Idén is bemutatkozik néhány olyan autó, amelyre ha nem is a környezetbarát, de talán a könyezetbarát-barát jelző már illik. Igaz, ezeknek a nagyrésze 2011 közepén, második felében kerül a hazai piacokra, tehát ha nem sürgős a vásárlás, érdemes fontolóra venni a megvárásukat - de mindenesetre hasznos lehet legalább tudni arról, hogy érkeznek. Ha a kereskedésekben azt állítják, hogy az alább felsorolt típusokról nem tudnak, vagy ilyenek idén nem érkeznek, akkor hazudnak vagy szimplán hülyék.
(Használati utasításként pedig csak annyi az alábbiakhoz, hogy ezúton kijelentem: azzal, hogy írok idén bemutatkozó környezetkímélőbb autótípusokról, senkit nem szeretnék újautó-vásárlásra biztatni. Ugyanis köztudottan a legkörnyezetbarátabb autó az, amit nem veszünk meg - vagy amit egyszer megvásárolunk, sokáig használjuk, és nem cserélgetjük....)
Paradox módon az egyik legszimpatikusabb és legforradalmibb zöld műszaki megoldás még mindig a belsőégésű motorokhoz kötődik: a FIAT kéthengeres Twin Air erőforrása, 2011 második felétől - a bájos kis ökoretró Fiat 500 mellett - kapható lesz az új Lancia Y-hoz, az Alfa Romeo Mitihez és a FIAT Puntóhoz is. Aki tehát kisebb autót venne, takarékos motorral, érdemes egy kicsit várnia. Az új Twin Air motorok valamikor az év közepétől kerülnek a fent említett típusokba.
Szintén ígéretes a Ford új háromhengeres, ezres kisfogyasztású motorcsaládja, amely elsőként a Fiestába kerül, valamikor nyáron. Szóval a Ford Fiesta-vételt sem érdemes annyira elkapkodni....
Egészen szimpatikusnak tűnik az új Nissan Micra év közepétől kapható új motorváltozata, amely a jelenlegihez hasonlóan szintén 1200 köbcentis, de kompresszoros, közvetlen befecskendezéses, start-stop rendszerrel szerelt lesz. Talán mindezek együtt teszik lehetővé, hogy 80 g/km körül lesz a széndioxid-kibocsátása, ami 3,5 liter körüli fogyasztást feltételez.
Azt is egy kis türelemre inteném, aki egy valóban használható, értelmes hibridre vágyik. Köztudomású, hogy ennek a vegyes, elektromos-benzines hajtásnak elsősorban városban van értelme. (Ahol persze legjobb, ha nem autózunk.) Országúton, autópályán ugyanis döntőrészt csak cipeli a benzinmotor a villanymotort és a plusz akkumulátorokat. Az első igazán városi használatra, de praktikuma okán akár kisebb családoknak is kitűnő Honda Jazz hibrid változata, valamikor késő tavasszal érkezik.
Végül, és - sajnos ma még - utolsó sorban, az a néhány tisztán elektromos autó/kisáruszállító, amely - elvileg - 2011 második felétől Magyarországon is elérhető. Vagy, ha egészen pontosabban akarok fogalmazni, ettől az időponttól már hazánkban is jelen lesz, de továbbra is elérhetetlen... Nissan Leaf, Ford E Tranzit Connect - hogy csak a két legsikerültebbet említsem. Ha ez utóbbiakra mondják a Ford és Nissan kereskedésekben, hogy nincs és nem is várható, akkor sajnos nem hülyék és nem is hazudnak. Az olyan gazdasági és adókörnyezet, - mint a magyarországi - amely jobban kedvez a bálnamerci kategória vásárlóinak és használóinkat, mint az említett elektromos autóknak, az - egyelőre még - környezetvédelmileg alapvetően el van cseszva...