Még újabb trükk: E10

2011.08.05. 08:36 - vancat

Régi igazság, hogy az a termék, ami igazán jó, tényleg megéri, azt előnyösebb nem reklámozni, sőt, egyenesen titkolni szokták. Pont ezért különösen gyanús - sok minden más mellett - az is, amikor különböző reklámcikkekben "megsúgják", csak nekünk, csak most, hogy ha tuti jót és olcsót akarunk, használjunk tankoláskor bioetanolt.

E suttogó propaganda igen sikeres: mint kiderült, rövid idő alatt valódi bioetanol-nagyhatalom lettünk. Kiderült, hogy egyetlen más európai ország fogyasztóinak torkán sem sikerült ilyen hatékonyan lenyomni a bioüzemanyag határtalan előnyeit, mint a mienkén. Persze nem csak a bioetanolra igaz ez: valószínűleg egyetlen más európai országban sem tudott volna Tribuszerné akkora piramisjátékot olyan sokáig működtetni, mint a komlói hölgy tette azt itthon, Magyarországon.

Tribuszernéról egyébként jogerősen bebizonyosodott, hogy csalt, lopott, hazudott és mégis: éppen nemrégiben került ismét a média érdeklődésének középppontjába. Tudják, mivel? Kölcsönkért és nagy kamatot ígért, majd azt állította: ellopták a nála lévő pénzt...

A bioetanol-lobbi is új trükkel probálkozik. Pontosabban, másodszor is elsütik a régit, igaz, egy kicsit másképp. Az E85 után ugyanis hamarosan jön az E10, vagyis a benzinhez kevert 10 százalékos etanol. Mire jó ez? Németországban például arra volt jó, hogy az autósoknál egyöntetűen kiverje a biztosítékot. Ugyanis ezt a nagyszerű dolgot megpróbálták suttyomban bevezetni. Azt viszont a komoly fogyasztóvédelmi hagyományokkal rendelkező fejlett országban is elfelejtették közölni, hogy számos autótípusban nem használható.

Melyek ezek? Hát nem egyszerű a lista... Porschéból például az 1997 előtti Boxsterekbe és 911-esekbe nem tankolható. A Mitsubishiknél mindegyikbe mehet belőle, kivéve a GDI motorosokat (amelyek a megtévesztő jelzéssel ellentétben nem dízeles erőforrással mennek), Lanciából "mindegyikbe", kivéve: 1.6 16V, 1.8 16 V, 2.0 16 V, 2.0 T 20 V, 2.4 20 V, 3.0 V6 24 V, 3.2 V6 24 V... Soroljam tovább a kivételek százait?

És amelyik autóban hivatalosan használható az E10, abban garantáltan nem tesz kárt? Ezt senki nem állítja, de nem is ígéri... Ha pedig mégis tönkreteszi a motort, lehet pereskedni - itthon majd esetleg sikeres bloggertársamhoz, Zugügyvéd úrhoz lehet fordulni...

A kérdés már csak az, hogy pontosan mikor érkezik Magyarországra az E10? Erre senki nem tud, de úgy tűnik, hogy nem is akar válaszolni. Elvileg bármikor, a törvényi lehetőség adott. Nyilván a németországi fiaskó után most egy kicsit óvatosabbak az olajtársaságok, a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok meg lapítanak - hátha megúszható az újabb nagy nemzeti botrány.

Mindezzel a sok szélhámossággal egyébként nem is foglalkoznék itt a blogon, ha nem egy zöld, környezetbarát, környezettudatos köntösbe öltöztetett, valakiket, valahol extraprofittal kecsegtető simlisségről lenne szó. A legrosszabb az egészben, hogy akik majd csalódnak a bioetanolban, tönkreteszi az autójukat, vagy éppen csak nem hozza a kívánt eredményt, nos, azok a környezetvédelemre, a környezetvédőkre, és nem az olajlobbi e különlegesen kártékony "ökobizniszre" szakosopdott részére fognak haragudni.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr243127253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2011.08.05. 11:27:23

Azt nem értem, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságok miért nem lépnek?
Ma már minden piszlicsáré szarságba belekötnek, az etanollal kapcsolatos aggályokról meg láthatóan tudomást sem akarnak venni.
Elég furcsa - mondhatni gyanús...

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.05. 11:29:32

.... Hát... hogy is mondjam... csak beállítás kérdése... általában ha a benzin nem old valamit, az alkohol sem...

Az alkohol hozzáadásával az a probléma, hogy utána kell állítani a gyújtásidőzítést, mert az égése során víz is képződik, és a vízgőz igen csak nagyon jó benzinégés katalizátor, ráadásul után égést is biztosíthat, még plusz hőenergiát megtakarítva, mint elbomlott durranógáz, és ezzel az égést még jobban hatékonyabbá téve, hogy káros anyag ne keletkezzen...

De megnyugtatom a cikkírót, hogy az a forgótőke mennyiség, amit az etanol gyártása kivált az import kőolaj bizniszből, számos munkahelyet teremt, és így növeli a jólétet!

Már rég kikellett volna az alkoholnak váltania az import kőolajat, és hibrid elektromos kocsiknak kellene közlekedniük, mert az alkoholt nem csak belsőégésű motorban lehet használni, hanem normál üzemanyag cellában, amit pl. már mobiltelefonoknál alkalmaznak... Ezzel pl az import vasérc és alumíniumot lehet csökkenteni...

Vizibolha 2011.08.05. 11:37:15

Nekem a 2009-es joszagomban hasznalhato, benne is van a kezikonyvben, hogy semmifele gubancot se okoz. (hja, nemetorszagi es nemet nyelvu a kezikonyv, termeszetesen) Volt tulaj is azzal hasznalta, nem is volt semmi gubanc ebbol (eladasnal is mondta). Szoval reszemrol johet ide is az E10. A regi verdamba nem raknam bele, de mondjuk a 250es jatszos ketkerekumbe (karbis), csont nelkul. Nem kell tulspilazni a dolgot, szerintem.

Dr.Bio74 2011.08.05. 11:47:32

Basszus, akkor én meg E50 -nel járok.

kammatty · http://www.a1hitelcentrum.hu/ 2011.08.05. 11:50:18

most is van etanol a benzinben 4,4% ha kéred, ha nem, és 2012től az egész euban 10% lesz, ha kéred, ha nem

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.08.05. 11:59:25

Én is felesben járok a teljesen átlagos autómmal benzin és e85-el. Semmi baja tőle.

Elijah_Baley 2011.08.05. 12:03:34

hát igen, ez pont olyan mint amikor az ólmozott benzin forgalmazását szüntették meg, akkor is sipákolt a sok zsigatulaj de valahogy csak lenyelték, asszem ezt hívják fejlődésnek .

Zsola777 2011.08.05. 12:08:27

Hol itt a trükk? A németek kiírják, melyik benzinben van 10%, és melyikben nincs. Az autó tulajdonosának a felelőssége eldönteni, mivel járatja az autóját. A gyártó erre felhívja a figyelmet. Mi kell még? Ha hülye a tulaj, pereskedjen.
Inkább a perekről beszéljen a posztoló, ha van egyáltalán.

Ja, és sorold tovább a kivételek százait (vagy link, amit nem szoktál), mert akkor legalább minden tulajdonos megnézheti, hogy kell-e erre figyelnie! Kösz.

Uzi 2011.08.05. 12:11:09

Németeknél a 98-as (super plus) megmaradt E5, a 95ös oszlopokat cserélték le E10-re. Az emberek inkabb megvették a 10c-el drágább 98-at többnyire, néhány kúton újra kapható 95 (az E10 és 98 közötti árban). Mivel a E10-es a fogyasztás is nő nem biztos hogy annyival olcsóbb a végszámla.

Uzi 2011.08.05. 12:13:24

@Zsola777: A trükk az, hogy az autógyárak az E10 engedélyezett (jóváhagyott) autókra sem vállaltak az E10 használat miatt esetlegesen fellépő károsodásokra garanciát...

kammatty · http://www.a1hitelcentrum.hu/ 2011.08.05. 12:14:36

@Uzi: 1 apró bibi, hogy az e10 2012 euro standard 95 lesz :)

tehát a németek egy félévvel hamarabb behozták azt, ami 2012-től minden tagállamnak kötelező

gatto nero 2011.08.05. 12:16:26

@kammatty:

Miért kell az etanolt kötelezővé tenni, ha annyira
kurva jó?
Ezt magyarázza mneg valaki....

Zsola777 2011.08.05. 12:17:25

@Uzi: Oké, és ez most kinek is a trükkje? Az üzemanyaggyártóké vagy az autógyáraké?

Uzi 2011.08.05. 12:19:06

@kammatty: Vehetsz E5-öt is mint írtam, nem kötelező azt venni. Csak drágábban. Franciáknál már 2 éve van E10...

ikke i drift 2011.08.05. 12:19:08

a "jót tesz-e a motornak" kérdésen túl ott van a nagy biznisz benne (nem az autósok számára), hogy mivel a benzinre hangolt motor tiszta etanolból 30-35%-kal többet fogyaszt, így az E10 esetében kb. 3% többletfogyasztásod lesz a tiszta benzinhez képest (a mostanihoz képest már csak +1,5%), mindezt úgy, hogy valószínűleg az E95 árában fogják adni. Mindez azt jelenti, hogy szépen ezzel becsúszik egy ~12 Ft-os áremelés*, amit miatt senki nem hisztizik, de ha a MOL rádob egy ötöst, akkor minden lap erről ír.

*mivel valóban most is 5% körüli ez E95 etanoltartalma, ezért ennek nagyjából a fele már realizálódott.

Elijah_Baley 2011.08.05. 12:23:03

asszem ez a pálinkafőzők összeesküvése.

Uzi 2011.08.05. 12:23:35

@Zsola777: Az üzemanyaggyártóké annyiban, hogy eleinte ha E5-öt akartál 98-ast kellett venned drágábban, 95 E5 nem volt.
Autógyáraknak meg béta tesztelője vagy
Amúgy nincs bajom az etanollal, de még nem mertem azt tankolni (havi 500-600Km bicózással szerintem többet használok a környezetnek, mint ha E10-et töltenék)

huta9020 2011.08.05. 12:23:55

Növeli a jólétet..., ja.
Még el sincs terjedve a bioetanol, de máris jelentősen emelkedtek világszerte az élelmiszerárak. Mi környezetbarát módon autózunk, miközben mások majd éhenhalnak. Szerintem inkább az autóról kellene leszokni, nem átállni egy másik üzemanyagra.

fda 2011.08.05. 12:28:48

@gatto nero: Azért, mert a gyártói szerint környezetbarát. A környezetvédők szerint pedig még a benzin is jobb... Érdemes lenne hallgatni a szavukra, ha 2 közül a kőolajalapút ajánlják, a másikkal valami nagy baj lehet...

Egyébként azért "kell" kötelezővé tenni, mert nemhogy olcsóbb, inkább drágább a benzinnnél. Persze nem a literenkénti árra gondolok. Én is kipróbáltam, és bárki kipróbálhatja, akinek pl. van fedélzeti számítógépe az autójában.
Felesbe tankolva kb. 12-14%-kal evett többet az autóm kb. 1600 kilométer átlagában, mint sima benzinből.
A különbség ugye 100 forint literenként, felesben ez már csak 50 forint a teljes tankra vonatkoztatva.
390 forint 13%-a = 50,7 Ft, tehát egyetlen fillért nem spóroltam.
Azóta felemelték a biolötyi árát, így már kimondottan anyagi bukás lenne azt tankolni.

Gazz 2011.08.05. 12:44:30

Én csak azt nem értem, hogy ennek a blognak miért noemisszio a neve. Szerintem a MOLemisszio sokkal találóbb lenne.

ビンセント・ベガ 2011.08.05. 12:49:09

EU szinten azért akarják növelni az arányát, mert amennyit belekevernek annyival csökken a kőolaj import szükséglet.

A harmadik világban meg eddig sem a "filléres" európai mezőgazdasági termékeket fogyasztották. Ezt a luxust még nálunk sem engedheti meg mindenki.

gatto nero 2011.08.05. 12:49:10

@Gazz:

Tovább kérdezek? Mi a jó ebben a Molnak? merthogy az olajtársaságok is jól le szoktak lenni baszva-:)

spinat 2011.08.05. 12:50:24

suttyomban bevezették? államilag volt kötelezö és már 1,5 évvel ezelött be akarták vezetni, de elhalasztották idénre. Tehát mindenki tudott ról bk 1-1,5 éve már. Ez aztán a suttyom. Szoktál olyanról is írni, amiröl tudsz valamit?

Uzi 2011.08.05. 12:52:51

@ビンセント・ベガ: Ha nagyobb haszonnal termelhető etanl alapanyag, a 3. világban is inkább azt termelik kaja helyett. Kevesebb kaja, kereslet állandó - magasabb lokális kajaár

Donor 2011.08.05. 12:55:54

A Lukoil kutaknál szerintem már bevezették.
Múltkor véletlenül ott tankoltam és elég pocsékul kezdett menni a 30 éves motorom. Előfordul ilyen öreg gépnél, ezért nem gyanakodtam, csak amikor megint tankoltam, utána megtáltosodott a gép.
Ugye karburátor esetén mindenképpen utána kell állítani, kézzel, míg injektor esetén valamennyi rugalmassága van a rendszerben. A kocsimban fel sem tűnt volna.

Szerintem ez simán lopás, ha nem írják ki, mit is tankolsz pontosan, hiszem benzinnél olcsóbb az etanol.

Egyébként kárt nem nagyon okoz a motorokban, ha hozzáállítják. Próbáltam már e85-el is, de ahhoz át kellet fúvókázni a karburátort.

amatőr 2011.08.05. 12:59:03

Szegény betegünk állapota rosszabbra fordult. Újabb idióta hőzöngést produkált a tényeket teljesen figyelmen kívül hagyva. Mivel jobbára ártalmatlan, zárt intézeti elhelyezése nem indokolt.

amatőr 2011.08.05. 13:00:42

@gatto nero: Azért mert az internetes szólásszabadság jegyében sokkal többen hisznek a tömény butaságnak mint a józan észnek (lásd még greenpeace vs. atomenergia)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 13:02:10

@huta9020: kar, hogy a bioetanolnak, ami a hasoznnovenyek emberi fogyasztasra alkalmatlan reszeibol - pl kukorica szara - keszul kurvara semmi koze az elelmiszerarakhoz. annak sokkal inkabb, hogy kezd kipukkanni az allami tamogatasos mezogazdasagi rendszer, ami tulajdonkeppen egy trukk, hogy "nehogyma' 10 euro legyen 1 kilo kenyer". persze ugyanugy 10 euroba kerul, csak igy nem veszed eszre, mert beszedik toled adoban es abbol fizetik ki..:-)

ugyhogy az elmult 30 ev paternalista mezogazdasagi rendszere es a tulnepesedes - tudod, ha valamire nagy az igeny, akkro felmegy az ara.. - okozza az elelmiszerek arainak novekedeset. az, hogy a kaja ara tobb lesz a bioetanol miatt csak az ilyen sotetzold luddita faszok hazudjak, mint a blog szerzoje.

egyelore a belsoeegesu motornal jobb nincs. majd biztos lesz, de most nincs. ha valakinek van, vegye elo es hasznalja. az, hogy 2 ora utazasert 8 orat toltok egy jarmuvet a halozatrol - ami igy kornyezetszennyezobb, mint a bioetanol, bar nem a fogyasztas helyen, hanem ahol eloallitjak - nem alternativa. a hybrid rendszeru autokat kellene etanollal uzemeltetni, aholis egy belsoegesu es egy elektromos motor egymast tamogatva hozza letra a mozgasi energiat, majd fekezesnel ugyanazt a mozgasi energiat visszatolti - nemi veszteseggel - az aksiba. tehat itt a megujulas is a lenyeg, azaz az elegetendo uzemanyag valami olyanbol van, ami evente ujra es ujra megujul, valamint az, hogy a feleslegesse valt mozgasi energiat ujra elraktarozzuk.

a sotetzoldek utja csak akkor jarhato, ha elortte kiirtunk 3-4 milliard embert. altalaban ezt az aprosagot felejtik ki mindig, amikor ugatnak a holdra. hogy az altaluk vizionalt hagymazas kepek csak 2-4 milliard ember/bolygo letszammal mukodnek

az iparosodasd elotti technikai fejlettsegenek szintjen.

ビンセント・ベガ 2011.08.05. 13:08:40

@Uzi: Ja, de az energia stratégiában pont nem az a cél, hogy az egyik importot lecseréljük egy másikra.

Könnyen lehet hogy át fognak állni; de nem Európa miatt, hanem mint a brazilok saját célra.

Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.08.05. 13:12:03

"Szoktál olyanról is írni, amiröl tudsz valamit?"
++

közben az az érdekes hogy ennek a pöcsnek néha megvan az index címlap :)

Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.08.05. 13:16:03

A bioetanolos üzemben kételkedőknek, bizonytalanoknak ajánlom ezt a kis cikket:

e85-project.blog.hu/2011/06/30/a_bioetanol_szar

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 13:25:07

@Zozzancs: nem baj az, lassuk csak, hogy aknamunkaznak ezek az olajlobby altal szponzoralt sotetzoldek:-))

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 13:46:13

"Mindezzel a sok szélhámossággal egyébként nem is foglalkoznék itt a blogon, ha nem egy zöld, környezetbarát, környezettudatos köntösbe öltöztetett, valakiket, valahol extraprofittal kecsegtető simlisségről lenne szó."

szelhamossag = a blogod?
zold, kornyezetbarat, kornyezettudatos kontosbe oltoztetett valakik = te es a stricid, a mol?

a bioetanol _nem_ teszi tonkre az auitot. a hozzanemerto, fillerbaszo gazdi teszi tonkre az autot.

Uzi 2011.08.05. 13:50:16

@Zozzancs: Tegyük hozzá Németországra nem minden pont igaz, ők jelentős mennyiséget hajóznak be a tengerentúlról.

Uzi 2011.08.05. 14:00:04

@az igazi Sipi - A Magyar Köztársaság Állampolgára: "a bioetanol _nem_ teszi tonkre az auitot. a hozzanemerto, fillerbaszo gazdi teszi tonkre az autot."
Persze, ez pont jellemző a németekre és ezért nem mertek tankolni :) Ha valaki visszaolvassa az előbbi év ADAC magazinajit, szinte mindegyikben 3 oldal az E10-ről szólt. Ott semelyik szakértő nem merte kijelenteni, hogy tutira nem lesz baja az autódnak.
100 Eur feletti szervízóradíjak esetén meg az emberek nem nagyon rizikóztak, a régebbi autókba tankolták meg cégautókba, saját prémiumokban nem nagyon. Sok kút újra bevezette az E5 95-öt.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.08.05. 14:01:52

Ne írjunk már le nyilvánvaló butaságot. A németeknél komoly reklámkampány társult a bevezetéshez. Egyszerűen nem bíztak a friccek as új termékben.

Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.08.05. 14:07:14

@Uzi: ahelyett, hogy tőlünk vennék a kis pöcsök. Ja, hogy kedves honatyáink keresztbeszarják azt, hogy intenzív export is lehetne?

gyárvárosi 2011.08.05. 14:15:40

Árt-e a bioetanol a motornak?
Igen árt. Ugyanis a bioetanol elégetésekor savak is felszabadulnak, amik károsítják a motor alkatrészeit.
Ezt nem hasra ütés alapján írom, hanem a járműgépiparban eltöltött negyvenkét év tapasztalata alapján .Hengerfejek és motorblokkok gyártásával foglalkoztam zömében. A nagy és jónevű autógyártók külön aluminium ötvözeteket rendelnek, gyártatnak le a bioetanol használatára is alkalmas motorokhoz!
Korrozióálló ötvözetekből készíttetik a vezérmű,- főtengelyt, a szelepülékeket, a szelepvezetékeket, szelepszárakat, himbákat.
Biztosan megbolondultak a tervezőik?
Pocsékolják a drága anyagokat? Vagy csak felmérték, milyen hatásai vannak a bioeteanolnak?Azt hiszem az utóbbi változat az igaz.
Lehet a kisebb mennyiségben belekevert etanol lassabban károsítja majd a motort, de hogy károsítani fogja az biztos.

Uzi 2011.08.05. 14:26:21

@gyárvárosi: Érdekelne, hogy az USA piacra is más blokkokat raknak össze az EU gyártók (ahol E15 is van)? Vagy ugyanaz a blokk megy bele, mint az EU-ra tervezett készletekbe?

Shawher 2011.08.05. 14:26:47

@Uzi: ha egy területen dohányt termelünk, amitől rákosok leszünk, senki se hőzöng. Ha olyan alkoholt termesztünk, amit megisznak, berúgnak, ettől családok, életek mennek tönkre, szintén senki se hőzöng.
A kábítószer alapanyag termő területekre se mondja senki, hogy inkább az éhezőknek kéne ott valamit termelni.

Csak erre a kurva benzinpótló alkoholra jut minden idiótának az eszébe, hogy elveszi a termőterületet a búzától.

Ennyire jól fizet az olajlobbi???????????

csintapala (törölt) 2011.08.05. 14:39:35

Hogy lehet egy üzemanyagot suttyomban bevezetni?
Ki van írva a kútoszlopra, hogy E10? Ki van. Akkor?
Kiadták a kompatibilitási listát? Ki.
Kötelező ezt tankolni? Nem.

Tudta-e a blogger úr, hogy a sima 95-ös benzinben is van 4-5% etanol? Az nem teszi tönkre a motort? (Nem.)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 14:43:16

@gyárvárosi: "Biztosan megbolondultak a tervezőik?"

nem, csak siman nem tesz jot az olajlobbynak, amennyiben kiderul, hogy semmi szukseg specialis atalakitasokra, kulonleges anyagokra az etanollal mukodteteshez.

amelyik tervezo nem koveti a marketingeloirasokat, az nem lesz tervezo. ez ilyen egyszeru. mint a gepjarmuiparban evtizedeket eltoltott mernokember, azt hiszem, ezzel tokeletesen tisztaban kell neked is lenned.

az altalad felvazolt tenyeknek akkro van sulyuk, ha melleteszed azt, hogy "ezzel szemben a fosszilis energiahorsdozok elegetesekor nem, vagy jelentosen kevesebb korroziv anyag szabadul fel"

de ugye ezt valahogy mindig, mindenki elfelejti leirni:-)

ez ugyanaz a marketingfogas, mint amikor a cukorgyarak altal szponzoralt kutatasok kimutattak, hogy az edesitoszerek rakkelto hatasuak. csak eppen azt nem irtak le, hogy milyen dozisban;-)

es ez sem veletlen.

ha ugyanannyiba kerul egy etanolos uzemu auto, jol beallitva ugyanannyit fogyaszt, vagy nem jelentos a fogyasztasbeli kulonbseg, akkor az az autoiparnak is sulyos milliardokba kerul az uj fejlesztesi irany. es azert nem pocsekoljak el a draga anyagokat, mert kifizettetik a vevokkel. a vevok pazarolnak ebben az esetben, nem a tervezok. az mas kerdes, hogy a tervezoknek eloiranyzott marketingelvek miatt kell pazarolniuk.

grpower 2011.08.05. 14:44:39

@gyárvárosi: Kémiából 5-ös alá.
Mi az hogy "a bioetanol elégetésekor savak is felszabadulnak"???
Ha a 99,99%-os tisztaságú etanolt (CH3CH2OH) elégeted (+O2), akkor hogyan kapsz savakat?
Annyi véletlen vagy szándékos félrevezetést lehet olvasni ezeken a fórumokon…
Gondolom Németországban is hasonlóan elhintettek sok álinformációt, ezért bizalmatlanok sokan az E10-el szemben. Ezen a téren a németeknek kellene tőlünk tanulni, itt sokkal több bioetanolos tapasztalat van. Mi, akik használjuk, tudjuk, hogy az E85 nem károsítja a motort (és az E10 sem).
Emlékszem az E85 bevezetésekor nálunk is voltak olyan félelmek, hogy az E85 szétrobbantja a motorblokkot, ezért meg kell erősíteni a szelepüléket, meg tönkreteszi a gyertyákat stb. Hál istennek ezek a rémhírek lecsengtek. De most meg jönnek ilyen alkimisták, akik savat gyártanak égetéssel. :)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 14:46:11

@Uzi: az egysegsugaru nemet polgarra pont ugyanaz jellemzo, mint barmely egysegsugaru polgarra.

azaz ha valamihez nem ert, akkor jol megvezetheto hulyesegekkel.

pontos kimutatasok ugye nincsennek az etanol - es kizarolag az etanol, mert ha valaki nem az uzemanyagnak megfeleloen beallitott autot hasznal az nem az etanol hibaja. mert akkor a diesel hibhaja amikor valaki megnyomja benzinnel.. - okozta meghibasodasokrol?

Uzi 2011.08.05. 14:46:46

@Shawher: Kicsit olvass talán vissza mit írtam az elején. Ha valaki garantálja hogy nem megy tönkre a kocsim vagy fizeti a javítást, semmi bajom az E10-el.
És sajnos én fizetek az olajlobbinak, mert nem tankolok E10-et, hanem a drágább 95-öst vagy 98-ast veszem.
Magyarország tud önellátó lenni (E10-ig), azzal sincs bajom.
A németek importálnak, az is tény.
Mit írtam a korábbi hozzászólásaimban, ami szerinted nem igaz?

P.S: Az kábszerültetvények más hasznosítására is rendesen ad támogatást az USA egyes államoknak.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 14:48:03

@Uzi: "Az kábszerültetvények más hasznosítására is rendesen ad támogatást az USA egyes államoknak. "

ehhez csak annyit, hogy a marihuana betiltasanak egyes velemenyek szerint az a fo oka, hogy igen jo minosegu bioetanol keszitheto a kender szarabol..:-)

grpower 2011.08.05. 15:04:12

@Con Storm: "Az alkohol hozzáadásával az a probléma, hogy utána kell állítani a gyújtásidőzítést, mert az égése során víz is képződik, és a vízgőz igen csak nagyon jó benzinégés katalizátor, ráadásul után égést is biztosíthat, még plusz hőenergiát megtakarítva, mint elbomlott durranógáz, és ezzel az égést még jobban hatékonyabbá téve, hogy káros anyag ne keletkezzen... "

Te érted amit leírtál?
Jó lenne tisztába tenni a dolgokat. Csak pár kiigazítás, ha megengeded:
A benzin égetése során is keletkezik vízgőz. 1 mol benzin elégetésével kb. 9 mol víz, míg etanolnál csak 3. A vízpára nem katalizál semmilyen égést, pont ellenkezőleg hőt von el az égéstől, hátráltatva azt (működnek gőzzel oltó rendszerek). A víz elektrolízis hatására bomlik durranógázzá, a motortérben vagy a katalizátoron még véletlenül sem. Az E85 égetése során a károsanyag kibocsátás abból adódik, hogy maga az etanol nagy tisztaságú, tökéletesebben ég a benzinnél (belső oxigénforrása révén), nem tartalmaz szénhidrogént, ezáltal el nem égett CH kibocsátása sincs.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.05. 15:42:17

@grpower: :D csak elektrolízissel bomlik... ülj le fiam egyes!

A katalizátorszerepet hogyértsd... az alkoholból felszabaduló víz, a nagyobb reakcióképessége és, alacsonyabb energia aránya jóval kisebb, mint a benziné... így erre nézve jobb... az alkohol egy sav...ami vizet köt magához, nincs tiszta alkohol, mert az szilárd... a víz termikusan is el tud bomlani, nem csak elektrolízissel, pl. ezt használták régen városi gáz készítéséhez... a felszabaduló oxigén reakcióba lép a benzinnel és szénmolekulákkal, és amint a a gázelegy expandál, az egyesített gáztörvény értelmében hűl is... és amint átlépi a durranógázzá váló hőmérsékletet még lök egyet a dugattyún...

A nagyobb oxigén tartalma révén, kevesebb levegőt is kell adagolni a benzinkeverékhez, ezért újra kell állítani a motor gyújtását, és levegő/üzemanyag arányát...

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 15:48:48

@Con Storm: jujj...

na akkor nezzuk, mire is o a viz az egesterben igazabol, jo?;-)))

"A vízbefecskendezés elvi működése
A négyütemű Otto-motorban a sűrítési ütem végén a hőmérséklet 400 celsius és a nyomás 16 bar körüli. Az ideális benzin-levegő keveréket ekkor meggyújtva az elég (nem robban, mint ahogyan sokan helytelenül mondják), és az égéskor felszabaduló hő a gázokat terjeszkedésre készteti. A probléma akkor áll elő, ha túl magas a sűrítési ütem végén a hőmérséklet, mivel ekkor a keverék nem a gyújtószikra hatására, hanem önmagától gyullad meg. A lángfront sebessége jóval nagyobb, mint normál esetben, ez a kopogásos égés, amit előbb már említettem.
Ha a hengerbe víz kerül, akkor az a sűrítési ütemben gőzzé fog alakulni. Ehhez azonban hőt von el a környezetéből, vagyis a benzin-levegő keveréktől és a dugattyú-hengerfej-henger egységtől. Az eredmény: a gőzzé válás hűtő hatása miatt a keverék nem éri el az öngyulladási pontot, az égés csak a gyújtószikra hatására indul meg. További előny, hogy a víz a gőzzé válás pillanatában az esetleg még nem tökéletesen porlasztott benzingömböcskéket is szétpukkantja. Ez azért érdekes, mert a benzin tökéletesen csak gőzeiben ég el, ami a gömböcskék felületén van. Minél kisebbek a gömböcskék, annál jobb az égés. A hevített gőz 12-szer akkorára tágul, mint az ugyanannyi hővel hevített száraz levegő, tehát nő a nyomaték. A kiáramló gőz a motorban és a kipufogórendszerben lévő kokszlerakódást pucolja.
További előny, hogy az égési folyamat lassításával az effektív középnyomás (amitől a nyomaték függ) úgy növelhető, hogy közben a csúcsnyomás csökken! Ez csökkentett terhelést jelent a hajtókarcsapágyaknak. (Ez egyébként hallható is, a motor elcsendesedik, amikor megkapja a vizet). Ha a vizet nem becsorgatjuk, hanem nagy nyomáson beporlasztjuk a szívócsőbe, akkor a víz már a beszívott levegőt is hűti, amivel nyári hőségben javíthatjuk a töltési viszonyt (a hidegebb levegő sűrűbb).
A vízbefecskendezés hátrányaként jelentkezik, hogy az Otto-körfolyamat csúcshőmérséklete csökken, ezért az ideálisan működő motor csúcsteljesítménye elméletileg szintén csökken, azonban a vízgőz nagyobb tágulása miatt ez nem lép fel, ráadásul az égést lassító és hűtő hatása miatt az előgyújtás biztonsággal növelhető, így a teljesítmény nemhogy csökken, hanem nő. "

tehat a porlasztasban es a hutesben jatszik szerepet, valamint besegit a terjeszkedesben es a motor tisztan tartasaban.

durranogaz, bakker...

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.05. 15:49:13

@az igazi Sipi - A Magyar Köztársaság Állampolgára:

Nem fog tönkremenni a kocsid, mert a bioetanollal kevert benzin kezdeti energiája alacsonyabb, így a majdnem függőleges dugattyútengely állásnál kevésbé terheli a perselyezést! Hanem már akkor fejti a ki a maximális hatást, amikor majdnem merőleges és így a legnagyobb forgató nyomatékot adja le!

A meghibásodás oka, a gyenge sav marása, mint a gumiillesztékek az üzemanyag adagoló rendszerben, tömítések és stb kimarása!

De a bioetanol nem csak termikus égésnél adja le az energiáját, hanem üzemanyag cellában is el lehat krakkoltatni, és elektromos áramot termelni belőle közvetlenül, amit elektromos kocsi hajtására lehet használni! Így további hatásfok javulás várható el a gépjárművek terén,. mert a váltómű fogaskerekei miatt, valamint a távozó gázhőmérséklettel energia megy el!

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.05. 15:55:28

@az igazi Sipi - A Magyar Köztársaság Állampolgára:

A jelenség neve: víz termikus disszociációja

csak úgy írtam, hogy még azok is megértsék, akik faji alapon járták ki a 8 általánost... és nem értelmi képesség segítségével...

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 15:59:40

@Con Storm: milyen sav??????

baszki, vegyipariban erettsegiztem, de nem hallottam meg az etanol elegetesekor keletkezo kurva savakrol...
igaz, az 20 eve volt. azota lehet, valtozott a tudomany allasa.

ch2ch3oh+3o2 = 2co2+3h2o

tehat 1 mol etanol 3 mol oxigennel 2 mol szen-dioxidot es 3 mol vizet hoz letre.

ebbol elmeletileg letrejohet kis mennyisegu szensav(h2o+co2=h2co3) - tudod, ami a szodaban.. - , ami viszont egy igen instabil vegyulet, konkretan amit elsosorban nem bir az a szoba- vagy annal magasabb homerseklet - mint a poharban felejtett szodaviz.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.05. 17:15:52

@az igazi Sipi - A Magyar Köztársaság Állampolgára:

Először is karbonsav keletkezik hevítéskor, a másik az alkohol tulajdonságot a szerves molekulához kapcsolódó OH csoport adja, a glicerin pl. háromszoros alkohol... Ennek van egy minimális savas kémhatása, de pH papírral nem fogod kimutatni... egyedül az alkáli földfémeket marja-oldja jelentősebb mértékben...

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.05. 17:30:15

@Con Storm: a szensav epenhogy hevites hatasara bomlik.

es az alkoholnak _nincs_ savas kemhatasa. kicsit sem. az, hogy felold bizonyos dolgokat nem azt jelenti, hogy savas kemhatasu, mert a viz is feloldja pl a konyhasot, de ettol meg elegge nehezen lehet savas kemhatasunak nevezni..

a kulonbseg az alkohol es a viz kozott mindossze annyi ebbol a szempontbol, hogy az alkohol apolaris, a viz polaris oldoszer. ezert bizonyos dolgokat, amit a viz nem, az alkohol oldani fogja.
de ettol meg kurvara nem lesz sem savas, sem bazisos kemhatasu.

mellesleg megjegyeznem, hogy a tudomanyban amit nem tudsz kimutatni, az _nincs_
tehat ha nem tudod kimutatni az alkohol savas kemhatasat, akkor nem savas.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.05. 18:15:51

Nem csak vízzel reakcióba lévő savak és bázisok vannak...

hu.wikipedia.org/wiki/Etanol

"Nagyon gyenge sav, vízzel szemben nem viselkedik savként.

2 C2H5OH + 2 Na → 2 C2H5O- + 2 Na+ + H2 "

Avatar 2011.08.18. 14:51:52

@ikke i drift: Saját kocsimmal az alábbiakat tapasztaltam:
Ha felesbe tankolok rendes 95-ös és E85-ös üzemanyagot, akkor a fogyasztásban nem tapasztalok változást a tiszta 95-höz képest.
Ha tisztán E85-öt tankolok, akkor 10-15%-kal lesz magasabb a fogyasztás, mint sima 95-ös benzin használatakor. + a reggeli induláskor kicsit köszörülni kell, mire beröffen, és kell 1-2 perc a gépnek, míg bemelegszik, addig elég lefulladásra hajlamos.
A kocsi nem flexifuel, nincs benne semmi átalakító, egy sima 1.6i-s kadett, amivel nem félek ilyen kísérletet végrehajtani. :)
Szóval lehet, hogy elméletileg 30-35%-kal kisebb az égéshője az alkoholnak, de a gyakorlatban ez nem feltétlenül jelentkezik ennyivel magasabb fogyasztásként.

Avatar 2011.08.18. 15:03:23

@Con Storm: A nátrium sima vízbe dobva is hevesen reagál. 2H2O + 2Na -> 2 OH- + 2Na+ + H2
Akkor most a sima víz is sav?
Mellesleg az üzemanyag rendszerben nem sok helyen használnak nátriumot. ;)

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.18. 16:04:11

wazze... hogy a fenébe jártátok ki az általánost, ha a sav-bázis, vagy redoxi reakciókat sem tudtátok felfogni?!

Avatar 2011.08.18. 18:22:46

@Con Storm: "Kémiai értelemben egy anyag nem önmagában, hanem a konkrét kémiai folyamatra nézve sav vagy bázis. Így például a közismert Brønsted-féle sav, az ecetsav is viselkedhet bázisként, ha egy erősebb savval, például kénsavval reagál. Ekkor a kénsav ad le protont, az ecetsav pedig protont vesz fel, tehát bázisként viselkedik. Konkrét folyamat említése nélkül az általános sav és bázis szó az anyagok jellemző – általában vízzel szembeni – viselkedésére utal."
hu.wikipedia.org/wiki/Sav

Tehát, ha "vízzel szemben nem viselkedik savként" akkor nem "Nagyon gyenge sav".
Néha a wiki ellentmond önmagának. :)

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2011.08.18. 18:36:46

@Avatar:

Nah IQ bajnokok, csak azt nem értem, miért nem a wikipédiának írtok, és miért nekem?!

Hogy hazudnak, és az alkoholoknak nincs savas kémhatása...

ikke i drift 2011.08.22. 10:46:48

@Avatar:
Nem nagyon igazolható kémiailag, amit írsz. Az elképzelhető, hogy a sima E85 10-15% pluszt okoz ennél az autónál, de akkor bármennyi % E85-öt keversz a benzinhez, az ugyanannyi % x 10-15% többletfogyasztást fog okozni.
Nálam a helyzet egyszerű, mert mindig koppra tankolok és mindig megvannak az adatok, így azonnal látszott, hogy a szinte decire pontosan 50-50%-os keverék (18,2 vs. 18,58 és 19,97 vs. 19,53 E85/E95) 13-17%-os többletfogyasztást okozott, így nekem nem érte meg, mert nem volt akkora ártöbblet akkor százalékosan a benzinben (kilométerenként optimális esetben elérte a spórolás a 80 fillért, mert a kút ráadásul akkor 7-8 kilométer kitérő volt).
Ma a helyzet már rosszabb, mert ugyan a nominális különbség hasonló a benzin és az E85 ára között, de ez százalákban már kevesebb a magasabb árszint miatt, így aztán nekem valószínűleg már nettó ráfizetés lenne, meg aztán időközben amúgy is az LPG-re tettem a voksomat.

Avatar 2011.08.23. 09:00:22

@ikke i drift: Hát lehet, hogy kémiailag nem jön ki, de a gyakorlatban mégis ezt tapasztaltam. Egyébként én is mindig tele tankolok, és kiszámolom mindig a 100 km-re jutó fogyasztást, ezért tudom, hogy így alakult.
Persze lehet, hogy másnál meg más lesz a tapasztalat.


süti beállítások módosítása