El a kezekkel a buszsávoktól!

2011.10.06. 20:05 - vancat

Rákaptak, sőt mondhatni rászoktak az autógyártók PR-esei a környezetvédelemre, a zöldautózásra, a fenntartható fejlődésre és az ökológiai kommunikáció egyéb közhelyeire. Mindenkinek van már zöldautója, zöldprogramja, zöld policyje, zéró emissziós járműve és sok-sok ötlete arra vonatkozóan, miként lehetne csökkenteni a motorizáció környezetterhelését. Úgy általában nincs is ezzel semmi baj, hiszen számos jó, sőt akár néhány tisztességes ötlet is felbukkan ezek között. A Toyota például az új Yaris katalógusában felhívja a figyelmet arra, hogy rövidebb távolságokon lehetőség szerint ne használjunk autót. A Nissannál a Leaf bemutatóján fontosnak tartották a megújuló energiák fontosságáról beszélni, Ulmann Mónika pedig elektromos Revájából csábosan kacsingatva zöldáramot kínál a nagyérdeműnek.

Van viszont néhány igen durva vadhajtása az autózással kapcsolatos környezetvédelmi PR-nek, amit - félek - ha időben nem sikerül lenyesegetni, úgy elburjánzik, hogy - klasszikus képzavarral éve - egyszer csak valósággá válik. A legdurvább és leggyakoribb az elsőként talán a Peugeot által propagálni kezdett ostobaság: hogy tudnillik a villanyautók igenis közlekedhessenek a buszsávban. Azóta ezt a "gondolatot" szinte minden autós cég PR gépezete bedolgozta a saját ökokommunikációjába, és egyre hangosabban, egyre nagyobb kórusban, immáron együtt harsogják a hülyeséget.

Ráadásul némelyek már azt is hazudják, hogy "Nyugat-Európában ez már bevett szokás", csak mi, elmaradott magyarok vagyunk még lemaradva erről a nagyszerű vívmányról. Teljesen világos, kiknek szól ez az üzenet: a folyton ügyeskedő, mindenből kibúvót kereső tahóknak, akik most akár kedvet is kaphatnak a villanyautókhoz, hiszen azt érzik: újra visszahódíthatnák maguknak a jól megérdemelt buszsávjukat, amit oly pöffeszkedve használtak a kamerarendszerek kiépítéséig, az objektív felelősség bevezetéséig, a szlovák rendszámok ellehetetlenüléséig és addig, amíg szartak a hatóságok behajtani a bírságokat.

Pedig a buszsáv - amely hosszú, évtizedes csaták eredménye - nevéből adódóan csak és kizárólag arra való, hogy elsőbbséget, szabad utat biztosítson a tömegközlekedésnek. Semmi másra. Szóval el a kezekkel a buszsávoktól! Támogassa az állam, az önkormányzatok a villanyautózást kedvezményes parkolással, olcsóbb megújuló árammal, adójóváírással, de nehogy már kedvet kapjanak ezzel az ürüggyel valakik újra visszafoglalni az autók számára a buszsávokat.

Ráadásul, gondoljunk csak bele: amíg kevés villanyautó fut az utakon, kik jutnának így előnyhöz? Autóscégek vezetői, autókereskedők, esetleg politikusok és néhány kifejezetten jómódú polgártársunk. Nekik kéne átadni a buszsávot? Mondjuk a Peugeot Magyarország francia igazgatója héderezzen ott az I-Onjával, miközben mindenki más tisztességgel beáll a dugóba? Mire és kinek lenne jó mindez? Ha pedig már sok villanyautó lesz, akkor azok konkrétan kiszorítják majd a buszokat a buszsávból? Vagyis megszűnik annak mindenfajta értelme és a legjobb villanyautónál is sokkal ökobb tömegközlekedést választóknak járó előnye? Ez lenne a cél? Nem ragozom, csak magam ismétlem: el a kezekkel a már meglévő és a jövőben remélhetőleg egyre nagyobb számú nagyvárosi buszsávoktól!

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr483283578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.10.06. 21:19:27

Öko busz? Itt? Szén-dioxidból kétségtelenül kevesebbet okádnak ki, mint a megfelelő mennyiségű autó, hiszen az a fogyasztással arányos, és egy busz fogyasztása csak néhány autónyit tesz ki. A sokkal brutálisabb mérgekből viszont ezek az itteni buszok sokkal többet tesznek a levegőbe, mint akár száz autó.

gatto nero 2011.10.06. 22:36:52

@bm613:

Nem a busz öko, hanem maga a tömegközlekedés.
Bár teljesen egyetlrtek veled: nevetséges környezetvédelemről beszélni ilyen mocskos műszaki állapotú tömegközlekedési eszközök mellett, de ettől még maga a tömegközlekedés mégis sokkal ökobb a városi autózásnál.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.10.06. 22:56:34

@gatto nero: Nem. A buszaink állapota miatt jelen helyzetben "zöldebb" dolog autózni. Illetve ha azt vesszük, hogy a busz akkor is megy, és okádja a mérget, ha nem szállunk föl rá, akkor valóban nem jobb helyette autózni.

A cikk konkrét témájához pedig én azt javasolnám, hogy inkább a teherforgalom mehessen a buszsávon.

1: a buszsáv jelenlegi formájában elképesztő pazarlása az útfelületnek, valakiket még mindenképpen rá kellene engedni, mert most általában annyit jelent, hogy üresen áll egy kib... nagy útfelület, miközben dugó van mellette. És sokszor kizárólag azért van dugó, mert elvettek egy sávot az útból. Az egész városban, de meg merem kockáztatni, hogy az egész országban egyetlen tisztességesen kihasznált buszsáv létezik, az Erzsébet-hídtól a Keletiig.
Emiatt azt is javasolnám, hogy buszsáv mint olyan kizárólag munkanapokon 7-18, néhol esetleg 19, illetve a 7-es buszcsalád vonalán 20 óráig létezzen.

2: ha már azt elfogadjuk, hogy valakik mehessenek a buszsávon: az áruszállítás elősegítése ugyanúgy közérdek, mint a nagyléptékű emberszállításé. És sokkal inkább, mint a taxizásé...

3: ha a buszokhoz hasonlóan gyakran nagyon mérgező teherautókat kiengedjük a dugóból, azzal egy nagyon egyszerű lépéssel viszonylag jelentős mértékben tudjuk csökkenteni a szennyezést

4: a teherautók sebessége és gyorsulása a buszokéhoz hasonlít. Most ha teherautó van a sorban, az még azzal is növeli a dugót, hogy lassan indul, nélküle sokkal több autó jutna át. A buszsávban nem okozna ilyen hátrányt.

gatto nero 2011.10.06. 23:02:34

@bm613:

A buszok szerepében nem, de
a javaslatoddal egyébként tök egyetértek.
Én is régóta furcsállom, miért pont a taxik a kivételezettek....

the cat 2011.10.07. 16:11:09

A buszsávban legfeljebb az elektromos és gázüzemű buszoknak kellene elsőbbséget adni a dízelekkel szemben. Másnak ott keresnivalója nincs.
(Max. mentő, rendőr)

fifibá55 2011.10.07. 16:21:10

Vagyis az állásban is zéró emissziójú autók hasítanának a buszsávban, és a károsanyagot kibocsátók pöfögnének a többi többi sávban?
Úgy lenne logikus, ha pont fordítva lenne: a villanyautók ácsorogjanak a dugóban, az úgyse terheli a környezetet, és szegény dízel/benzin kecskék repesszenek a buszsávban, hogy célhoz érve minél hamarabb abbahagyhassák a környezetkárosítást!

ruba 2011.10.07. 16:22:43

Szerintem a metró-szerelvényeknek is meg kéne engedni a buszsáv használatát, hiszen rengeteg utast szállítanak, környezetbarát módon.

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 16:28:37

A sok ökomókus egyszer csüccsenjen be délután 3 órakor a csillaghegyi hév átjáróba, és számolja le, hogy a 3 percenként sorompót lezáró HÉV szerelvények vajh miért kapnak szabad utat a 2 utasuknak, miközben 300 autó várakozik fél órákat az átjutásért.
Falhoz kellene állítani a jelenlegi közlekedésszervező gárdát, aztán az utána jövőket, a harmadik garnitúra talán elővenné a józan eszét, és élhető közlekedést tervezne a helyett a kaki helyett, amit most annak hisznek.

the cat 2011.10.07. 16:30:40

@luciferko:

És szerintem mitől lesz élhető?
Ha nem kell várakozniuk az autóknak, hanem mindig mindenhol szabadon mehetnek, így még vonzóbbá téve az autózást?

ubk 2011.10.07. 16:35:28

@luciferko: Azért az a szwntendrei HÉV reggel-este folyamatosan szépen ki van tömve. Nemhogy 2 ember van csak rajta, hanem kétszer tbben minimum, mint akik az autókban ülnek...

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 16:40:49

@ubk:
Talán ezért írtam a délután 3 órát. Szövegértelmezés, értő olvasás megy?

Ettől függetlenül egyszer talán ki kéne ültetni néhány utasszámlálót, oszt nem lennék meglepve, ha egységnyi idő alatt ugyanannyi ember haladna át egy adott keresztmetszeten autóval, mint amennyien a héven ülnek. Kicsit túl van misztifikálva a tömegközlekedés.

pancel 2011.10.07. 16:50:13

Na ja, mekkora nagy ötlet egy sávot jóformán üresen hagyni amikor dugó van a városban.
Nyugaton létezik a dinamikus sávhasználat, ami azt jelenti, hogy ha torlódik a forgalom, akkor a buszsáv is megnyílik a forgalom számára, gyorsabban levezetve az összetorlódott forgalmat.

ubk 2011.10.07. 16:59:09

@luciferko: Szövegértés simán megy, de neked nem esett le, hogy a reggel-este az az egésznapot takarja. Abba belefér a du 3?

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 17:03:03

Érdekesek a számadatok.
Szentendrére-Békásmegyerre 6 percenként megy egy szerelvény.
Hirtelen a Flóriánnál találtam webkamerát, azon kifelé 1 perc alatt durván 45 autó ment.

6 x 45 =270 sofőr, + utasok. 3-4-500 ember. Pont, mint amennyi a HÉV-en jut ki hasonló idő alatt.

Ciki.

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 17:05:38

@ubk:

OK. Te nyertél. Magyarázkodásban.

Ne foglalkozz azzal, hogy egy adott időpontot említettem, legyen neked igazad, a délután 3 ezentúl a reggeltől estig terjedő időszakot jelenti.

Ugyi nem baj, ha azt mondom, nagy balfasz vagy, de a lényeg az, hogy neked jó így.

Okoskodj tovább, de ha nem muszáj, engem hagyj ki belőle. Nem igazán érdekel a hülyeséged.

gatto nero 2011.10.07. 17:06:02

@luciferko:

A dugódíj talán majd változtat ezeken az arányokon...

ubk 2011.10.07. 17:12:15

@luciferko: Na jó, trollokat nem etetek tovább. Amúgy meg buzi vagy :-)

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 17:13:49

@gatto nero:
Ha az megoldás lesz? Tartok tőle, hogy sok mindennel együtt ezt sem sikerül majd normálisan adoptálni.

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 17:15:00

@ubk:
Ki kért rá? Belefutottál egy langyos maflásba, és elkezdtél magyarázkodni. Ez van, hülye voltál, az is maradsz.
Nem gond, rád is szüksége van a társadalomnak, van kin röhögni.

gatto nero 2011.10.07. 17:15:56

@luciferko:

attól egy kicsit én is tartok, hogy sikerül még
ezt is elcseszni itthon...

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 17:22:13

Amrik példa, eddig csak Hollandiában találkoztam vele:

Zöldhullám és sebességmérő összehangolva, ha valaki gyorsan megy, beváltja elé pirossal a következő lámpát. Érdekes módon meg tudták tanulni , hogy nem kell rohanni a következő lámpáig. Vajon mennyire működne ez nálunk, hiszen itt elvi kérdést csinál néhány autós abból, hogy 10 másodperccel a másik előtt érjen a következő piroshoz, és ott állva várja meg.

nagyfeszültség 2011.10.07. 17:30:20

A poszttal meg tök egyetértek: ismét privilégiumokat akarnak az autós cégek, csak most a környezetvédelem
"szent ügyébe" ágyazzák igényeiket.
Remélem a városvezetők nem dölnek be ennek a hülyeségnek se Budapesten, se máshol.

Halál Bika 2011.10.07. 17:57:52

"Hirtelen a Flóriánnál találtam webkamerát,"

Én nem láttam a Flóriánnál HÉV-et ami keresztezné a Szentendrei utat. Tulajdonképpen sehol nem láttam a HÉV-et szintben keresztezni a Szentendrei utat, tehát nem tudom hogy mit számoltál.

A Csillaghegyi megállónál ha az Ürömi útra gondolsz, az meg eleve nem akkora út mint a Szentendrei, másrészt meg nem csak a HÉV fogja meg az autókat hanem egymást is (a keresztező forgalom).

Halál Bika 2011.10.07. 17:58:38

@luciferko:

Ja, neked szólt a válaszom.

Shopping 2011.10.07. 18:08:36

Én mindig ott megyek.... LOL

A törvényből ugyanis kimaradt a buszsáv, tehát ha ott fotóznak le, még mindig hivatkozhatsz a régi módon: " valamely közeli hozzátartozóm vezette, nem teszek vallomást"

Ha Ha

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 18:09:36

@Halál Bika:
Nem baj.

De mielőtt ez miatt a kardodba dőlnél, próbálj meg asszociálni.

Apróság, de én még nem láttam a nappalimban a HÉV megállót. Sőt, ha jól belegondolok, akkor az udvaromban nem láttam a Szentendrei utat.

Vonatkoztass el a centiméterre megadott helyszíntől, és próbálj meg elgondolkozni azon, ha említem a Szentendrei utat, a Flórián teret, mint azon "kifelé" haladó autókat, akkor vajh miről is lehet szó egy olyan konstellációban, melyben ráadásul a két közlekedési ág van megemlítve, többek között "egységnyi idővel", valamint adott "keresztmetszettel egy olyan szövegkörnyezetben, ami ráadásul még arról is szól, hogy "hirtelen most ezt találtam".

Annyit segítek, hogy a Flóriántól kifelé a Szentendrei útra is el lehet jutni.
Menni fog egyedül a probléma megoldása, vagy rajzoljak belőle képregényt?

Gyerekek, nem félszavakat írtam, kis odafigyeléssel azért érthető, hogy miről van szó, de ha nektek jobban megfelel ha trollként szerepeltek a beszélgetésben, állok elébe.

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 18:13:13

@Halál Bika:

Még annyi zseniális meglátásodhoz, hogy utasszám összehasonlításhoz nem igazán van szükség szintbeli kereszteződésre, hiszen az utasszám nem ettől függ. Vagy a te értelmezésed szerint nem szabad összehasonlítani az M7 és a fehérvári MÁV vonalat, mert nem keresztezik egymást szintben? Érdekes meglátás. Hetes busz menjen le a metróalagútba, hogy számolni lehessen az utaslétszámmal, amit az új metróval ki akarnak váltani?

Nekem mindegy.

Halál Bika 2011.10.07. 18:22:54

@luciferko:

"Vonatkoztass el a centiméterre megadott helyszíntől"

Rendben van, elvonatkoztatok attól hogy a kétszer 3+(1 busz sáv)-os Szentendrei út helyett a kétszer egy sávos Csillaghegyi utat vetted alapul a számolásodhoz.

Sőt, annyira elvonatkoztatok, hogy az abból levont következtetésedtől is elvonatkoztatok.

Egyébként én sem használom a bkv-t, jól megvagyok biciklivel, robogóval, motorral és autóval, de konkrétan olyan premisszákat használtál érvelésedhez, aminek érvényességének elfogadásához meglehetősen elvontnak (mondjuk a valóságtól..) kell lennie a hallgatónak. Nyilván, ha én meg azzal érvelnék hogy hirtelen a moszkvai meg a tokiói metró utasforgalmi adatait találtam, te is belekötnél.

Egyébként Csillaghegyen sokat járok, nem nagyon zavaró a HÉV. Főleg hogy utána reggel és délután be van állva a Szentendrei - nem a HÉV miatt.

Halál Bika 2011.10.07. 18:26:40

@luciferko: "Még annyi zseniális meglátásodhoz, hogy utasszám összehasonlításhoz nem igazán van szükség szintbeli kereszteződésre,"

Ez volt a kiindulópontja az érvelésednek:
"A sok ökomókus egyszer csüccsenjen be délután 3 órakor a csillaghegyi hév átjáróba, és számolja le, hogy a 3 percenként sorompót lezáró HÉV szerelvények "

Most akkor hogy jön ide a Szentendrei út, az M7 meg a Székesfehérvári MÁV vonal?

A Csillaghegyi út (2x1 sávos) forgalmát a Szentendrei út forgalmával mégis hogyan lehet 1:1-ben megfeleltetni?

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 21:50:06

@Halál Bika:

Alleluja. Fejlődőképes vagy. Kezded megérteni. Most már csak azt kell felfognod, hogy minő csoda, a Szentendrei út, és a Szentendrei HÉV egy irányba fut, kvázi párhuzamos egymással. Jé, és mik vannak, nagyjából ugyanazt a körzetet szolgálja ki mindegyik.

Kezded érteni, miért ez a két vonal van összehasonlítva, és a Szentendrei út mellé miért nem a Gödöllői HÉV lett párhuzamba állítva?
Esetleg Bécsi út? Jobb lett volna? Ne hagyj kétségek között, nem venném a szívemre, ha eltéveszteném, és esetleg még az Üllői út - Balatoni út párosítást venném alapul.

Ha nagyon nem megy, fogj egy Budapest térképet, nézd meg, segíteni fogja a megértést.

Don Quixote de la Ferko 2011.10.07. 21:51:39

@Halál Bika:

Olvasd el az összeset.
Próbáld a sorrendet felfogni, az összefüggéseket megérteni, talán akkor fény gyúl az agyadban.

Halál Bika 2011.10.07. 23:06:32

Luciferko...

Amit csinálsz, azt terelésnek hívják.

Ez volt a kiindulópontja az érvelésednek:
"A sok ökomókus egyszer csüccsenjen be délután 3 órakor a csillaghegyi hév átjáróba, és számolja le, hogy a 3 percenként sorompót lezáró HÉV szerelvények "

Sokat járok arra gépjárművel, szerintem nem gáz az az átjáró - ellentétben mondjuk a Rákosrendezővel a XIII. kerületben.
Ha lebontanák a HÉV-et, a Csillaghegyi átjáróban természetesen nem lenne a HÉV miatt piros (csak a keresztező forgalom miatt...), de ettől még nem javulna a Szentendrei úton a forgalom...

Próbálod terelni a témát, én ki is szállok, mert magadon kívül nem hiszem hogy sok embert meggyőztél az érveiddel...

Azért idézek egyet a South Parkból ami szerintem illik a helyzetre:
"
- Tudod mit, zsíragy? Hiszek neked!
- Tényleg?
- Igen. Elhiszem hogy szerinted te találtad ki a viccet. Így működik a magadfajta. Annyira elszállt az egód hogy bármi áron megvédi önmagát. És akinek begajdul az egója, az képes valami agymutatvánnyal meggyőzni magát milyen király. Pedig csak egy köcsög!
"


süti beállítások módosítása