A két legendás francia autómárka, a Peugeot és a Citroen kedvelői azt már régóta kénytelenek voltak tudomásul venni, hogy a PSA Peugeot-Citroen csoport lassan másfél évtizede képtelen egy igazán takarékos, környezetbarát, egyszerű és tartós benzines alapmotort előállítani, amely ugyebár alapjául szolgálhatna igazán környezetbarát kisautók forgalmazásának.
Már 2005-ban, amikor a csehországi Colinban megkezdődött a teljesen azonos alvázra, hajtásláncra és karosszériaformára épülő hármasikrek, a Peugeot 107, a Citroen C1 és a Toyota Aygo gyártása, szinte természetes volt, hogy ilyen "francia zöld erőforrás" híján, a Toyota később Év motorja-díjat is nyert igazán szimpatikus háromhengeres, szívó benzinesét használják mindhárman. Akkoriban is legfeljebb az volt fura, hogy sem a Peugeot, sem pedig a Citroen nem tudott stílusban, dizájnban, sármban semmifajta hozzáadott esztétikai érték produkálni a C1-el és a 107-el az Aygóhoz képest.
(Holott már akkor világos volt: egy környezetbarát miniautónak kötelező nagyon jó fazonúnak lenni, mert csak akkor lehet vonzó széles vásárlói rétegeknek. Vagyis az embereket csak stílussal lehet rávenni a környezetvédelemre.)
Most, amikor bemutatkozott a colini hármasikrek második generációja, a napnál is világosabbá vált: mára a Toyota nemcsak műszakilag, de stílusban, dizájnban, sármban, sőt praktikumban és megsemmisítő vereséget mért két francia ikertestvérére.
Az Aygo kedves, sármos, vicces, feltűnő, sportos, csajos, vagány, uniszex egyszerre. Elképesztően kedves stílusbravúr, ráadásul a már emlegetett háromhengeres ezres kis Toyota motor új verziója még takarékosabb: 88 g/km-es rekordalacsony károsanyag-kibocsátása mellett kifejezetten sportos és dinamikus vezethetőséget is lehetővé tesz az új kisautó.
Az új Citroen C1 viszont kifejezetten rusnya, míg a Peugeot 108 egyszerűen csak unalmasan semmilyen. Vélhetően tisztában vannak ezzel a francia cég illetékesei is, hiszen állítólag még az sem bizonyos, hogy az Aygo két francia testvérét egyáltalán bevezetik a magyar piacra, mert szinte borítékolható az irdatlan üzleti bukta, és attól félnek, hogy vásárlói érdeklődés híján még a homologizáció tetemes költségeit is elbukják.
Szóval itt tart a világ: a Peugeot 203, 205, 406, a Citroen DS Pallas, a 2CV egykori gyártóját ma nem csak műszakilag, de esztétikailag is lemossa a japán Toyota - amelyet rajongói ugyebár nem a szépségéért szoktak szeretni.
Szóval ebben a posztban temetnem kell - és dicsérni egyszerre.
Temetni a két franciát, a Peugeot-t és a Citroent, amelyek mióta kínai befolyás alá kerültek, majdhogynem kimondva is leszarják Európát, és a torzult ízlésű, tébolyult konzumidiótizmusba hajszolt újdonsült kínai vásárlók számára terveznek elvetemült gnómságokat, és képtelenek volt ízléses külsőt álmodni egy városi kisautónak.
És dicsérni kell a korábban sok legendásan nagyszerű - és csúnya - autót gyártó Toyotát. Amelynek mostantól bizonyosan nem a híres hibridjei, hanem ez a bájos kisautó, az új Aygo lesz a zöld zászlóshajója.