A korán jött tavasz meghozta a motorosszezon indulását, és mikor lenne jobb alkalom, mint most arra, hogy néhány gondolat erejéig zöld szempontból is áttekintsük a hazai kétkerekű piacot. Abba a filozófiai vitába, hogy tudnillik a robogók-motorok valójában részesei-e egyáltalán a környezettudatos egyéni közlekedésnek, nem szeretnék mélységeiben belemenni.
Saját álláspontomat úgy foglalnám össze ezügyben röviden, hogy attól függ. A Honda PCX 125 a maga 1,8 literes átlagfogyasztásával bizonyosan, a Yamaha V-Max a bőségesen tíz felettivel bizonyosan nem.
Szerencsére, ha rápillantunk a 2014-es magyar motorpiacra, akkor - mind az új, mind pedig a használt kétkerekűek esetében - nyugodtan beszélhetünk környezettudatos kétkerekűekről.
2014 újmotor-eladásainak slágere ugyanis ugyanaz, amelyek 2013-é, 2012-é és 2011-é. Az a robogó, amely az öt évvel ezelőtt indult Noemisszió blog első posztjának témáját is adta.
Honda PCX 125.
Amely azóta kiegészült egy 150-es változattal is. Ha egy olyan kicsi újmotorpiacon, mint a magyar, lehet egyáltalán valódi sikertörténetről beszélni, akkor a Honda PCX-é bizonyosan az. Egy finom, kellemes, kedvező árú, megbízható és takarékos jármű, amelynek 125-ös változata kifejezetten városba, egy személyre, 150-es verziója viszont akár a körgyűrűre, vagy az elővárosi közlekedésbe és esetenként két személlyel is kifejezetten takarékos mobilitási megoldást biztosít. A hazai újmotorpiac ezüstérmese is egy - szintén 125-ös - Honda, a CBF 125. Nagymotor kicsiben, sportos, dinamikus, városi, közúti használatra.
Ha nem is kifejezetten környezettudatos, de rendkívül igényes, tartós, jó ízlésről tanúskodó járművek a hazai újmotorpiac többi sikertípusai is, mint például a Vespa GT300i, a BMW R1200, KTM 390 vagy a Suzuki DL 650.
Ami pedig még ennél is örvendetesebb, hogy a korábban slágerszámba ment, eszetlen és eszement - jobb helyeken már betiltás alatt álló - utcai versenymotorok szinte teljesen kihaltak a használtimportból is. Hiszen a 2014-es hazai használtmotormodell-rangsor úgy kezdődik, hogy Honda CB600F, amely egy igazán univerzális, józan és sármos naked.
Aztán folytatódik a Suzuki bestsellerével, a Burgamannek a 400-as változatával, de az első tízben szerepel a szintén nagyszerű 650-es Burgman és az örök klasszikus Yamaha Majesty is.
Nyilván a forgalmazók, kereskedők a jelenleginél volumenében sokkal nagyobbat, én környezetvédőként leginkább a 2014-eshez hasonló összetételű, zöldülő, józanodó motorpiacot vágyok. Olyat, ahol jópofa, takarékos, sokcélú és minőségi modellek dominálnak - úgy, ahogyan ez történt 2014-ben.
Ez volt a jó hír.
A rossz az, hogy van a hazai motorpiacnak egy minden hatóság és minden statisztika számára láthatatlan része is. Ez pedig a jobbára nagyon öreg, súlyosan környezetszennyező, döntőrészt kétütemű, nagyrészt ötven köbcentis, kisebbrészt annak hazudott, "hulladék robogók" mezőnye, amelyek semmilyen papírral nem rendelkezve hivatalosan lényegében nem is léteznek.
Létük leginkább csak abban a rettenetes és méretükhöz képest irreálisan borzalmas légszennyezésben nyilvánul meg, amelyet nap, mint nap okoznak a hazai nagyvárosokban.