Akár komoly elégtételt is érezhetnénk itt a Noemisszió blognál most, amikor kiderült: a Volkswagen autógyár semmibe véve az emberek egészségét, az üzleti és ökológiai korrektség minimális, alapvető elvárásait, gátlástalanul csalt, hazudott, trükközött.
A hír immáron bejárta a világ és magyar sajtót is.
Az ügy lényege, hogy olyan titkos szoftvert telepített dízelüzemű autóiba, amelyekkel nemcsak kijátszhatók a károsanyag-kibocsátási előírások, de például nitrogén-oxidok esetében negyvenszer magasabb a gázolajos Volkswagenek (Passatok, Jetták, Beattle-k, Audi A3-asok) emissziója, ami nyugodtan nevezhető nem csak csalásnak, de tudatos és lelkiismeretlen mérgezésnek, gyilkosságnak is.
Azért is érezhetnénk elégtételt e megdöbbentő hír hallatán, mert blogunk - talán egyedüliként a hazai médiában - az elmúlt években többször rámutatott arra az üzleti, erkölcsi gátlástalanságra, amellyel a Volkswagen márka Magyarországon is nyomul: azokra a kormányzati, önkormányzati autóbeszerzésekre, amelyeken a Porsche Hungária lehet, hogy formailag törvényesen, de szégyenteljes, gátlástalan módon söpört le, lehetetlenített el mindenfajta konkurenciát, alternatívát, tisztességes, transzparens versenyt.
Nem öröm, sőt szomorúság, hogy arról is talán egyedüliként számoltunk be: a Volkswagen csoport magyar érdekeltségei:
1. Hamis zöld ígéretekkel és pénzzel egyrészt környezetvédő szervezetet vettek maguknak, akik bár nevükben a levegő védelmét szolgálják, most nyilván hallgatnak, mint szar a fűben szponzoruk súlyos ökológiai disznóságai miatt.
2. Egészen elképesztő machinációkkal érik el, hogy drágább, szennyezőbb autóik nyerjenek lényegében az összes állami, önkormányzati közbeszerzésen.
3. Magyarországon példátlan módon, a rendőrség és az ügyészség közreműködésével szabályosan levadásztak és börtönbe juttattak egy köztiszteletben álló magyar természetvédőt (Zsák Ferenc), aki meg akarta akadályozni, hogy a győri Audi gyár Natura 2000-es terület bővítse tevékenységét.
4. Tesztautókkal, hírdetésekkel és egyéb juttatásokkal gyakorlatilag kézivezérlik az egész magyar médiát, amely fegyelmezetten és gyáván hallgat űzelmeikről.
Szóval meggyőződésünk szerint a Volkswagen mostani Egyesült Államokbeli botránya messze csak a jéghegy csúcsa: ennél a megdöbbentő csalásnál még sokkal nagyobb disznóságok is napvilágot láthatnak Európában ennél a különösen agresszív üzletpolitikát - és politikát - folytató globális cégcsoportnál.
Viszont.
A Volswagen csoporttal kapcsolatos súlyos és permanens ellenérzéseink ellenére, azért e dízelbotrány kapcsán egy fontos és szomorú tényt érdemes leszögezni: számos egymástól független szakértő, kutatás és gyakorlati mérés bizonyította, hogy a dízeljárművek normál hétköznapi használat közepette képtelenek teljesíteni a nemrégiben életbe lépett euro 6-os károsanyag-kibocsátási normákat. Ráadásul nem csak az abban foglaltakat lépik túl húsz, harminc, negyvenszeresen, de például a városokban leggyilkosabb korom- és szállóporszennyezés vonatkozásában felmérhetetlen és ma még számszerűsíthetetlen egészségi károkat okoznak.
Nem csak az Egyesült Államokban, de Európában és Magyarországon is.
Nem csak a Volkswagennél és az Audinál, de - kisebb, nagyobb mértékben sajnos lényegében az összes nagy globális gyártó esetében.
(Nem véletlen, hogy Párizsban, Londonban és az észak-olaszországi nagyvárosokban a következő években radikális dízelellenes intézkedésekkel, tiltásokkal akarják elejét venni az autóipar dízelmotorokkal elkövetett szabályos nagyvárosi motorizációs holokausztjának.)
Mit tehetünk?
1. Dühönghetünk a Volkswagen-csoport különös, speciális aljasságán, erkölcstelenségén és általában az autógyártók ökológiai lelketlenségén.
2. Saját lehetőségeinken belül bojkottáljuk a Volkswagen-csoport termékeit, szolgáltatásait, és a jövőben, ha autót vásárolunk, lehetőség szerint elkerüljük a dízelüzeműeket.
Ha e kettőt sokan megtennénk:
1. Csődbe menne a Volkswagen és vele sírba szállna egy igazán gátlástalan, pusztító, ökológiailag érzéketlen ipari kultúra.
2. Szabályzók, tiltások nélkül egycsapásra lebeszélnénk a gyártókat a gyilkos dízeljárművek további (ránk) erőltetésétől.
Az utolsó 100 komment: