Papíron megérkezett, valójában - egyelőre - csak bemutatkozott az éppen nemrégiben debütált Ford Focus Econetic változata. Még ha leszámítjuk a gyárak szokásos marketingfüllentéseit - nevezzük most diszkréten így a fogyasztók autóiparban teljesen megszokott átverését - akkor is imponáló értékek jellemzik az új világautót. A kompakt kategóriában a nagyobb méretű és kényelmesebb modellek között számon tartott Focus esetében 100 g/km körüli kibocsátás és az öt liter alatti fogyasztás mindenképpen igen figyelemre méltó adat. (A gyár szerint e két érték egészen pontosan 3,5 liter és 95 g/km, és nem vagyok biztos benne, hogy takarékos, környezettudatos vezetéssel ezt ne lehetne nagyjából tartani...)
A Ford mérnökei állítólag új kialakítású, változó geometriájú turbófeltöltővel, kisebb súrlódású dugattyúgyűrűkkel és a terheléshez igazodó teljesítményű olajszivattyúkkal, nitrogénoxidkibocsátás-csökkentő és dízelkoromrészecske-szűrő alkalmazásával, hatsebességes, ökóra hangolt áttételezésú manuális váltóval, start-stop rendszerrel, lamellás, nyitódó-záródó aktív hűtőmaszkkal és számos más, világújdonságot ugyan nem jelentő, de ebben a kategóriában, így együtt azért ritkán jelen lévő technikai megoldásokkal érték el ezt a valóban kellemesen hangzó fogyasztást és kibocsátást.
Azt persze, hogy valóban népszerű lesz-e az econetic - ökoFocus, majd az ára dönti el. És az idő fogja eldönteni, hogy ez a rengeteg, újabb és újabb technikai kütyü nem rontja-e hosszabb távon a megbízhatóságot, nem drágítja-e a szervizelést. Annyi viszont már most bizonyos, hogy ezek a kibocsátási értékek valóban elég erőteljesen megkérdőjelezik a hibrid létjogosultságát - különösen ebben a kategóriában. Ugyanis az egyetlen valódi előny, ami az elektromos-benzines rendszer felé billetheti a döntést, az a néhány kilométer, amit - legalábbis az úgynevezett fullhibrid rendszerű autók - kizárólag villanymotorral is képesek megtenni.
A kérdés az, hogy vannak-e még - sunyiban már régen készen álló - technológiai tartalékok a hibrid megoldásokban? Például soha nem értettem, hogy az egyébként kitűnő - és éppen a Ford Focus Econetic kategóriájában versenyző - Toyota Auris hibridet és Lexus változatát, a CT 200-at miért szerelik egy jócskán eltúlzott 1.8-as motorral (amivel egyébként már villanymotor nélkül is bőven elmennének). Miért nem használják ki az elektromos rásegítést, és teszik mondjuk a Toyota ezres vagy ezerhármas benzinmotorját ezekhez az autókhoz, hogy az alulmotorizációval elérhető fogyasztáscsökkentést - és erőhiányt - a villanyhajtással kompenzálják.
Kérdések, amelyekre a mérnökök és a marketignesek nyilván egyaránt tudják a válaszokat, csak az előbbiek nem beszélhetnek, az utóbbiak pedig úgyis hazudnak (ez a munkájuk). Annyi viszont bizonyos: az új Ford Focus Econetic mindenképpen egyike lesz az idei év autóipari kiváló "zöldségeinek". Feltéve, ha nemcsak bemutatják, de elérhetővé is válik. A Ford ugyanis az utóbbi időben hajlamos arra, hogy sok szépet és jót mutasson (új Ranger, B-Max, új Kuga), majd jól ne dobja piacra azokat, csak ha már hosszan és alaposan felizgatta a világ mégújabbra mindig nyitott konzumidióta vásárlóközönségét.