Mára bebizonyosodott: annak idején rosszul látott, hazudott vagy túlságosan részeg volt a történelem süllyesztőjében azóta nyomtalanul eltűnt Keleti György, amikor - bár senki nem kérdezte - azt próbálta bizonygatni, mennyire nincs értelme fenntartani a vasúti közlekedést a Komárom-Székesfehérvár szárnyvonalon, "hiszen azt a kutya sem használja." Kisbér és környéke egykori országgyűlési képviselője, még a Bajnai-kormány szárnyvonalbezárási terveinek - mondjuk úgy - "társadalmi vitája" során fejtette ki: teljesen jogosan akarják bezárni (majd Keleti és társai hathatós közreműködésével zárták is be átmenetileg) a Komárom-Székesfehérvár szárnyvonalat. Mint mindta: ő például személyesen is tájékozódott az ügyben, és a kisbéri állomáson azt tapasztalta, hogy szinte senki nem jár a vonattal, tehát az felesleges.
Ez persze egy régi, kormányváltás előtti történet, azóta sok minden változott. Keleti ment, a vonat maradt, és ha nem lenne bárki számára ingyenesen elérhető a neten, hogy Györgyi nevű lánya miként "tevékenykedik" (lásd címünket!) száz euróért Olaszországban, talán már a nevére sem emlékeznénk ennek a Kádár-rendszer végóráiból ránk maradt szakembernek.
Elvileg tehát happy enddel végződött a történet, de ez csak a látszat, ugyanis a történetnek egyelőre nincsen se vége, se happy endje. Annak ellenére sem, hogy az újra megnyitott vonalat szeretik és használják az emberek. Az utóbbi hetekben leellenőriztem: a kis piros BZ-k csúcsidőn kívül is tele vannak, az utazás viszonylag, kényelmes, elég gyors, és a csupán napi hat vonatpár ellenére van néhány jó fővonali kapcsolat Budapest, Győr, Nagykanizsa, Siófok, Veszprém stb irányába.
Mindez azonban édeskevés.... Mert bár még tart az új, kétharmados kormányzópárt forradalmi hevülete, és egyhamar bizonyosan senki nem fogja tudni újra felvetni ennek a több mint 150 éves vasútvonalnak a bezárását, az idő múlásával és az esetleges gazdasági nehézségekkel még sok minden változhat. Titkon ugyanis mindenki jól tudja: hosszú távon, gazdaságilag még akkor sem racionális a Komárom-Fehérvár - meg a többi, hozzá hasonló - szárnyvonal, ha naponta hatszor tele vannak tömve rajta a piros BZ vonatok.
Hosszú távon, gazdaságilag ugyanis csak akkor lesz racionális a Komárom-Fehérvár vonal, ha északi irányba meghosszabbítják legalább Érsekújvárig, bevonják a két Komárom közötti tömegközlekedésbe, ütemes menetrendet vezetnek be, és - vasútbarátoknak talán durván hangzik - előbb-utóbb a kis piros BZ-ket korszerűbb, alacsony padlós vonatokkal helyettesítik. Továbbá megszüntetik a Volán-buszok konkurenciáját, viszont ráhordatják velük a vasútra az utazókat, és persze komoly, hiteles reklámkampánnyal megpróbálják az autósok egy részét bizonyos típusú utazásokra átcsábítani a vasútra.
Ha nem így tesznek, borítékolható: néhány év elteltével a jelenlegi kormányzópártban is csökken a lelkesedés, és ott is megjelenik majd egy-két Keleti György. Lehet, hogy kicsit kulturáltabban fog kinézni és beszélni, jobban hangzó dolgokra fog hivatkozni, de ugyanazt fogja mondani: nincsen szükség a vonatra, mert kevesen használják, nem elég gazdaságos, kényelmetlen, korszerűtlen és versenyképtelen. Intő jel, hogy a MÁV új, már a Fidesz által kinevezett - vagy megtartott - vezetői is úgy fogalmaznak, hogy "elsősorban a nemzetközi fővonalakra és az elővárosi vasúti közlekedésre koncentrálnak."
Ami egyrészről helyes, hiszen ezek valóban fontos kitörési pontjai, fejlesztési irányai a vonatközlekedésnek. De nem lehet nem kihallani ezekből a kijelentésekből azt a vasutas berkekben közismert tényt, hogy a MÁV-vezérek a hátuk közepére sem kívánják a most visszaállított szárnyvonalakat, és ha lehetőségük adódik, mindent el is követnek majd a kinyírásukra. Most a Komárom-Székesfehérvár vasútvonal két végpontján és közepén, Kisbéren is fideszes a polgármester. Jó lenne, ha Molnár Attila (Komárom), Udvardy Erzsébet (Kisbér) és Cser Palkovics András (Székesfehérvár) az általuk meghirdetett nemzeti összefogás nevében nagyon gyorsan összefognának, és közösen pályázva, lobbizva, nem átmenetileg mentenék meg, hanem európai színvonalon versenyképessé varázsolnák ezt a csodás tájakon közlekedő bájos kis vonalszakaszt.