Felsorolni is nehéz, mennyi hátránya van a SUV (Sport Utility Vehicle) kategóriába tartozó járműveknek. Drágák, üzemanyag-pazarlóak, rossz a légellenállásuk, irreálisan nehezek, miközben eltúlzott méretükhöz képest kicsi az utas- és csomagterük. Kifejezetten rossz a balesetbiztonságuk, a hosszú fékútjuk, gyenge a manőverező képességük. Mégis rendkívül népszerűek.
Miért? Talán pont az imént felsoroltak miatt. Kifejezetten jól képviselik azt a fajta magamutogató, mindent és mindenkit lenéző, eltaposó kivagyiságot, amit napjaink kifelé élő, spirituálisan üres, sznob - és viszonylag jómódú - tömegei elvárnak. Akiknek minden pénzt, energiát és energiapazarlást megér, hogy egy eltúlzott méretű batárból, felülről nézzenek le másokra - a dugóban ácsorogva.
Egy végletesen beteg fogyasztói társadalom burjánzó tumorai, amelyek irreálisan leterhelik, kizsigerelik a környezetet és környezetüket. Igen, mindkettőt, mert nemcsak feleslegesen szennyezik, pusztítják - gyártásuk és működésük során egyaránt - környezetüket, de tulajdonosaikat is arra késztetik: szép, jó és hasznos dolgok helyett az ő üzemanyagára, szervizére, amortizációjára költsék pénzüket.
Szerencsére - és törvényszerűen - ahol ilyen erős egy negatív hatás, ott előbb-utóbb megjelenik a pozitív ellenhatás. Az egyik - de korántsem az egyetlen - ilyen a SUV-világpiacon az októberben bemutatkozó új Honda CRV, amelynek küldetését és filozófiáját a SUV-kategória megszelídítése címmel lehetne összefoglalni.
Már a dizájnja is pozitív üzenetet hordoz: láthatóan nem mások eltaposására, lenézésére, hanem utasaik - és elődjéhez hasonlóan a hozzá kapható Honda biciklik - úticéljához eljuttatására készült.
Közben persze, trendi, sportos, dizájnos - szóval Hondás.
Egyébként elődjénél alacsonyabb, raktere nagyobb és tartogat egy környezetvédelmi szempontból igazán nagy dobást: 2013-tól elérhető lesz egy kis nyomatékos 1,6-os, 100 g/km alatti széndioxid-kibocsátású verzióban is. Várhatóan euro 6-os motorral, hiszen nem valószínű, hogy a 2014-ben életbe lépő új norma kedvéért már egy évvel megjelenése után módosítani akarnák a világ egyik első szelíd SUV-jának ökomotorját.