még műszaki tartalékok a meghirdetett fogyasztáscsökkentés, súlycsökkentés, downsizing témakörében.

A környezetbarátnak kikiáltott autók médiabeli ajnározásának költségeit pedig érdemes lenne környezetvédelmi kutatásra, fejlesztésre fordítani.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr875871097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása