Elérhető legkisebb fogyasztás

2011.12.22. 09:25 - vancat

Jóhiszeműen megkockáztatom: nemcsak a fogyasztóknak, de egy tisztességes szándékú autógyártónak és kereskedőnek is egyre kellemetlenebb és vállalhatatlanabb a gépkocsireklámokban kötelezően feltüntetendő úgynevezett kombinált átlagfogyasztás fogalma, és persze az ehhez tartozó kombinált átlag széndioxid-kibocsátás.

Mi is ennek a lényege? Egy nagy büdös, életszerűtlen hazudozás. Egy primitív, tisztességtelen játék a számokkal. Mert mit kezdjen az ember azzal, amikor egy autóreklámban azt látja, olvassa, hallja, hogy kombinált átlagfogyasztás: 3,9 - 11,6 - vagyis a két érték között háromszoros a különbség. És az ehhez társuló széndioxid-kibocsátás mondjuk: 108 g/km - 196 g/km....

Az egyik legnagyobb és legócskább átverés ebben a szisztémában, hogy miközben a legkisebb érték egy adott modell ezres alaptípusára vonatkozik, a másik meg a limitált szériás, kétezres turbós sportváltozatra, és közben a reklámban esetleg csak ez utóbbit hirdetik. Amelynek fogyasztása természetesen nem e két érték között mozog, hanem - általában - még az utóbbinak is másfélszerese...

A másik sunyi aljassága ennek az"európai szabvány szerinti" szemfényvesztésnek, hogy mint tudjuk (sokszor, sokan megírták), az autók katalógusokban jelzett fogyasztását laboratóriumi körülmények között, rádió, klíma, szervó stb nélkül, szinte légüres térben mérik ki. Így annak általában nem sok köze van a valósághoz. Mindezek okán javasolnám a tisztességes szándékú gyártóknak, kereskedőknek, hogy akár önkéntesen és nem várva egy majdani, új európai szabályozásra, vezessenek be egy olyan kategóriát, amely úgy szól: elérhető legkisebb fogyasztás.

Ez az őszinte mérőszám azt jelezné, hogy városban és városon kívül, átlagos fogalmi körülmények között, nyugodt, higgadt, szabályos és környezettudatos vezetési stílusban, körülbelül mi az a legkisebb fogyasztás, ami valójában elérhető.

Tudom, első hallásra súlyosan ellenérdekeltnek tűnnek a gyárók ebben a dologban, de valójában ez nem lenne feltétlenül így. Velem például többször előfordult, hogy beültem olyan autókba, amiket újságírók teszteltek, és a komputer 11 liter feletti átlagfogyasztást jelzett. Nem kellett húsz kilométernét többet mennem vele és könnyedén beállt 6,5 literre.

Tehát miközben a tesztekben elolvashatjuk a negatívumok között, hogy a fogyasztás jeletősen magasabb, mint amit a gyár jelzett, azt valószínűleg senki nem jelzi, hogy közben kinyomták az autó szemét, úgy jött ki ez az érték. Az igazi nagy, rohadék hazudozók - különös tekintettel a luxusautógyártókra - persze nem valószínű, hogy jól járnának az elérhető legkisebb fogyasztást igazoló értékkel. Ők ugyanis kifejezetten jól elvannak járműveik erkölcstelenül pazarló mivoltát hatékonyan elfedő, kombinált hazudozással.

Akik viszont kicsit komolyabban gondolják a környezetvédelmet, és mondjuk hisznek abban, hogy kisebb motorjaikkal igenis elérhető egy lényegesen kisebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, nos, azok ezzel a mérőszámmal igazolhatnák magukat. Szóval, Ford, Fiat, Peugeot, Citroen és társaik. Itt a lehetőség, hogy elérkezzen az igazság pillanata...

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr823485275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KaPé 2011.12.22. 11:22:32

"Akik viszont kicsit komolyabban gondolják a környezetvédelmet", azok nem hisznek a co2 démonizálásában.

Frankofil 2011.12.22. 11:44:33

"Ez az őszinte mérőszám azt jelezné, hogy városban és városon kívül, átlagos fogalmi körülmények között, nyugodt, higgadt, szabályos és környezettudatos vezetési stílusban, körülbelül mi az a legkisebb fogyasztás, ami valójában elérhető. "
Mekkora hőmérséklet mellett,milyen domborzati viszonyok közt,mely város melyik forgalmi viszonya az alap,milyen használati mód mellet,mi a mértékegysége és hogyan kell mérni a "higgadt,környezettudatos"vezetést(tehát szerinted fogyasztók kikapcsolva-pedig ezt nehezményezted-ellentmondás?!
Magyarán, mégiscsak a legjobb a labor?A reklám meg reklám,a különböző motor modelleknek külön megadják a gyártók a rájuk vonatkozó adatokat.De ne csak beszéljünk írd le a szerinted megfelelő fogyasztásmérést mert ez így egy nagy nulla.

corpus alienum 2011.12.22. 11:49:02

Nézd a gyártó által városi fogyasztásra megadott értéket és fogadd el, hogy normális használat mellett kb. ez lesz az átlagfogyasztás. Ha túlnyomórészt városban használod az autót, akkor vedd ezen érték másfélszeresét.

nagyfeszültség 2011.12.22. 11:53:54

@KaPé:

Így van. Akik komolyan gondolják a környezetvédelmet, pontosan tudják, hogy még a mai modern dízeleknek is olyan súlyos a koromszennyezésük, hogy hiába alacsony a co2 értékük, pusztítóbbak az emberi egészségre és a levegőre, mint bármi más.
Egyébként meg, akik igazán komolyan a környrzetvédelmet, lehetőség szerint nem autóznak...

gatto nero 2011.12.22. 12:00:41

Szerintem például a Ford azzal, hogy bevezeti a nagyobb autóiba is az ezres benzinmotort, fontos lépést tesz a környezet védelme felé. A kérdés csak az, lesz-e elég környezettudatos vásárló és autóvezető, aki ezeket használni fogja és értékelni tudja majd.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.12.22. 12:04:46

@KaPé: Pedig a felmelegedést jelentős részben az okozza. Tudod, van pár apró tény.
1: a CO2 üvegházgáz
2: a CO2 koncentrációja a légkörben jelentősen megnőtt az utóbbi 2-300 évben
3: felmelegedés van
Te komolyan látsz esélyt arra, hogy nem függnek össze ezek a dolgok?

fogash 2011.12.22. 12:15:50

Ahogy azt Móricka elképzelte...

A CO2-t lehet démonizálni, de a nagy világegyezség szerint van köze ahhoz, hogy ez nekünk rossz, ráadásul keletkezése szinte lineáris a kocsi fogyasztásával. Emiatt az autóipar meg a politika kialkudta egymással, hogy ez lesz A Mérőszám. Namost innentől minden autógyár érdeke, hogy az elfogadott labor-körülmények (ún. ECE-ciklus, de te még ennek a nevét sem tudod megemlíteni a cikkedben, nemhogy a tartalmát) szerint mérjen fogyasztást.

Az ECE-nek nincs semmi köze a valósághoz, viszont objektív és EGYMÁSSAL összevethető adatokat ad. Hátránya, hogy lehet rá optimalizálni, erről szól a downsizing. Skoda Superb 1.4TSI = ECE teszten 1,4 szívóként viselkedve nem fogyaszt, utcai használatban meg többet eszik, mint egy 2.0 szívó, ami egy ekkora kaszni mozgatásához kell.

Ha az autógyárak hirtelen elkezdenének igazat mondani, akkor hirtelen mindenkinek SOKKAL több pénzt kéne becsengetni a nagy kasszába a CO2 termelés miatt. Ez drágább autókat eredményezne.

Amúgy mi az igazság? Én is tudok 7, meg 10 literrel is közlekedni, az pedig 50% pluszt jelent! Ugyanazzal az autóval, ugyanabban a városban, sőt, még időben/átlagsebességben is szinte ugyanazt (10%on belül) produkálva. Akkor mi lenne az igazi fogyasztás?

megint álmodoztál egyet, de ez még bölcsésztől is gyenge lenne, nemhogy szakblogon... :(

citrix 2011.12.22. 12:16:34

@bm613: A dolgok azzal függenek össze,hogy 100 év alatt 1milliárdról 7 milliárdra nőtt az emberiség száma.Mindegyiknek autó kell,repülni akar,hűtés-fűtés,fogyasztási cikkek,energia,nem utolsó sorban élelmiszer.Afrika,Ázsia népességrobbanás előtt áll,ez aligha fenntartható folyamat.Hogy itt a 400-as benzinnel autózol vagy sem,globálisan 0 jelentőségű.

the cat 2011.12.22. 12:21:49

@fogash:

A Skoda Superb 1.4 azért egy szélsőség.
A Fiestában igenis takarékos és környeezetbarát lehet az ezres ecoboost, vagy hogy az anyjába hívják.

Bambano 2011.12.22. 12:36:25

a szokásos ótvaros ostoba okoskodó cikk.
a szabvány szerinti kombinált fogyasztás mindig egy szám. nem 3-tól 11-ig.

Másrészt meg azzal a mítosszal is ideje lenne már leszámolni, hogy a kis motor=kis fogyasztás. marhaság. ez meg megint nem hiedelem kérdése, hanem meg kell nézni, mennyit tankoltál, oszt jónapot.

Szerintem a legpraktikusabb az lenne, ha törölnéd ezt a posztot. Mondjuk kattintásgenerátornak mindig jók az ilyen félrement ökörségek, ez tény.

Bambano 2011.12.22. 12:42:30

@bm613: a kérdés sosem az, hogy felmelegedés van-e, hanem az, hogy abból mennyi az ember gondatlanságának a sara, ehhez képest mennyi lenne a felmelegedés, ha az ember szélsőségekig gondos lenne, illetve ember nélkül mennyi lenne a felmelegedés.

A sok populista a saját fizetését félti, ezért nem hajlandó a hivatalos definíciókkal foglalkozni.
Ja, a co2 üvegház gáz. Ebből képződik minden élő anyag a Földön. Tényleg meg kell szüntetni?

@gatto nero: ezzel a ford kb. semmit nem tesz, de a tapasztalat azt fogja igazolni, hogy sokat ront a helyzeten.

@corpus alienum: nekem pl. minimum két literrel kevesebb az átlagos tisztán városi fogyasztásom, mint a gépkönyvben, és kicsivel több, mint a fele, amikor nem tisztán városozok, hanem országutazok.

Mindenkinek: tökre hasznos lenne, ha mindenki a tapasztalatát írná le, nem az álmait...

@Frankofil: a laborral egy baj van: a szabvány ciklus felismerhető. Erre programozzák is a vezérlőket. A poszt egyetlen értelmes és elfogadható gondolata az, hogy az ece ciklus szerinti mérés nem jó.

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2011.12.22. 13:13:16

talán tankoljon a posztoló mondjuk németországban és azonnal tudni fogja a kocsija a gyári számokat! tapasztalat! :)

Skodakék Fábia 2011.12.22. 13:13:22

Ezt úgy kell csinálni hogy kinézed magadnak milyen autót akarsz és nekiállsz fórumozni. Innentől jön a neheze : meg kell kérdezni a többi fórumozótól hogy nekik mik a tapasztalataik.
Mi olyan nehéz ebben?
Aki meg hisz a reklámoknak az megérdemli

Elijah_Baley 2011.12.22. 13:14:10

ide csak röhögni jár az ember...

ben1988 2011.12.22. 13:35:00

Itt is kéne egy fueleconomy.gov szerű oldal. Az mpg-k amit ott megadnak sokkal közelebb vannak a valósághoz. Ugyan ezt kéne megcsinálnia az eunak.

Frankofil 2011.12.22. 14:03:49

@Bambano: Én éppen ezzel vitatkozom.Tehát hogyan kell jól mérni?Erre nem kapok választ.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.12.22. 14:10:44

@Bambano: Senki nem mondta, hogy meg kell szüntetni. Ha nem lenne CO2 a légkörben, 33 fokkal volna hidegebb. Ennyire jelentős az üvegházhatása, és ez kell is. Viszont az ember nagyon rövid idő alatt brutálisan megnövelte a koncentrációját, ezzel pedig melegedést okozott, olyan melegedést, amely sokkal gyorsabb még annál is, ami a jégkorszak végén köszöntött be. Pedig földtörténeti mércével mérve az is nagyon gyors volt.

Bambano 2011.12.22. 14:11:44

@Frankofil: a kérdés nem biztos, hogy az, hogy hogyan kell jól mérni, hanem az, lehet-e egyáltalán jól mérni.

de ha nagyobb flották adataiból csinálnának átlagot, az közelebb lenne a valósághoz, mint az, hogy rákötik a laborban a mérőpadra, az ecu felismeri, hogy itt bizony mérés zajlik, táblázatot vált oszt jónapot.

Pl. megvenne mondjuk a city taxi 200 darabot egy típusból, mindenki tankolókártyával tankolna és akkor megmondaná a gép, hogy ennyi liter tisztán pesten tisztán taxiüzemben. Az se lenne pontos, de irányadónak jobb lenne.

Bambano 2011.12.22. 14:21:35

@bm613: szerinted mikor volt a jégkorszak vége?

fogash 2011.12.22. 14:54:51

@the cat: Nem szélsőség az! Az ezres fiesta egy kis autó kis motorral. A DOWNSIZING (mert erről ugattam és ez most az autóipar hívószava, nem a kommonrél) arról szól, hogy 200 pacit elő lehet csalogatni egy 3.0 szívó V6-os helyett egy 1,4 turbós négyhengeresből is.

A Superb-méretű autók mindig is nagy motorokkal jártak, amik ECE-ciklusban is "sokat" ettek, viszont tartósak voltak és minden fordulatszám-üzemállapot tartományban erősek voltak, jó volt velük menni.

A downsized motorkák ezzel szemben ECE-ciklusra és katalógusra vannak kihegyezve. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy ECE szerint 1,4-esként esznek, mert a turbó még meg sem indul rajtuk, a valós életben csak szűk tartományban erősek (nem 800-7000rpm között végig, mint egy igazi motor), és a nyomaték/teljesítmény-görbéjükön van egy PONT ahol a katalógusban jól mutató 200LE/280Nm megjelenik. A marketingjük szerint meg a régi benzinfaló 3.0-V6-osok leváltására valók, a gyakorlatban meg töredékét nem adják az élménynek, amit egy elemi erejű nagy motor nyújt. De a turbó miatt legalább végtelenül komplikáltak, rövid az élettartamuk, sok a meghibásodási lehetőségük és többet zabálnak, mint egy klasszikus MOTOR.

Frankofil 2011.12.22. 15:15:26

@Bambano: De mérni kell,törvényi kötelem.(A miértje más téma)Ahhoz,hogy az adatokat össze lehessen vetni,szabvány szerint kell végezni,ellenőrizhető és megismételhető! körülmények között,tehát labor.A flottás példád nem jó,hisz piacra kerülésük előtt,hogy használhatnának flottányi autókat?
Az ECE fogyasztás csak egy szabvány által mért adat,segítség a vásárláshoz,tessék mindent összevetni,és úgy hozni a vételről döntést.
A kérdésem még mindig adott a blogírónak:hogy kell mérni?
Vagy tegye fel a törvényhozóknak,miért kell mérni?
És akkor majd előjön a CO mumus parttalan vitája,(ezzel az utolsó kérdésre részben választ is adtam.)

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2011.12.22. 15:56:32

@the cat:

és

@RosszQtya:

veszekszenek!

Én a macskának drukkolok, mert az almák ösztönszerűen húzódnak az autonóm személyiségekhez, ha ezeknek puha szőr borítja a testét és még dorombolni szoknak, akkor teljesen kész tudok lenni.

Emisszióügyileg meg mindennél többet érne a szemlélet és a váltás. Válni készüljön az ember, minden avítt megszokástól, régi őrülettől szabaduljon és gondoljon a jó öreg teljesítménygörbére.
Kisebb igények, kevesebb pazarlás és máris a kombinált ciklus tűnik majd óriásfogyasztású amerikai cirkálónak.
Olvassátok ezt itt:
endredy.wordpress.com/2011/12/12/a-teljesitmenygorbe-ket-oldala/

Benne van a leírása a gondolati elvek megmásításának.

KaPé 2011.12.22. 17:40:54

@bm613: semmi nem bizonyítja, hogy a co2 felmelegedést okoz. 400 ezer évente természetes folyamatként történik egy felmelegedés a Földön. Ilyenkor megemelkedik a co2 szint is. A tudósoknak fogalmuk sincs, hogy melyik az ok és melyik az okozat. Démonizálták a co2-t, mert könnyen mérhető és könnyen megetethető a néppel. De arra nem tudnak válaszolni, hogy a legutóbbi felmelegedést mi okozta, ugyanis 400 ezer éve még elég kevés autó meg gyár volt.
Sokkal fontosabb és sürgetőbb környezetvédelmi teendők lennének, a co2 kb az utolsó dolog, amivel foglalkozni kell. Például felkészülni az elkerülhetetlen felmelegedésre, ami ráadásul a Földnek és a természetnek jó dolog, csak az emberek fogják megszívni.

Globetrotter2014 2011.12.23. 23:47:06

A co2 déminzálást meghagynám a szakrtőknek és a konteo vadászoknak.

AMi viszont tény: egyre több nyugati országban adóztatnak Co2 alapján. Isemrve a magyar trendet , úgy 2020 körül majd nálunk is bevezetik...
A co2 nem oylan rossz adat valahol nagyságrendben jól tükrözi a kocsi "pazarlésának" mértékét, egyí adott modellévben. Mondjuk egy öreg Stift nagyot koppan rajta de manaoság egy modern városi kisautót csak brutál motorral tud megszorongatni pl egy SUV.

Vannak anomiáliák a co2 mérésben, sokat írtak már róla, nekem egyrészt nem tánik annyira aránytalannak, másrészt őgy tánik erre mind az autóipar, mind a nemzeti iparukat féltő tagállamok rácupantak. Sza akár tetszik akár nem a CO2 maradni fog egy darabig.

A mésik dolog a fogyi és a downsizing.

Egy 1.4TS bizony nyomatékosabb lesz egy 2.0 szívónál, akár azaonos csúcsteljesítmény (LE). Tehát erősebb lesz alacsony fordulaton, amíg nem pörgetik jobban kiahsznákató. ÉS meglepő módon nem lesz annyira kihízatható, mint a stzívbebnyák, amik csak magas forszámmal hozzák a lóerőt.
Ha a fődaraboknak nicns tpushibája, akkor akr tartósabb lehet egy kis turbós, mert nem kall anyira pörgetni. Persze a V6 hang hiányozni fog mind autóbuxinak...

the cat 2011.12.24. 15:02:30

@ZF2:

Az autóbuzik meg hoznak egy kis áldozatot a környezetvédelem oltárán.
A V6-os hangot majd hallgatják MP3-ról...


süti beállítások módosítása