Villanyautó a dolgos hétköznapokra

2011.11.26. 21:43 - vancat

Néha azért a jók, a szerények is elnyerik méltó jutalmukat, de általában csak viszontagságos megpróbáltatások után - és csak a népmesékben. A Renault Kangoo Z.E. esete, amely nem kis meglepetésre elnyerte a "2012 Kishaszongépjárműve" díjat, az a kivétel, amely erősíti a szabályt. Ha volt gyártó, amely nem píárolta gusztustalanul és nyomulósan - egyébként kitűnő - elektromos járműveit, amely nem bocsátkozott velük kapcsolatban kommunikációs blaszfémiákba, hanem csak egyszerűen Európa-szerte megpróbálta, megpróbálja csendesen, szelíden bevezetni, elfogadtatni őket, nos az éppen a Renault volt (2011-ben is).

Ráadásul két létező modelljüket alakították elektromossá (Fluence, Kangoo), vagyis már eleve nem a feltűnési viszketegségben szenvedő kirakatzöldeket célozták meg velük; sokkal inkább azokat, akiknek minden szempontot egybevetve racionális alternatíva lehet a villanyautó-üzemeltetés. Ráadásul a Renault volt az, amely hazájában, Franciaországban és azon kívül is rengeteget tett - és költött - az elektromos autózás infrastruktúrájának kialakítására, kialakíttatására. Városokkal, tartományokkal, civil szervezetekkel és kormányokkal működött együtt annak érdekében, hogy hamarosan ne különc gazdagok, hanem környezettudatos átlagemberek és vállalkozások logisztikai partnere lehessen a villanyautó.

A Kangoo Z.E., amelynek egyébként ötszemélyes személyszállító változata is létezik, vélhetően mégsem ezért nyerte el a megtisztelő címet. Sokkal inkább azért, mert gyártási technológiájában érvényesült az a fajta egyszerű nagyszerűség, amely - reméljük - általában is jellemző lesz a hétköznapi villanyautókra. A Kangoo Z.E-t ugyanis Maubeuge-ben, a hagyományos - és mára legendás - "kangoogyárban" készítik.

Ráadásul - a futószalagok legvégének kivételével - hosszú ideig ugyanazokon a gyártósorokon, mint hagyományos belsőégésű társaikat. Így a Renault - szimbolikusan is - gördülékeny átmenetet képezett a motorral és villanymotorral hajtott járművek között. Aminek egyáltalán nem kizárhatóan akár még lehet egy olyan jövőbeli haszna, hogy egy idő után akár a hagyományos Kangook számára is készülhet "villanyszett", ami jelentős energia- és nyersanyagmegtakarítás mellett segítené a villanyautózás tömeges elterjedését.

A Kangoo Z.E. tehát a mindennapok józan racionalitását képviseli a villanyautózásban, ráadásul annak talán legígéretesebb terepén, a városi, városkörnyéki kisáruszállításban. A most szerzett elismerés pedig talán segít ráirányítani a figyelmet erre a nagyszerűen egyszerű, ráadásul bájos és praktikus kis autóra, amely jelenleg, az elektromos autózás talán legnagyobb ígérete.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr193414038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.26. 23:03:49

Ez már lényegében a második elektromos év autója díj, hiszen tavaly a normál kategóriában a Leaf nyert. Valószínűleg az is sokat nyomott a lattba, hogy bérelhető hozzá az akksi, így olcsóbban árulható ( a franciáknál a támogatás mellett csak 15.000 euró) és még használt autóként is jól értékesíthető. Nálunk nyár elejétől lesz megvásárolhatô.

gatto nero 2011.11.27. 00:36:58

Tényleg szimpatikus benne, hogy semmi faxni,
egyszerű, aranyos - és elektromos-:)

gatto nero 2011.11.27. 00:36:58

Tényleg szimpatikus benne, hogy semmi faxni,
egyszerű, aranyos - és elektromos-:)

magas_makosbukta 2011.11.27. 00:50:15

Néhány megállapítás azért erősen vitatható, sajnos nekem úgy tűnik a szerző bevette a Renault marketing gépezetének maszlagát.

- A Renault ugyanúgy gusztustalanul PR-olta (de csúnya szó) a maga elektromos autóit már vagy 2 éve, mint a többiek, ráadásul úgy, hogy szériaérett autót a közelmúltig nem tudott letenni az asztalra, a most bemutatott autók forgalmazása sem kezdődött még meg, és jövőre is csak néhány nagyobb országban lesznek elérhetők. A Renault odáig merészkedett, hogy ráadásul tarthatatlanul alacsony áron hirdette pl. Francaiországban a még nem is létező autóit. Az árról azóta persze kiderült hogy semmi köze nem volt a valósághoz. A korábban meghirdetett bevezetési dátumok meg egyre tolódnak.
- A Kangoo ZE semmilyen érdemi újítást nem tartalmaz, autonómiája, teljesítménye nem jobb a nyugaton már évek óta(!) kapható elektromos kis furgonokénál (pl. Peugeot Partner és Citroen Berlingo, átalakított Fiat Doblo). Még az igazi gyorstöltést sem tudták megoldani, ami nem új technológia, de jelentősen tudná növelni az autók használati értékét.
- A gyártási technológia egyszerűsége nem zsenialitás, hanem a költségek csökkentése. A Renault azzal próbálkozik, hogy már létező modelleket alakít át. Mivel ezeket a modelleket nem erre tervezték, ezért ennek több hátránya van: az akkupakk jelentős helyet vesz el a csomagtérből (Ld. Fluence), az autó tömegelosztása nem lesz optimális, a menettulajdonságok viszont rosszabbak lesznek. A Renault semmi mást nem csinál, csak "barkácsolással" próbál betörni erre az új piacra, ahelyett hogy új, valóban elektromos hajtásra tervezett autót fejlesztene.
- A Renault rengetegett tett különböző országokban az elektromos autózás elterjesztéséért...:) Persze a papír sokmindent kibír, fut talán Izraelben és Törökországban valami kísérlet, telepítettek pár töltőt és ennyi. Ezen kívül nyakkendős emberek mindenféle együttműködési szerződéseket ínak alá a sajtó képviselői előtt, ezzel is elfedve azt, hogy a Renault csúnyán lemaradt a villanyautók fejlesztésekben. Az első valóban modern elektromos autójuk a Zoe lesz, 2013-ban, ami tudtommal egy átcimkézett Nissan Leaf. Persze erről is úgy kampányolnak mintha már létezne...
- A Kangoo ZE felhasználási területe (sajnos) eléggé korlátozott. A többszáz kilós akkucsomag miatt a terhelhetősége kb. fele egy hagyományos teherautóhoz képest, a valódi hatótáv kb. 100 Km lehet, a töltés órákat vesz igénybe. Képzeljül el mit jelent ez a napi felhasználásban, fuvarozásban.
- Az, hogy az autóhoz bérelhető az akku, ami így olcsóbb lesz, szintén csak ámítás. Olyan mintha részletre vennénk autót, ráadásul ez egy soha le nem járó hitel mivel mire 8-10 év alatt kipengetjük az akku árát, addigra az jó eséllyel tönkre is megy, tehát vehetünk újat, természetesen részletre és kezdődik az egész előről.

Egyszóval én a jelenlegi díjat egyszerű PR fogásnak látom, ami inkább az elektromos áruszállítást hivatott propagálni és véleményem szerint kevésbé a Renault zsenialitásának szól. Hajrá elektromos autók, én drukkolok nekik, de valódi újításokkal és nem a jelenlegi "parasztvakítós" formában!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.27. 01:38:37

"A Kangoo Z.E. tehát a mindennapok józan racionalitását képviseli a villanyautózásban, ráadásul annak talán legígéretesebb terepén, a városi, városkörnyéki kisáruszállításban. "

Érdekelt voltam sokáig újságterjesztésben. Egy ilyen villanycsoda mindenre jó, csak időre fuvarozni nem.

Kopi3.14 2011.11.27. 01:49:34

Egy aprócska x-et valahol elvártam volna a cikk előtt-után-közben. Amúgy hol nyújthatom be a számlát az új bullshit-o-meter beszerzése miatt?
Melyik szervezet év akármije díjat nyerte el? Mert lassan már a metropol békési kiadásának is van ilyenje. Matolcsyval jóban lehet a fentebbit elkövető, hisz közös pontjuk, hogy a számokkal háborúban állnak, így nem is használják őket.

Infomaker 2011.11.27. 09:00:14

Nézzétek:

Én naponta elmegyek a vonatállomásra itt vidéken, ahol lakom, oda 2km, visszafelé anyámhoz benézek, az még 2km, onnan haza, 1km.

összesen megyek 5km-t per nap.

Nekem pl király lenne egy ilyen, mert szegény benzines autómnak ezek a rövid utak a világ legrosszabb dolgai.
Ha jól számolom, nekem hétvégente elég lenne tölteni :-)

Gera 2011.11.27. 09:36:17

Józan racionalitás, mi?

Majdnem 4millióval kerül többe az 1.5dcinél és még ott van ez a kiváló akkubérlet dolog. Évi 20ezres futás mellett kb 100 rugót lehet spórolni az üzemanyagon. A hülyének is megéri.

udvari bolond 2011.11.27. 10:30:10

azt megsúgom, hogy a villanyautóhoz villamos energia is kell, ahhoz meg erőmű, sokhoz meg vmi alaperőmű. például ATOM, így is ízlik? nekem igen.

Gera 2011.11.27. 10:39:37

@udvari bolond: Nem úgy van az. A háromszoros áron megvett villanyautó mellé mindenki vesz még fejenként 5millióért egy napelemes töltőállomást is és akkor _ingyen_ van az áram és még zöld is.

kadibela 2011.11.29. 16:35:30

@Gera: És akkor vagy csak kétnaponta használja az autóját mert éjszaka bajosan fog töltődni... egy 5 millliós rendszerrel pedig legalább 6-8 óra kell a feltöltéshez, már ha egyáltalám süt. Arról nem is beszélve ha napokig olyan f*s idő van mint most...

kadibela 2011.11.29. 16:41:18

Egyébként a centralizált energiateremlés azért jóval hatékonyabb és a szennyező anyagok szűrése is megoldható, nem beszélve a zajról. Borzasztó belegondolni, hogy tízezernyi apró olajtüzelésú erőmű robog ma az utakon, közvetlenül az orrunk alá pöfögve az égéstermékeket.

Gera 2011.11.29. 18:26:00

@kadibela: Ezt a problémát úgy lehet feloldani, hogy nappal visszatáplál a hálózatba, éjjel meg tölti az autót olcsó éjszakai árammal. Ez mondjuk működik, de sajna ettől még nem gazdaságos továbbra sem.


süti beállítások módosítása