Egyelőre mindent a szemnek

2011.01.14. 06:09 - vancat

Rendhagyó módon most nem olvasni-, hanem elsősorban látnivalóval szeretném megörvendeztetni a kedves vendégeket. Azt gondoltam ugyanis, hogy az alábbi képgaléria az autóipar egy fontos mérföldkövét dokumentálja: a Ford, amely a T-modell óta több alkalommal meghatározta a világ autóiparának trendjeit - közbe persze voltak mélypontjai: néhányszor majdnem csődbe ment, egy ideig élen járt a környezetpusztításban és a gyári hibák eltussolásában - most ismét egy olyan modell bemutatásához érkezett, amely tematizálni fogja az autógyártást.

Ez pedig a hivatalosan Detroitban nyilvánosságra hozott új elektromos Focus, és a vele azonos padlólemezre épülő villany C-Max. Nem olyan régen találgatásokba bocsátkoztam arról: vajon melyik lesz az első, világviszonylatban is kedvelt és népszerű, tisztán elektromos autó. Nos, én még néhány héttel ezelőtt is a Nissan Leafre, a Ford Transit Connect Electricre és az elektromos Fiat 500-ra gondoltam. Az idő azonban villámgyorsan bebizonyította: tutira nem lesz igazam. Nagy valószínűség szerint ezzel a címmel az Európába csak 2012-ben érkező villany Focus dicsekedhet majd. Addig is: Európának minél több megújuló energiaforrásból származó villanyáramot, a noemisszio olvasóinak pedig kellemes képnézegetést kívánok.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr932580338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gatto nero 2011.01.14. 10:34:07

Az nagyon jópofa, hogy mobilon lehet látni az
akkumlátor feltöltöttségi szintjét.

odamondó 2011.01.14. 10:46:20

elektromos autóban az egyetlen kérdésem mindig:

Mennyi ideig tart feltölteni??

Never 2011.01.14. 11:01:46

@odamondó: válasz: attól függ, milyen autót és mivel. A faktorok: áramfelvétel, akku melegedés (ennek megfelelően akku élettartam).

Ha jól olvastam valahol (link nem ugrik be), akkor 6,6 kW teljesítménnyel lehet tölteni a Ford Focus EV akksikat, ez valahol 3 óra töltési időt jelent. Ehhez viszont kell egy olyan áram csatlakozás, ami ezt bírja (a magyar szokvány 230 V, 16 A, tehát matematikailag 3680 W, ezzel ez nem megy.

Kell tehát egy 400V-os háromfázisú csatlakozás, megfelelő biztosítékokkal, és akkor mehet a "gyors" töltés - ami persze nem lesz olyan gyors, mint benzint vagy dízelt tankolni (vagy gázt, boietanolt, biodízelt, vodkát, etc)

Aki viszont csak agglomerációból bejárni használja, annak ideális - olcsóbb éjszakai áramból feltölti, nappal használja, majd éjszaka megint feltölti.

Repatarurgyán 2011.01.14. 11:05:00

0 emisszió mi? Akkor lenne igaz, ha a feltöltésére használt áramhoz egyáltalán nem használtak volna fosszilis energiahordozót, hanem mondjuk csak atomenergiát, szélenergiát, napenergiát, stb. Amellett még a hatalmas akkuk miatt sokkal környezetszennyezőbb egy villanyautó előállítása mint egy hagyományosé. Aztán ha nincs garázsod hol töltöd fel? Az utcán? Ráadásul csak ipari áramról töltődik normális tempóval, sima 230V-ról megőszülsz mire feltöltődik. Annyi az összes előnye, hogy maga az autó nem füstől, de füstöl helyette az erőmű, ami az áramot termeli hozzá.

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.01.14. 11:19:31

A következö év autója? Ha lenne elég töltöállomás bizos jobban elterjednének az e-autók. A Leaf pl. 30 perc alatt feltölthetö www.mernokbazis.hu/cikkek/nissan-leaf-informaciokkal-toltve és ez az idö csak javulhat. A kb 160 km hatótáv pedig ingázásra kiváló.

VilMarci 2011.01.14. 11:22:59

@Repatarurgyán: A benzines autók károsanyag-kibocsátásának számításakor vajon számolják-e az olaj kitermelésének, finomításának, valamint a kész benzin kútig szállításának környezetszennyezését? Tény, hogy ez a 0 becsapós, és kellene egy szabványos, mindenféle autóra alkalmazható (kb úgy, mint a banki THM) mutató.

MrPhilosopher 2011.01.14. 11:23:43

@Never:
Még jó hogy oda irtad, hogy "matemetikailag".
Ugyanis Te, 50Hz, effektiv 230V sinusos váltakozó feszültségről beszélsz. Ott nem ugy kell kiszámolni, hogy U*I oszt cső!
Mielőtt válaszolsz valamire nézz utána,mert a válaszod félrevezető!

Üdv: egy villamosmérnök vagy mi :-)

nagyfeszültség 2011.01.14. 11:40:19

Az elektromos Focus sikere szerintem azt bizonyítja,
hogy értelmetlen volt gnóm külsejű villanyautókat gyártani. Sokkal értelmesebb a bevált és megszeretett formákat megtartva, azokba villanyhajtást építeni.

Esztó Bernát 2011.01.14. 11:41:04

Gratula a ford mérnökeinek! A műszaki jellemzőiről nem sokat ír a cikk, gondolom jók :) Az autó gyönyörű.

Osvaldo Cavandoli 2011.01.14. 11:47:10

Effektiv 230 V = azzal a 230 V feszültségű egyenárammal, ami ugynakkora munkát végez, mint a 230 V effektív szorozva gyökkető (kb 325 V) csúcsfeszültségű váltakozó árammal.Ha eltekintünk attól, hogy vannak-e kapacitív, vagy induktív fogyasztók a körben a koszinusz fí miatt.

konrada 2011.01.14. 12:05:41

@Repatarurgyán:
Azért egymás közt, ez olyan álbalhézás tőled úgye?;)

Hiszen nem mindegy, hogy milyen hatásfokkal van az energia feldolgozva, milyen szűrőrendszeren keresztül és mekkora a közvetlen környezeti terhelése.

Azzal most ne foglalkozzunk, hogy lehet, az az áram környezetet nem szennyező módon keletkezett és azzal se, hogy ha úgy, mennyivel jobb hatásfokon, de azt azért érdemes még a legzöldebb szemüvegen keresztül is látni, hogy nem mindegy, hogy az a globálisan 100 évente akár 0,1celsius fok növekedést okozó szennyeződés közvetlenh az arcodon, füveden, fádon, ablakodon kerül ki, vagy egy 200 méter magas kéményen.

S ezt ki is próbálhatod úgy, hogy a Rákóczin dugóban kiülsz a padra 4 órát, vagy 1/4 órát a mennyiségében ugyannyi i szénhidrogént elégető erőmű kerítéséhez, és rájössz magadtól is, melyik szenyezőbb.;))

Bicikliző medve 2011.01.14. 12:06:04

Szeretem ezt a mindent a szemnek filozofiat. Kidobnak nyalcsorgatonak egy rakat szep kepet, aztan a vegeredmeny valami sokkal atlagosabb lesz. Ha lesz egyaltalan.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.01.14. 12:08:33

Azért kell ám végezni egy gazdasági számítást is, mondjuk 150.000 km futásteljesítmény esetén.

Kocsi ára + várható szervíz + üzemanyagköltség

egyiknél másiknál.

Diselmotoros, benzinmotoros hasonlóval összehasonlítani. Ha nincs nagyobb eltérés, mint 15-20% akkor van esélye csak.

nagyfeszültség 2011.01.14. 12:15:22

Szerintem az új C-max villany változata még sikeresebb lehetne.

Tájfájter 2011.01.14. 12:22:57

@Repatarurgyán:
Én sem vagyok meggyőződve arról, hogy az elektromos autók ilyen formában húde környezetbarátak, főleg az aksi miatt, de azért egy erőmű kéményére felszerelet szűrő hatékonyabb (lehet, ha betartanak minden előírást), mint sok kicsi kocsi kipuffogógáza.
Másik adalék, hogy az erőmű kéménye magasan eregeti a füstöt, míg a kipuffogógáz olyan 1-1,5 méteren jön ki, pont ott ahol te beszippantod az utcán.

Never 2011.01.14. 12:25:14

@MrPhilosopher: Hadd trollkodjak egy kicsit: villamosmérnök hallgató, negyedik évfolyam?

Jópár dolgot illene persze figyelembe venni:
en.wikipedia.org/wiki/Power_factor_correction#Power_factor_correction_in_non-linear_loads

en.wikipedia.org/wiki/Energy_conversion_efficiency

en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Charging_procedure

Mivel ezek Wikipedia-s linkek, javaslom megnézni az ott megjelölt forrásokat, mert azok minősülnek eredetinek.

Üdv

Egy jogász vagy mi...
:) :) :)

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2011.01.14. 13:08:25

Azt hiszem ebben a pillanatban jöttem rá a megoldásra.
2 elektromos autó kell. Egyikkel odautazunk a másikkal meg vissza.
Eddig vagyok meg, de még dolgozom rajta :)

Olvastatok már valamit arról, hogy egy ilyen elektromos járgány utasterét mi a tüdő fogja fűteni és hűteni?

lbalazs 2011.01.14. 13:25:32

@Medencefűtés: Volt egyszer a TotalCaron egy elektromos mini teszt. Abban elektromos futes volt. Jelentosen le is roviditette a megteheto tavolsagot a bekapcsolasa. Viszont beszallas utan azonnal melegit : )

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2011.01.14. 13:32:51

Tehát vagy melegszünk vagy haladunk? Skandináv sorstársaink ezt hogyan fogják megoldani?
"Na, Ingrid húzd fel a kesztyűdet, mert gyorsítani fogunk"

Én azt olvastam pár éve, hogy propán-bután gázpalackot tennének be a fűtéshez.

MrPhilosopher 2011.01.14. 14:00:58

@Never: :-)

Nem hallgató, beszélő :-)
Már nem hallgatom végeztem vele egy ideje. Már osztom az észt, mint a fenti péda is mutatja.
Jó linkek, bár ezeket tényleg fentartással kell kezelni, a wikin is van sok idiotaság.

PiBá 2011.01.14. 14:10:24

@Repatarurgyán:
Igen. Az összehasonlítás csak úgy lehet korrekt, ha mindkét féle autó teljes életciklusára vizsgáljuk az anyag- és energiaigényt, a környezeti terhelést. Az alapanyag bányászásától a hulladék ártalmatlanításáig. Ebbe beletartozik az üzemanyag előállítása is.
Így vizsgálta már valaki a kétféle autót? Vagy ez megint egy kvázi "marketing trükk"?
Valós adatok érdekelnének.

dukeekud 2011.01.14. 14:37:40

@VilMarci:"A benzines autók károsanyag-kibocsátásának számításakor vajon számolják-e az olaj kitermelésének, finomításának, valamint a kész benzin kútig szállításának környezetszennyezését?"

Igen. Es az olajhaboruk, vagy a honapokig evekig tengerbe omlo olaj koltsegeit is beleszamoljak ?

liebmanndini 2011.01.14. 14:48:18

Nem ugyanezen a blogon fikáztátok néhány napja csúnyán és elfogultan a bioetanolt? Mert ha így van, akkor nem értem miért tapsikoltok az elektromos autók láttán.

Nagyon szimpatizálok az elektromos autókkal, a Reva-t ki is próbáltam és ha nem lenne iszonyatosan drága és tudnám tölteni a belvárosban, már rég azzal járnék.

Viszont a villanyautók csak áthelyezik a káros anyagokat. Itthon nem igazán létezik megújulóból nyert áram, vagyis ezt az autót is szénnel tudod etetni meg atommal. Hűha! Milyen környezetbarát!

Ehhez képest a terménytárolókban egyébként megrohadó, felesleges kukorica megújulóbb.

dukeekud 2011.01.14. 14:55:55

Repatarurgyán:
"Ráadásul csak ipari áramról töltődik normális tempóval, sima 230V-ról megőszülsz mire feltöltődik."

Na ne mondmar, hogy neked nincs 2-3 naponta 6-8 orad arra, hogy valahol, utcan, otthon, munkahelyen feltoltsed az autodat. De meg ha minden nap kene tolteni, az sem hiszem hogy problema lenne. Sosem alszol ? Csak ulsz az autoban napi 24 -orat es nyomod a pedalt ?
Ezenkivul pedig senki sem mondja, hogy teljesen fel kell tolteni, reszletekben is jo az. Ha csak ket orad van toltesre, ket orat toltod, es masnap folyatatod amikor van ra ido.

nagyfeszültség 2011.01.14. 15:08:03

Kíváncsi lennék, a Fiestának, amely szintén világautó, mikor lesz villany változata?

gab78 2011.01.14. 15:22:59

@nagyfeszültség: A Toyota Prius sikere pedig épp az ellenkezőjét, ott bejött, hogy a hibrid hajtást egy jól elkülönülő formába tették be elsőnek. ( Legalább mindenki látja, milyen szuper környezetvédő vagy).

A képek pedig szépek, a műszaki adatokat meg vagy elhisszük-vagy nem, én személy szerint nem hinném, hogy a Ford valami zseniálisan ujjat alkotott volna, valószínű hozzák a Nissan Leaf szintjét.

Tájfájter 2011.01.14. 15:47:34

@dukeekud:

Tegyük fel, hogy panelban lakok, autó lent pihen a nagy közös placcon, még csak rá se látok az ablakból, elmegyek vele munkába, legyen az itt említett tipikus ingázás, munkahelynél csak külső parkoló van, ami habár körülkerített, de nincs lehetőség töltésre.

Akkor marad nekem a töltőállomás, ahol minden nap beállok 1-2 órára tölteni?

Azt kiszámolta már valaki, hogy tömegesen megoldani a töltést, pl garázsházakban, plázákban, akár csak otthon kiépíteni, az mennyi nyersanyagba (műanyag-vezeték) kerül?

dukeekud 2011.01.14. 16:25:24

@Tájfájter:
Minden kezdet nehez, jelenleg nincs semmilyen kiepitett infrastruktura, es igy kezdetben biztos lenne olyan, hogy a toltest nehezen lehetne megoldani.
Gondolj az internet eleresre, 10 evvel ezelott, amikor csak a lassu draga bizonytalan telefonvonalas internet eleres volt, senkinek eszebe sem jutott, hogy 10 ev mulva, az ezer-szer gyorsabb, korlatlan internet, teljesen hetkoznapi lesz, lenyegesen olcsobban.
Ehhez hasonloan az elektromos toltohalozat is siman kitud, kifog epulni 5-10 ev alatt.

Tájfájter 2011.01.14. 16:57:32

@dukeekud:
Oké, ezt értem, de eléggé erős félelmeim vannak, hogy ez mennyire lesz járható út, ismerve a magyar viszonyokat.

Amikor a gázórát lelopják egy kertes ház külső faláról, akkor ugyan mi védi meg az utcán parkoló autókat töltő berendezéseket, amikben gondolom lesznek kábelek is, amik nem kicsit célpontokká emelik ki a töltőberendezést.?
Szerintem Budapesten, de más vidéki nagyvárosokban is, sokkal többen vannak azon autósok, akik az utcán parkolnak, nem is mindig azonos helyen, hanem éppen ahol sikerült, vagy van szabad hely. HOgyan fogsz tudni fizetni a feltöltésért így, hogyan lesz követhető a dolog?

Ennél kicsit egyszerűbb volt szerintem a meglévő telefonvonalak mellé behúzni a netet, itt sokkal nagyobb infrastruktúráról van szó, sokkal több nyersanyagról.

venszivar 2011.01.14. 16:58:09

Az "első" évekbe az vehet elektromos autót,aki tud rá áldozni,mivel jóval drágább,meg kinek kertes háza vagy saját garázsa van.Ott + a kiépítés költsége.A fotókon látható utcán való töltés,nos az úgy, nevetséges.Vagy mint a másik fotón,lakkozott parkettás helyeken lesz a töltés.....Használat esetén az aksik mennyi ideig üzemképesek? 4-5-6 év után csere,ami nem két fillér.Ez még csak mézes madzag,meg úri huncutság !

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.01.14. 17:01:55

A fűtés nem probléma, hiszen a legtöbb kocsiba ma is rendelhető állóhelyzeti fűtés, amit távkapcsolóval is be lehet indítani. Néhány literes üzemanyag tartály kell hozzá és csak azért kell majd tankolni járni télen.

A klima sem gond.

Viszont ha mindkettőt akarják, akkor már valóban jobb ezt gázpalackról üzemelni.

dukeekud 2011.01.14. 23:02:24

@Tájfájter:
Nehez megbecsulni, de szerintem egy letezo, es mindenhol jelenlevo elektromos halozatot erosebbre alakitani lenyegesen egyszerubb, mint egy nem letezo internet halozatot kialakitani. Optikai meg mikrohullamu halozatok kiepitese, a szukseges szamitastechnika hater kiepitese, mert telefonvonalak ma mar csak egykisebb reszet teszik ki teljes halozatnak.

dukeekud 2011.01.14. 23:07:22

@venszivar:"Használat esetén az aksik mennyi ideig üzemképesek? 4-5-6 év után csere,ami nem két fillér.Ez még csak mézes madzag,meg úri huncutság ! "

Mostani akuk 25-30 evet biztosan kibirnak, ez mar nem problema.
Peldaul az itt bemutatott gwl-power.tumblr.com/
lithium yttrium akkuk 8-10 ezer feltoltest birnak.


süti beállítások módosítása