Miért gyalázzák a környezettudatos autókat?

2013.05.07. 07:00 - vancat

capture.jpgSzabályos hajtóvadászat indult a médiában a kis hengerűrtartalmú motorokkal szerelt autókkal szemben. Az áldozatok elsősorban a Ford, a Fiat és a Renault modelljei, azok közül is az 1.0 Ecoboost, a Twin Air és a 0.9 TCe motorokkal szerelt Focusok, Cliók, Puntók, Y-ok, Pandák, Fiesták és társaik. A vád mindig ugyanaz: gyenge, vagy ahogy néhányan fogalmaznak, halott a motor, de túl magas a fogyasztás, különösen, klímával, hirtelen előzésnél, sportosabb vezetésnél.

Ezek az újságírók persze egy szót sem ejtenek arról, hogy itt, a globális ökológiai katasztrófahelyzet és a gazdasági válság kellős közepén lehet, hogy még az is ésszerű kompromisszumnak tűnne, ha kicsit lassabbak, fapadosabbak, egyszerűbbek, de cserébe alacsonyabb károsanyag-kibocsátásúak és takarékosabbak lennének a jövőben a személyautók.

Meg arról sem esik szó a bátor és szókimondó cikkekben, hogy egy autó csak akkor lehet környezetbarát, ha azt ökológiailag tudatos módon vezetik - igaz, ilyen vezetési stílus mellett még egy elvben kevésbé takarékos autót is tehet a használója ökológiailag korrekté.

A kis hengerűrtartalmú ökoautók esetében azonban szó sincsen kompromisszumról: aki beül mondjuk egy 0.9 TCe motorral szerelt Renault Clio, Clio Grandtour vagy Capture modellbe, nos, annak az égegyadta világon semmilyen extrában vagy kényelemben sem kell hiányt szenvednie.

Abszolúte teljes értékű autókról van szó, amelyek egyszerűen csak adnak egy esélyt arra, hogy nyugodt, környezettudatos vezetési stílus mellett valóban alacsony fogyasztást és kibocsátást produkáljanak.

Különösen jó példa erre a Renault Capture, amely lényegében egy kisebb városi SUV, amely kilencszázas, háromhengeres benzinmotorral is teljes értékű, sőt akár még légkondicionáló használata mellett is kifejezetten dinamikus menettulajdonságokra képes kis sármőr.

Eddig azt gondoltam, elsősorban a gyártók és a fogyasztók nagyzolása akadályozza a legalább ésszerű méretű, hengerűrtartalmű és károsanyag-kibocsátású autók terjedését. Most már kezdem azt hinni: valójában az újságírók hülyítik és riogatják a fogyasztókat, revolverezik és fikázzák a gyártókat minden olyan műszaki megoldásért, ami egy kicsit is próbál a józanabb, szerényebb, fenntarthatóbb motorizáció irányába elmozdulni.
Ugyanez a fikázás övezi az első elektromos autókat is: szégyenteljes módon senki nem azt firtatja, hogy miért nem megújuló nap- és szélenergiából nyert árammal szándékoznak tölteni őket, hanem - az élő fába is belekötve - szétgyalázzák a hatótávjukat, a felszereltségüket, holott valójában mindenki pontosan tudja: egy elvben 150 kilométer hatótávú villanyautót egy megfelelő idióta 60 kilométer alatt is le tud nullázni, csak vezetési stílus kérdése az egész.

De mivel a villanyautók - különösen itthon - még nem tekinthetők a hétköznapok realitásának, egyelőre a három említett gyártó kis hengerűrtartalmú, takarékos(abb) autói vannak kitéve az elvtelen basztatásnak. (Miközben egyetlen tesztben, cikkben nem olvashatunk arról, egyáltalán erkölcsös dolog-e sokezer köbcentis autókat gyártani, használni és gyárilag tuningolni a Föld e végstádium-közeli állapotában.)

Szóval, ha mást nem, legalább annyit nyugodtan megtehetünk a környezet védelméért, hogy nem hülye és ökológiai szempontból totálisan erkölcstelen autós szakújságírók véleménye alapján vetjük el egy viszonylag takarékos autó megvásárlásának lehetőségét.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr565285792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2013.05.07. 08:55:18

Hát igen, az egyébként botrányosan rossz minőségű prémium auók tesztjeiben (Mercedes, BMW, Audi) nem nagyon olvasni érdemi kritikát. Ott meg vannak illetődve az újságírók. A "kicsiket" talán könnyebb és kevesebb egzisztenciális kockázattal jár bántani.

MACSKANŐ 2013.05.07. 16:23:45

Azt nem tudom miért gyalázzák a környezettudatos autókat, de ez a kis Capture nagyon szép -:)

Szaszy G 2013.05.07. 20:54:06

Lehet, hogy a túlkomplikált motor, a turbófeltöltő sérülékenysége, a gyártástechnológia bonyolultsága, és a motorok élettartamának csökkenése miatt nem is biztos, hogy annyira környezettudatosak ezek a pici motorok a csökkent fogyasztással együtt. A start-stop rendszer, a turbó, és az egyéb elektronikus/mechanikus fogyasztáscsökkentő trükkök miatt túlbonyolódik a jármű, vagy csökken az élettartama, és akkor bukjuk a vámon, amit a réven nyertünk. szerintem :$

nagyfeszültség 2013.05.07. 21:32:55

@Szaszy G:

Ez sajnos tény, bár a nagyobb, eleve pazarló motorok is hasonlóképpen bonyolultak.
Van arról infód, hogy mennyi a várható élettartalma egy start-stop rendszerű indítómotornak?

Szaszy G 2013.05.07. 22:25:21

@nagyfeszültség: Szia. Nem a nagy, 3-4-5 literes motorokra gondolok, hanem mondjuk az 1.0-1.2-es turbók VS 1.6-1.8-as szívómotorok összehasonlítására például. Nincs róla tippem, de csekélyke autótechnikai tudásommal a hátam mögött elgondolkodtam, hogy vajon egy 1.0-1.2-es kis turbómotornak milyen élettartama lehet, főként városi használat közben, ha majd minden kereszteződésnél leáll a motor, majd pár másodperc múlva újraindul. A turbók nem nagyon kapnak hűtést, az indítómotort is "túl kell méretezni", a vezérléshez még komolyabb elektronikát kell bevetni, ami ismételten plusz anyaghasználat, ha sűrűbben romlik el/cserélni kell, arról nem beszélve, hogy nem hinném, hogy a legtöbb, kis turbómotoros autót vásárló tudná, hogyan kell egy turbós autóval elindulni/megállni. Ha 2-3-4évente megeszik egy turbót a motor, akkor máris nem biztos, hogy megéri az a pár deci spórolás, mert amit spórolnak, lehet hogy alkatrészgyártáskor "elhasználják". Nem gondolod?

thisisnotsound 2013.05.07. 22:55:38

A ló és a harangöntés esete. Ezek a motorok a szabványos mérési ciklusokban hatékonyak és környezetkímélők, nem a való életben. Pontosan a műszaki képzettségű vagy érdeklődésű emberektől várható, hogy hatékonyan és

thisisnotsound 2013.05.07. 23:29:16

[rohadt blogmotor]
szóval hogy hatékonyan, a tervező által elképzelt módon fognak kezelni egy gépet. Az átlag felhasználó úgy kezeli, hogy a számára kellemes/szükséges viselkedést elérje. Ez alatt azt értem hogy a hétköznapi rohanásban majd mindenki nyomja ki a szemüket, mert haladni kell, csak úgy éppen pont annyit esznek mint a hagyományos szívó motorok.
Élettartam: arról hallottál hogy a gépjármű gyártás mennyire káros a környezetre? Ès a forgalomból kikerülő autók nem újrahasznosítható (kb =nem fém) részeinek sorsa?
Ez a kettő együtt kb. annyi kárt csinál, mint ha mennél még 2-3 milló km-t a 10-15 éves Euro 2-3-as autóval.
A díjnyertes 1 literes EcoBoost motor vezérműszíját mikor kell cserélni? SOHA. Motor élettartamra méretezett. Ezért nem is LEHET cserélni. Mennyi is az? 200-250 ezer km és a motor kuka? Ez mennyire zöld? Egy jobb konstrukciójú szívó megfelelő karbantartással simán elmegy 5-800 ezret is.
Még egy, a hibridek és villanyautók. Valóban nagyon öko a városban zéró emisszión vitorlázni, de ha csak nem Norvégiában élsz, akkor az az áram bizony valahol szennyez.
De a hab a tortán az akksi, amihez a lítiumot iszonyatos pusztítással bányásszák pl Kanada érintetlen vadonjában, onnan megy Japánba ahol akksi lesz belőle majd hozzák vissza autóban.
A jónép meg örül, hogy micsoda nagy jót tesz a bolygónak, ha kétévente megveszi az új modellt, mer az már 2 decivel kevesebbet eszik.
Ha érdekel a környezet épsége, akkor ne autózz, ha nagyon muszáj, akkor pár éves használt autó, amit addig használsz amíg csak megy, ha tenni akarsz a levegő minőségéért, akkor LPG vagy CNG.

yerico1 2013.05.07. 23:45:22

Ezek a minimálmotorok a szabályozás szörnyszülöttei. Turbo nélkül meg se tudnak moccanni, utána meg fogyasztanak, mint a hülye. 1.3-1.5 tonnát nem lehet egy egyliteres motor 30-40-50 turbó nélküli lóerejével megmozgatni. Aztán meg hirtelen többet találnak enni, mint az 1.6-osok, amiket elméletileg leváltanak velük. Természetesen meg lehet velük állni 8 (igen, nyolc) liter alatti városi átlaggal is, de az is olyan eredmény, mint a 911-es Porschéra 8 literes országúti fogyasztást adni. És itt nem kell semmilyen extra kényelmi elektronikát sem üzemeltetni, tény, hogy egy alulmotorizált kocsi többet fog fogyasztani, mint egy éppen megfelelően erős gép. Lóerőt meg csak benzinből lehet nyerni. A kis motorok egyébként nem a vevőnek jó, hanem a gyárnak. Megspórolnak 1-2 hengert, kevesebb alkatrész, kisebb, könnyebb a motor, az EU CO2 normáját a próbapadon modellezve kiváló adatokat lehet vele felmutatni.
Úgyhogy inkább egy nagyobb szívó benzines, azok sem fognak többet enni. Csak várhatóan tovább bírják majd.
Addig is a 0.9-es és az 1.0-ás csodamotorok fogyasztása kb. a kétszerese lesz a katalógusokban leírtaknak.

yerico1 2013.05.07. 23:49:45

@thisisnotsound: Az élettartama során kibocsátott, és a gyártása során felhasznál káros anyagokat tekintve a legkárosabb kocsinak pár éve még a Toyota Priust nevezték meg, hála a több száz kilónyi akkumulátornak, aminek a feldolgozása nem megoldott. Így ezt tekintve a legkárosabbak az elektromos autók, a benzines meg környezetkímélőnek tekinthető.

Kemencés Szittya Buci 2013.05.07. 23:56:48

Teljesen egyetértek az előttem szólókkal, ez az írás kicsit mellé ment.
A sok gyorsan mozgó, ezért precíziós alkatrészek sokkal hamarabb elromlanak, ezért többet kell belőlük gyártani, s ami igazán szennyez, az a gyártási folyamat maga. Kevesebbet sem fogyaszt egy 1.6-1.8-asnál (de legalábbis nem annyival), cserébe nem is megy annyira jól. Ez megint a gyártóknak buli, mert majd jó drágán adhatják el most már a benzineseknek is a rohadt cserealkatrészeket a turbómeghajtásba, eddig ugyanis túl olcsón lehetett szervizelni egy szívómotort. Egy az egyben ugyanaz, mint a dízelnél, azok is a szívómotorokig érték meg a pénzüket.

Jozsó_ 2013.05.08. 08:03:12

Egyszerűen a mai autókon nagyon nehéz fogást találni, ezért fikáznak bármit, amit érnek. A másik, hogyha az egyik újságíró elkezd szidni egy rendszert, akkor már a következő sem maradhat le. Ha szeretik, akkor ugyanaz. Kedvenc példám erre a Renault Scenic - Dacia Logan MCV páros. Ugyanaz a gyártó, hasonló motorok. A Scenicben minden újságíró fikázta az 1,5-ös 105 lóerős motort, hogy milyen gyenge, alulmotorizált, gyakorlatilag tömeggyilkos, aki ilyet mer használni. Az ugyanakkora Logan MCV-ben ennek a motornak a 75 lóerős változata volt. Abban meg mindenki dicsérte, hogy elég ez ide, milyen jól húz és nem győzték kórusban dícsérni a román autógyártást.

A kis motorokkal hasonló a helyzet. Az 1.9-es is tönkre fog menni, meg a 0.9-es is. ugyanúgy ki lehet dobni 200k km után mindkettőt, ugyanúgy vagyonokat emészt fel a javítás. Csak az 1.9-es eszik mondjuk 7-8 l-t, amég a 0,9-es 4-5-öt.

Mondjuk az egy másik kérdés, hogy a parasztnak az kell, hogy még a 0,9-es is gyorsuljon, mint állat, azért a váltó olyan, hogy 130-nál már üveghang van, és tényleg benyeli a 12 litert de 90-nel nagyon szépen el lehet vele járni.

thisisnotsound 2013.05.08. 08:36:31

@Jozsó_:
". ugyanúgy ki lehet dobni 200k km után mindkettőt, ugyanúgy vagyonokat emészt fel a javítás."

Ha nem cseréled az olajat, szűrőket, szíjakat akkor valóban így van. Volt több mint 500 ezret futott két literes Accordom, a motorja gyári kompressziót, gyorsulást és fogyasztást tudott 18 évesen, a mai napig működik.

"Csak az 1.9-es eszik mondjuk 7-8 l-t, amég a 0,9-es 4-5-öt."
Egy 1400 kg-os 1.9-es és egy 700 kg-os 0,9-es összehasonlításában és 70-80-as tempót feltételezve ez is megállja a helyét, kérdés hogy mennyire van értelme.

thisisnotsound 2013.05.08. 08:51:07

@Jozsó_:
Ja, és Scenic VS Logan:

A Bock Bisztróban azt mondod, hogy hú de szar, mert a bazsalikom aromája kiüti a gyümölcsös ízeket, a menzán meg azt mondod hogy hú de jó, hogy nem volt benne csótány.

Az autókat (is) a kínálatban elfoglalt pozíciójuk alapján szokás megítélni.

zsg? 2013.05.08. 09:21:22

Fogalmatlan ember valós tudás és tapasztalat nélkül fikázza a fikázókat. A fikázók nem azért prüszkölnek a kis turbós motorokra, mert született és megrögzött környezetszennyezők és a vérük benzingőzben forr. Hanem azért, mert a kis turbós motorok csak laborkörülmények között fogyasztanak kedvezőbben, mint a nagyobb szívó motorok. A valós élet másként működik: a kis turbós motorok ugyanannyit fogyasztanak, sőt, ha a nyomatékhiányt türelmetlenséggel és visszaváltással kompenzálod, akkor jóval többet esznek. Eközben bonyolultak, élettartamuk kisebb, szervízelésük összességében drágább. Nem mások, mint a mai életszerűtlen szabályozás hibás termékei, amelyek teljes életciklusra vetített környezetterhelése egy csöppet sem lett kisebb, sőt.

Ha egy csöpp fogalmad lenne a kérdés műszaki oldaláról, nem dicsőítenél egy olyan autót (Renault Capture), ami magas építésű, monumentális kerekeken gurul, miközben a térkínálata ugyanakkora, mint egy alacsony és virsli kerekű Clio-é. A Capture egy divat autó, amelynél a divat felülírja a környezetvédelem összes műszaki követelményét és racionalitását. De ez neked láthatóan nem tűnik fel. Bölcsész vagy? Biztos nem mérnök. Ennek ellenére a témához némi műszaki tudással rendelkezőket bátran hülyének és ökológiai szempontból totálisan erkölcstelennek minősíted…

nagyfeszültség 2013.05.08. 10:26:56

@Szaszy G:

És mi a helyzet mondjuk a legtakarékosabb és legkisebb turbó nélküli twin-air-el? (két henger, fiat, biztos ismered)

TheRminator 2013.05.08. 12:15:32

@Jozsó_: "Csak az 1.9-es eszik mondjuk 7-8 l-t, amég a 0,9-es 4-5-öt."

Nekem az 1.9 TDI télen 40% országút, 60% város rövid szakaszokon 2 fővel 4,9 liter. Nem minden autó eszik sokat.

Szaszy G 2013.05.08. 15:33:05

@nagyfeszültség: Fogalmam sincs. Ismétlem, csekélyke autóiparral kapcsolatos tudásom van csak, nem vagyok szakmabeli, csak érdekelnek az autók. Nem tudom, hogy a Twin air mit bír majd, azt majd az idő eldönti. Gondolom, ha nincs agyonkönnyítve a blokk, és nem hulladékfémből készítették hozzá az alkatrészeket(dugattyú, hajtókar, főtengely, stb.), akkor lehet hogy tartós lesz. Ismétlem, nem értek annyira hozzá, de magánemberként ódzkodnék ezektől a kismotoros turbós gépektől, a hibridektől pedig pláne, ugyanis szeretnék még gyereket ebben az életben. :-)

vizsla_barat 2013.05.09. 04:15:56

ahogy emelkedik a befecskendezesi nyomas ugy jon elo az az atkozott PM kibocsatas. Onnantol a benzines motorra is kell a reszecskeszuro es az biza jelentos tobblefogyasztast fog eredmenyezni+ugye a bekerulesi koltseg.
Amivel el kellene jatszadozni,bar az uzemanyagtank helyfoglalasa miatt eleg nehez,az a CNG+Diesel co-fuel. Elvileg a Diesel koromkibocsatasa 70-80%-al csokkentheto.

cdrom70 2013.07.25. 17:51:32

A kis motorok valóban keveset fogyasztanak DE csak az EU-s mérési ciklusban és minimális terheléssel, továbbá ha meghibásodnak drága a javításuk, akkor pedig oda a kis fogyasztás előnye.
Ha valós üzemeltetési körülményeket vennének figyelembe a kis motorok jelentősen többet fogyasztanak mint a vele hasonló teljesítményű hagyományos szívómotorok, ráadásul sokkal hamarabb mennek tönkre. Magyarországon nincs mód 3 évente új autót venni mert nincs rá pénz.
Ha ezeket a kis motorú autókba beletennék a maximális össztömeg 80%-át és valós városi és országúti forgalomban, az EU-s mérési módszer szerint 4 litert fogyasztó kis motor hirtelen 12 liter fog megenni, ellenben a hagyományos szívó motor megelégszik 9 literrel.
A turbó kéttömegű lendkerék egy horror ha javítani kell. Ezek a kis motorok kizárólag a gyártóknak jók, 200.000-ként új autó mert motort már nem tudsz bele venni..
Az újrahasznosítással érvelőknek: a fémet újra kell olvasztani, tisztítani, az is nagyon sok energia - az energiát pedig elő kell állítani ami megint könyezet szennyező.
A megoldás a tartós max 2000ccm-es autó de ezt a japánokon kívül más nem csinálja..
Az EU helyébne előírnám a 160.000-es kötelező garanciát, akkor az autógyártók megint visszatérnének a nagyobb szívó motorokhoz, kéttömegű lendkerék nélkül.

cdrom70 2013.07.25. 17:54:01

@Jozsó_:
Inkább nem akarnak fogást találni, azt nem írhatják le, hogy ezek a kis motorok, hamar feladják és a gyári fogyasztási adatok a valósokkal még köszönő viszonyban sincsenek.


süti beállítások módosítása