Kurvaország vagy vasútfejlesztés?

2010.12.13. 07:04 - vancat

Mára bebizonyosodott: annak idején rosszul látott, hazudott vagy túlságosan részeg volt a történelem süllyesztőjében azóta nyomtalanul eltűnt Keleti György, amikor - bár senki nem kérdezte - azt próbálta bizonygatni, mennyire nincs értelme fenntartani a vasúti közlekedést a Komárom-Székesfehérvár szárnyvonalon, "hiszen azt a kutya sem használja." Kisbér és környéke egykori országgyűlési képviselője, még a Bajnai-kormány szárnyvonalbezárási terveinek - mondjuk úgy - "társadalmi vitája" során fejtette ki: teljesen jogosan akarják bezárni (majd Keleti és társai hathatós közreműködésével zárták is be átmenetileg) a Komárom-Székesfehérvár szárnyvonalat. Mint mindta: ő például személyesen is tájékozódott az ügyben, és a kisbéri állomáson azt tapasztalta, hogy szinte senki nem jár a vonattal, tehát az felesleges.

Ez persze egy régi, kormányváltás előtti történet, azóta sok minden változott. Keleti ment, a vonat maradt, és ha nem lenne bárki számára ingyenesen elérhető a neten, hogy Györgyi nevű lánya miként "tevékenykedik" (lásd címünket!) száz euróért Olaszországban, talán már a nevére sem emlékeznénk ennek a Kádár-rendszer végóráiból ránk maradt szakembernek.

Elvileg tehát happy enddel végződött a történet, de ez csak a látszat, ugyanis a történetnek egyelőre nincsen se vége, se happy endje. Annak ellenére sem, hogy az újra megnyitott vonalat szeretik és használják az emberek. Az utóbbi hetekben leellenőriztem: a kis piros BZ-k csúcsidőn kívül is tele vannak, az utazás viszonylag, kényelmes, elég gyors, és a csupán napi hat vonatpár ellenére van néhány jó fővonali kapcsolat Budapest, Győr, Nagykanizsa, Siófok, Veszprém stb irányába.

Mindez azonban édeskevés.... Mert bár még tart az új, kétharmados kormányzópárt forradalmi hevülete, és egyhamar bizonyosan senki nem fogja tudni újra felvetni ennek a több mint 150 éves vasútvonalnak a bezárását, az idő múlásával és az esetleges gazdasági nehézségekkel még sok minden változhat. Titkon ugyanis mindenki jól tudja: hosszú távon, gazdaságilag még akkor sem racionális a Komárom-Fehérvár - meg a többi, hozzá hasonló - szárnyvonal, ha naponta hatszor tele vannak tömve rajta a piros BZ vonatok.

Hosszú távon, gazdaságilag ugyanis csak akkor lesz racionális a Komárom-Fehérvár vonal, ha északi irányba meghosszabbítják legalább Érsekújvárig, bevonják a két Komárom közötti tömegközlekedésbe, ütemes menetrendet vezetnek be, és - vasútbarátoknak talán durván hangzik - előbb-utóbb a kis piros BZ-ket korszerűbb, alacsony padlós vonatokkal helyettesítik. Továbbá megszüntetik a Volán-buszok konkurenciáját, viszont ráhordatják velük a vasútra az utazókat, és persze komoly, hiteles reklámkampánnyal megpróbálják az autósok egy  részét bizonyos típusú utazásokra átcsábítani a vasútra.

Ha nem így tesznek, borítékolható: néhány év elteltével a jelenlegi kormányzópártban is csökken a lelkesedés, és ott is megjelenik majd egy-két Keleti György. Lehet, hogy kicsit kulturáltabban fog kinézni és beszélni, jobban hangzó dolgokra fog hivatkozni, de ugyanazt fogja mondani: nincsen szükség a vonatra, mert kevesen használják, nem elég gazdaságos, kényelmetlen, korszerűtlen és versenyképtelen. Intő jel, hogy a MÁV új, már a Fidesz által kinevezett - vagy megtartott - vezetői is úgy fogalmaznak, hogy "elsősorban a nemzetközi fővonalakra és az elővárosi vasúti közlekedésre koncentrálnak."

Ami egyrészről helyes, hiszen ezek valóban fontos kitörési pontjai, fejlesztési irányai a vonatközlekedésnek. De nem lehet nem kihallani ezekből a kijelentésekből azt a vasutas berkekben közismert tényt, hogy a MÁV-vezérek a hátuk közepére sem kívánják a most visszaállított szárnyvonalakat, és ha lehetőségük adódik, mindent el is követnek majd a kinyírásukra. Most a Komárom-Székesfehérvár vasútvonal két végpontján és közepén, Kisbéren is fideszes a polgármester. Jó lenne, ha Molnár Attila (Komárom), Udvardy Erzsébet (Kisbér) és Cser Palkovics András (Székesfehérvár) az általuk meghirdetett nemzeti összefogás nevében nagyon gyorsan összefognának, és közösen pályázva, lobbizva, nem átmenetileg mentenék meg, hanem európai színvonalon versenyképessé varázsolnák ezt a csodás tájakon közlekedő bájos kis vonalszakaszt.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr162512313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2010.12.13. 09:35:34

HA NEM ÍRSZ ERRŐL A BALFASZ, ALKESZ KELETIRŐL MÁR RÉG ELFELEJTETTEM VOLNA...ETTŐL FÜGGETLENÜL NEM BAJ HA MEGJEGYEZZÜK, KIK ZÁRATTÁK BE MINDENFAJTA MÉRLEGELÉS NÉLKÜL A SZÁRNYVONALAKAT.
AMI GYÖRGYIKE KURVAVIDEÓJÁT ILLETI, HÁT NEKEM ÚGY TŰNIK Ő UGYANOLYAN HARMADOSZTÁLYÚ VOLT PROSTITUÁLTNAK, AMILYEN AZ APJA POLITIKUSNAK.
A KOMÁROM-FEHÉRVÁR VONAL PEDIG TÉNYLEG GYÖNYÖRŰ: PÉLDÁUL MEGÁLL CSÓKAKŐN ÉS FEL LEHET TÚRÁZNI A VÁRROMHOZ.

gatto nero 2010.12.13. 11:25:17

Azért a korrektség kedvéért érdemes hozzátenni, hogy nem minden környékbeli MSZP-s képviselő volt
olyan böszme, mint ez a szánalmas lepukkant Keleti. Például Komárom korábbi polgármestere, Zatykó János, aki aki szintén MSZP-s országgyűlési képviselő is volt, nagyon sokat próbált tenni a Komárom- Fehérvár vasút
bezárása ellen.

benkoo 2010.12.13. 11:26:55

Hát lehet szép a táj.. .csak nem éri meg... és szerintem
az fontosabb.. vagy bezárni, vagy fejleszteni.
Ez itt a kérdés?

lobaszopiatej 2010.12.13. 11:56:15

Ha te kifizeted (mert ha nem haragszol én nem akarom), akkor tartsátok csak fenn!
Ennyi erővel légyszíves támogasd az én sörömet mert az olyan jó.

De ha lehet, az én zsebemben ne turkáljatok, Gaskó meg a többi MÁV-os rabló nyúlja le úgyis meg az állami maffia!!!

szürke_tapir · http://akozert.blogspot.com 2010.12.13. 11:56:23

Ha már a korrektségnél tartunk: egész pontosan miylne módon minősíti Keleti Györgyi tevékenysége az apja hozzá(nem)értését??

gregibroki 2010.12.13. 11:59:05

Meg az sem lenne probléma, ha nem 100 perc lenne a menetidő 82 km-en, mondjuk még mindig sokkal jobb, mint Bp-i átszálással. Amúgy fehérvárról Győrbe is csudaklassz eljutni vonattal, ott a Volán egyértelműen viszi a prímet.

MACSKANŐ 2010.12.13. 11:59:37

És mint tudjuk alma sem esik messze a fájától:( Pedig ezek a szárnyvonalak a legcsodálatosabbak, az úton végig lehet nézni a gazdag élővilágot, persze ha hagyják és nem veszik el a lehetőséget.

gregibroki 2010.12.13. 12:09:58

@MACSKANŐ: Igen én is akartam írni, hogy nyugodtan lehet fákat és cserjéket számolgatni latin névvel, besorolással.

Káposztakukac 2010.12.13. 12:12:06

tisztelt író,

csupán egy kérdés, amit valamiért a "vasútbuzik" soha nem akarnak megválaszolni: miért is lenne akkora katasztrófa, ha a szárnyvonalakon vonatok helyett buszok járnának? nem mindegy az utazónak, hogy egy öreg, lepukkadt motorvonaton döcög 30-cal, vagy egy új, klímás volánon 70-nel? mert szerintem az utóbbit sokan favorizálnák...

gatto nero 2010.12.13. 12:18:21

@Káposztakukac:

Meghívhatlak egy Komárom-Fehérvár útra? Talán akkor te is elhiszed, mert tapasztalni fogod, hogy egyáltalán nem döcög harminccal, 60-70-el halad, ráadásul pontos is. Szerintem nagyon csúnya dolog látatlanba fikázni valamit...

gatto nero 2010.12.13. 12:26:09

@lobaszopiatej:

Bocsáss meg az indiszkrécióért, de ha szabad kérdeznem, te mivel jársz? Mert ha autóval, akkor én téged meg én támogatlak mindaddig, amig nem fizeted meg azokat a károkat, amiket a környezetben okozol a károsanyag kibocsájtással, zajjal és egyebekkel.

Káposztakukac 2010.12.13. 12:26:16

@gatto nero: ha így is van, a busznál így is drágább a vonal fenntartása. tehát, olyan kurva gazdag ez az ország, hogy ilyen luxust megengedjen magának?

Káposztakukac 2010.12.13. 12:28:03

@gatto nero: euro 4-5-ös autó környezeti kárai...hát, szerintem elhanyagolhatóak. arról nem beszélve, hogy mennyi közterhet is fizet az autós? üzemanyag 70%-a adó, regisztrációs adó, vásárláskori áfa, teljesítményadó... azt hiszem az autós bőven megtérít minden általa okozott "kárt".

Metal_Storm 2010.12.13. 12:29:16

@lobaszopiatej: ebbe nem érdemes belemenni, mert ilyen alapon mindenki mondogathatná.

Én minek fizessek egészségügyi hozzájárulást, mert nem vagyok beteg, nem járok orvoshoz, stb stb...

Csomó minden nem akkor és ott rentábilis, hanem hosszú távon. Oktatás, megelőzés, autóutak. Ha mindenki csak a saját érdekeit nézni, a barlangban laknánk még.

Metal_Storm 2010.12.13. 12:33:08

@Káposztakukac: 5000 m3 ipari vízfelhasználás a gyártás során, 100-180 g/100 km CO2, egyéb nyalánkságok, fáradt olajok ártalmatlanítási, hasznosítási költségei, stb stb. Utas/km-re vetítve a személyautó nagyságrenddel nagyobb szennyezést okoz. Amivel nem tudok vitatkozni viszont, hogy olcsóbb, mint a tömegközlekedés...

Metal_Storm 2010.12.13. 12:34:46

@Káposztakukac: 5000 m3 ipari vízfelhasználás a gyártás során, 100-180 g/100 km CO2, egyéb nyalánkságok, fáradt olajok ártalmatlanítási, hasznosítási költségei, stb stb. Utas/km-re vetítve a személyautó nagyságrenddel nagyobb szennyezést okoz. Amivel nem tudok vitatkozni viszont, hogy olcsóbb, mint a tömegközlekedés...

almodhi 2010.12.13. 12:34:49

"Annak ellenére sem, hogy az újra megnyitott vonalat szeretik és használják az emberek."

A házhoz járó Mercedest, sofőrrel, még jobban szeretnék, és még többen használnák. Nem lehetne inkább azt?

"megszüntetik a Volán-buszok konkurenciáját"
Miért csak a Volánét! A vonat érdekében tessék betiltani az autós, biciklis és gyalogos közlekedést is. Csak vonattal legyen szabad utazni.

"versenyképessé varázsolnák ezt a csodás tájakon közlekedő bájos kis vonalszakaszt."
Miért most nem az? Akkor miért jár? És ki fizeti?

Yeager 2010.12.13. 12:36:07

... ez egy nagy kurvaország...

MingiMongi 2010.12.13. 12:46:09

A vonal bezárása előtt egyszer szerettem volna Komáromból Balaton északi partra vonattal eljutni.
A menetrend miatt viszont Kelenföldön keresztül csak 10 perccel volt hosszabb az út. (Beleszámítva, hogy úgy még mozdonycsere is van) Nem sok kedvem volt Fehérváron ácsorogni, nem olyan nagyon jó környék, így Kelenföldön keresztül mentem. Ezeknek a mellékvonalaknak a halála a rossz menetrend. Szerintem egy Komárominak nem sok oka van kimondottan Székesfehérvárra utazni, ha pedig majd egy órát kell várni a csatlakozásra, hogy eljusson valami frekventáltabb úticélhoz, akkor nem sok öröm van a dologban.

Vili bácsi 2010.12.13. 12:49:22

A Kingácska, meg a Gizike az igen...!
De most akkor megmondhatná nekem valaki, vajon mi a büdös túrótól bájos egy vasútvonal.

nevlexikon · http://nevek.blog.hu/ 2010.12.13. 12:50:31

Egyet se indítanék újra, sőt még csuknék is be jó párat.
Minek 3-5 emberért fenntartani egy szárnyvonalat?

MingiMongi 2010.12.13. 12:52:22

@MACSKANŐ:
Biztos, hogy nagyon szép, de ha tájat néznék, akkor elmegyek a kemencei, vagy a szalajka völgyi kisvasúttal kirándulni, és az tök jó. A mindennapokban viszont lehetőleg minél gyorsabban szeretnék eljutni A-ból B-be. Ha a hét 5 napján 20 évig minden nap megteszed az utat, akkor már annyira nem izgi, hogy milyen szép a táj.

plc3 (törölt) 2010.12.13. 12:54:25

Ez a vonal fontos feladatot látott el valaha (80-as évek, 90-es évek). Erre közlekedett a
a Pécs-Dombóvár-Sárbogárd-Szfvár-Kisbér-Komárom-Győr
gyorsvonat, ami egyike volt azon kevés vonatoknak, amelyek
Budapest érintése nélkül kötöttek össze nagyvárosokat.
A vonat a Pécs-SÁrbogárd szakaszon vasúti fővonalon
közlekedett, a Sárbogárd-Szfvár szakas már akkor nagyon
gyatra volt (40-60 km/h), a Szfvár-Komárom szakasz jobb volt, akkor ott 80 km/h lehetett a pályasebesség. A vonat kb. 5 óra alatt tette meg a Pécs-Győr utat, ami gyorsabb és kényelmesebb volt, mint a budapesti átszálással történő utazás.

További feladata volt a vonalnak, hogy Komárom-Budapest
közötti vágányzár esetén a nagyforgalmú 1-es vonalat
pótolja.

Távlatilag egyébként is része lehetne egy Budapestet elkerülő
vasúti gyűrűnek, aminek Komárom-Szfvát-Pusztaszabolcs
részén már van vasút ezt kéne keleti irányba pl. Ceglédig folytatni. Ezzel a vasúti tranzit forgalom jelentős része
elkerülhetné Budapestet, ahol így az elővárosi vonatozás
megbízhatóbban, gyorsabban és sűrűbben bonyolódhatna.

plc3 (törölt) 2010.12.13. 13:00:33

@nevlexikon:

A probléma az ezzel a gondolattal, hogy nem azért nincs rá igény mert senki nem akar utazni, hanem az, hogy az elmúlt
ötven évben egy fillért sem költöttek ezekre a vonalakra.

Nyilvánvaló, hogy senki sem szeret olyan vonattal utazni,
amelyik 20 km/h sebességgel halad.

Minden vonal esetében felül kell vizsgálni azt, hogy egy
elfogadható (legalább 80 km/h) pályasebesség mellett
milyen utasforgalom várható és ha ez jelentős, akkor a
vonalat fel kell újítani.

Most már nem csak Budapest, hanem a videéki városok is
szenvednek az óriási autóforgalomtól a megfelelő elővárosi
vasúti rendszer sokat segíthetni. Eddig ezer milliárdokat
költöttünk autópályákra (ez nem baj), de most már a vasúti fejlesztésekre is költeni kellene (nem a MÁV-ra konkrétan, hanem a "sínekre").

Yeager 2010.12.13. 13:01:31

@nevlexikon: sokban igazad van, de sajnos azok akiknek ezt el kellene dönteni az vasutas. És köztudott, hogy a vasutas olyan hülye, hogy még a szomszédja is az.
Ja, érdekességként próbálj nyáron főszezonban Budapestről Keszthelyre eljutni. És akkor a vasutasokról szóló állításomat megerősíted Te is.

gregibroki 2010.12.13. 13:06:47

@plc3: Úgy néz ki valaki tud is valamit, nem
Mondjuk Mo egyik problémája az, hogy Bp központú mint közlekedésileg, mint kultúra terén. Ezért nincs nagy érdeklődés a sokkal kisebb vidéki nagyvárosokért.
Mondjuk a vasuti teherforgalomnak biztosan jót tenne, ha ki lehetne hagyni Bp-et, ezáltal a személyszállítás is, mint ahogy említetted könnyebbe, gyorsabban bonyolódna Bp agglomerációjában.
Mondjuk az is gyászos, ha el akarsz jutni vonattal Szegedről Pécsre. Ami szerintem még személyszállításnál sem lenne nagyon veszteséges. Amúgy csak úgy közölném mindenkivel, hogy a világon mindenhol veszteséges a vasúti személyszállítás.

Eltona 2010.12.13. 13:07:41

Kedves Kommentelők!
Szakmailag, általánosságban közelítve a kérdést:
-Közlekedés gazdaságtan egyik alap tézise, hogy kötöttpályás közlekedésnek korszerű közlekedési rendszerben ott van jogosultságban, ahol adott viszonylatban (közlekedési folyosón) nagy a személyszállítási/árufuvarozási igény.
Nyilván, ennek a tézisnek a Székesfehérvár-Komárom vasútvonal nem felel meg. Viszont az is igaz, hogy a mellékvonalakkal párhuzamosan általában nem
autópályák futnak. Sajnos a közútak állapota miatt
ezekben a viszonylatokban nem adott a korszerű
közlekedési infrastruktúra közúti vonatkozásban sem.
Tehát, nyilvánvaló, hogy nem a mellékvonalak jelentik a hosszú távú közlekedési megoldást, de azt sem lehet kijelenteni, hogy a jelenlegi közlekedési viszonyok
között már nincs rájuk szükség. Ezt csakis eseti mérlegeléssel lehet eldönteni. Aztán ragaszkodhatunk
a vasútvonal turisztikai, egyéb célú megtartása miatt,
de ennek a költségét nem a közösségi közlekedés
büdzséjéből kellene fedezni.

Eltona 2010.12.13. 13:12:39

@Yeager: Temeg egy tahó vagy.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2010.12.13. 13:14:42

Az emberek önzőek, mert igyekeznének a dolgukra, ahelyett, hogy a tájat néznék. :-) Amíg vonattal jártam, engem sem a táj kötött le, vagy aludtam, vagy olvastam, tanultam, effélét. Az ember többnyire azért néz ki az ablakon, hogy ott vagyunk-e már? Amígy nincs igazi különbség a menetidőkben a busz és a vasút között, addig a vasút lehet jobb, hiszen kényelmesebb, de ha a busz jóval rövidebb idő, ráadásul közelebb is tesz le a célhoz, akkor az emberek azt fogják választani - ha választhatnak.

MACSKANŐ 2010.12.13. 13:15:32

@MingiMongi: igazad van, csak olyan szomorú hogy a mindennapi rohanás miatt feláldozzuk azokat az értékeket amitől igazán szép a világ:(

Yeager 2010.12.13. 13:17:59

@Eltona: A MÁV-os szimpatizánsaid amennyi pénzt már lenyeltek, úgy tényleg tahó lehetek. Paraszt - cigány világban ne csodálkozz, hogy a vasutasokról ez a véleményem. (Ja mikor állsz szoliba? ) Vasút szintje az én szintem... :-)

plc3 (törölt) 2010.12.13. 13:19:16

@gregibroki:

"Amúgy csak úgy közölném mindenkivel, hogy a világon mindenhol veszteséges a vasúti személyszállítás."

Ez is attól függ, hogy milyen költségeket számítasz bele.
A vasút esetén a pályafenntartás költségeit is hozzácsapják,
míg a közút esetén csak részben, hiszen az útdíjak nem fedezik az útépítés, fenntartás összes költségét. Ha az útfenntartás és építés össze költségét, illetve a közúti közlekedéshez kapcsolódó díjakból befolyó adókat, díjakat összevetjük nem hiszem, hogy pozitív a szaldó. Gondolj csak az autópályaépítésre!

Yeager 2010.12.13. 13:21:31

@plc3: Persze, hogy költséges. Amennyit már elloptak a MÁV-nál...

fourgee 2010.12.13. 13:22:51

@nevlexikon: "Egyet se indítanék újra, sőt még csuknék is be jó párat. Minek 3-5 emberért fenntartani egy szárnyvonalat? "

Tudod, utaztam már olyan szárnyvonalon is, amit szintén be akartak záratni páran az egyik nagy pártból, hozzád hasonlóan gondolkodtak. Csak azt nem értem, hogy amikor 4 kocsit húzott maga után a mozdony, mindegyik tömve volt, nem találtam sohasem ülőhelyet, arra miért mondták azt hogy csak 3-5 ember használja...
Jah, igen, megvan, soha nem ültek vonaton, és szolgálati A6-osuk volt sofőrrel!! :))))

plc3 (törölt) 2010.12.13. 13:24:00

@Yeager:

Itt a vasútról és a közútról, azok valós költségeiről van szó, nem a korrupcióról. (Vagy talán azt hiszed, hogy az autópályaépítések esetén nem volt korrupció!? Elég naiv vagy.)

MingiMongi 2010.12.13. 13:25:38

@gregibroki:
Lehet, de ha napi ingázásról van szó (és nem arról, hogy évente 2-szer meglátogatjuk a nagymamát vidéken, vagy kirándulni visszük a gyereket) akkor én egész biztos a hatékonyabbat választom. Ha csak napi fél órát megspórolok magamnak az utazásban, akkor az már kész főnyeremény.
Napi szintű közlekedésben nekem legutolsó szempont hogy milyen a táj. Főleg, hogy ha ez nem kevés adóforintba kerül a nem kevés jegyárak mellett.
Én szeretek vonatozni, főleg mivel a Győr-Budapest vonalat használom ha kell, itt nagyon klasszak a szerelvények. (nem úgy, mint a Bp-Balaton vonalon, ahol két ismerősömből kettő alatt döglött meg a mozdony útközben a nyáron - de ez másik történet) Viszont ha 2-en vagyunk, akkor már jelentősen olcsóbb autóval menni. Pedig kényelemesebb és biztonságosabb is, mint autózni.

Izzycsek 2010.12.13. 13:25:41

Nem feltétlenül csak a gazdaságosságot, hanem a társadalmi előnyöket is figyelembe kell venni. Akkor ne építsünk játszótereket, parkokat stb., mert azok sem térülnek meg.

A tévedések elkerülése végett: a vasútbarátok általában nem annak örülnének, ha fennmaradnának a régi, lepukkant szerelvények (nem tudom, ott ilyenek járnak-e), hanem sokkal inkább annak, hogy a vasút fejlődjön. Lehetőleg öles léptekkel. :)

Persze a vasútbarátok véleménye kevésbé számít egy ilyen helyzetben, ahogy azoké is, akik azt mondják, az ő pénzüket ne költsék erre meg arra.

plc3 (törölt) 2010.12.13. 13:26:01

@fourgee:

A módszer egyszerű:

Az egyébként is lerobban vonalon alkalmazz egy lehetetlen menetrendet, ami senkinek sem jó, majd végezz utasszámlálást.

sas70 2010.12.13. 13:26:38

Lehet azon vitatkozni, hogy x-ből y-ba érdemes-e vonattal utazni, illetve vasutat fenttartani. A lényeg viszont így elvész. Mert a lényeg az, hogy egy közforgalmat bonyolító cég a MÁV milyen minimum szolgáltatást köteles nyújtani, amit közpénzből fizetnek az emeberek, és mi az a plusz, amit üzleti alapon kell bonyolítani, ott viszont minimum nullszaldó kötelező még egy állami cégnél is. A vasutat európában mindenhol részben az adófizetők if finanszírozzák, de az azért durva, hogy miközben mindenki beleteszi a pénzét, visszafejlődik és a szolgáltatás csapnivaló. Persze vannak kivételek bizonyos vonalakon, de ennek kéne az általánosnak lenni, nem a kivételnek. Azt meg racionálisan igenis végig kell vizsgálni, hogy hol, milyen közlekedés a célszerűbb és ha az a vasút akkor legyen az, ha közút akkor az.

MingiMongi 2010.12.13. 13:27:36

@MACSKANŐ:
Hát igen, az lenne az aranykor, ha munkába menet mosolyogva élveznénk a táj szépségeit, de most asszem könyékig, ha nem vállig lóg bilibe a kezünk...
Elvi síkon egyet értek veled, de ez fényévekre van a realitástól - sajnos.

plc3 (törölt) 2010.12.13. 13:28:32

@MingiMongi:

"Viszont ha 2-en vagyunk, akkor már jelentősen olcsóbb autóval menni."

Ez a másik baj, a tarifák már magasabbak mint tőlünk nyugatra. Nem értem, hogy miért jó, ha egy vonat félházzal közlekedik? A költségek akkor sem nőnek számottevően, ha olcsóbb jegyekkel megtöltöm, a bevételek viszont biztosan magasabbak lesznek.

Yeager 2010.12.13. 13:31:31

@plc3: Cigány országban azon csodálkoznék, ha valami simán menne. A valós költségek olyan szorosan vannak összenőve a korrupcióval, hogy a naivság nálad van elég keményen..
Könyörgöm csak egy beruházásról írj, amiben nincs susmus...
Ez az ország (hál' Istennek) lent van és remélem lent is marad a béka segge alatt húsz méterrel... :-)

Yeager 2010.12.13. 13:34:19

@plc3:Ebben az országban van aki nem lop... ?
Azért tartunk itt, mert olyan becsületes emberek kezelik a pénzünket, amilyenek a MÁV-nál is vannak.

MingiMongi 2010.12.13. 13:35:57

@plc3:
Ha olcsóbb lenne, akkor sem biztos, hogy többen utaznának vele.
Azért tegyük hozzá, hogy rengeteg a kedvezmény is. Nekem marha drága a vonatjegy, de sokaknak nem. Ne értsetek félre, nem akarnám megfosztani a nyugdíjast, meg a gyerekeket a kedvezményüktől, de azt nem egészen értem, hogy a pedagógus pl. miért mehet olcsóbban nyaralni, mint mások.
tudom, társadalmilag kiemelkedően fontos munkát végez, bla-bla. De sokan mások is.

gregibroki 2010.12.13. 13:47:45

@MingiMongi: Én is nagy dilemmában vagyok melyiket használjam, Volánt vagy MÁV-ot Bp-Dorog között. A MÁV ezen a vonalon nagyon jó szerelvényeket biztosít, viszonylag pontos is, kivéve ha esik a hó, mert akkor 60 perces késések vannak(1:20 a menetidő). De én mégis a volánnal utazom, mert az csak 1:05 alatt teszi meg a távot és Dorogon letesz a gyár előtt ellentétben a vonattal, ami messzebb van 10 perccel.

Eltona 2010.12.13. 13:48:53

@plc3: Ha az autópálya építéseknél minden rendben lett volna, akkor nem lenne olcsóbb Horvátországban a hegyek között épített autópálya km. költsége, mint nálunk a sík terepen.
Aztán Margit híd és társai, Hagyó, Hunvald, stb. stb.

Yeager 2010.12.13. 13:49:45

@MingiMongi: jaj most olyan hivatást említettél, ami még a MÁV szintje alatt van. Pedagógusok... röhej. Lenne miről mesélnem, de nem ez a hely hál' Istennek.

Eltona 2010.12.13. 13:50:29

@gregibroki: Bp.-Esztergom vonal átépítése hamarosan kezdődik. Remélhetőleg, azt követően már nem lesz dilemmád.

Eltona 2010.12.13. 13:51:42

@gregibroki: Bp.-Esztergom vonal átépítése hamarosan kezdődik. Remélhetőleg, azt követően már nem lesz dilemmád.

gregibroki 2010.12.13. 13:52:21

@Eltona: Igen tudom, de elég lassan és több részletben. Mondjuk akkor már lenyomja simán a 10-es utaon való autózást is (amit ugye nem nehéz sajnos, mert egy förtelem).

plc3 (törölt) 2010.12.13. 14:11:57

@Yeager:

Ezt mind értem, de egyrészt nem vagy szalonképes, másrészt nincs igazad, haramadrészt a vasútról beszélünk nem a korrupcióról.

Yeager 2010.12.13. 14:28:32

@plc3: Persze nem vagyok szalonképes. Cigány országban nem szalonképes tetves lopós korrupt szarokról írni. Juj, az nem szép. Vasút azért ilyen, mert tetves szar korrupt emberek vezetik. Tudom ez nem szép, de igaz.
De ha már vasútról beszélünk, akkor:
Miért áznak be a vagonok?
Miért olyan koszosak a vagonok?
Miért késnek a vonatok, ha már egy kis fagy van, vagy egy kis hó leesik?
Miért nem oldják meg a csatlakozási pontoknál, hogy bevárja a vonat a másikat, és három perccel előbb indítják, mint ahogy befut a másik?
No de tényleg nem szabadna ilyen tahónak lennem... hiszen nem szabad a birkák közül kilógnom...

lobaszopiatej 2010.12.13. 16:55:03

@Metal_Storm:

Mások utaztatása nem alapfeladata egy adósságban úszó országnak (mégha látszólag fizetik is a költségek egy X részét) ami már így is 800ezer rokkant (ál-) nyugdíjast tart el.
Lehet menni sok más eszközzel is.
Ha meg nem tetszik, tessék összefogni és céget alapítani, hátha kiderül mégis mennyire rentábilis.

@gatto nero:

Autózok (mióta a vonaton bagózókkal meguntam az állandó konfliktust ill. egyéb szívást), egyébként meg fizetem a körny.védelmi adót a benzinben (ami kiemelten drága más országokhoz képest).
Ha nem tetszik, emeljék meg ezt az adórészt és ezzel együtt emeljék mellékvonalak jegyárait reál árszintre (ha egyáltalán EZT kell fejleszteni - lehet pl. kamionokat kellene felvagonírozni).
Vagy tartsa fenn a kistérség ha nekik olyan jó. De el az én zsebemtől, már így is túl nagy az állami újraelosztás.


süti beállítások módosítása