Szép új villamos, régi sötét figurák

2014.03.06. 10:33 - vancat

budapesti villamos.jpgÖröm, bár megkésett öröm pillanatai ezek a budapestieknek és mindenkinek, aki számára fontos a korszerű, környezetbarát nagyvárosi tömegközlekedés. Úgy tűnik, végleges a döntés, minden kifogás, fellebbezés, felülvizsgálat lezárult és eldőlt: jövő évtől a CAF Urbos3 típuscsaládba tartozó, korszerű és nagyon szép spanyol villamosok érkeznek a fővárosunkba.

Granada, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes és Debrecen azok az európai városok, ahol már járnak ilyen típusú járművek. Természetesen idehaza az új, alacsonypadlós, korszerű járművek csak a torta habjai, hiszen ami a legfontosabb: alattuk megújulnak a villamospályák, megállók, jelző és utastájékoztató berendezések, valamint az állomások.

Mint a hivatalos tájékoztatásból kiderül: a 37 darab villamosból álló spanyol flotta első példányait jövőre veheti át a BKK. A közlekedésszervező cég kétféle hosszúságú villamosokat szerez be: 25 darab 34 méteres, valamint 12 darab 56 méteres szerelvényt, mintegy 44,1 milliárd forint értékben. A rövid változat 34,2 méter hosszú és 200 fő szállítására alkalmas, melyből 46 ülőhely áll rendelkezésre. A hosszú változat 55,9 méteres és 345 fő utazhat rajta, melyből 81 utas foglalhat helyet a kárpitozott üléseken. A villamosok egységesen 2,4 méter szélesek.
A rövidebb, 34 méteres villamosok a megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalon állnak forgalomba. A beruházás kapcsán új villamospálya épül a Margit híd és a Batthyány tér között, illetve megújul a 17-es vonal, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is hosszabb 56 méteres szerelvények a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra kerülnek.

De térjünk vissza egy pillanatra erre a furcsa nevű budai fonódó hálózatra. Tudvalevő, hogy általában minden nagyberuházást viták, késések, túlköltekezések és korrupció kíséri. A mi budai fonódónknak azonban volt egy olyan negatív kísérőjelensége, amelyet még a felsoroltaknál is sokkal felháborítóbb, érthetetlenebb és elfogadhatatlanabb.

Ez a kísérőjelenség pedig nem más, mint Láng Zsolt második kerületi polgármester. Ritka eset a magyar közéletben, ami történt: Láng Zsolt egészen pofátlan nyíltsággal, formálisan és informálisan, minden erejével, hatósági jogkörével hosszú évekig akadályozta a budai fonódó megvalósulását. Ráadásul Lángot az sem zavarta, hogy viselkedését Tarlós István fővárosi polgármestertől Bús Balázs óbudai elöljárón át Vitézy Dávidig a jobboldalon is szinte mindenki elképedéssel fogadta, és ennek hangot is adtak a nyilvánosság előtt.

Szerény számításaim szerint csak ennek az átlagosnál kicsivel rosszabb külsejű, köpcös kis figurának a ténykedése alsó hangon fél évtizeddel hátráltatta azt, hogy megkezdődhessen a budai fonódó villamoshálózat kialakítása.

Mindez két dolog miatt kívánkozik ebben az ünnepi pillanatban ide:

1. Ne felejtsünk! Se a korábbi szocialista városvezetők korrupcióit, se Láng súlyosan közösségellenes és közpénzherdáló viselkedését.

2. Ha Tarlós István - szerintem alapvetően helyesen - úgy határozott, hogy egy súlyosan korrupt, hazudozó egykori főpolgármester, Demszky Gábor még annak ellenére se legyen meghívva a 4-es metró átadására, hogy annak elkészültében tényleg vannak érdemei, nos, akkor nagyon remélem, hogy Láng Zsoltot a közelébe se engedik majd az elkészült budai fonódó átadási ceremóniájának.

Abban viszont sem Demszkynél, sem Lángnál nem reménykedhetünk, hogy akár egy büntetőeljárás keretében is kivizsgálják ennek a két, Budapest fekete könyvében garantáltan bérelt hellyel rendelkező sötét figurának a ténykedéseit.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr335845848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paraphone 2014.03.06. 22:19:03

Az új villamosok végre kiváltják a korszerűtlen, füstöt és kormot okádó Ganz ICS-ket. :D

glabor 2014.03.06. 23:21:53

A "fonódó villamos" egy agyrém.

nagyfeszültség 2014.03.07. 08:06:18

@glabor:
Maga a szó igen, de a terv nagyszerű és hasznos.

kézműves étcsokimikulás 2014.03.07. 09:24:37

@nagyfeszültség: az elgondolas nem rossz,kerdes,hogy a margit hid alatt hogy is lesz a fonodas...
mert ami ott folyik reggel-este az mar most is tobb,mint sok...

nagyfeszültség 2014.03.07. 09:28:35

@kézműves étcsokinyuszi:

Kevesebb autós, több tömegközlekedő. Úgy, mint egy élhető nagyvárosban szokás.

zsoci 2014.03.07. 09:58:29

@Girhes Joe: Alapvetően az a cél, hogy egy utazás lebonyolításához minél kvevesebbszer kelljen átszállni. Az utas utazási hajlandóságát alapvetően befolyásolja, hogy hányszor kell járművetváltani, várni stb. Ezért a világ minden városában ez hálóztaszervezés a jellemző.Pesten is van ilyen, csak nem reklámozzuk, mert az nem új : 3-62-69-28-37 és a másik végén 3-51-52.
Az agyrém az, hogy egyedül Láng Zsolt vette azt észre, hogy bár az elv az remek, de a megvalósítás szar. Sikerült a leghülyébb nyomvonalat kiválasztani. Ha már megszünt az aluljáró a logikus irány a Frankel Leó utca-Bem Tér-rakpart lett volna, még akkor is, ha ezzek némi közműkiváltás is képbe jött volna. Ez sokkal kevésbé lenne akadály a többi közlekedési iránynak.

czjanos 2014.03.07. 10:04:46

A bőség zavara: pl. a Batthyány tér és a Margit híd között villamos-, autóbusz és HÉV is fog közlekedni.

nagyfeszültség 2014.03.07. 10:15:43

@czjanos:
Nem baj, inkább két kötöttpályás tömegközlekedés, mint egy autó....

nagyfeszültség 2014.03.07. 10:19:13

@zsoci:

Láng Zsolt azt vette észre, hogy ha tovább akadályozza ennyire látványosan a villaosfejlesztést, akkor túlságosan ráirányul a figyelem és elkezdik megpiszkálni egyéb második kerületi ügyleteit. És az neki nagyon nem lenne jó.
Erre jött rá a büdös köpcös, ezért kussol inkább mostanában a villamosról.

MACSKANŐ 2014.03.07. 10:28:23

Meg tudná mondani valaki, hogy ha elkészül a "fonódó" 17-es villamost érintő Bécsi úti szakasza, akkor végre kitiltják a sinekről az autókat?

Girhes Joe 2014.03.07. 10:34:14

@zsoci:

Na igen, de akkor nem a teljes projekt az "agyrém", hanem max. van benne egy szakmai hiba, amit egyébként én is épp így észrevettem, mármint hogy sokkal egyszerűbb (bár tény: drágább) lenne a villamost a Frankel León vinni a Bem térre, a Margit körút alatt átvezetve aluljáróban. Amúgy a jelenleg tervezett változattal se az a baj, hogy növelné a dugót a Margit híd alatt (a mostaninál jobban nem fogja, mert akkor kap a villamos szabadot, amikor az autóknak piros van jelenleg is, ugyanis a dugó nem a híd alatt keletkezik, hanem az elfuserált Üstökös-Árpád fejedelem kereszteződésben, megspékelve a rakparti lehajtó visszaduzzasztásával), hanem az, hogy indokolatlanul hosszabbá teszi a villamos vonalát, nemcsak térben, hanem a sok lámpa miatt időben is. De ettől összességében véve az észak-déli villamosvonalak terve még nagyonis jó marad!

Girhes Joe 2014.03.07. 10:46:52

@Girhes Joe:

Egyébiránt én abban is látnék rációt, ha az észak-déli villamos nemcsak a Bem térig, hanem tovább dél felé se a Duna-parton menne, hanem a Fő utcán (esetleg buszsávval a síneken), a dél-északi irányban jelenleg gyér forgalmú, fölöslegesen kétsávos Bem rakpartot meg kétirányúsítani, elvégre északról délre most is csak egyetlen sáv van a Fő utcában (a buszsávot nem számítva). A Fő utcában csökkenne a zsúfoltság és a zaj, a rakparton meg jobban szellőzik a kipufogógáz. Aztán meg ha úgyis átépítik a Clark Ádám teret, ugyanennyi erővel megoldható lenne a becsatlakozás úgy is, hogy a villamos jár a Fő utcán és az autók a rakparton.

zsoci 2014.03.07. 11:07:18

@Girhes Joe: Persze, ezt mondtam, hogy alapvető elképzelés jó, csak (szokás szerint) a részletek vannak félrecsúszva.

Amúgy én még a kőrúton történő alul átvezetéssel sem veszkődnék, hanem simán szintben átvezetném, a 4-6 megálló végénél. A szinkronba pont belefér.

gigabursch 2014.03.11. 13:54:46

@Girhes Joe: @zsoci:
Ez a Fő utcás verzió nem is hangzik rosszul. Sőt!

Ha mást nem is, de legalább azt - ezek szerint - köszönhetjük Láng Zsoltnak, hogy felmerült egy előremutató gondolat is.

A Fő utca egyébként mint - elsősorban - villamos és kerékpár pálya, valamint a Bem rakpart, mint sétakocsi, és közcélú felület tök jó lenne.

Sajnos a Rakparti forgalom mélybe száműzésének nincs rációja, viszont az M0 ÉNY-i szektor tetszik/nem tetszik kihagyhatatlan elem ehhez.


süti beállítások módosítása