Hosszú csend után újra hallani Vitézy Dávidról, a Budapesti Közlekedési Központ egykori vezetőjéről, aki nemrégiben kormányzati megbízást kapott.
Feladata elég sokrétű lett, de ami ebből a legfontosabb: országosan össze kellene hangolni a Volán-társaságok buszjáratait és a vonatközlekedést.
Ha Vitézy tisztességgel igyekszik majd elvégezni ezt az egyébként igen fontos és kormányzati, szakpolitikai szinten régóta halogatott munkát, nos, akkor előre borítékolható, hogy korábbi fővárosi munkájához hasonló konfliktusokra számíthat.
Vitézy Dávid - ahogy megismertük - alapvetően környezetvédő, a zöld közlekedés preferenciáit magáénak valló szakember.
E - számomra - szimpatikus mentalitása miatt került konfliktusba Tarlóssal, Láng Zsolttal és még sok más, a zöld közlekedésről csak pofázó, rossz esetben inkább hazudozó fővárosi politikussal.
Attól tartok, ha Vitézy igazán komolyan veszi az új munkáját, ugyanezek miatt fog konfliktusba kerülni a zöld közlekedésről csak pofázó, rossz esetben inkább csak hazudozó vidéki polgármesterekkel.
Vitézy munkája során nyilván igyekszik majd azt az alapelvet érvényesíteni, hogy ahol vasút van, ott a buszjáratok hatékony ráhordó szerepet kapjanak, és ahol nincsen kötöttpályás helyközi tömegközlekedés, ott kapjanak főszerepet a - lehetőség - szerint minőségi buszjáratok.
Nézzünk egy-két konkrét példát.
Kisbér távolsági tömegközlekedését Székesfehérvár és Komárom felé nyilvánvalóan a viszonylag jó minőségű Komárom-Székesfehérvár vasútvonal és az arra ráhordó buszjáratok fejlesztésével kellene-lehetne megoldani.
Szakmailag ez teljesen egyértelmű.
Csakhogy.
Kisbér fideszes polgármestere, Udvardy Erzsébet, aki a Bajnai-kormány vasútbezárásai idején még masszívan, hangosan és folyamatosan hazaárulózta a "nemzet felemelkedésének zálogát jelentő vasutakat bezáró" baloldalt, most szép csendben dolgozik a vasút elsorvasztásán.
Székesfehérvár fideszes polgármestere, a Fidesz egykori legagresszívebb megmondóembere, a vasútbezárások miatt hazaárulózó Cser-Palkovics András gyakorlatilag hallani sem akar arról, hogy a fentebb említett Székesfehérvár-Komárom vasútvonalat felfejlesztve, azt egy ütemes menetrenddel bekapcsolják Fehérvár agglomerációs tömegközlekedésébe.
Komárom első embere, Molnár Attila, aki Bajnaiék vasútbezárási intézkedései idején állomásról állomásra járt hazaárulózni, most - hasonlatosan a vasútbezáró hazaárulókhoz - lényegében nem létezőnek tekinti a Komáromot északra (akár Érsekújvárig) és délre (akár Kisbérig) kötöttpályás helyközi tömegközlekedéssel kiszolgáló vasútvonalat.
Soroljam még?
Siófok, Tab, Kaposvár - ahol a polgármesterek lényegében csendben és rendben irtják, sorvasztják a városukon áthaladó, vagy oda érkező mellékvonalakat és eszük ágában sincsen közreműködni annak valódi elővárosi közlekedési eszközzé fejlesztésében.
Szóval csak azt akartam érzékeltetni, hogy nem lesz könnyű dolga Vitézy Dávidnak új, vasúti- és buszközlekedést összehangoló kormányzati pozíciójában.
Most nem a hazaáruló Bajnai-kormánnyal, hanem a korábban ellenzékből vasútbarátságot színlelő, a valóságban - Bajnaiék bandájához egészen hasonlatosan - regionális vasutaktól mentes jövőt képzelő, gerinctelen, hazudozó fideszes gecikkel kell majd megküzdenie - ha korszerű, zöld és európai megoldásokat akar elfogadtatni.