Ezek szennyeznek, ezek veszélyeztetnek?

2014.06.10. 09:56 - vancat

Jóleső nyugalommal nyugtázhatta minden, az egyéni közlekedéshez ragaszkodó, egy-két tonna vasat magával cipelő megrögzött autós az elmúlt hetek két hírét, amelyek járványszerűen söpörtek végig a a hazai és nemzetközi autós szaksajtón. Az egyik hír megfellebbezhetetlen ténymegállapítása szerint a legkörnyezetszennyezőbb járművek nem az autók, nem a teherautók, hanem a robogók. A másik hír pedig az úgynevezett mopedautók halálos veszedelmeit taglalja, részletesen kifejtve a tudományosan megalapozott töréstesztek eredményeit, amelyek szerint ezekben a járgányokban ütközés esetén szinte esélyünk sincsen a túlélésre.

Azért mielőtt minden kedves megrögzött és tántoríthatatlan, kedves autós olvasóm jóleső nyugalommal és patyolattiszta ökológiai lelkiismerettel hátradőlne képzeletbeli - vagy akár valódi - karosszékében, mondván, "na tessék, ezért kell inkább autóval járni", engedjék meg nekem, hogy megpróbáljam néhány gondolattal ismét elbizonytalanítani önöket.

De haladjunk, szépen, lassan sorjában.

"A robogók szennyeznek a legtöbbet."

pcx.jpgAkár igaz is lehet. Ha egy 180-as, kétütemű, kissé megtuningolt és természetesen mindenfajta papír nélkül, ötvenesnek álcázott Gilera Runnert veszünk alapul, a maga szerény 5 és 7 liter közötti fogyasztásával, nos, akkor adhatunk némi alapot az állításnak.

Csakhogy én a legkevésbé sem szeretnék egy 180-as, kétütemű, kissé megtuningolt, papírok nélkül ötvenesnek hazudott Runnert alapul venni. Én inkább egy papírokkal, garanciával rendelkező 125-ös Honda PCX-et szeretnék alapul venni, szigorúan tuning nélkül, a szériában hozzá járó start-stop rendszerrel. És a maga 1,5 liter körüli fogyasztásával.

Egyszerűen csak azért, mert meggyőződésem, hogy ha - mondjuk Magyarországon - káosz helyett valamifajta rend, kijátszható jogszabályok helyett következetes jogalkalmazás lenne, akkor 180-as, kétütemű, kissé megtuningolt, papírok nélkül ötvenesnek hazudott 5-7 liter közötti fogyasztású Gilera Runnerek nem közlekednének Budapesten. Továbbá, ha lenne ma Magyarországon bármifajta környezetvédelmet, zöld közlekedést ösztönző adórendszer, roncsprogram, áfakedvezmény, vagy bármi ehhez hasonló, akkor nagyon sokan megengedhetnének maguknak egy Honda PCX 125-öst, nullkilométeresen, tuning nélkül, start-stop rendszerrel.

Robogó a 180-as Runner és a 125-ös PCX-is?

Persze.

Csak míg a Runner után semmifajta közterhet sem fizetnek, lényegében beazonosíthatatlan elszabadult időzített közúti bomba, addig a PCX-re regisztrációs adót, áfát, biztosítást fizet a gazdája és rendszáma alapján bármikor beazonosítható.

Ugorjunk.

Mopedautók.

renault-twizy_1.jpgMár a megnevezéssel sem vagyok kibékülve. Sajnos a mopedautó szó jelentéstartalma kissé rossz irányba módosult az elmúlt évtizedekben, hiszen sokan úgy vélik: mopedautót a hülyék, a jogosítványukat ittas vezetésért elvesztők és a maguknak való, befordult figurák használnak. Az én szemem előtt egyébként ebben a kategóriában sokkal inkább egy elérhető árú, elektromos hajtású Renault Twizy és annak egyébként autóvezetésre alkalmas jogosítvánnyal is rendelkező, abszolúte nem magába fordult, hanem nagyon is szimpatikus, környezettudatos vezetője lebeg.

Mint az elmúlt hetekben az végigsöpört a magyar és világsajtón: a Twizynek állítólag - a többi négykerekű kis társával egyetemben - nagyon, de nagyon rossz a töréstesztje.

Hát, nem tudom, attól függ, honnan nézzük.

A legrosszabb töréstesztje szerintem egy gyalogosnak van, aki erős tempóban gyalogol az utcán, mondjuk közben sms-t ír, és nekimegy egy oszlopnak. Könnyen lehet, bele is hal. Mégsem hallottam vészharangot kongatni sem a gyaloglás, sem pedig az sms-ezés felett.

Ami még ennél is brutálisabb, az a biciklizés: ha valaki 30-cal, 35-tel megy bringával, és nekimegy egy oszlopnak, jó eséllyel akár bele is hal. Mégsem hallottam semmifajta hadjáratról sem a bringák, sem az oszlopok ellen.

Talán mert a felsorolt példák életszerűtlenek. Körülbelül ugyanúgy, mint a Twizyvel imitált ütközés. A Twizy - és társai - arra jók, hogy forgalomcsillapított belvásorokban, kisvárosokban, gyér forgalmú területeken, üdülőhelyeken autó helyett biztosítsák a motorizált egyéni közlekedés lehetőségét. Természetesen, ha úgy vetődik fel a kérdés, ildomos-e egy főútvonalon, a szemből, nagy sebességgel közlekedő kamionnal frontálisan ütköznie egy Twizynek, határozottan azt mondanám: ellenjavalt.

(Igaz, ez minden más járműre is igaz.)

A kérdés tehát sajnos úgy tűnik mindig az, hogy hogyan vetődik fel a kérdés...

Élek a gyanúperrel, hogy mostanában túl sokaknak érdeke bizonyítani, hogy egy Honda PCX, egy Renault Twizy és hasonszőrű társaik nem valós alternatívái a városi és rövid távú egyéni közlekedésnek. Veszélyesek, szennyeznek, drágák. Tehát a legjobb, ha mindenáron maradnak az autók. Városban is.

Szerintem ne maradjanak. Aki pedig a Twizyk-től, PCX-ektől óvnak ilyen erőteljes médiavehemenciával, azok vélhetően nem a környezetet vagy a testi épségünket, hanem inkább a saját autóipari profitjuk csökkenését féltik ezeknek a bájos kis járműveknek az elterjedésétől.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr856291374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2014.06.10. 12:15:47

Nem is elsősorban az autógyártókra, inkább az olajlobbira mérnek óriási csapást a kis fogyasztású és/vagy villany négykerekűek, robogók. Szerintem az olajcégek érdekkörei akarják mindenáron azt bizonygatni, hogy szennyeznek, veszélyesek.
Egyébként vicces, mert ilyen formán pont azok aggódnak az emberekért, a környezetért, akik az elpusztításán fáradoznak...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.11. 08:29:28

@nagyfeszültség: Márpedig azok a berregő kis zajos szarok fajlagos szennyezésben világbajnokok. Az olcsó és kisméretű szar motor és minden más, ami mellé elfért még segédrendszerként ennyit tesz lehetővé. Egy mai átlagos autó elmagy melletted és nem érzel semmit. Egy robogó gázfröccsöt ad és percekig érezni azt, amit magából okád ki.

A kis berregő szar robogókat én már rég betiltottam volna. Büdösek, zajosak. Olyan hangosak, hogy 200-300 méterről is hangosabb, mikor "komoly" 40-es tempóval húzzák, az 5 méterre levő autót meg nem is hallani tőlük. Ennyire fostaligák.

randomuser1 2014.06.11. 08:40:21

kétütemű robi, 4liter per száz kilometer. ezzel jár a világ háromnegyede. nem európa fullasztja mocsokba a világot...

citrix 2014.06.11. 08:56:26

A robogók elképesztően környezetszennyezőek, rendkívül magas a kilogrammra eső üzemanyag fogyasztásuk. Büdösek és agyrepesztő hangjuktól percekig nem hallok rendesen. Ráadásul aki ráül onnantól selát-sehall Dömötör lesz, semmibe véve a körülötte levőket. Egy 5 literes v8-as benzines sportkocsi kevesebb toxikus anyagot bocsát ki mint egy kétütemű robogó. Nem CO2-ről írok hanem a szagáról is jól érezhető rákkeltő gázokról, olajokról.

rexter 2014.06.11. 09:02:38

hát nemtom én mikor a kis szar budos robogommal elhuzok a háromszáz méteres dugóban pöffedő kocsisor mellett azt gondolom h kevesebbet szennyezem a környezetet mint azok.

netnepper 2014.06.11. 09:03:42

Talán inkább nem gátolni és büntetni kellene a katalizátoros, négyütemű 125-ös és nagyobb robogók forgalomba helyezését, hanem mondjuk anyagilag is támogatni.
Teszem azt max. 5-ezer Ft-ból meg lehetne hozzájuk a műszaki, a rendszám, forgalmi, a biztosítás és minden ami csak kell az utakon futáshoz..
A regadót pedig el kellene törölni, vagy átvállaná az állam az autósok által befizetett adók terhére.
A míg nincs így, addig tényleg maradnak az utakon a vinnyogó és elképesztően büdös xarok.

randomuser1 2014.06.11. 09:09:21

@rexter: tényleg csak gondolod, az autókon van katalizátor, ólommentes benzin, meg helyben állva max annyit fogyasztanak óránként, mint te öt perc alatt a keverékes szaroddal...

igazi hős 2014.06.11. 09:15:26

@citrix: "rendkívül magas a kilogrammra eső üzemanyag fogyasztásuk" Ez attól függ, hogy a hasznos tömeget nézed, vagy az össztömeget. Lehet játszani a számokkal, hogy "az autóm 8-at fogyaszt 100-on klímával és 1200 kiló, míg a te vacak robogód 3-at eszik, pedig csak 150 kiló", de a valóságban mindkettő 80 kiló hasznos terhet cipel. Ha nagyvonalúan az autóra 120 kiló hasznos terhet számolok, ami jóval a statisztikai átlag felett van, akkor is a robogó a nyerő - amíg nem jön egy bicikli.
Nem a robogókkal/motorokkal van a baj, hanem a lepukkant kétütemű fosokkal. Személyautóból is bőven látni olyat, ami alapján örökre be lehetne tiltani a belső égésű motorral történő közlekedést. Ez van, majd ha megszűnik a levelezőn végzett tagozat (és persze rendesen kiszűrik az 5 éve nem vizsgázott autókat is), akkor érdemes lesz nekimenni a kisebb kategóriának is.
Ja, és persze keressünk sokkal többet, hogy ne 30 ezerért akarjon az ember motort venni, hanem 300-ért.

igazi hős 2014.06.11. 09:19:13

@Emmanuel Goldstein: "helyben állva max annyit fogyasztanak óránként, mint te öt perc alatt a keverékes szaroddal" Ez azért messze nem igaz. 2-3 liter (alapjárati fogyasztás/óra) benzinből egy robogó elmegy 50-100 km-t, ami 5 perc alatt még a legdurvább pizzafutártól is nagy teljesítmény lenne.

mehemed 2014.06.11. 09:26:24

@netnepper: "A regadót pedig el kellene törölni, vagy átvállaná az állam az autósok által befizetett adók terhére."

meg az apád faszát!

GyMasa 2014.06.11. 09:31:25

@igazi hős:
.. 2-3 liter (alapjárati fogyasztás/óra) benzinből...
Jo lesz az 0.6..1l/h-nak is. Csak mondom...
A cikkhez hozzateve pedig latom, meg mindig nem sikerult emelni a szinvonalat.

randomuser1 2014.06.11. 09:34:22

@igazi hős: ha folyamatosan ereszted a klímát, rádiót, lámpát, akkor igen.. enélkül olyan egy liter körül megáll az alapjárati fogyasztás, de mindezek mellett, a kétütemű vacak direktbe köpi az ímmel-ámmal elégetett keveréket a nagyvilágba, mégse ugyanaz a környezeti terhelés, hiába bohóckodunk a literekkel...

cenzuratroll bosszanto 2014.06.11. 10:03:04

Nincs a világra veszélyesebb lény, mint a buta, egybites agyú sötétzöld.
És a hasonlóan alacsony képességekkel megáldott rajongók, akik elhiszik a manipulációkat, mert egyszerűbb hinni, mint gondolkodni.

Legjobb példa a fentiekre az a sötétzöld seggfej, ami megalkotta a sugárúton lefotózott villamos-80 autó-80 kerékpáros c. szösszenetét, amiből valamiért (nem véletlenül) lefelejtette a 80 embert a villamosvonalra ráhordó többi 40-50-60-70 további járatot.

Szóval nem kell bedőlni a sok sötétzöldnek, a céljuk nem a föld megmentése, az csak álca a nagyravágyásuk és pénzhajhászásuk elfedésére.

randomuser1 2014.06.11. 10:06:21

@cenzuratroll bosszanto: igaz, sztem is manipulativ a kép, azt a százhatvan embert, aki nem bringával jár , a föld megmentése érdekében.. érted, na :)

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 10:07:10

@igazi hős: amennyiben nálad az alapjárat 3ezres fordulattal pörög, még igazad is lehet, én fel is kötném magam, ha a 800as alapjáratával 1L LPG-nél többet beszivna a koszvatt szarom.

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 10:12:22

Eccer nyertünk egy 50es robogót, örültem, hogy juhé végre lehet occóé szaladgálni a városban, aztán amikor beletankoltam az 5litert 100-ra akkor adtuk elfele a picsába, az akkor 10éves rönónk eljár 6ból és nem olyan élmény közlekedni vele mintha majom lennék két köszörűkövön.

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.06.11. 10:15:13

@Emmanuel Goldstein: tény hogy ázsiában, d-amerikában milliók (százmilliók) robogóznak mentesen mindenféle környezetvédelmi szabványoktól.

Nem jókedvünkben, persze. Könnyü nekünk pofázni innen a fejlett nyugatról, amikor ők dolgoznak a robogóikkal azért, hogy nekünk legyen ócsó ruhánk, cipőnk, TVnk, iPadunk.

netnepper 2014.06.11. 10:20:06

@mehemed: "meg az apád faszát!"

Már meghalt te vadbarom...

Mar Sara 2014.06.11. 10:22:36

@eßemfaßom meg áll: lehet nem az 50es szaron kellene kiprószálnod a motorozás örömeit a 130 kilóddal.
A 125-ös majám 2 személlyel (ami tényleg 130 kg) sem evett többet 3,2 L-nél.

randomuser1 2014.06.11. 10:35:58

@Mar Sara: jaja,nekem is akkor ment el a kedvem az egésztől, mikor a robikereskedő sanda félmosolyyal elárulta, az ötvenes moci kertikapának se jó, okosba 125 vagy félmilkáért lepapírozva :)

asebes 2014.06.11. 10:38:56

A robogókkal nem ez a baj. Hanem a hüjjje szabályok. 40 km/h... Aki kitalálta, felültetném egy robogóra, menjen végig a Hungária körúton. Percenként átlag ötször előzik, ami öt életveszély, tekintettel a köcsög autósokra.
Tehát az első lépés, kivenni a fojtásokat, és lecserélni a lebutított (!) gyújtóelektronikát. Máris tudsz 70-80-nal menni, - azaz felvenni a forgalom ütemét, hogy ne legyen percenként öt életveszélyes szitu.

Amúgy a dugóban pöfögő autókat kerülgetve - hmmm - nem a saját robogóm bűzétől fuldoklom, már ha...

Aztán. Nyugaton 125 cm3-ig lehet jogsival vezetni. Nálunk nem. Miután elegem lett az állandóan javításra szoruló rendszám nélküli, (tuningolt) kétütemű gépből, néztem egy erősebbet.

125 cm3. Négyütemű. Kényelmes. Megy, mint az álom. 390 a bolti ára. Ja, és plusz 160 ezer a rendszám, a regadó, a forgalmi, meg a közlekedési hatóságok édes apja fasza.

Plusz, tizensok évnyi "motorozás" után csinálhatom vén fejjel a B->A1 "kedvezményes" jogsit, szintén egy kisebb vagyonért, és még hálát adhatunk ennek a derék kormánynak, hogy egy ilyet bevezettek.

A kereskedő felajánlotta, hogy a 125-ös úgy néz ki, mint az ötvenes, (majdnem), eladja ötvenesként... Nos, aki barom, és törvénytisztelő, mint én, annak olyan 230-250 ezer többlet költséget jelent ez. A maga 2 literes fogyasztásával és 11 lóerejével.

Visszatérve a 40 km/h-ra. Lakott területen kívül a bicikli - a KRESZ szerint - többel mehet, mint az 50 cm3-is robi.

(Amúgy a robogó az lehet ám 125,250 vagy 35a cm3-is is...)

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 10:44:50

@Mar Sara: szójjá a zujságnak, hogy 125-ös adjanak nyereménybe.

nem, nem fogok venni sokpénzért az autó mellé (az kell, az asszonyt meg a gyereket nem utaztatom 125-ös robogóval se, tehát kiindulás, hogy autó az van mert kell) egy rendszámos, B jogsival nem vezethető motort azért, hogy néha 6 helyett 3,2L-el járjak

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 10:46:16

@eßemfaßom meg áll: Másrészt ahova a robogóval elmennék oda bringával is el tudok, és az 0L benzint eszik.

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 10:47:26

@asebes: "nem a saját robogóm bűzétől fuldoklom, már ha..."

persze, attól a mögötted haladó fuldoklik :)

asebes 2014.06.11. 10:52:26

@eßemfaßom meg áll:

Próbáld ki, jóember. A klimatizált, belső levegőt keringtető autóból könnyű okosnak lenni.

Gera 2014.06.11. 10:53:38

Az a hír egy tanulmány, ami arról szól, hogy a _kétütemű robogóknak_ domináns szerepe lehet egyes nagyvárosok környezetszennyezésében, amiben semmiféle csúsztatás nincs és józan ésszel is nyilvánvaló minden embernek, aki ment már ilyenek mögött. Annyi szénhidrogént meg egyéb szart bocsátanak ki, mint egy harminc éves félig szétrohadt Ikarus, csak az legalább száz embert visz nem egyet.

www.nature.com/ncomms/2014/140513/ncomms4749/full/ncomms4749.html

A mopedautó meg alapvetően egy semmire se jó forgalmi akadály, ami ötvözi a robogó és az autó _hátrányait_ nagyjából minden téren és valóban leginkább azoknak jó, akik ahhoz is hülyék, hogy egy autós jogosítványt szerezzenek, be kellene tiltani a picsába.

Gera 2014.06.11. 10:56:18

Ja és lehet, hogy van az a nyugdíjas tempó, amivel a PCX 1,5 litert fogyaszt, de nekem az SH125, amiben kb ugyanaz a blokk van, 2,5-3 körül szokott. Ettől még fasza persze, de ez a másfél kábé olyan, mint amikor az egyliteres turbós benzines autókat reklámozzátok itt a blogon háromliteres fogyasztással.

asebes 2014.06.11. 10:59:27

@eßemfaßom meg áll:

Nos, én közel tizenkét évig jártam Zuglóból Újbudára dolgozni. Kocsivaléjszaka 15-20 perc volt az út (9,5 km), reggel 30-50 perc, délután jó esetben 40 perc haza, de volt, hogy 1,5 óra.

Vettem egy robogót - és 17 perc lett az átlag, reggel, este, éjszaka, bármikor. Plusz-mínusz 3 perc... Vagyis tavasztól őszig napi 1-1,5 órát nyertem, és a városi araszolás 10-11 literes fogyasztásával szemben 4,5-5 l benzint.

Ezen kívül bármikor, bármit el kellett intézni a városban, robogóval olyan "kőröket" tudtam viszonylag rövid idő alatt "lefutni", amire kocsival semmi esélyem nem lett volna.

Robogóval mehetsz a busz sávban, előre mehetsz a kocsik között a lámpához, stb.

A biciklit nem kultiválom, az sporteszköz. Beérni reggel a munkába csatakosra izzadva - hmmm, nem nekem való.

Amúgy pedig a pesti bringásnál köcsögebb állat nem vesz részt a forgalomban, még véletlenül se tartanak be egyetlen szabályt se, át a tiloson, ha kell, fel a járdára, egyirányú utcában forgalommal szemben - és persze tisztelet a kivételnek.

Csak akkor csesztem rá, ha váratlanul eleredt az eső...

asebes 2014.06.11. 11:07:28

@Gera: Ez a hír kamu. HAsonló, mint a cirkusz a CO2 kibocsátással.
Utóbbiról annyit, hogy a Föld CO2 kibocsátásának 90-92 %-át a természet produkálja. A fennmaradó 8-10 %-on megy a szarakodás, most akkor nézzük meg, hogy az ipari CO2 kibocsátás 20 %-os csökkentése mit jelent? 100 helyett 99 %-ot.
Ez is egy mérgeszöld baromság.

A robogókkal is hasonló a helyzet. A fővárosban van néhány százezer gépjármű, és normális közlekedés hiányába naponta ide jön még a sok gyökér az agglomerációból, akik a budapestiek elől veszik el a munkahelyet, itt közlekednek a budapestieknek szán és a főváros által fenntartott tömegközlekedéssel, vagy itt rontják a levegőt, itt teszik tönkre az utakat és itt csinálnak dugókat. (Adózni persze otthon, a "zöldben" adóznak, a leggazdagabb települések az agglomerációs települések.

Ezekkel szemben van néhány ezer motoros, robogós, stb. Számarányuk elenyésző az autókhoz, teherautókhoz , buszokhoz képest.

Még annyit, hogy robogóéknál a biztosításban nincs bónusz, így az 50 cm3-is robogómra majdnem annyi volt a kötelező, mint az 1,6-os autómra...

Gera 2014.06.11. 11:18:48

@asebes: Nem kamu. Szó nincs CO2 kibocsátásról. Egyéb szennyezőkről van szó, amik sokkal gázabbak, csak nem a globális felmelegedés szempontjából, hanem egészségügyileg. És ez első blikkre is nyilvánvaló, amikor az ember beáll egy ilyen szar mögé. A hülye robogós meg panaszkodik, hogy a köcsög autós minek akarja mindenáron megelőzni, hát ezért, mert megfullad mögötte.

halaloszto 2014.06.11. 11:20:10

a legnagyobb kornyezetszennyezok a teherhajok, ez biztos. total finomitatlan, oriasi kentartalmu olajjal mennek, es ezer tonnaban tankolnak.

Vajk

GyMasa 2014.06.11. 11:24:38

@halaloszto:
Es melyik nagyvarosban?
:-)

Gera 2014.06.11. 11:29:37

@halaloszto: Igen, de fajlagosan a szállított árura és a megtett útra valószínűleg egyáltalán nem. Persze az igaz, hogy hajó nincs olyan rettentő sok és az abszolút szennyezésük így is óriási, úgyhogy érdemes foglalkozni a témával, mert viszonylag kicsi befektetéssel óriásit lehet javítani a helyzeten.

asebes 2014.06.11. 11:31:56

@Gera: Félreértetted. A CO2 kibocsátást PÉLDÁNAK hoztam, hogy mekkora cirkuszt csinálnak világszerte belőle, és az ennek tulajdonított üvegház hatásnak. Van ez az álláspont, és van a másik, amire hivatkoztam, ám az nem "népszerű", mert nem lehetne hüjje Co2 kvótákkal kereskedni.

A közlekedés egyébként - normál, ideális esetben - vízgőzt és CO2-t "termel", de a tökéletlen beállítások, stb. miatt valóban mindenféle egyéb, akár mérgező gázok is kiszabadulnak.

Az én robogóm jól volt beállítva, nem volt büdös. Viszont közvetlenül "szívhattam" nem csak a buszok, de a sok rohadt dízelautó bűzét is.

sanyix 2014.06.11. 11:35:44

fajlagosan környezetszennyezőek csak a robogók. Méghozzá azért mert retardált szabályozások, egy normális 125-ös 4 ütemű robihoz már motoros jogsit követelnek. Így mindenki inkább hajtja az 50 köbcentis kétütemű szarokat.

asebes 2014.06.11. 11:37:23

@sanyix: Ahogy mondod. De az a párezer robogó kevesebbet szennyez egy év alatt, mint a BKV buszok egyetlen napon...

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 11:38:10

@asebes: akkor ez neked jó

nekem meg nem

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 11:39:56

@asebes: "és a városi araszolás 10-11 literes fogyasztásával szemben"

ja hogy, én 8l gázzal araszolok a városban szóval itt is lehet némi különbség

eßemfaßom meg áll 2014.06.11. 11:42:27

@halaloszto: akkor most számold ki, hogy 125-ös 2l-es fogyasztású robogóval szállítva egy hajónyi árut, melyik is lenne a környezetszennyezőbb

Gera 2014.06.11. 11:45:51

@asebes: Én készséggel elhiszem, hogy a tied jó volt, csak az a baj, hogy a városban többségében szarokat látok. A másik meg, hogy gyári újan is aránylag környezetszennyezőek ezek a kétütemű motorok.

Gera 2014.06.11. 11:48:21

@sanyix: Ugyan már, nem a jogsi miatt járnak ezekkel a lefosott szarokkal az emberek, hanem az áruk miatt meg azért, mert a rendszám nélküli szarokkal gyakorlatilag azt csinálnak, amit akarnak, ami egy vicc, amikor a nagyobb lökettérfogatú/teljesítményű robogókkal hamis papírokkal csinálják, akkor meg pláne vicc. Szánalmas ez az egész.

sanyix 2014.06.11. 11:52:44

@Gera: de bizony a jogsi miatt nem járnak ezekkel... ugyan is az nem olcsó(papíron persze az, de a gyakorlatban nem). Egy jobb robi áráért pedig már lehet venni egy jóféle 125-ös mocit. Ráadásul a jogsi ára mellett, egy fullos motorosfelszerelés is kell a vizsgára, ami szintén nem olcsó.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.06.11. 11:54:40

Egy lepukkant VOLVO busznak a pillanatnyi fogyasztása felugrik 180L-re induláskor. Az vajon mennyit szennyez?

Gera 2014.06.11. 11:58:31

@sanyix: Ki beszél itt jobb robiról? Még egyszer mondom, azért járnak ezekkel a lefosott szar kétütemű ötvenesekkel, mert szarért-húgyért meg lehet venni.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.11. 12:09:59

@Gera: "Nem kamu. Szó nincs CO2 kibocsátásról. Egyéb szennyezőkről van szó, amik sokkal gázabbak, csak nem a globális felmelegedés szempontjából, hanem egészségügyileg."

igen pontosan !!!
a blog is pont ezt mondta!!!

hozzatennem meg:
asebes 2014.06.11. 10:38:56
"A kereskedő felajánlotta, hogy a 125-ös úgy néz ki, mint az ötvenes, (majdnem), eladja ötvenesként... Nos, aki barom, és törvénytisztelő, mint én, annak olyan 230-250 ezer többlet költséget jelent ez. A maga 2 literes fogyasztásával és 11 lóerejével."

tehat a nagy budos kerdes a kovetkezo: miert olyan idiota barmok ulnek a felsovezetesben pl. meregzold debilke illeszolika meg egyebek akik ezt az ANOMALIAT nem kepesek feloldani???
hiszen eppen pont a konyezetszennyezo retkeket tamogatjak

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.06.11. 12:11:04

Kelet-Ázsiában élek. Itt mindenkinek van robogója. Szó szerint mindenkinek. Annak is, akinek autója is van. Szerintem több a robogó, mint a személyautó.
Igen a robogók hangosak, zümmögnek, szennyeznek, de képzeljük el, hogy milyen lenne, ha ugyanezek az emberek autóval mennének mindenhova. Az még többet szennyezne, még zsúfoltabbak lennének az utak. Parkolni autóval már szinte lehetetlen, külön robogós parkolók vannak mindenütt, így robogóval kicsit könnyebb, de még így is vadászni kell csúcsidőben a parkolóhelyeket.
Itt amúgy autó is sokkal több van fejenként, mint Magyarországon és nem kis picsafüst autókat vezetnek, hanem szép nagyokat. Rengetegen vezetnek, az utak tömve vannak, autókban egy-egy ember ül. Robogó ilyen helyen kifejezetten felüdülés, gyors, előre lehet menni a kocsisor elé, van külön egy négyzet a lámpa előtt felfestve, ahol robogók állhatnak csak. Az autós nem húzza rád a kormányt, nincs eszetlen jobbra tartási kötelezettség, így biztonságos robogózni, az autók a felezővonalhoz közelebb mennek inkább. Az emberek vigyáznak egymásra.
Ja és robogóból nem az 50-es hanem a 125-ös a gyakori. 50-es alig van. 125-ös robogóra a jogsi kemény 7000 forint körüli fabatkába kerül, ami egy elméleti teszt és egy zárt pályán való ügyességi teszt. Forgalomban nem kell hajtani. A hatóság nem a pénzlehúzásra megy, hanem hogy mindenki, aki tud vezetni, az vezethessen. Ez egy civilizált államban létszükséglet.
Mégis sokkal kulturáltabb az egész közlekedési morál, mint Magyarországon.

A robogó a világ egyik legnagyobb találmánya. Ja és itt nem is lopják el, mint Magyarországon. Egy tankolással a világból ki tudok menni, olcsóbb, mintha buszoznék.
Nincsenek hülye adók, amik lehúzzák az embereket, itt az állam nem azért van, hogy sarcoljon, hanem hogy szolgáltasson. Nincs regisztrációs sarc és hasonló faszságok. Magyarország nagyon szarul teljesít.

Megy a köpködés a robogókra, közben a sok paraszt dízel motoros autókkal jár, amik sokkal környezetszennyezőbbek. Persze a modern, nagynyomású dízel nem büdös, csak olyan részecskéket köp a levegőbe, amik ezerszer veszélyesebbek a robogó kipufogógázánál.

Dugóban álló autók, buszok mennyit szennyeznek? Közben robogóval gyorsabban, olcsóbban, kevesebb szennyezéssel odaérek a célomhoz.
A magyarok hülyék.

Egy faszarc ül a volánja mögött, ül a dugóban órákat naponta, közben a robogósok elhúznak mellette, persze, hogy köpköd rájuk. Csakhogy egy ember seggének mozgatásához ő 1200 kilónyi vasat és műanyagot is megmozgat, ez totál idiótaság.

Amúgy nincsenek illúzióim, a magyar hatóságok sajnos agyonadóztatnak mindent, ami értelmes dolog: regisztrációs adó, rendszámért fizetni komoly pénzeket, motoros jogsival szopatás... ez itt ismeretlen dolog. Az állam itt szolgáltat, nem sarcol. A magyaroknak lenne mit tanulni a fejlettebb országoktól.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.06.11. 12:18:48

A magyaroknak azt tudom javasolni, hogy amíg ilyen bandita kormányok váltják egymást, addig vegyenek csak 125-ös robogót és hazsnálják 50-esként.
Magyarországon én is ezt tenném, mert egyszerűen hülye a szabályozás.
Ja, itt ahol élek, az 50-es robogókon is van rendszám, csak más színű (zöld), mint a nagyobbakon (fehér).
De a biztosítás filléres tétel, semmi sarc, lehúzó adó nincs. Vizsgázni robogóra nagyon egyszerű és hihetetlenül olcsó, 7-8000 forintnyi pénz. Egy írásbeli elméleti teszt és egy rutinpálya, forgalomban vezetés nincs. Mégsincsenek balesetek, pláne robogóval. Ez kutúra kérdése.
Nem kell állni a dugóban ezer embernek ezer autóval reggel és este, hanem több, mint fele robogóval jár, hamarabb odaérnek, kevésbé terhelik az utakat, jobban tudnak parkolni, külön parkolók vannak nekik merőlegesen az úttest oldalán.

Én nem értem a magyar szabályozás miért arra törekszik, hogy a polgár életét megkeserítse. Miért nem veszik át onnan, ahol már jól működik. A magyarok imádják a bürokráciát...

Gera 2014.06.11. 12:36:00

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Ja, a blog pontosan ezt mondta, meg mellé elővezette a menetrendszerinti idióta összeesküvés-elméletét ahelyett, hogy fél perc alatt megnézte volna, mit is állít a tanulmány.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.11. 12:46:30

@Gera: rakerestem a "A robogók szennyeznek a legtöbbet"

elso:
www.vezess.hu/hirek/robogok-forgalom-legdurvabb/52322/

itt nem irjak le azt hogy idiota a szabalyozas es e miatt van...
hanem csak hergelnek, es ebben a blognak igaza van, elvegre az ujsagiroknak neha-neha feltarnia is fel kellene, amit most ez a blog megtett helyettuk

mondjuk engem csak es kizarolag a budapesti helyzet izgat mas nem :)

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.11. 12:48:04

@Gera: nem mellesleg meg kell tanulnom kaszat kalapalni... nem mondom hogy a stihl fukasza az nem faintos meg jo, de ez a ketutemu tanulmany arra is ertendo :)

Gera 2014.06.11. 12:51:13

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Világosan leírják a forrást, leírják azt is, hogy a kétüteműekkel van a probléma, nem értem, miről beszélsz. A blog meg arról hadovál, hogy ez is valami összeesküvés, amivel a környezetbarát, korszerű négyütemű robogók ellen hangolják a népet a tudjukkik. Na, tapsolj lelkesen az ilyen ostobaságoknak.

Gera 2014.06.11. 12:52:51

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Büdösek is mint állat ezek a kétütemű kerti gépek. Nekem a fűnyíróm is négyütemű és nem fulladok meg mellette :)

walaki_aki 2014.06.11. 12:54:34

Kötve hiszem, hogy egy sorok mellett elhúzó robogó sokkal többet szennyezne egy átlag autónál. Az új 4ütemű katalizátoros 125 pedig nagyságrendekkel kevesebbet. Ráadásul ott fokozottan nem igaz ahol rengeteg a dízel autó ami a leginkább szennyező kategória mostanság (kisméretű koromszemcsék).
Persze mindent be lehet bizonyítani ha megfelelő tesztalanyokat válogatunk össze. Pl: tuning 2t robogó kontra kis városi benzines autó. De ha bevesszük a 2-3 literes fogyasztású korszerű 4T robogókat mindjárt borul a képlet. A kis 50-es kétüteműeket pedig anyagiak miatt veszik az emberek (olcsó megvenni de drágább fenntartani).

Gera 2014.06.11. 12:58:01

@walaki_aki: Nincsenek nagyságrendek, nagyságrend sincs, talán a felét lehetne mondani, persze ettől még jó, nekem is van.

Mészáros Laci 2014.06.11. 13:16:14

ha a twizy-t autónak tekintjük, annak nagyon szar. tényleg, a törésteszt csak hal a tortán.

ha négykerekű (= stabil) kétszemélyes robogónak, akkor jó, csak elég drága.

halaloszto 2014.06.11. 13:18:11

@eßemfaßom meg áll:

egy nagy de nem legnagyobb teherhajo 40km/h utazosebessegnel fogyaszt 220tonnat naponta. 230kg/km.

ezen a hajon van kb 10000 20 labasnak megfelelo kontener. Egy kamionra ebbol ketto fer.

Igy a hajo fogyasztasa 2 kontenerre 460gramm/km.

Egy kamion eszik 40-50 litert szazon, szamoljunk 50-el. Az 380 gramm/km.

Es a hajo a szinte pakura surusegu bunkerolajjal megy, ami csupa ken meg egyeb, nulla reszecskeszuro, nulla katalizator.

A tobbi szamitast magad is el tudod vegezni, robogoval nagyobb fogyasztas fog kijonni, de ossz szennyezesre nem fogja tudni meghaladni a hajot.

Vajk

halaloszto 2014.06.11. 13:19:37

@Mészáros Laci: Igy van. A torestesztje sokkal jobb mint egy robogoe. Es az esovedelme is jobb.

Nyilvan van nala biztonsagosabb jarmu, de attol meg nem eletveszelyes. Ennyi erovel a gyalogos torestesztje megrosszabb, megsem tartjuk onveszelyes orultnek aki gyalogol.

Vajk

walaki_aki 2014.06.11. 13:30:28

@Gera: OK nekem a fele harmada fogyasztás nagyságrendi különbség. Ha neked nem ezen nem veszünk össze. Lényeg, hogy nem rossz dolog a korszerű 4t robogó csak pénze nincs rá a legtöbb embernek.. :(

Gera 2014.06.11. 13:35:01

@walaki_aki: Ez nem egyéni vélemény kérdése, egy nagyságrend az ugye tízszeres szorzó.

asebes 2014.06.11. 13:40:12

Hülyék az államigazgatásban?

Egy másik blogon olvastam a minap, hogy a világon mindenütt megoldott kérdés - kerékpár szállítása - nálunk nem megy (az se megy). Mert ha a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítót felrakod, az eltakarja a rendszámot, és ezért büntet a rendőr.
Ha a kerékpárszállítón meglévő világítást bekötöd, és a rendszámot átrakod, akkor meg az - Magyarországon, de csak ebben a hüjjje országban - tilos. Mert hogy hatósági jelzést nem helyezhetsz át...
És az illetékes minisztérium 2 éve ismeri a problémát, "keresik rá a megoldást" - de nem találják.
A rendőrség meg azt nyilatkozza, ne tegyen fel senki ilyet az autójára, mert 2szabályosan nem oldható meg2.
Na ezért tart sz a kurva ország ott, ahol tart...

asebes 2014.06.11. 13:43:29

@halaloszto:
Megvan a megoldás! Tessék kurva nagy konténer szállító hajókkal közlekedni a városban...

asebes 2014.06.11. 13:44:46

@Gera: Attól függ, milyen számrendszert használunk. Binárisban már a dupla is nagyságrend...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.11. 13:47:23

@walaki_aki: "Lényeg, hogy nem rossz dolog a korszerű 4t robogó csak pénze nincs rá a legtöbb embernek.. :("

mint fentebb irtak ebbol a Don Pinter es Don Matolcsy hadisarca az legalabb a harmada a vegosszegnek
az azert nem apropenz...

nagyfeszültség 2014.06.11. 13:57:21

@molnibalage:
Erről szól a poszt is...
Mondjuk a Twizy, a kis elektromos motorjával, vagy a Honda PCX a szinte hangtalan 125-ös négyüteműjével nem éppen egy berregő szar.

Gera 2014.06.11. 14:02:48

@asebes: Ez így van, bármennyi lehet, de a szokványos szorzó a tíz.

Gera 2014.06.11. 14:04:06

@asebes: Ez már nem igaz, kiadtak egy állásfoglalást, hogy át lehet tenni a rendszámot.

Bambano 2014.06.11. 14:58:17

@rexter: szerintem te annyiból nem húzol el a kocsisor mellett, mint amennyit azok fogyasztanak stop-start üzemben leállított motorral, vagyis nullából.

sanyix 2014.06.11. 15:13:55

@walaki_aki: fajlagosságról volt szó legalább is az eredeti cikkben. Tehát a 2 ütemű berregő jobban szennyez ADOTT tömegre mérve mint egy kamion, de egy autó és egy kamion ugye sokkal nehezebb, így biztos jobban szennyeznek az utóbbiak.
Szóval inkább arról van szó, hogy a 2 ütemű robogók motorja nem elég hatékony, és ez igaz. A hülye jogsis szivatások, és adók helyett inkább olyan törvényt kéne hozni, hogy csak 4 ütemű robogókat lehet ezentúl forgalomba hozni. A 2 ütemű berregő füstgépek kikopnak, maradnak tiszta, és hatékony 4 ütemű robik.

(bár én ha jelenleg vennék robit, törvény nélkül sem vennék 2 üteműt, csak 4-est, mert nálam számít a hangerő, nem akarok megfulladni, na meg a 4 üteműek fogyasztása is jobb, úgyhogy az esetleges felár megtérül.

sanyix 2014.06.11. 15:16:02

@Bambano: persze mert a sorban araszoló autók általában 0-t szoktak fogyasztani... hagyjál már, valószínűleg többet fogyasztanak mint ha 60-al haladnának, másrészt hány autóban van start-stop rendszer? 5% talán, és ahogy halottam a kapcsolgatás nem tesz jót a motor élettartamának...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.12. 10:32:38

mopedauto alatt nem mellesleg ezt ertik: cegjegyzek.info.hu/dunaikft/images/galeries/001/00003.jpg

es elegge gyilkos joszag amikor ket falu kozott 90es korlatozasnal tolva 100 km/h -val feltunik ez a gurulo koporso... es van olyan barom aki kozepre huzza be

Budapesten agglobol bejarva nem lenne vele gond, csak az az igazi baj ezzel amit belinkeltem fentebb, hogy ez is ugyanolyan retek ketutemu a szabalyozas miatt, mivel ez nalunk egy kisrobogo :)))

Gera 2014.06.12. 11:05:03

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Nem igazán kétüteműek, ilyen 4-500 köbcentis dízelek vannak bennük.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.12. 12:01:05

@Gera: huhh lehet...
azert rakerestem es mar egyaltalan nem relevans :)

www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/ki_mivel_vezethet_mopedautot-5507
"hazánkban 2009. április 1-től csakis B-kategóriás, azaz normál, 17 éves kortól megszerezhető személyautó jogosítvánnyal vezethetők ezen járművek, s bizony rendszám is kell rájuk, valamint regisztrációs adót is szükséges fizetni utánuk"

csak az elnevezes miatt fontos, mert ezek a mopedautok :)
eletveszely mogeje kerulni autouton, de akkor ezt szerencsere kinyirtak a felsobb szervek

Gera 2014.06.12. 12:15:54

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Legutóbb ott maradtam le, amikor még tisztázatlan volt a szabályozás, de akkor hálistennek léptek. Ezzel kivételesen egyet is értek.

gigabursch 2014.06.12. 14:17:24

@halaloszto:
Ezt már korábban egy másik bejegyzés alatt kiveséztük.
árutonna-km-üzemanyagfogyasztásban messze nincs náluk hatékonyabb történet.
Aki nem hiszi, járjon utána.
Elég csak ezen a blogon.

gigabursch 2014.06.12. 14:21:45

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:
Én ma kaszáltam le 300 négyszügölet telket.
Jól esett a mozgás.
Hozz kellt egyem a szomszéd néni fia néhe mindezt motoros kaszával csinálja, neke több mint egy fél nap, és irtó hangos meg büdös.

gigabursch 2014.06.12. 14:23:47

@halaloszto:
Anyám borogass.
Ha már észrevetetd a 10.000 konténert, akkor miért is nem osztasz vele???

Ennél bonyolultabb példák vannak egy érettségin.

Remélem még előtte vagy, mert ha nem, akkor az a közoktatás szégyene.

gigabursch 2014.06.12. 14:24:46

@asebes:
Bő fél éve megváltozott a jogszabály, mióta TC kibuktatta a zsandárok disznóságát tavaly nyáron.

Jó reggelt!

halaloszto 2014.06.12. 17:40:21

@gigabursch: gratulalok! Te vagy egy nap alatt az elso aki eszrevette a hibat. Amugy csak egy 10-essel van elszamolva.

te nyilvan nem hibazol ilyet, mert nem pazarlod az eszed arra hogy tenyeket irj egy hozzaszolasba, eleg fikazni a tobbieket.

Vajk

gigabursch 2014.06.13. 10:28:24

@halaloszto:
:-)

De szoktam én is hibázni - elvégre ember volnáék magam is.

Már csak egy kérdés(kör):
Utánajártál-e a korábbi hajózós-környezetterhelős beszélgetéssorozatnak itt a blogon?
Ha igen, akkor továbbra is fenntartod-e a véleményed a hajózás környezeti terheléséről (+ kapcsolódó infrastruktúrás se felejtsd ki)
Persze az sem utolsó szempont, hogy órási marhaság Kínából ide bugyit hozni, meg élelmiszert, de ez ebben a keresztmetszetben még nem szempont, csak a későbbiekben.

halaloszto 2014.06.13. 11:01:48

@gigabursch:

1. nem olvasok el itt mindent
2. ember fel nem foghatja hogy a hajok mennyire szennyeznek. vagy siman nyersolajjal, vagy a finomitas maradekaval mennek, amiben minden szennyezo benne van. es nincs katalizator meg euro5. siman tud tobb szazszor annyi szennyezo anyagot kibocsatani egysegnyi elfogyasztott uzemanyagra mint a 7-es busz.
3. nem igazan lehet a kereskedelmi es gazdasagi kerdesektol kulonvalasztani. azert mennek ilyen hulladek uzemanyaggal, mert ez olcso. es mert fel sem merul olyan hatosagot felallitani, aki nyilt nemzetkozi vizen megallitana a hajot egy kis felulvizsgalatra. es mivel olcso, ezert siman megeri bugyit hozni kinabol. sot, pl fát.

gigabursch 2014.06.16. 13:03:31

@halaloszto:
Akkor adok pár szemőpontot:
1.)
A hajómotorok annyira drágák és értékesek, hogy 60 évvel ezelőtt a békebeli MaHaRT is utasítást adott ki arra, hogy hol tankolhatnak és milyen anyagot, mert a kéntartalom okozta károsodás egy több élvtizedet szolgáló hajógépben nem megengedhető (járj utána a LÁNG dízelek kezelési utasításának) - innen még kb 4 évtized volt az, hogy a gépjárművek dízelolaját elkezdjék kénteleníteni. Szóval ekkor még sehol nem volt környezetvédelem meg hasonlók, de a gépek értéke miatt erősen magasabb paramétereket követeltek meg, mint ahogy azt te valah is ezek szerint elképzelted. sebaj...
2.)
Folyami hajózásban dízel üzemű gépeknél csak dízelolaj használható ennek oka az, hogy az állandó géperő változtatás és az így keletkező hulladékhő, amivel ki lehet folyósítani a nehézolajat, pakurát nem áll rendelkezésre. A gőzüzemű gépek roppant szép, de "kissé" elavult technológiájába nem menjünk bele - engedelmeddel.
A tengerhajózásban használt nehézolaj és pakura egyrészt már rég nem annyira olcsó mint régen (sokkal jövedelmezőbb belőle gyógszert előállítani), ugyanakkor a stabil üzem mellett egy jó felhazsnálási lehetőség, ráadásul a hajógépek lassú fordulata, állandó hőmérséklete, a kényszeres tömegcsökkenés hiánya, a hosszabb ideig tartó égés miatt az elégetlen/rosszul elégett anyag )pl korom és társaik) lényegesen kevesebb mértékben jelenhetnek meg, ráaádásul ebben az esetben a hulladékhő felhasználása révén a termikus hatásfok is magasabb, révén 2nem csak elfűtik" a levegőbe azt a forró füstgázt a munkaütem befejeztével.
Ha figyelembe veszed, hogy egy kémény hány méter és az, hogy vastagon hőszigetelhető, akkor arra sem nehéz rádöbbenned, hogy alighanem egy olyan gép esetében ahol a működési elv eleve légfeleslegre épül sokmindenre van lehetőség, amir a közutakon esélyed sincs.

3.)
S végül:
Vizsgáltad már valaha, hogy a hajózás kontra közúti közlekedés mennyi infrastrukúrát igényel, mennyibe kerül az infrastruktúra fenntartása, annak milyen környezeterhelési vonzatai vannak, hány tonna fékbetét és kuplungtárcsa por röpköd csak kis-Hazánkban egy esztendő alatt akár a közút, akár a vasút vonyatkozásában és mennyi mondjuk a hajózás révén, mindezt különböző mutatók mentén (árutonna, km, utasszám, stb)

Ha mindezek túl vagy, talán kevesebb zagyvaságot fogsz mondani.

Egyébként meg olvass el mindent, mert különben az alábbi jelzőkkel találod magad szembe mások részéről:
- okoskodsz,
- fröcsögsz
- hozzá nem értő, mentális alapon kinyilatkozó hülye vagy, stb.

Ez olyan mint a népmese:
Aki nem hiszi, járjon utána.
Aki meg lusta, az ne csodálkozzon a környezete ítéletén.
Személy szerint én egyikből sem kérnék, de ha neked jól esik, ám legyen.

halaloszto 2014.06.16. 15:03:52

@gigabursch:
1. nem folyami hanem tengeri hajozasrol beszeltem. ha nagyon akarsz nezz utanna a bunkerolajok fejezetnek meg a ketutemu dizel hajomotoroknak

2. mondom nem folyami hajozasrol irtam. ha olvastad lattad hogy kontenerekrol, tizezer kontenerekrol volt szo.

3. nem ovasok utanna a te kedvenc temadnak, mert az a te kedvenc temad. cserebe azt irok le amit akarok. te elolvasod vagy sem, valaszolsz vagy sem, okoskodasnak minosited vagy sem. bagatell

Vajk

t72killer 2014.06.16. 18:47:35

Újabb autóellenes hisztinek lehetünk szemtanúi. A villanyautós lázálmokra már korábban ráhúzták a vizes lepedőt, jöjjön hát a moped....

Kíváncsi lennék, hogy a cikkíró hogy oldaná meg egy 2 gyerekes család mobilitását vidéken? A-verzió: sehogy, maradjanak a s#@ggükön, B: várjunk fél napot a volánbuszra, C: rakjuk fel a 4 embert (Anyu, Apu, 2 gyerek +1 babakocsi) szakadó esőben egy mopedre.

Ja, és emeljük már meg a fenti szerencsétlenek adóját, hogy a tizenéves suhanc olcsóbban mopedezhessen, mert ennél fontosabb nemzetgazdasági cél aztán tényleg nincs...

t72killer 2014.06.16. 18:59:18

@t72killer: Annyit még hozzátennék: abban egyetértek, hogy a nagyvárosi közlekedésben csökkenteni kéne az autók részarányát - a modern emissziós szabványok (EUR5-6) betartása mellett már nem is a kibocsátás, hanem a dugók miatt! Ebben viszont egy mopedautó (ami véd az esőtől) keveset segít, a forgalomban normál úttesten kb annyi helyet foglal, mint egy rendes kisautó/smart.

A töréstesztes részhez: nem tudom, én nem hallottam még róla, hogy egy gyalogos kinyírta volna magát egy villanyoszlopon :D...

gigabursch 2014.06.16. 20:17:40

@halaloszto:
Csak azért mert kétütemű, ne ekverd már össze a Trabanttal!
Folyamon is császkálnak konénerek. A DMR megnyitása óta a Dunán nem igazán, - csakhogy Euróán belül maradjunk) elnézegethetnéla Rajnára vagy épp a Don-ra.
Ne olvass utána, legély durcimurci, de attól még sem több ismereted nem lesz és kevesebb szamárságot sem fogsz kinyilatkozni.
Nem erölködök...

halaloszto 2014.06.16. 20:20:45

Folyamatosan terelsz :-)

Sehol nem irtam folyami hajozasrol, ez a te maniad.
Trabantrol sem irtam.

Azt irtam, hogy a tengeri teherhajok irtoztatoan szennyeznek, es hogy ketutemu dizelmotorjuk van, megpedig olyan ami nem draga es szupertiszta dizelolajjal megy hanem baromi olcso bunkerolajjal, ami minden csak nem tiszta.

Vajk

gigabursch 2014.06.16. 20:26:43

@gigabursch: na még1×, magyarul.
@halaloszto:
Csak azért mert kétütemű, ne keverd már össze a Trabanttal!
Folyamon is császkálnak konténerek. A DMR megnyitása óta a Dunán nem igazán - csakhogy Euróán belül maradjunk -, elnézegethetnél a Rajnára vagy épp a Don-ra.
Ne olvass utána, legyél durcimurci, de attól még sem több ismereted nem lesz és kevesebb szamárságot sem fogsz kinyilatkozni.
Nem erölködök...

gigabursch 2014.06.16. 20:28:49

@halaloszto:
Folyamatosan értetlenkedsz és mellébeszélsz.
A hajónak messze a legdrágább része a motor, élettartam több évtizedes mindennapos terhelésre került tervezésre.
Ha neked az a népi szokásod, hogy ezt kénes üzemanyaggal meggyilkold, ám tedd - ha van rá pénzed -, egyéb esetben tartsd be a gyártó előírásait, különben a füstgázban kelektező kénessav elég sok és elég drága kárt okoz.

Kiszáltam.

halaloszto 2014.06.17. 09:26:06

@gigabursch: Jobb is hogy kiszallsz.

Megegyszer leirom, en raerek:

En a tengeri kontener es tankhajok kornyezetszennyezeserol irtam. Ezek bunkerolaj uzemanyaggal mennek, ami egyaltalan nem tisztitott, inkabb mellektermek. A megengedett kentartalma 4.5%. (a gazolajban amit a kuton adnak a megengedett kentartalom 0.01%). Egy ilyen hajo 1-300 tonna uzemanyagot eget el naponta. Egyetlen hajo ha 100 tonnat eget el, akkor akar 4.5 tonna kent eget el naponta.

Vajk

t72killer 2014.06.17. 11:06:54

@halaloszto, @gigabursch: Élvezetes volt a hajós sztorit olvasni, de vissza kéne térni a szárazföldre, az az eredeti téma...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.18. 09:31:00

@gigabursch: "Vizsgáltad már valaha, hogy a hajózás kontra közúti közlekedés mennyi infrastrukúrát igényel, mennyibe kerül az infrastruktúra fenntartása, annak milyen környezeterhelési vonzatai vannak, hány tonna fékbetét és kuplungtárcsa por röpköd csak kis-Hazánkban"

az valo igaz hogy az uj gyartasu autoknak uj allapotaban a reszecskekibocsatasnak a fele az a fektarcsabol es a gumikbol jon :)
viszont itt a 2 utemu goreny motorokrol volt szo :) mindenesetre a hajonal a gumibol jovo reszecskek szama az nulla :)

mindenesetre engem te jobban meggyoztel

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.18. 09:52:20

@halaloszto: valo igaz a ken
http://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C
"The cylinders are lubricated by continual, timed injection of consumable lubricant, formulated to protect the cylinders from wear and to neutralise the acids formed during combustion of the high-sulfur fuels commonly used."

viszont a posztban tudore szivott szutykot hasonlitunk!
abbol meg egy ocean felett ahol a porszennyezodes az nulla, azaz benyeli az ocean pl. a koromszemcseket ugy kb az osszeset abbol szinte semmi szennyezest nem kap az ember tudore mig a kis fos ketutemu mociknal meg neha a kipufogo mogott telibeszivja
igy nezve hatalmas a kulonbseg a ketto kozott, attol fuggetlenul hogy egy kis kensavat beletol az oceanba a hajo

hozzatennem hogy valojaban a kismeretu dizel viszi le faintosan a szennyezo reszecskeket bele egyenesen a veraramba, es ez a legveszelyesebb azaz a kismeretu mocik utan kozvetlenul a modern turbodizelek jonnek, hiszen a DPFet a sok fillerb.szo ugyis kinyirja hamar mert idiota hozza

halaloszto 2014.06.18. 10:00:21

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: egyetertunk, kiveve hogy a bolygonak egy legkore van. nincs olyan hogy a tenger felett lehet fustolni, kensavat pofogni, es annak nem lesz semmi hatasa a lakott szarazfoldeken.

Vajk

gigabursch 2014.06.18. 12:26:27

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:
"mindenesetre engem te jobban meggyoztel"
:-)))
Köszönöm, bár nekem a fő célom az volt, hogy @Halálosztó topictárs figyelmét felhívjam néhány - talán - általa nem figyelembe vett szempontról.

A kétütemű motorokról:
Szóval a benzines és a dízel kétütemű motorokat véletlenül sem szabad egy kalap alá venni.
Az egy dolog, hogy mindkét esetben mérhetetlenül egyszerű a szerkezete a négyüteműekhez képest.

Ugyanakkor kétütemű dízelek elég szélesen elterjedtek, igaz nem az autózásban..
Sokak kedvenc mozdonyában a NOHAB-ban is az van legjobb emlékeim szerint, de egy nagy rakat erdészeti erőgépben (Valmet/Vatra, Timberjack, Ponse) és társai is előszeretettel használják a kétütemű dízelmotorokat.
Vajon miért?
S feltételezhetjük-e azt, hogy épp egy Valmet/Vatra ne adna arra, hogy kevéssé szennyező motorkat gyártson?
Nem hinném.
Alighanem a viszonylag állandó terhelés - lévén van egy hidraulikus lehajtás - mellett alaperőműként aránylag egy fordulatszámtartományban jobban optimalizálható az égési és füstgázképzési képessége, mint a 4 üteműnek, ergo mogasabb a termikus hatásfoka.
Igaz annak meg tágabb a hasznos(ítható) fordulaszámtartománya.
A hajózásban ugyan hidraulikus lehajtás nincs, viszont az állandó fordulatszám akár hetekig is.

Valószínűleg itt van a nagy kérdésre a válasz.

Rákerestem a bunkerolaj kifejezésre külön még1×, hátha azóta változott valami.
"Hajózásban használt dízel- és nehézolajok gyűjtőneve".
Sokkal előrébb lettünk. Magyarán a dízelolaj, a nehézolaj és a pakuraszármazékok együttes gyújtőfogalma.

gigabursch 2014.06.18. 12:35:22

@t72killer:
Igazad van, térjünk vissza.
Ha valaminek lenne igazán értelme a belvárosban az talán a Plug-In robogó lehetne.
Még nem találkoztam erre utaló megoldással (persze attól még lehet), de talán annyi akksi elvfér a motor és a hajtáslánc* helyén, hogy napi 20-30 km-t kibírjon a rendszer, és fél-egy óra alatt házi hálózatról is érdemben fel lehessen tölteni (pl: ebédszünet).

_____
*lévén a motor egybeépíthető a kerékkel a lengőkar végén.

gigabursch 2014.06.18. 12:40:32

@gigabursch:
Az már egy másik kérdés, hogy a KRESZ-t módosítani kell hozzá, mert cm3-ban nem értelmezhető a jogosítvány kategória...
De ez már csak szőrszálhasogatás.

t72killer 2014.06.18. 13:03:01

@gigabursch: Nem teljesen plug-in robogó, de hasonló az E-bike. Nyugaton elég divatos, ára 1-3000EUR. Jogsi 300w teljesítményig nem kell hozzá. Ha már kétkerekű, akkor én egy ilyenre tenném le a voksot.

gigabursch 2014.06.18. 13:09:27

@t72killer:
Rákerestem erre az E-bikera.
A robogókkal szemben ott van a gyengéje meglátásom szerint, hogy nem tudsz rátornyozni 20 pizzát és hasonlót dolgokat.


süti beállítások módosítása