Emlékeznek még, amikor Völner Pál a Komárom-Esztergom megyei közgyűlés elnökeként börtönbe akarta küldeni a MÁV vezetőit, mert titkos utasítást adtak a Komárom-Székesfehérvár vonal biztosítóberendezéseinek szétlopására? Emlékeznek még, amikor Gelencsér Attila a Somogy megyei közgyűlés elnökeként ütemes menetrendet ígért a Siófok-Kaposvár vonalon? Emlékeznek még, amikor Cser-Palkovics András a Fidesz helyettes szóvivőjeként bűncselekménynek nevezte a vasúti szárnyvonalak elsorvasztását?
Szerintem simán emlékezhetnek, hiszen nem volt olyan régen, legfeljebb két-három éve történt mindez. Szép idők voltak. Ugyanis a Komárom-Székesfehér szárnyvonalon valóban szét akarták lopatni a biztosítóberendezéseket, a Siófok-Kaposvár vonalon tényleg jó lenne egy ütemes menetrend, a vasúti szárnyvonalak elsorvasztása pedig valóban bűnös cselekedet.
Azóta bizonyos dolgok megváltoztak. A MÁV akkori vezetőinek nagy része ma is ugyanott pöffeszkedik, ahol akkoriban, amikor éppen lopni készültek. Sőt, nem csak ugyanott, de ráadásul szinte ugyanúgy: nemrégiben a Déli pályaudvaron - ahonnan utazni készültem - belefutottam egy komolyabb vasutas ünnepségbe. A szélső peronon ott sorakoztak ezeknek a disznófejű mávos nagyuraknak a szolgálati luxusautói: ugyanis annyira stlustalanok és tahók, hogy a vonatra felszállók előtt állítatták sorba sofőrjeikkel az adóinkból vásárolt és fenntartott autóikat. Hogy honnan érkezte a Délibe? Gondolom, a MÁV központból, a Keleti pályaudvartól, ahonnan egyébként kb. 12 perc lenne átmetrózni - és ez még öltönyben sem egy különleges kihívás...
Az ünnepség szónoka Völner Pál volt, aki mára egész jól elvegyült a menedzsment tagjai között. Gelencsér Attila a kormány megalakulás óta érdemben egy szót sem mondott a Siófok-Kaposvár vasútvonal jövőjéről. Sőt, paradox módon a nagy vasútvédő somogyi választási kampány után hónapokig pótlóbuszok jártak a vonal egyik szakaszán, mert elmosta a töltést az eső. Így az eleve csigalassúságú vonal használata gyakorlatilag egy túlélőtúrával felérő kihívássá változott.
Cser-Palkovics András polgármester lett, mégpedig Székesfehérváron. Úgy szarja le a Komárom-Fehérvár vonalat, mind fideszes párttársa, Komárom új polgármestere a túlvégen, aki egyébként elődjét kutyapicsázta, amiért az "nem állt ki teljes mellszélességgel Gyurcsányékkal szemben" a szárnyvonalért.
Lassan egy éve kormányoz a Fidesz, és még mindig egymással versenyeztetik a vasúti szárnyvonalakat a Volán járataival. Igaz, fair play a küzdelem, hiszen a busz és a vonat egyaránt ritkán jár és koszos. Ez tízmilliárdokat emészt fel, ráadásul egy teljesen abnormális, áttekinthetetlen állapotot eredményez, aminek a végeredménye az, hogy aki csak teheti, továbbra is kocsival közlekedik.
Miből állna Komárom és Fehérvár között csúcsidőben óránként vonatpárokat közlekedtetni, a buszokkal pedig a környék kisebb településeiről ezekre ráhordani az utasokat? Semmiből, csak egy kis odafigyelésből, szervezésből, átgondolásból... "Kevesebb mint egy év alatt nem lehet csodát tenni" - szokták mondani, és igazuk van. Igazából nem is a tettek hiánya, hanem a szándék elpunnyadása aggaszt. Az, hogy ma megint ott tartunk, mint Bajnai vonatbezárásai előtt.
Újra van szárnyvonal. Nagy és megkérdőjelezhetetlen érték, de - mindenki tudja - ebben a formában nem jó semmire. Ráadásul ez a fajta sorvasztott állapot a legveszélyesebb. Mert legalább azt, aki bezárja a szárnyvonalat, lehazaárulózzák, megdobálják, leváltják. Viszont azt, aki sorvasztva hagyja, nos, az leginkább fel sem tűnik. Egyszerűen csak szép lassan végleg leszokunk a használatáról, ha látjuk menni, megcsodáljuk, megmosolyogjuk.
Egyelőre nem tudom megállapítani, hogy Völner, Gelencsér, Cser-Palkovics és a többiek miért nem teszik a meg az általuk is jól ismert szükséges lépéseket a vasúti szányvonalak valódi működése érdekében. Három verzió lehetséges: 1. Töketlenek hozzá. 2. Csak választási kampánycélokra volt jó a szárnyvonalvédelem, azóta meg szarnak rá. 3. Szépen lassan, csendben be fogják bizonyítani, hogy - "bár mi megpróbáltuk" - a szárnyvonalak mégsem kellenek az embereknek, és egy újabb nemzeti konzultáció eredményének tekintve azok kihasználatlanságát, szépen ők is bezárják azokat - mint elődeik tették.
Van más ötlet?