Jóleső nyugalommal nyugtázhatta minden, az egyéni közlekedéshez ragaszkodó, egy-két tonna vasat magával cipelő megrögzött autós az elmúlt hetek két hírét, amelyek járványszerűen söpörtek végig a a hazai és nemzetközi autós szaksajtón. Az egyik hír megfellebbezhetetlen ténymegállapítása szerint a legkörnyezetszennyezőbb járművek nem az autók, nem a teherautók, hanem a robogók. A másik hír pedig az úgynevezett mopedautók halálos veszedelmeit taglalja, részletesen kifejtve a tudományosan megalapozott töréstesztek eredményeit, amelyek szerint ezekben a járgányokban ütközés esetén szinte esélyünk sincsen a túlélésre.
Azért mielőtt minden kedves megrögzött és tántoríthatatlan, kedves autós olvasóm jóleső nyugalommal és patyolattiszta ökológiai lelkiismerettel hátradőlne képzeletbeli - vagy akár valódi - karosszékében, mondván, "na tessék, ezért kell inkább autóval járni", engedjék meg nekem, hogy megpróbáljam néhány gondolattal ismét elbizonytalanítani önöket.
De haladjunk, szépen, lassan sorjában.
"A robogók szennyeznek a legtöbbet."
Akár igaz is lehet. Ha egy 180-as, kétütemű, kissé megtuningolt és természetesen mindenfajta papír nélkül, ötvenesnek álcázott Gilera Runnert veszünk alapul, a maga szerény 5 és 7 liter közötti fogyasztásával, nos, akkor adhatunk némi alapot az állításnak.
Csakhogy én a legkevésbé sem szeretnék egy 180-as, kétütemű, kissé megtuningolt, papírok nélkül ötvenesnek hazudott Runnert alapul venni. Én inkább egy papírokkal, garanciával rendelkező 125-ös Honda PCX-et szeretnék alapul venni, szigorúan tuning nélkül, a szériában hozzá járó start-stop rendszerrel. És a maga 1,5 liter körüli fogyasztásával.
Egyszerűen csak azért, mert meggyőződésem, hogy ha - mondjuk Magyarországon - káosz helyett valamifajta rend, kijátszható jogszabályok helyett következetes jogalkalmazás lenne, akkor 180-as, kétütemű, kissé megtuningolt, papírok nélkül ötvenesnek hazudott 5-7 liter közötti fogyasztású Gilera Runnerek nem közlekednének Budapesten. Továbbá, ha lenne ma Magyarországon bármifajta környezetvédelmet, zöld közlekedést ösztönző adórendszer, roncsprogram, áfakedvezmény, vagy bármi ehhez hasonló, akkor nagyon sokan megengedhetnének maguknak egy Honda PCX 125-öst, nullkilométeresen, tuning nélkül, start-stop rendszerrel.
Robogó a 180-as Runner és a 125-ös PCX-is?
Persze.
Csak míg a Runner után semmifajta közterhet sem fizetnek, lényegében beazonosíthatatlan elszabadult időzített közúti bomba, addig a PCX-re regisztrációs adót, áfát, biztosítást fizet a gazdája és rendszáma alapján bármikor beazonosítható.
Ugorjunk.
Mopedautók.
Már a megnevezéssel sem vagyok kibékülve. Sajnos a mopedautó szó jelentéstartalma kissé rossz irányba módosult az elmúlt évtizedekben, hiszen sokan úgy vélik: mopedautót a hülyék, a jogosítványukat ittas vezetésért elvesztők és a maguknak való, befordult figurák használnak. Az én szemem előtt egyébként ebben a kategóriában sokkal inkább egy elérhető árú, elektromos hajtású Renault Twizy és annak egyébként autóvezetésre alkalmas jogosítvánnyal is rendelkező, abszolúte nem magába fordult, hanem nagyon is szimpatikus, környezettudatos vezetője lebeg.
Mint az elmúlt hetekben az végigsöpört a magyar és világsajtón: a Twizynek állítólag - a többi négykerekű kis társával egyetemben - nagyon, de nagyon rossz a töréstesztje.
Hát, nem tudom, attól függ, honnan nézzük.
A legrosszabb töréstesztje szerintem egy gyalogosnak van, aki erős tempóban gyalogol az utcán, mondjuk közben sms-t ír, és nekimegy egy oszlopnak. Könnyen lehet, bele is hal. Mégsem hallottam vészharangot kongatni sem a gyaloglás, sem pedig az sms-ezés felett.
Ami még ennél is brutálisabb, az a biciklizés: ha valaki 30-cal, 35-tel megy bringával, és nekimegy egy oszlopnak, jó eséllyel akár bele is hal. Mégsem hallottam semmifajta hadjáratról sem a bringák, sem az oszlopok ellen.
Talán mert a felsorolt példák életszerűtlenek. Körülbelül ugyanúgy, mint a Twizyvel imitált ütközés. A Twizy - és társai - arra jók, hogy forgalomcsillapított belvásorokban, kisvárosokban, gyér forgalmú területeken, üdülőhelyeken autó helyett biztosítsák a motorizált egyéni közlekedés lehetőségét. Természetesen, ha úgy vetődik fel a kérdés, ildomos-e egy főútvonalon, a szemből, nagy sebességgel közlekedő kamionnal frontálisan ütköznie egy Twizynek, határozottan azt mondanám: ellenjavalt.
(Igaz, ez minden más járműre is igaz.)
A kérdés tehát sajnos úgy tűnik mindig az, hogy hogyan vetődik fel a kérdés...
Élek a gyanúperrel, hogy mostanában túl sokaknak érdeke bizonyítani, hogy egy Honda PCX, egy Renault Twizy és hasonszőrű társaik nem valós alternatívái a városi és rövid távú egyéni közlekedésnek. Veszélyesek, szennyeznek, drágák. Tehát a legjobb, ha mindenáron maradnak az autók. Városban is.
Szerintem ne maradjanak. Aki pedig a Twizyk-től, PCX-ektől óvnak ilyen erőteljes médiavehemenciával, azok vélhetően nem a környezetet vagy a testi épségünket, hanem inkább a saját autóipari profitjuk csökkenését féltik ezeknek a bájos kis járműveknek az elterjedésétől.