Újhelyi István, Szalai Balázs, Szekeres Imre, Bochkor Gábor, Suchman Tamás, Palik László. Mi a közös bennük?
Igen, mindannyian elég antipatikus figurák. De nem erre gondoltam. Hanem arra, hogy pont az a közös bennük, ami a Sedesában, a Magyar Honvédségben, a Santanderben és a Honvédelmi Minisztériumban. Mindannyian hasznonélvezői voltak annak az időszaknak, amikor környezetpusztítás, autósport, korrupció és közpénzlopás egymástól elválaszthatatlanok voltak Magyarországon.
Mindez csak azért jutott eszembe pont most, mert megválasztották a Magyar Autósport Szövetség új vezetését, élén Gyulai Zsolttal és tagjai között Rogán Antallal. Tudvalevőleg mindketten ahhoz az új kormányhoz kötődnek, amely elszámoltatást, tisztább közéletet és a környezet védelmét ígérte. Persze nem arra gondoltam, hogy a kajakozó olimpiai bajnok Gyulai Zsolt fogja feltárni, tisztázni azt a szerteágazó - és ritka gátlástalan - korrupciós rendszert, amely a fent említett urak, cégek és közintézmények autósportbéli regnálásának idején zajlott. De annyit azért elvárhattunk volna, hogy néhány mondatban említést tegyen arról, hogyan fogja megakadályozni a hasonló jelenségek jövőbeli folytatódását.
(Egyébként érdekes tanulsága ennek az igazán visszataszító időszaknak, hogy éppen a környezet- és természetvédő szervezetek hívták fel elsőként - és sokáig szinte egyedüliként - a figyelmet például Palikék ámokfutására a Santander közbeiktatásával, Szekeres hathatós támogatására a közpénzből tereprallizás irányába, Újhelyi és Szalai eszelős Párizs-Dakarjára, Bochkor közpénzen repkedésére, Suchman-Újhelyi sávolyi pályájára.)
Szóval a Magyar Autósport Szövetség új elnöke székfoglalójában röviden azért kitérhetett volna arra, miként vélekedik a közelmúlt e vérlázító disznóságairól és arról: van-e elképzelése egy, a természet értékeit jobban tisztelő magyar autósportéletről.
Egyetlen esetben lenne megérthető Gyulai Zsolt hallgatása. Akkor, ha ő esetleg már tud valamit, és mondjuk egy folyamatban lévő nyomozást nem akar nyilatkozatataival hátráltatni... Reméljük erről van szó, hiszen ezesetben hamarosan ki fog derülni például az is: hová tűnt Palik László? Továbbá tisztázódhat: mi lehetett az oka annak, hogy ez az érdekcsoport úgy tudott tereprallykat és egyéb autósportrendezvényeket szervezni, hogy még a megszokottnál is nagyobb ívben szartak a hatóságok a környezet- és természetvédelem jogszabályaira, és ők gyakorlatilag azt csináltak, amit akartak. A természettel és a közpénzekkel egyaránt.