Tahók a temetőben

2011.10.31. 11:59 - vancat

A motorizáció térnyerése immáron eljutott odáig, hogy képes bárhol, bármikor, bármifajta csendet és nyugalmat tökéletesen tönkrevágni. Autók és vezetőik ma már gyakorlatilag mindenhová bepofátlankodnak: erdőbe, patakba, folyómederbe, sétálóutcába és most, halottak napján természetesen a temetőkbe is - igen nagy számban.

Sajnos legtöbbünknek már fel sem tűnik, pedig egészen elképesztő: ma már rendőröknek, polgárőröknek kell kordonokkal, útlezárásokkal és különleges készültséggel megfékezni azt az elviselhetetlen autóáradatot, ami még halottaink nyughelyére is rázúdul. Mára már a halottak napi temetőben, a vészesen szűkülő szakrális terek és idők egyik utolsó menedékében is megszűnt a csend és a nyugalom méltósága, helyette tolatóradarok csipogása, váltók ropogása, gázadások, fékhangok és persze mérhetetlen bűz lett az emlékezés mécseseivel és virágaival feldíszített sírhelyek legjellemző zaja-szaga.

Meg persze a temetőkapuban álló biztonsági őrökkel agresszíven vitatkozó rokkantkártyások sokasága, akik még ezen a napon is emelt hangon, az atyaúristenen kívül szinte mindenkire hivatkozgatva követelőznek. Igazából legtöbbször maguk sem tudják pontosan, miért is akarnak annyira ellentmondást nem tűrő kéjjel bejutni halottaink nyughelyére, hiszen a legtöbbször végül csak keveregnek, kavarognak, manővereznek, majd leparkolnak egy teljesen lehetetlen helyen.

Valószínűleg inkább csak a mindennapokon megszokott normatív motorizációs erőszakosság hajtja őket. Ugyanaz az indulat, mint ami az autópálya belső sávjában 130-al "döcögők" vagy az előzni tilosnál "túl lassan haladók" láttán bennük keletkező mérhetetlen düh forrása. A temetők kapujában gyakran üvöltve hivatkoznak emberi jogaikra, meg arra, hogy a hátsó ülésen lévő - legtöbbször egyébként csendben, szemlesütve szégyenkező - idős ember miatt nekik igenis muszáj autóval bemenniük, és aki ezt megakadályozza, az szabályos háborút vállal ellenük.

Közben persze a valódi rokkantak, a temetőbe az emlékezés virágaival és a sír rendbetételéhez szükséges kis kézigereblyével, cekkerrel, villamoson vagy buszon érkező és onnan gyalogosan tipegő, valóban nehezen mozgó idős emberek, bottal járók, mindebből csak annyit vesznek észre, hogy álandóan félre kell húzódniuk a még temetőben autózva is mobiltelefonáló tahók járművei elöl. Akik persze ebben a "hideg" időben gyakran még a motort sem állítják le, hiszen akkor kihűl az autó, mire végeznek a halottjuk körüli, képmutatásból vállalt penzumaikkal.

Ők, a temetők tahói és járműveik lettek immáron a halottak napjának (is) a főszereplői. Nélkülük, ma már nincsen halottak napja, hiszen az emlékezésnek ez a különleges alkalma szinte már csak róluk, a motorizációfüggőkről szól: "forgalmirend-változás", "óriási dugók", "szmogriadó".

Igen, vasárnap szégyenszemre több vidéki nagyvárosban már szmogriadót kellett elrendelni, olyan magas lett a dízelautók miatti szállópor-koncentráció. Közben a példás sűrűséggel közlekedő temetői villamosok, buszok szinte üresek. Alig akadtak olyanok, akik legalább erre az egy napra, erre az elmélyülésre szánt szomorú alkalomra hajlandóak lettek volna autóik társaságát nélkülözve meglátogatni halottaikat. Tényleg olyan korszak köszönt ránk, amikor már halottak napján is lehetetlen lesz egy percre megállni és nyugalomban, méltósággal, a temető illatait magunkba szívva, halottainkra emlékezve hallgatni a csendet?

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr663342171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mement 2011.10.31. 13:49:07

@Nick Leeson: Ha csak azok erkeznenek autoval, akik _tenyleg_ keptelen ketlabon kierkezni, es ok is tiszteletudoan, elozekenyen, turelmesen tennek, semmi problema nem lenne.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2011.10.31. 13:50:15

Nem csak a diesel autok miatt magas a porszennyezetseg merteke. Surubben kellene takaritani a kozteruleteket is.. Persze konnyebb mindent a motorizaciora fogni, mint seprut ragadni.. (aki nem hiszi, annak egy jo pelda: telen a villamosok homokot szornak a sinekre, hogy konnyebben meg tudjanak allni; a kiszort homok egesz evben ottmarad, nyaron amikor keves eso esik es egy mento/rendor/akarki vegigszaguld a sineken, percekig porfelho marad mogotte)

Most is ez van: keves eso esik/esett, hullanak a levelek, aki teheti faval fut, nem soprik az utakat.

flamer 2011.10.31. 13:54:13

Egyre inkább biztossá válik, hogy ez a blog igazából paródia csak.

átlátó 2011.10.31. 13:54:59

A tahosaggal kevert surmosag minden iranyban es egyforma sebesseggel terjed minden idöjörasi viszony közepette is, helyszinektöl függetlenül.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2011.10.31. 14:02:38

@mement: ertelek, nem is vitatkozni akartam.

Tavaly vettem egy panelt, mert hirtelen masra nem tellett hitelmentesen, elvileg tisztanak kellene lenni a levegonek (Csillaghegy, Duna feloli oldala, fuj a szel, varos szele, etc)

Estenkent latszik, ahogy a hegy feloli oldalon all a szmog. Nem az autok, nem a lakasok termelik, hanem mert mindenki faval fut :) Ugyanez volt nalam is anno: Pest megyei aglo telepules, mindenki faval futott, telente estenkent budosebb volt mint BP belvarosaban.

kafferbivalybalamber 2011.10.31. 14:09:53

Temetői járat ide vagy oda, a forgalom úgy összességében nagyon kicsi, üres a város.
A kémények viszont vidáman füstölnek, mint Mordorban.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2011.10.31. 14:10:23

@gergo:
Pont ezt akartam en is irni. Hogy kurvara nem azert van osszel szmogriado, mert ilyenkor bujnak elo a fold alol a nyari almot alvo dizelautosok.
Hanem bazmeg ilyenkor mindenki avart eget, beindul a futes, es mivel "draga a gaz" hat az ezereves szar kalyhakban, kazanokban faval (jobb esetben) futenek...
Az en szomszedom pl mar tavasszal elkezdi gyujteni a szemetet, hogy majd telen azzal fut... a kemenysepro meg mikor baszogatni jon (rendben van a gazkazan, de majd ilyen olyan szabvanyos papirokat is szerezzek). akkor mondom neki, hogy nezze mar meg az en belelt kemenyem nem szabvanyos, mig a szomszed szarja igen? Kozben meg omlik belole a fust, ha nem eszakrol fuj a szel akkor nem is lehet megmaradni a mi udvarunkon.
Erre azt mondja, hogy az szabvanyos. A kurva anyjat.

Szoval hihetlenul nem ertem hogy miert allandoan a (dizel) autokat veszik elo, es miert nem beszelnek arrol, hogy gazzal nem csak azert jobb futeni mert nem kell rakni ra, nem kell felhasogatni a fat, hanem pl azert is mert nem lesz asztmas a gyerek, nem fulladsz meg telen az utcan, esetleg telen is lehet az udvarra teregetni a ruhakat.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2011.10.31. 14:15:47

@gergo: még ha fával fűtenének, de nem fával fűtenek, hanem szeméttel. Én pl. az agglomerációban felépített álmaim házát hagytam ott, mert a szomszédom kátrányos talpfával, vizes bútorlappal, autógumival, meg mindenféle műanyag szeméttel fűtött.

A poszthoz: a temető meghitt csendjének és jó levegőjének elrontása bosszantó jelenség, tahó a temetőben pont ugyanannyi van, mint máshol és szomorú, hogy mindenütt egyre több, de nagy tisztelettel megkérdem a szerzőt:

ha történetesen autóval menne ki HÁROM temetőbe, mert háromfelé is nyugszanak elhunyt szerettei (és villamossal egy egész nap alatt sem tudná bejárni mindhármat), akkor mondja meg, hogy az óbudai, a farkasréti és a rákoskeresztúri (új köz)temető környékén hol tudná letenni a járgányt?
Merthogy parkoló a környéken nincs!

mement 2011.10.31. 14:17:08

@B-road: Talan nem nehez attlatni, hogy futeni szuksegszeru, es mikor a futes elkezdi pluszban terhelni az amugy is szarra szennyezet levegot, akkor talan erdemes lenne leallitani azokat a szennyezo forrasokat, amik nem letszukseglet -> autozas, avaregetes, stb. addig mig visszall egy kevesbe egesszsegtelen szintre.

Reggie 2011.10.31. 14:17:33

"gen, vasárnap szégyenszemre több vidéki nagyvárosban már szmogriadót kellett elrendelni, olyan magas lett a dízelautók miatti szállópor-koncentráció."

Vagy talan azert, mert rengetegen faval(stb hulladekkal) futenek mert az olcso es meg egy fustgaz-szuro sincs a kemenybe epitve.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2011.10.31. 14:17:50

Hozzáteszem: hogy mások szemében ne tűnjek tahónak, illetve ne kelljen egy csomó tahót kerülgetnem, az utóbbi években mindig elkerültem a halottak napi tömegrendezvényeket és a gyertyás emlékezést előbbre hoztam, vagy későbbre toltam.

kafferbivalybalamber 2011.10.31. 14:22:43

@mement: Nézz körül egy kicsit odakint.
A temetők környékét kivéve nincs forgalom. Nulla, zéró, senki nem megy sehova.
Szóval kívánságod teljesült. A szmogriadó viszont maradt. Jéééé...

Reggie 2011.10.31. 14:24:14

@mement: Enni is, de megsem eheted meg a gyereked mert az olcso... Futeni is szabalyosan kene, megfelelo tuzeloanyaggal.

mement 2011.10.31. 14:25:18

@kafferbivalybalamber: Lol, kulvarosban dekkolok jelenleg, egy kis mellekutcaban, csak a kedvedert megszamoltam, hogy az elmult egy percben 5 auto ment el. Erted, egy sima 30 ovezetes, fekvorendoros utcaban.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2011.10.31. 14:26:12

@mement:
Hat szerintem attol, hogy leallitjak az osszes autot, attol se lesz jobb a levego ilyenkor.
Persze nem a "szarni is kocsival megyek" parasztokat akarom vedeni, de kicsit unalmas mar hogy osszel mindig az autosokat talaljak meg.
(En amugy tomegkozlekedem, es bicajozok, es 3havonta jo ha elautozok egy tank gazolajat)

Kurvara eleg mar hogy mindenki felrebeszel, mikozben az alapveto problema az az hogy mindenki minden szart eleget.
Tegyek kotelezove a gazzal futest, es maris tisztabb lesz a levego.

(Amugy itt Miskolcon hol van a meroallomas? A buzateren. Es mi van a Buza teren? Hat a Buszpalyaudvar. Szoval lehet itt barmilyen szmogriado, mivel a buszok jarnak akkor is, ezert nem lesz kevesebb a korom.)

mement 2011.10.31. 14:26:17

@Reggie: `Futeni is szabalyosan kene, megfelelo tuzeloanyaggal.`

Ezzel nincs vitam.

nyekk 2011.10.31. 14:29:20

Voltam egy temetésen az Új köztemetőben (Budapest, Kozma utca, a Ferihegyi Repülőtértől pár km-re).
Három percenként majdnem hasra vágta magát a gyászoló rokonság, mert óriási dübörgéssel elhúzott a fejünk felett 30 méterre egy nagy utasszállító repülő. Kettő (négy busz nagyságú hajtóművéből ömlött a kerozinfüst)

A smogot meg első sorban a kéményekből, meg a 40 éves agyonhajtott, nem karban tartott BKV buszokból ömlő füst, gáz korom okozza.

mement 2011.10.31. 14:30:48

@B-road:` Amugy itt Miskolcon hol van a meroallomas? A buzateren. Es mi van a Buza teren? Hat a Buszpalyaudvar. Szoval lehet itt barmilyen szmogriado, mivel a buszok jarnak akkor is, ezert nem lesz kevesebb a korom.`

Ja, ezen sokat rohogtunk mi is:) Totalisan falsok az eredmenyek onnan.

`Hat szerintem attol, hogy leallitjak az osszes autot, attol se lesz jobb a levego ilyenkor.
Persze nem a "szarni is kocsival megyek" parasztokat akarom vedeni, de kicsit unalmas mar hogy osszel mindig az autosokat talaljak meg.`

Hat a futes elegge alap dolog, a hoeromuveket nem lehet csak ugy leallitani,(korlatozni viszont igen) igy marad azon szennyezo forrasok kiiktatasa, ami nem letkerdes. Nyilvan nem szunik meg tole egycsapasra a legszenny, ha korlatozzak a comfort autosokat, de a merteke valtozik(valtozhat)

Yeeger 2011.10.31. 14:33:45

Hát tegnap, amikor a nagymamát vittem ki bementem. A jövő héten meg nem megyek be, amikor a nővéremmel megyek.
Nem minden paraszt ami fénylik.

kafferbivalybalamber 2011.10.31. 14:45:46

@mement: Lol. Hogyúgyvan...
Ha már dekkolsz és nem sétálsz inkább egy kicsit, akkor nézz rá az utv.hu.ra. Ilyen üres Üllői utat például ritkán látni.

mement 2011.10.31. 14:49:53

@kafferbivalybalamber: Raneztem. Az tulzas hogy ures :/, de lenyegesen kevesebben vannak mint szoktak. Mar csak az kene hogy ezen a szinten megmaradjon minimum egy hetig, vagy mig szel nem kerekedik.

Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy 2011.10.31. 14:53:06

Mondok jobbat: Halottak napján otthon kell maradni. Az egész "ünnep" egy álszent marhaság. Ilyenkor az emberek úgy érzik, kötelességük elmenni a temetőbe, meglátogatni rokonaik síját. Kötelesség, amit le kell tudni, szépen megnyugtatni a lelküket, hogy jólva, 1 évre letudva.

Ha valaki szerette elhonyt rokonát, és örömmel emlékezik meg róla, akkor nem szükséges halottak napjának lenni... Csendben otthon rágondol, emlékezik.

Mi személy szerint rendszeresen kijárunk a temetőbe, amikor nagyszülők falujánál járunk. Így halottak napja is egy egyszerű nap. Itthon gyújtunk egy gyertyát, emlékezünk. Sokkalta meghittebb dolog, mint anyázva másokkal lökdösődve tülekedve rónánk kötelezőnek gondolt köreinket.

Amúgy pár héttel ezelőtt minket különösebb magyarázkodás nélkül is beengedtek autóval, holott csak rokkantakat engednének be. Sajnos nagyapám síremlékére rádőlt egy kő, összetörött a sír. Egyelőre nem tudtuk megcsináltatni, de elszállítottuk a régi darabjait, ezért kellett bemenni. És láss csodát...
Tehát aki úgy gondolja, autóval kell mennie menjen 2 héttel korábban, vagy 2 héttel később, az "ünnep" lényege akkoris ugyanaz lesz...

kafferbivalybalamber 2011.10.31. 14:53:26

@mement:
A füstölgő mordor-kéményekre sajnos nincs kamera. Azokból sok van, autókból kevés, oszt mégis szmogriadó van.
Ki érti ezt... :)

mement 2011.10.31. 14:57:22

@kafferbivalybalamber: A szabalyos kemenyek (szurokkel, csapdaval) kieroszakolasa, kieroltetese hatosagilag, legalabb annyira fontos, mint a forgalom korlatozasa, es tisztabb jarmuvek fele terelese, ezzel soha nem vitatkoztam.

kafferbivalybalamber 2011.10.31. 15:02:06

@mement: Legalább anynira fontos? Nem esetleg sokkal fontosabb, ha már egyszer azok önmagukban, minimális forgalom mellett is képesek szmogriadót csinálni? Érdekes gondolatok ezek, azér.
Amúgy meg cseszheted a szabályos kéményt, ha a nagypapa gumicsizmáját tüzelik alatta. Ezeket kellene szarrá bírságolni, és máris nem kéne szmogriadót elrendelni.

Reggie 2011.10.31. 15:07:30

@kafferbivalybalamber: A temahoz kapcsolodoan az is erdekes, hogy arra van muszer, hogy a muszer elott elhalado kocsi kipufugojabol szarmazo egestermeket analizalva ellenorizze a kornyezetvedelmi besorolast, de a kemenyek ellenorzeseert a kisujjukat sem mozditjak. Ez van, az autost konnyu vegzalni es ugy altalaban elsodleges celpont...

Káposztakukac 2011.10.31. 15:12:26

ez a blog ( ha egyáltalán lehet annak nevezni) egy vicc. szégyelld magad vancat, hogy még erről a napról is csak az autósok cseszegetése jut eszedbe.

húzd el a zöld segged szibériába. ott nincs autó. itt meg senkinek nem hiányoznál. win-win.

Robinzon Kurzor 2011.10.31. 15:23:13

Tahókám, akkor majd a nem rokkant, egyszerűen csak idős és fájós lábú kedves édesanyádat vonszold gyalog magad után, mondjuk az Új Köztemető főbejáratától valamelyik hátsó parcelláig és vissza.

Tipikus magyar tahó vagy, akinek minden problémára az az egyetlen megoldás jut eszébe, hogy mindenki más csináljon mindent úgy, ahogy a te beszűkült világlátásod szerint jó lenne.

szd 2011.10.31. 15:29:33

@B-road: "Hat szerintem attol, hogy leallitjak az osszes autot, attol se lesz jobb a levego ilyenkor."
taxis blokád idején mentem gyalog BME-től Árpád-hídig és igencsak meglepődtem a friss alpesi levegőtől.

z003 2011.10.31. 15:34:42

Sehol egy macskagyilkos?
Egyre unalmasabb ez a blog.

z003 2011.10.31. 15:52:07

@szd: A Taxis blokád alatt emlékeim szerint baromi jó idő volt. . Emlékeznék ha fáztam, de nem így volt. 15 kilométert túráztam míg egy kósza TSZ busz felvett. Arra viszont emlékszem, hogy ahol mindenki szénnel fűtött, (bányavárosok környéke) télen bizony modor volt. Most minden faluban mordor van.
A főváros levegőminősége érezhetően, javult az autógyártók erőfeszítésének köszönhetően, és sokkal jobb is lehetne, ha nem lenne a levegőmunkacsoport aki megfúrja az agglomerációs infrastruktúrafejlesztéseket.

szd 2011.10.31. 16:04:48

@Reggie: ja. az is placebo, amikor 2 hét nyaralás után éjjel(!) 2-kor (továbbra is 2011 nyara ugye) tekerek haza, és a Lánchíd közepén (!) érzem a szmogot.

Reggie 2011.10.31. 16:08:16

@szd: A duna menten a szeltol fugg a levego minosege es mivel eleg nagy folyo szinte mindig fuj a szel valamennyire.
Raadasul az emberi szaglas messze nem tokeletes, pl. erosen fugg a paratartalomtol is, a muszeres meres a pontos.

ex-dr. vuk 2011.10.31. 16:09:54

Ez mind szep h megcafoljatok h a szmogriado ezert van, de a sirokhoz setalo rokonsagnak nem a kemenyek es a bkv miatt kell 3 es fel percenkent szetrebbennie.

szd 2011.10.31. 16:15:02

@atrazin: tök mindegy milyen idő volt. a különbséget éreztem, és az volt megdöbbentő.

Nick Leeson 2011.10.31. 16:15:41

@Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy:
Attól, hogy Te máshogy csinálod, attól még nem baromság az "ünnep"! Ez azért van, hogy legalább évente egyszer még egy távoli sírhelyet is fel tudj keresni... Legalább egyszer egy évben.

Nagyon szép dolog, hogy ha mész a nagymamához, akkor beugrasz a temetőbe is, de ugye azért nem kell túl nagy fantázia, ahhoz, hogy elképzeld másoknak egész máshogy tud csak működni... Mondjuk ha egy 250km-es sugarú körben, 5-6 temetőben vannak a rokonok eltemetve!

szd 2011.10.31. 16:18:29

@Reggie: ja hát ne aggódj, 1 hét múlva már nem éreztem a szmogot. mert ugye a szaglás már csak olyan, hogy a különbséget érzi az ember. és pont ez a lényeg, hogy egy elég szeles helyen máskor éjszaka közepén már jónak érzem a levegőt, de ezek szerint csak egy eleve szar referenciaszinthez képest.

Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy 2011.10.31. 16:18:58

@Nick Leeson:
Magadnak mondasz ellent.
Tényleg egy kitűntetett napnak kell lenni ahhoz, hogy eljuss minden temetőbe?
Tán halottak napján gyorsabban megy az autó, vagy kisebbek lesznek a távolságok?
Pont ezért álszent egy nap végigrohanni 250 km-es körben 5-6 temetőt...

Évente egyszer egy távoli helyen lévő temetőt más napon is fel tudsz keresni, nem csak egy kitűntetett napon...

kafferbivalybalamber 2011.10.31. 16:20:37

@vuk_: Oszt mennyit sétál az a rokonság, 10 percet? Többet nemigen, mert akkora temető nincs.
Szóval 3 autót is el kell engedni. Amikből legalább 1 (vagy 2) a 90 éves, járni nem tudó nagymamát szállítja a nagypapa sírjához.
A harmadik az a köcsög, tényleg. Gyógykezeltetni kell, veletek együtt, mert alkalmatlanok vagytok a civilizált együttélésre.

Nick Leeson 2011.10.31. 16:29:46

@Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy:
Hát persze!
Karácsonyfát is lehet díszíteni nyár közepén, ajándékozni is lehet máskor mégsem olyan... Lehet ősszel is húsvétozni, meg télen 56-os forradalmat ünnepelni...

Igen, nálunk ilyen kor összejön a család és ha csak lehet minél többen megyünk ki együtt a temetőkbe, közösen rójuk le kegyeletünket. Ez elég ritkán tud így összejönni. Nekünk ezért van egy nap, egy évben halottak napja... szerintem máshol is így van. Talán ezért vannak ilyenkor ennyien a temetőkben. ha te nem így csinálod, azért még ne legyen már mindenki más hülye!

Reggie 2011.10.31. 16:37:18

@szd: Meg az is szamit, hogy honnan kozelited meg a dunat. Ha szmog uton jottel akkor jonak erzed ott a levegot, ha tiszta levegoju uton jottel, akkor szmogosnak erzed ott. Raadasul az erzekelt intenzitas a latas is befolyasolja. A friss levego erzetet a magasabb ozontartalom is kivaltja, igy nem biztos, hogy tisztabb a levego, az is lehet hogy tobb benne az ozon. Tehat, hogy mikor mekkora szmogot erzel nem ad osszehasonlitasi alapot a levego minosegere.

ex-dr. vuk 2011.10.31. 16:37:56

@kafferbivalybalamber: ennyire pici temeto nemtom hol van, de mar a Szegediben is tobbet setalsz mint 10 perc. Plane ha oreg nenike vagy, es 3.5 percenkent extra szivroham es helybol oldalra 2 meter ugras van, mint nehezitett feladat. Persze teljes menetfelszerelesben (vodor, locsolo, virag, esatobbi).

Szerintem amugy a 3 autobol 2.5 a taho, es a maradek 0.5 a 90 eves nenike..

klacus 2011.10.31. 16:48:12

Nem értem mi abban a tahóság ha egy rokis Q7 két síron is átbucskázva üvöltő rádióval megáll, majd csinilány és csinifiú az orrfát fújva kidaruzza a nagymamit a hátsó fertályból.

Olyan idilli ahogy egymás kezét fogják....

A vidéki temetőbe az esetek 99% -ban nem hajthatsz be. Mert felkoncolnak.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.31. 16:55:06

A posztoló egy faszkalap!

A köztemető mellett van parkoló?

Farkasrét mellett van parkoló? Megállni tilost tettek ki.

szd 2011.10.31. 16:57:25

@Reggie: ok, analizáljunk. tehát minden nap ugyanonnan ugyanoda megyek: Belvárosból Lánchídon és Váron át. előtte szobában vagyok, szmogszintje kérdéses, de elég magasan van, kb. 20m utcaszint felett és zárt, fákkal teli udvarra néz. nem állítom, hogy lehetetlen, de nem nagyon jön fel az utcai szmog. tehát innen indulok. kimegyek a házból, világít a Hold, tiszta égbolt, sehol egy mozgó autó. a Parlament után ráfordulok a felső rakpartra, autó továbbra sincs, de itt már kezd gyanús lenni a bűz. nem baj, a hídon majd biztosan már nem lesz. de ott is érzem. két lehetőség van: a nappali szmog nem tudott felszívódni, mert továbbra is lenyomja a levegő, vagy idefújta a szél mordorból.
ja, van egy harmadik is: szar az orrom + magas a pára + placebót ebédeltem. legyen ez, akkor csak nekem szar.

Reggie 2011.10.31. 16:57:32

@klacus: Es a videki temeto kb 100 m^2, mig varosban elofordul a 24 hektar is.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2011.10.31. 17:01:36

@B-road: @az igazi medwe: ez az egy dolog nem hianyzik a "videki" eletbol: osszel rendszeresen egettek az avart, persze szelcsendben es szombat-vasarnap este.. :]

nalunk is foleg szemetet egettek, gumiabroncsot, muanyag flakkont, barmit, ami egheto... leesett a friss ho, 2 nap alatt megszurkult/feketedett a teteje, tavasszal a nagy esoknel latni mi mosodik le a tetorol :/

nekem is volt uj kandallom, abban szaraz faval tuzeltem, mert lenyegesen olcsobb volt, mint gazzal futeni. az elejen picit fustolt, de onnantol kezdve majdnem fust nelkul tudtam tuzelni (megfelelo levegoztetes kerdese es alig kepzodik korom)

itt van a sok geotermikus hoenergia a seggunk alatt, nem is ertem miert nem azzal futik a fel orszagot :S errol kellene cikkezni, nem a pronyo temetojarokrol

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.10.31. 17:09:25

1. a szmogriadót a szálló por miatt rendelték el, ami a szilárd-tüzelés miatt van, nem az autók miatt
2. autó nélkül nem tudom hogy jutottam volna el a 200km-re lévő temetőbe (tömegközlekedés sincs oda)

Reggie 2011.10.31. 17:15:53

@szd: Nem ertem ez hogy jon ide. Arrol volt szo, hogy szerinted a taxisblokad idejen a levego tisztabb volt a BME-> Arpadhid utvonalon, mint most a lanchid kornyeken. Most hogy jon ide a buda vs pest legminoseg kulonbsege? Nyilvan a taxisblokad idejen azert erezted tisztabbnak a levegot, mert bekepzelted. Ha tisztabb is lett volna, akkor sem erezned, mert te az utvonalad ket pontja kozotti kulonbseget erzed es nem az abszolut erteket.

szd 2011.10.31. 17:22:09

@Reggie: nem, két dologról van szó.

1. a taxis blokád alatt tisztább volt a levegő _budepesten_, amit _szerinted_ beképzeltem, _szerintem_ meg éreztem. _szerintem_ egyértelmű összefüggés mutatkozott a nincs forgalom (semmilyen, nem csak autó, BKV sem) - tisztább levegő tekintetében.

2. idén nyáron annyira szar volt a levegő, hogy érezni lehetett, aminek nem lehetett a fával fűtés az oka. _szerinted_ amit érzek, irreleváns, mert nem mérőműszer az orszom. _szerintem_ meg éreztem, mert van összehasonlítási alapom, és a szmogtérképet megnézve is volt vmi hatás, amitől nagy volt a szmog.

szd 2011.10.31. 17:23:38

úgy látom, blogmotor nem engedi át a sok linket.
tehát időképen meg lehet nézni az archívumot.
minden nap hajnali 2 órai képet összehasonlítva július 8-án egy elég durva időszak kezdődött budapesten.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.10.31. 17:37:23

@Robinzon Kurzor: te most komolyan azt gondolod hogy azokról van szó akik beteg családtagot visznek a temetőbe vagy magyarázod a bizonyítványod? Olvasd már el mégegyszer a posztot (címe: Tahók a temetőben), a pofátlanságról, a mindenhova odaparkolásról és a meghitt, mécsesekbe mélyedő emlékezést megtörő autózajokról van elsődlegesen szó.
Jó, azt a posztoló tényleg benézte hogy a forgalom kisebb mint egyébként (tegyük hozzá, ez nem így lenne, ha munkanap volna) és hogy a szmog és a büdös tényleg a minden szar elégetéséből van de ettől a tahó autósok tahósága tényleg érezhető. És nem, nem mindenki tahó aki autós de az kétségtelen és nem egy példa van rá a családomban is akiknél fel se merül hogy falun (!) gyalog menjenek ki a másfél kilométerre levő temetőbe. Életerős, dolgozó emberek. Másfél kilométerre. Tudom, fáradtak.

Reggie 2011.10.31. 17:47:42

@szd:

1. Teny, hogy tisztabb volt a levego, de en nem hiszem el, hogy erezted volna, mert adaptalodik a szaglasod, a levego meg tobb nap alatt tisztult meg, nem azonnal.

2. Nem az mondom, hogy irrelevans, hanem azt, hogy nem azt erzed, hogy mennyire rossz a levego, hanem azt, hogy mennyivel masabb mint ket pont kozott, amikor mozogsz. Ezt a kulonbseget erezheted akkor is, amikor abszolute alacsony a szennyezettseg, de ket hely kozott ugyan akkora kulonbseg van.

gatto nero 2011.10.31. 17:51:50

@enpera:

Senki nem mondta, hogy ne autóval menj egy távoli temetőhöz. Itt arról van szó, akik minden áron befofátlankodnak akár a sírkertekbe is.
És nagyon bunkók!
Ne vedd magadra...

nagyfeszültség 2011.10.31. 17:54:29

@klacus:

Vidékeen, a legtöbb helyen valóban még sokkal onjább tiszteletben tartják ezekneek a szakrális alkalmaknak a nyugalmát.
Az igazi temetőben autózó büdös parasztok
nagyobb részt Pesten vannak.

Reggie 2011.10.31. 18:08:40

@szd: Raadasul visszaterve az eredeti temahoz, a taxisblokad 4. napjan a legszennyezettseg kb. akkor volt, mint ma blokad nelkul. Ez szerintem azt jelenti, hogy a mai legszennyezettseg jelentos reszben a futesbol szarmazik, hiszen a blokad idejen csak a futes szennyezett.

szd 2011.10.31. 18:08:51

@Reggie: kb. ugyanazt mondjuk, csakhogy én egy zárt helyről indulok, aminek állandóbb/lassabban változik a szennyezettsége. tehát taxisblokádkor is reggel bementem zárt helyre, du meg kijöttem és nem azt a különbséget éreztem, amit máskor, mert napközben nem volt plusz szennyezés, ill. a már meglevő is tisztult (vö. jó idő volt = jól tisztul).
a napi rutinban is nyilván ezt tudom összehasonlítani, tehát amikor indulok, érzem a kontrasztot.

szd 2011.10.31. 18:10:10

@Reggie: és nyáron akkor miből van, ill. volt konkrétan július közepén?

Reggie 2011.10.31. 18:12:29

@Reggie: kb. akkor volt=kb. akkora volt

@szd: igen

különvélemény 2011.10.31. 18:13:48

Kivételesen teljes mértékben egyetértek a bloggerrel.

Reggie 2011.10.31. 18:15:40

@szd: Ez jo kerdes, en csak a nyers adatokat nezem es a mait hasonlitottam ossze a blokad utolso napjaval. Perp. meg nem talaltam meg az ezevi nyari adatokat.

hackbard.celine 2011.10.31. 18:18:51

A hőbörgésen túl vette valaki a fáradságot és utánanézett a budapesti adatoknak?
Az alábbi linken meg lehet nézni az előző nap mért PM10 szálló por koncentráció értékeket:
www.kvvm.hu/olm/map.php?id=Budapest
Csak hogy értelmezhetők legyenek a számok: tájékoztatási határérték: 75 μg/m3, riasztási határérték: 100 μg/m3.
A temetőkhöz legközelebbi mérőállomások adatait meg lehet nézni.
Pesti oldal:
Rákospalotai temető (XV. kerület), BP5 mérőállomás: 36,6 μg/m3
Újpest, Megyeri temető (IV. kerület), Káposztásmegyer mérőállomás: 56,1 μg/m3
Új köztemető (X. kerület), BP9 mérőállomás: 58,4 μg/m3
Budai oldal:
Óbudai temető (III.kerület), BP4 mérőállomás: 54,9 μg/m3
Farkasréti temető (XII.kerület), BP2 mérőállomás: 46,3μg/m3
Budafoki temető (XI.kerület), BP6 mérőállomás: 42,6 μg/m3

Nyíregyházán már szerdán a 100 μg/m3 fölé ment a szálló por koncentráció, semmi köze a Mindenszentek körüli autós forgalomhoz. Miskolcon Görömböly városrészben mértek péntek estéről szombat reggelre jelentős növekedést, azaz a fűtés okozta, éjjel nincs forgalom.
A többi hatásvadász blődséget (a temető illata az netán Robert Smith következő Eau de toiletje vagy mi?) nem fogom elemeire cincálni, de azért a t. bloggernek jó volna ha eszébe jutna, hogy 2001 óta állami ünnep a Mindenszetek (nem a halottak napja, mert az a következő nap), azóta évről évre ugyanazok a forgalomkorlátozások élnek a budapesti temetők környékén. És ennek semmi köze a vidéki szmogriadókhoz.

szd 2011.10.31. 18:20:42

@Reggie: időképen további térképek -> szmog, és ott van az aktuális alatt egy archívum link

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.10.31. 18:28:36

Szerintem ez településfüggő.

Miskolcon (Mindszenti és Deszka) be sem nagyon tudsz menni autóval, ha akarsz sem. A Deszka hegyen van, a Mindszentiben meg keskenyek az utak. De valahogy be sem akar nagyon menni senki. (Mindkettő elég szűk és sűrű temető.)

Szerencshez közeli kis borsodi falu: lapos, van hely, szellősek a sírközök, de SENKI nem akart bemenni autóval, egy órát voltunk ott.

Polgár: Két végén is van parkoló, talán egy autót láttam bent.

Karcag (az északi és talán a déli temető): a sok paraszt csak úgy megy be simán autóval. Az északinál pedig volna hely megállni. (A délinél nem sok van, az tény.)
Gyalog nem tudsz besétálni, mert elütnek, ledudálnak, az autók alig férnek el egymástól.

Holnap még megyek két kis faluba sírokhoz, egyiknél sem járnak be autóval. Eszükbe nem jut.

A temetőbe NEM ILLENDŐ autóval behajtani. Mert bunkóság. Az ember a szerettei sírjához megy, emlékezni, van aki csak kötelességet letudni, de hogy még ott is azt figyelje, elgázolják-e, röhej.

Érdekes a falusi nénik kibotorkálnak akár hetente többször, nem kell autó meg rokikártya nekik. A köcsög rokonság meg a bunkó, aki azt hiszi neki mindent szabad, az tolakszik mindig.

subtotal 2011.10.31. 18:35:40

Kedves blogíró, a dízelekkel kapcsolatos frusztrációd tényleges klinikai eset már.

Temetői helyzet:
Én Debrecenben és két környező kisvárosban voltam a hétvégén, mindenhol bementek az autók, Debrecenben volt egyedül egy kicsit zavaró a számuk, pedig ott csak indokolt esetben engedték be a rendőrök az autókat, egyébként kábé 500 méteres séta pluszban, mert a temető előtti normál parkolóhoz sem lehetett behajtani, messzebb kellett leállni.
De semmi dráma.
Azonkívül megfigyeltem, ha nem ugrott el az autó elől az ember, akkor megvárta, míg ki tud kerülni. Ilyen egyszerű.

Reggie 2011.10.31. 18:49:24

@szd: Hat eleg sziszifuszi munka onnan kinyerni. Melyik napokon volt a legdurvabb, azt nem tudod?

Kuruttya 2011.10.31. 18:56:17

Bekaphatja mindenki, ha beengednek kocsival, akkor illendő kocsival bemenni. Én ezentúl is kocsival fogok járni temetőbe.

LBL 2011.10.31. 19:00:42

Biciklistákat kéne kitiltani a temetőből. Lámpa nélkül, ezerrel tekerve riogatja a gyalogosokat a sok bunkó.

Nick Leeson 2011.10.31. 19:11:13

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: Tényleg nem beszólni akarok, de egy másfél kilométerre lévő temető is tud sok lenni... pl.:
1.5 oda, 1.5 vissza. Ez már önmagában három!
Aztán aki volt már ilyenkor temetőben az tudja, hogy sokszor fut olyan ismerősbe, akit "ezer éve nem" látott, kis beszélgetés, stb. Padok vagy egyéb ülőhelyek többnyire nincsenek, ezért ilyenkor "állófogadás van". Ha az egész rokonság egy temetőben van, ami területre is kellően nagy, akkor 5-8 sír végigjárása igen komoly túra. A síroknál is többnyire álldogál az ember, virágot igazgat, esetleg még a sír felszínét is rendbe teszi, elmegy vízért a virágoknak, stb. Cakli pakli egy egész délutánt simán álldogálhat/sétálgathat valaki a temetőben! Ha még ehhez számoljuk a 2x1,5 kilométer oda vissza utat, akkor lássuk be, aki nincs valamilyen szinten "edzésben" annak igenis baromi fárasztó!
Bocs ha kicsit szarrgásnak tűnik, de amit leírtam az betűről betűre saját tapasztalat....

különvélemény 2011.10.31. 19:33:01

@Álmos: "Én ezentúl is kocsival fogok járni temetőbe."

Eddig oké, de ki viszi haza a kocsit?

különvélemény 2011.10.31. 19:34:41

@Álmos:
Ha Hofi neked béna, akkor legyen úgy. :)

Kuruttya 2011.10.31. 19:37:12

@különvélemény: hát a legtöbb poénja 30 éves kor alatt nem vicces.

Kuruttya 2011.10.31. 19:42:06

@különvélemény: comedy centralon láttam egy csomó előadását, de azért köszi.

különvélemény 2011.10.31. 19:45:10

OFF

@Álmos:
Nem aktuális:
"Akkó' nem szótá' amikor cukrot kellett volna venni."
Rögtön az elején.

De persze nem aktuális... 30 alatt csak a fingós xarós poénok jönnek be, tudom én.

Kuruttya 2011.10.31. 19:46:06

@különvélemény: nem azt mondtam, hogy nem aktuális, hanem azt, hogy nem vicces.

különvélemény 2011.10.31. 19:50:23

OFF

@Álmos:

Na, akkor elmagyarázom, mi a vicc................

Persze tudom a különbségeket, van akinek pl. az angol humor bejön, van akinek nem, de ettől még nem állítom, hogy a Monty Python nem vicces. És azt sem kezdem el ecsetelni, hogy mekkora a távolság Hofi és Sasjóska között.

nagyfeszültség 2011.10.31. 19:58:44

@Álmos:

Ne álmodozz, nem fogja bekapni senki.
Egyszerűen csak konstatálják, hogy egy igazi tahó vagy.

SvenH. (törölt) 2011.10.31. 20:24:09

egy igazi modoros lett ez a poszt

amugy az alapkerdes amit feszeget a sok elegetem a rozset es a bakancsot occon meg kellene oldani

különvélemény 2011.10.31. 20:27:44

Temetőbe autóval menni, mármint BE, az olyan, mint ha:
"na nem gondolod, hogy majd gyalogolok azért, hogy lerakjam azt a szaros virágot a sírodra"

Reggie 2011.10.31. 21:10:04

@különvélemény: Nem minden temeto olyan kicsi, mint a faludban.

különvélemény 2011.10.31. 21:19:37

@Reggie:
Oh bakker, egy villamosmegállónyit le kell gyalogolni... végem van.

the cat 2011.10.31. 21:20:29

@mement:

Igen, az autóhoz fűződő perverzé vált viszonnyal...

the cat 2011.10.31. 21:26:58

@különvélemény:

Szerintem az itt leírtakkal minden normális, jó érzésű ember egyetért, akár autós, akár gyalogos.

különvélemény 2011.10.31. 21:30:31

@the cat:

Ezen posztban persze, de sokszor sötétedik az a zöldség ezen a blogon. :)

subtotal 2011.10.31. 21:56:34

@Álmos: "ha beengednek kocsival, akkor illendő kocsival bemenni."
Illendő?
Ez valami etikai kódex része? Vagy csak a szavak értelmével nem vagy tisztában? Így nem csoda az sem, hogy Hofit sem érted...

Reggie 2011.10.31. 22:55:55

@különvélemény: Az a baj, hogy te abban a szerencses helyzetben vagy, hogy nincs komoly egeszsegugyi problemad, de akinek pl. problemaja van mondjuk a terdevel/csipojevel az mar nem szivesen gyalogol egy villamosmegallonyit sem.

Reggie 2011.10.31. 22:56:35

@Reggie: Jav: nem az a baj, hogy egeszseges vagy, hanem az, hogy nem gondolsz arra, hogy ez nincs mindenkinel igy.

nagyfeszültség 2011.10.31. 23:45:05

@LBL:

Bringásokat még sohasem láttam temetőben, de
sírkertben biciklizni legalább olyan agyhalottság,
mint autózni.

gatto nero 2011.10.31. 23:59:12

@nyekk:

Ott valóban iszonyú, szinte elviselhetetlen a
repülőforgalom. Ez is rémes...nem csak a halottaknak,
de az (ott) élőknek is.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.11.01. 08:54:58

@Nick Leeson: na és pont ezekről van szó. Mert pont ebből jön hogy akkor nehogy már 250 métert sétáljon és az már 2x250, úgyhogy leparkol a sír mellé.
De ezek - és most a saját példámról beszélek - pont olyan emberek akiknek a lánya panaszkodott hogy kimentek az Adriára és nem lehetett őket még a tengerpartra se elvinni sétálni mert mindenhova csak kocsival.

ex-dr. vuk 2011.11.01. 10:55:47

@Nick Leeson: "edzesben lenni"? 3 km-rol beszelunk. Aki nem 80 eves es nem tud evente egyszer (de akar hetente/naponta...) 3 km-t gyalogolni, az eleg siralmas allapotban lehet... Az, hogy ezt a napod erre szanod vagy sem, mar a te dontesed. 3km-t legrosszabb esetben is (viragszedo seta) 1 ora alatt meg lehet tenni. Akinek nincs semmi mozgasi problemaja es nem szed viragot utkozben, annak inkabb 25-30.
Ha ehhez feltetlen kocsi kell akkor ott komoly baj van.

szd 2011.11.02. 09:39:14

@vuk_: +50kg testsúly, vizesedik a lába, szarok az izületek, nem tud mozogni, ééérted? => kocsi kell, ez megkérdőjelezhetetlen.
ja, hogy tovább vizesedik, még szarabb lesz az izület? izé, ne beszélj mellé!

szd 2011.11.02. 09:42:40

@Reggie: júl 8-án kezdődött. annyit csináltam, hogy a napi mentésből a hajnal 2 órai képeket egymás mellé tettem és eléggé látszik a szmogosodási folyamat.

ex-dr. vuk 2011.11.02. 15:22:22

@szd:
Jo lenne, ha tenyleg csak ezek mennenek/mehetnenek be autoval... Sajnos ez nem igy van.


süti beállítások módosítása