A hamarosan megkezdődő 2011-es év egyik érdekes kérdése: melyik lesz a világon az első olyan villanyautó, amely immáron a vásárlók-használók körében is népszerűvé, sikeressé - vagyis viszonylag nagy darabszámban eladottá válik. Azt ugyanis már tudjuk, hogy az összes olyan autógyártó, amely készített - vagy mint a Peugeot-Citroen a Mitsubishivel: készíttetett - tisztán elektromos hajtású autót, a sajátját tartja a legjobbnak, a legkörnyezetbarátabbnak és a leginnovatívabbnak.
Sőt. Szinte minden autógyár vásárolt is már saját villanyautó-típusa számára valamilyen díjat: nem is csoda, hiszen ezekből a könnyen korrumpálható zsűritagok döntése alapján odaítélt díjakból szinte nagyobb a kínálat, mint magukból az autókból. Lassan tehát elválik a szar a májtól: egy rövid ideig még lehet hazug sajtóközleményekkel, kamudíjakkal, ismert színészek megvásárlásával népszerűsíteni ezeket a villanyautókat, de hamarosan kikerülnek a szabadpiacra - a kereskedésekbe és a közutakra.
Ma még az is kérdés, hogy kisautó, nagyautó, eleve villanyhajtásra tervezett új típus vagy esetleg egy ismert és közkedvelt modell villanyváltozata lesz-e az első igazi befutó. Abszolút nem vagyok próféta, de a tippjeimet azért most leírom, aztán ha esetleg bejön, majd büszke leszek rájuk... Szerintem az első igazán népszerű villanyautó egy abszolút nem villanyautó lesz. Egy olyan kis bájos jármű, amely környezetvédelmi imázsát még belsőégésűként, Fiat 500 Twin Air-ként, kéthengeres, 100 g/km alatti kilométerekénti széndioxid-kibocsátásával szerezte. A Fiat 500 egy igazi világhódító: Európában, Amerikában és most villanyban is. Lehet, hogy van nála jobb villamos technológia, van sokkal praktikusabb jármű, de bájával - és elődjének, a Dante Giacosa által tervezett régi 500-asnak a tökéletesen felelevenített és modernizált imázsával - belsőégésű után tekercselt motorral is hódítani fog.
A másik tippem a Ford Tranzit Connect villanyváltozata, amely egyébként harcban áll a New York-i Yellow Cabek, a szintén Ford gyártmányú Crown Victoriák utódlásáért vívott ádáz taxiháborúban. De nem azért, vagy attól gondolom befutónak a villany Tranzit Connectet, mert esetleg sárga taxi lesz New Yorkban. Sőt, szerintem nem a személy-, hanem a kisáruszállító változata lesz az egyik első igazán nyerő, praktikus villanyautó. Ez utóbbiban egyébként azért bízom különösen, mert ez egyúttal azt is jelentené: a városi áruszállításban hamarosan átveszi a szmog helyét a villanyhajtás.