A pitiáner pofátlanságnak és a képmutatásnak az igazi magasiskoláját mutatja be a magyar politikai osztály abban a - lényegében - konszenzusos javaslatban, amit Lázár János a parlamenti képviselők új javadalmazásáról készíttetett. Most nem is az egész törvénytervezet szelleméről írnék, amely egyébként a gazgaságilag, morálisan lerobbant Magyarország országgyűlési képviselőit egyszerű darabbérben elszámolt, de busásan megfizetett orvoslátogatók stílusában finanszírozza (áttekinthetetlen benzinkártyahasználattal és szállodaszoba-bérlés kecsegtető lehetőségével feledtetve a frakciófegyelem és az észnélküli össze-vissza szavazgatás esetleges morális kellemetlenségeit).
Hanem azt a minden eddig hangoztatott elvet telibeszaró javaslatot, miszerint a városi és távolsági tömegközlekedési eszközöket ingyenes bérlettel vehetnék igénybe az országgyűlési képviselők. Azok az emberek, akik - kivételesen helyesen - folyamatosan azt magyarázzák: az elvtelenül, áttekinthetetlenül osztogatott ingyenessség és a kedvezmények demoralizálják, gazdaságilag összekuszálják és a polgárok szemében elértéktelenítik a tömegközlekedési közszolgáltatásokat. Ebbe beleférne, hogy a képviselők akik - szégyenszemre - alig és közülük is legfeljebb néhányan használnak tömegközlekedési eszközöket, mindezt ingyen tehessék? Ezek után, hogyan lenne erkölcsi alapjuk egyáltalán vitát folytatni és megnyilvánulni eesetleges tarifaemelésekben, kedvezménymegvonásokban?
Bérletet kapnak, meg mellé benzinkártyát? És még csak nem is érzik ennek az egésznek az abszurditását....
Mert, ha teszem azt, lenne (lett volna) egy olyan szimpatikus szándék, hogy a Magyar Országgyűlés választott képviselői igenis - legalább - erkölcsileg kötelező jelleggel, járjanak tömegközlekedési eszközökön, lássák milyen a metró, a Combino vagy akár egy általuk bezárni szándékozott (vagy éppen megmentett) vasúti szárnyvonal, akkor megérteném azt a bűnrossz ötletet: benzin helyett legyen ingyenes a bérlet, így a spórolást, a tapasztalatszerzést és a környezet kíméletét össze lehetne kapcsolni.
A legszörnyűbb és legkiábrándítóbb az egészben pedig az, hogy a Lázár-féle javaslat ki nem mondva, de hallgatással nyugtázva tényleg egy összpárti konszenzus szörnyű egyetértésére alapul. Arra, hogy mindez alapvetően így helyes. Azt, hogy az MSZP és a Fidesz, amely pártok képviselői eddig is nagyok voltak mindenféle költségelszámolásban, hallgatásukkal fejezik ki egyetértésüket, talán még érthető is (kivéve az idős Rubovszky Györgyöt, aki amiatt is felháborodásának adott hangot, amiért - vélekedési szerint a jövőben "társadalmi munkában" kellene bizottsági ülésekre járni és hiányzás esetén még büntetést is kapna).
Az, hogy a Jobbik egy igazán szánalmas módosító indítvánnyal "megtiltaná, hogy kétezer köbcenti feletti autókhoz is lehessen benzinkártyát használni"... nos, ez körülbelül olyan szintű javaslat, mint amikor kissé bamba főpolgármesterjelöltjük környezetvédelmi okokból azt javasolta: vezessék a föld alá a budapesti villamosokat, mert akkor majd jobban tudnak haladni az autók. De az, hogy a magát rendszeresen "ökopártnak" neveztető LMP képviselői is csendben - gondolom szakértőikkel együtt közpénzen elszámolt ingyenebédjeiket emésztve - hallgatnak arról, hogy a jövő magyar parlamenti képviselői a jövőben (is) ingyen kapnák a tömegközlekedést, amit amúgy is szarba se vesznek... Nos, ez tökéletesen kifejezi azt a kollektív szociális és ökológiai cinizmust, amivel a politikusok folyamatosan újra és újra mélységesen lejáratják a politikát mint tisztességes munkát Magyarországon.