Ha már egyszer év autója...

2014.08.31. 16:02 - vancat

Mióta az autómobil világszerte tömegcikké vált, szinte minden évnek volt autója. Nem azért, mert néhány mutyiutazásokkal, ajándékokkal, hirdetésekkel vagy egy kis készpénzzel, valamelyik autógyártó megvett néhány, magát az évautója-díj eldöntésére feljogosítva érző bértollnokot, aki összeültek, kiválasztott egy új típust, és azt nagy csinnadrattával az "év autójának" választották.

Nem.

Az év valódi autói soha nem így születnek.

Hiába lett például 2014-ben Év Autója a ráncfelvarrott Peugeot 308-as a szakértő nemzetközi zsűri szerint. A Peuget 308-as láthatóan a kutyát nem érdekli. Sem esztétikailag, sem műszaki tartalomban, sem pedig környezetvédelmi szempontból az égegyadta világon semmi újat nem hozott. Legfeljebb sokan konstatálták, hogy azért lényegesen szebb és valamivel üzembiztosabb lett elődjénél.

De ez - elvben - alapelvárás egy normális autó esetében - és nem ok a díjazására.

De meg is fordíthatjuk a dolgot: hiába nem lett évautója annakidején, a kilencvenes évek végén, a Peugeot 206-os vagy a 406-os. A világ, a vásárlók mégis rajongtak ezekért a típusokért, és senkinek sem hiányzott egy néhány újságíró által kiállított évautója plecsni, ahhoz, hogy szeressék és vegyék e két - egyébként tényleg nagyszerű - járművet.

Hamarosan idén is megválasztják az év autóját a magukat nagyon nagytekintélyűnek, kurvára elfogulatlannak, pártatlannak és hozzáértőnek tartó zsűri tagjai. A legtöbb autós cég nyilván idén is igyekszik majd ezeknek a zsűritagoknak a kedvébe járni: utaztatják, etetik, autóztatják őket - és ők nagykegyesen mindezt el is fogadják. Hangsúlyozva persze szigorú pártatlanságukat és befolyásolhatatlanságukat.

Aztán - évről évre nagyobb felhajtással - hoznak egy döntést, amely valójában semmit nem befolyásol és lassan senkit nem is érdekel. Az év autója ugyanis idén is az lesz, amelyikről a leendő vásárlók, a közvélemény úgy érzi, hogy "igen, ez az".

Az lesz az év autója, amelyik világszerte közbeszéddé válik, divatot teremt, trendeket formál és emberek millióinak vágyai tárgyává válik.

twingo.pngIdén ez a (személy)autó valószínűleg az új Renault Twingo lesz, amely trendi, de praktikus, sportos, de öko, kicsi, de tágas. Szóval olyan - elvileg - egymást kizáró tulajdonságokat egyesít, amelyeket egyetlen más idei újdonság sem.

Az idei év autója tehát egy zöld szempontból vállalható kisautó, amely szolgáltatásaiban vetekszik a környezetvédelmi szempontból vállalhatatlan sokkal nagyobbakkal is.

A helyzet egyébként ugyanígy áll az év teherautójával/kisáruszállítójával is. Azt is lehet nagyon menő szakújságíróknak pontozgatni, elemezgetni, de mindenki tudja, hogy ott az év újdonsága idén valójában nem más, mint a Nissan új villanyfurgonja, az NV200 tisztán elektromos változata lesz.

De ez utóbbiról inkább majd máskor, részletesebben.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr576652703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2014.09.01. 09:50:32

Érdekes, amit írsz, de igaz: a 206 és a 406 sem volt valami óriási műszaki innováció, mégis megmozgatta az emberek lelkét.
Ami az új Twingo-t illeti, az azért egészen más...farmotor, hátsókerékhajtás és ami a legszimpatikusabb egy kicsi, takarékos és vélhetően tartós - benzines szívómotor. Ja és mini létére 4 ajtó.
Nekem nagyon bejön.

gigabursch 2014.09.11. 04:45:03

Ami azt illeti érdemes elolvasni Csikós Zsolt COTY-s bejegyzéseit a TC-n.
S érdemes végighallgatni a szempontokat és azt, hogy a sok-sok szakújságíró mégis hogyan gondolja a pontozást és miért.

Szóval a vádak nem egészen állnak meg.
Szerintem.

kereszturi 2014.09.12. 16:04:34

A Peugeot 308-as nem ráncfelvarrott modell, ez nagy tévedés. Ülj bele az elődjébe és az újba. Teljesen más. Megérdemelte az Év Autója címet. Olyan újításokat, megoldásokat vonultat fel, amiről eddig mindenki pozitívan nyilatkozott. Legfeljebb ez a blog nem, mert ez meg lekötelezettje a Renault-nak. Amúgy meg a Renault és a Peugeot két külön világ. A Peugeot mindig is a francia Mercedes volt, míg a Renault a Volkswagen. Azaz minőségi különbség volt és van a két márka között. A környezetvédelemben, fogyasztásban pedig a kiváló HDI motorok az élvonalban vannak, a tartósságról nem is beszélve. Ehhez a Renault sehol sincs.


süti beállítások módosítása