Régi igazság, hogy az a termék, ami igazán jó, tényleg megéri, azt előnyösebb nem reklámozni, sőt, egyenesen titkolni szokták. Pont ezért különösen gyanús - sok minden más mellett - az is, amikor különböző reklámcikkekben "megsúgják", csak nekünk, csak most, hogy ha tuti jót és olcsót akarunk, használjunk tankoláskor bioetanolt.
E suttogó propaganda igen sikeres: mint kiderült, rövid idő alatt valódi bioetanol-nagyhatalom lettünk. Kiderült, hogy egyetlen más európai ország fogyasztóinak torkán sem sikerült ilyen hatékonyan lenyomni a bioüzemanyag határtalan előnyeit, mint a mienkén. Persze nem csak a bioetanolra igaz ez: valószínűleg egyetlen más európai országban sem tudott volna Tribuszerné akkora piramisjátékot olyan sokáig működtetni, mint a komlói hölgy tette azt itthon, Magyarországon.
Tribuszernéról egyébként jogerősen bebizonyosodott, hogy csalt, lopott, hazudott és mégis: éppen nemrégiben került ismét a média érdeklődésének középppontjába. Tudják, mivel? Kölcsönkért és nagy kamatot ígért, majd azt állította: ellopták a nála lévő pénzt...
A bioetanol-lobbi is új trükkel probálkozik. Pontosabban, másodszor is elsütik a régit, igaz, egy kicsit másképp. Az E85 után ugyanis hamarosan jön az E10, vagyis a benzinhez kevert 10 százalékos etanol. Mire jó ez? Németországban például arra volt jó, hogy az autósoknál egyöntetűen kiverje a biztosítékot. Ugyanis ezt a nagyszerű dolgot megpróbálták suttyomban bevezetni. Azt viszont a komoly fogyasztóvédelmi hagyományokkal rendelkező fejlett országban is elfelejtették közölni, hogy számos autótípusban nem használható.
Melyek ezek? Hát nem egyszerű a lista... Porschéból például az 1997 előtti Boxsterekbe és 911-esekbe nem tankolható. A Mitsubishiknél mindegyikbe mehet belőle, kivéve a GDI motorosokat (amelyek a megtévesztő jelzéssel ellentétben nem dízeles erőforrással mennek), Lanciából "mindegyikbe", kivéve: 1.6 16V, 1.8 16 V, 2.0 16 V, 2.0 T 20 V, 2.4 20 V, 3.0 V6 24 V, 3.2 V6 24 V... Soroljam tovább a kivételek százait?
És amelyik autóban hivatalosan használható az E10, abban garantáltan nem tesz kárt? Ezt senki nem állítja, de nem is ígéri... Ha pedig mégis tönkreteszi a motort, lehet pereskedni - itthon majd esetleg sikeres bloggertársamhoz, Zugügyvéd úrhoz lehet fordulni...
A kérdés már csak az, hogy pontosan mikor érkezik Magyarországra az E10? Erre senki nem tud, de úgy tűnik, hogy nem is akar válaszolni. Elvileg bármikor, a törvényi lehetőség adott. Nyilván a németországi fiaskó után most egy kicsit óvatosabbak az olajtársaságok, a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok meg lapítanak - hátha megúszható az újabb nagy nemzeti botrány.
Mindezzel a sok szélhámossággal egyébként nem is foglalkoznék itt a blogon, ha nem egy zöld, környezetbarát, környezettudatos köntösbe öltöztetett, valakiket, valahol extraprofittal kecsegtető simlisségről lenne szó. A legrosszabb az egészben, hogy akik majd csalódnak a bioetanolban, tönkreteszi az autójukat, vagy éppen csak nem hozza a kívánt eredményt, nos, azok a környezetvédelemre, a környezetvédőkre, és nem az olajlobbi e különlegesen kártékony "ökobizniszre" szakosopdott részére fognak haragudni.