Nem is olyan egyszerű kérdés annak eldöntése, miként is közlekedjünk gyorsan, kényelmesen és környezetbarát módon egy nagyvárosban. Nyilván az elég egyértelmű, hogy ahol és amikor a gyors és megbízható kötöttpályás tömegközlekedési eszközök rendelkezésre állnak, akkor azok feltétlenül prioritást érdemelnek. Az is világos, hogy rövidebb távokra célszerű - egy jó minőségű cipővel a lábunkon - gyalog eljutni.
Eddig tiszta.
Viszont a gyalog túl hosszú, jó minőségű kötöttpályás tömegközlekedési eszközzel (metró, villamos, hév, vonat) elérhetetlen - vagy esetleg onnan még túl hosszú gyaloglást igénylő utakon nem is olyan egyszerű a megoldás.
Mert a bicikli nagyon sokszor, nagyon sokaknak nem az.
Nehéz, nehézkes, izzasztó vagy kényelmetlen. Nem lehet - vagy csak állandó pluszköltségért lehet - tömegközlekedési eszközön szállítani. És vannak, akik bár megrögzött környezetvédők, kifejezetten nem is szeretnek kerékpározni.
Számomra ezeket a tömegközlekedéssel és gyalog is nehézkesen megtehető utakat mindeddig egyvalami tudta kiváltani és kényelmesen megtehetővé tenni: ez pedig a roller. Amely lassan reneszánszát éli az európai nagyvárosokban.
Talán azért csak lassan, mert - különösen korszerű, igényes, jó minőségű - elektromos változatai első hallásra rémisztően drágának hatnak.
Mindez persze sokaknál csak tudati kérdés, hiszen egyszerűen arról van szó, hogy amíg mondjuk egy márkás elektromos bringa esetében (pedelec) senki nem sokallja a többszázezer forintos vételárat, addig a villanyrollereknél rögtön az a közhelyes kérdés vetődik fel: mi kerül ezen ennyibe?
Hogy tudnillik mi kerül 100- 200 ezer forintba egy rolleren? - merthogy igényes, tartós, erős és korszerű villanyrollert ilyen összegekért lehet beszerezni.
Nyilván az eszünkkel tudjuk a választ: ugyanaz kerül egy igényes elektromos rolleren kétszázezerbe, ami egy igényes elektromos bringán 600-900 ezerbe, egy igényes elektromos hajtású robogón 1,5-2 millióba és egy villanyautón 10-20 millióba.
Csak mondjuk amíg a végtelenül kommersz Hervis sportszeráruházban ma már nem okoz különösebb döbbenetet egy KTM pedelec egymillióért, addig az én elektromos rollerem kétszázezres ára gyakran komoly szociális feszültség forrása.
A városi rollerek közeli reneszánsza talán elhozza, hogy ez a kedves és bájos, gyerekkorunk szép emlékeit hordozó kis kétkerekű is elfoglalhatja az őt megillető fontos helyet a nagyvárosi zöld-egyéni közlekedésben. Addig is mindenkinek csak javasolni tudom a kipróbálását - nem csak az elektromosokét, de a jobb minőségű, már néhány tízezer forintért beszerezhető lábhajtású változatokét is. (Természetesen a villanyrollerek is használhatók sejttüzelésű, vagyis lábbal hajtott üzemmódban)
Én az enyémet a www.futurer.hu oldalon találtam és szereztem be.
Hogy ott a legolcsóbb és a legjobb-e?
Nem tudom. Biztos - vagy legalábbis remélem -, hogy még sok, vagy legalábbis egyre több helyen lehet rollerből jót, korrekt áron vásárolni.
Annyi viszont bizonyos, hogy a futurer.hu-nál a kulturáltsághoz, szakszerűséghez, zöld elkötelezettséghez profi alkatrész és szervizháttér is tartozik.
Márpedig ennyi pénzt egy rollerért csak olyan szimpatikus, profi és zöld cégnél szabad hagyni, ahol megérdemlik.