Hondákkal zöldülő hazai motorpiac

2015.03.08. 21:14 - vancat

A korán jött tavasz meghozta a motorosszezon indulását, és mikor lenne jobb alkalom, mint most arra, hogy néhány gondolat erejéig zöld szempontból is áttekintsük a hazai kétkerekű piacot. Abba a filozófiai vitába, hogy tudnillik a robogók-motorok valójában részesei-e egyáltalán a környezettudatos egyéni közlekedésnek, nem szeretnék mélységeiben belemenni.

1_1.jpgSaját álláspontomat úgy foglalnám össze ezügyben röviden, hogy attól függ. A Honda PCX 125 a maga 1,8 literes átlagfogyasztásával bizonyosan, a Yamaha V-Max a bőségesen tíz felettivel bizonyosan nem.

Szerencsére, ha rápillantunk a 2014-es magyar motorpiacra, akkor - mind az új, mind pedig a használt kétkerekűek esetében - nyugodtan beszélhetünk környezettudatos kétkerekűekről.

2014 újmotor-eladásainak slágere ugyanis ugyanaz, amelyek 2013-é, 2012-é és 2011-é. Az a robogó, amely az öt évvel ezelőtt indult Noemisszió blog első posztjának témáját is adta.

Honda PCX 125.

2.pngAmely azóta kiegészült egy 150-es változattal is. Ha egy olyan kicsi újmotorpiacon, mint a magyar, lehet egyáltalán valódi sikertörténetről beszélni, akkor a Honda PCX-é bizonyosan az. Egy finom, kellemes, kedvező árú, megbízható és takarékos jármű, amelynek 125-ös változata kifejezetten városba, egy személyre, 150-es verziója viszont akár a körgyűrűre, vagy az elővárosi közlekedésbe és esetenként két személlyel is kifejezetten takarékos mobilitási megoldást biztosít. A hazai újmotorpiac ezüstérmese is egy - szintén 125-ös - Honda, a CBF 125. Nagymotor kicsiben, sportos, dinamikus, városi, közúti használatra.

Ha nem is kifejezetten környezettudatos, de rendkívül igényes, tartós, jó ízlésről tanúskodó járművek a hazai újmotorpiac többi sikertípusai is, mint például a Vespa GT300i, a BMW R1200, KTM 390 vagy a Suzuki DL 650.

3.pngAmi pedig még ennél is örvendetesebb, hogy a korábban slágerszámba ment, eszetlen és eszement - jobb helyeken már betiltás alatt álló - utcai versenymotorok szinte teljesen kihaltak a használtimportból is. Hiszen a 2014-es hazai használtmotormodell-rangsor úgy kezdődik, hogy Honda CB600F, amely egy igazán univerzális, józan és sármos naked.

Aztán folytatódik a Suzuki bestsellerével, a Burgamannek a 400-as változatával, de az első tízben szerepel a szintén nagyszerű 650-es Burgman és az örök klasszikus Yamaha Majesty is.

Nyilván a forgalmazók, kereskedők a jelenleginél volumenében sokkal nagyobbat, én környezetvédőként leginkább a 2014-eshez hasonló összetételű, zöldülő, józanodó motorpiacot vágyok. Olyat, ahol jópofa, takarékos, sokcélú és minőségi modellek dominálnak - úgy, ahogyan ez történt 2014-ben.

Ez volt a jó hír.

A rossz az, hogy van a hazai motorpiacnak egy minden hatóság és minden statisztika számára láthatatlan része is. Ez pedig a jobbára nagyon öreg, súlyosan környezetszennyező, döntőrészt kétütemű, nagyrészt ötven köbcentis, kisebbrészt annak hazudott, "hulladék robogók" mezőnye, amelyek semmilyen papírral nem rendelkezve hivatalosan lényegében nem is léteznek.

Létük leginkább csak abban a rettenetes és méretükhöz képest irreálisan borzalmas légszennyezésben nyilvánul meg, amelyet nap, mint nap okoznak a hazai nagyvárosokban.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr407252367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2015.03.09. 06:51:08

A PCX zseniális robogó ebben egyetértek!

És a speedmotorok betiltásában is, vagy legalább ne közpénzen kezeljék a kétszázzal száguldozó és eltaknyoló faszokat.

gigabursch 2015.03.10. 10:49:55

@nagyfeszültség:
Már sokszor és sok helyütt megírtam, hogy minden olyan (elsősorban közlekedési) balesetben résztvevő embernek, aki önmagára nézve ugyan vétlen volt, ámde mégse tartotta be a KRESZ-t, ne fizessen a TB kezelést. (ugyanez igaz a szakadó ónos esőben elinduló nyugdíjasokra, akik az istennek se tudnak várni egy-két órát...)
Többször felemlegettem Toller László esetét és, aki ugyan vétlen volt a balesetben, de az ő kocsijuk sem épp 90 km/h-val ment,vagy épp az idióta motorosét, aki azt kamerázta, hogy hogyan hasít a Mecsekben a 6-oson, majd vele szembe jött a másik idióta vadbarom motoros, aki megdöglött, emez meg évekig siratta magát a TV-ben, hogy megnyomorodott.
Dettó Hende Csaba, aki egy kijelölt ralipályán, érvényes útlezárás mellett vágatott keresztbe az úton, mert ő a miniszter.. (barom...), bár ő olcsón megúszta...


süti beállítások módosítása