A közgazdasági- és marketingiskolák - ha lesznek még ilyenek - bizonyosan tananyagaik részévé teszik majd azt a másfél évtizedes folyamatot, amelynek nyomán sikerült súlyosan leharcolni, elértékteleníteni, szánalmassá, hiteltelenné tenni az európai ipartörténet két nagy, többszáz éves varázslatos legendáját. A Peugeot-t és a Citroent.
Ráadásul az előbbi (a Peugeot) - mögött - szélesen értelmezve családi ipartörténetét - közel négyszáz éves diadalút áll: a vízimalmoktól a szoknyaabroncsokon át a kerékpárokig, borsőrlőkig, robogókig és persze autókig vezetett az a dicsőséges út, amelyről letérve lassan európai léte értelméért küzd a patináns márka.
A PSA Peugeot Citroen csoport helyzete Magyarországon is szégyenteljes: az eleve nagyrészt rossz és kevéssé vonzó modellkínálatnak a hazai importőrcég kritikátlan árazási, marketing és kommunikációs, valamint hálózatfejlesztési dilettantizmusa adta meg a kegyelemdöfést.
Itthon a személygépjármű eladási toplisták első tíz helyébe mostanában szinte soha, de a top 15-20-ba is ritkán fér bele Peugeot - főleg nem Citroen és DS (vagy mi a lószar :).
A hazai Peugeot- és Citroen-kereskedők - ha tudnak - menekülnek a két márkától, vagy igyekeznek helyettesíteni, kiegészíteni másokkal - olyanokkal, amelyek vagy volumenben, vagy exkluzivitásban helyettesítik az egykor francia Mercedesként emlegetett oroszlános márka megkopott fényét.
A Peugeot/Citroen - egykor - a tartós, divatos és környezetbarát autók piacának állandó éllovasa volt, és ezekkel a sikeres, gyakran divat- és trendteremtő tömegmodellekkel kerültek a médiába - Magyarországon is.
Mi a helyzet ma?
A környezettudatos autózás két kis szimbólumát, a Peugeot 108-at és a Citroen C1-et szépen csendben, sunyin kivonták a magyar piacról - vagyis még az sem tud venni, aki mindenfajta reklám és marketing nélkül esetleg ehhez kedvet kapna.
Van helyette "Tóth Janika meg rali", a még bukása előtti hónapokban is össze-vissza ajnározott "dízel-hibrid rendszer", és a szintén éppen most megbukott silány Audi TT-parafrázis, a CRZ - amelyről még a lojális bértollnokok is csak annyi pozitívat tudtak megjegyezni, hogy "mivel kevés van belőle, majd egyszer sokat fog érni."
A Peugeotnál valami megtört, a márka rossz úton jár.
Ezt néhány nappal ezelőtt éppen az a Gablini Gábor autókereskedő mondta, akinek neve a kezdetektől összeforrt az oroszlános modellek hazai szervizelésével és értékesítésével.
Gablini - a sajtó nyílvánossága előtt - azt is hozzátette: már hosszú évekkel ezelőtt, a 307-es modell súlyos, eltussolt és lényegében kijavíthatatlan elektronikai hibái miatti óriási botrány után magának a Peugeot családnak a képviselőivel is is beszélt erről, akik állítólag megnyugtatták: nem lesz semmi baj, minden tudományosan meg van tervezve.
Nos, vagy mégsem volt tudományosan megtervezve, vagy csődöt mondott a tudomány, hiszen az elmúlt években - a cégcsoport kínai többségi tulajdonosai és a Peugeot család - lényegében vállvetve vágták haza a márka európai mítoszát.
A PSA-nak jelenleg alig van igazán karakteres modellje: a Peugeot-nak talán egy sincsen, a Citroennek a Cactus és a Picasso - amelyek esetében azonban súlyos árazási problémák, vérdilettantizmusra utaló marketingbakik - és persze a leromlott márkakereskedői hálózat nehezítik az értékesítést.
Se környezettudatosság, sem sárm, sem megbízhatóság, sem pedig jó ár-értékarány.
Ezek híján valóban nehéz autót forgalmazni 2015-2016 fordulóján Magyarországon, Európában.
A Peugeot és a Citroen kereskedelmi jogait mostantól Magyarországon is átvette az Emil Frey-csoport, amelynek azért van némi rutinja tetszhalott márkák feltámasztásában. Azt, hogy mi a tervük, nem lehet tudni. Legfeljebb csak reménykedni lehet abban, hogy legalább az árképzésben és a marketingben javítanak valamit a két márka vészesen szar helyzetén.
Talán ahelyett, hogy szegény Tóth Janikához és társaihoz hasonló lejárt szavatosságú raliversenyzők környezetpusztításába öntenék a pénzt, visszahozzák és reklámozzák egy kicsit a cég két - egyébként Toyota motorral hajtott - ökoautóját, a 108-ast és a C1-est. Újra felvillantva legalább egyet, a két márka egykori számos erénye közül.